Algemeen "zwarte" pietentopic

24-10-2016 18:52 1497 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het "zwarte" pieten onderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.



Het "zwarte" pietenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.



Met vriendelijke groet,



Het Moderatorteam
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
quote:-KING- schreef op 25 oktober 2016 @ 14:37:

[...]



wat zijn dat, zwartgeblakerde megatuinkabouters?Zwitserse zwarte pieten
Alle reacties Link kopieren
quote:PattyJupiter schreef op 25 oktober 2016 @ 16:31:

[...]





Zwitserse zwarte pietenik vind ze er wel oke uitzien, soort black metal piet, ik dacht ook dat ze noors waren.
very metal
Alle reacties Link kopieren
of twee van deze naast de sint.

very metal
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 25 oktober 2016 @ 16:23:

[...]





Ja, nee, Hans dat zie je verkeerd. Vroeger hadden donkere kindjes ook al een probleem met Zwarte Piet (allemaal) maar durfden dat niet te zeggen. Nu ze volwassen zijn wel en dus moet het aangepast worden. Voor de donkere kindjes die er nu eventueel gekwetst door kunnen worden. (Geen idee wat al die kindjes dan bij de intocht doen als het zo kwetsend is). Maar goed, de Sylvana's en de Quincy's gaan het de blanke Nederlander wel even vertellen hoe en gaan het de donkere Nederlander wel even vertellen hoe ze zich dienen te voelen. Door Zwarte Piet ter discussie te stellen is alle racisme de maatschappij uit en wordt geen enkel kindje meer uitgescholden voor Zwarte Piet.Er is beeld van Gerda Havertong in 1982 ofzo, die hier al een opmerking over maakt in Sesamstraat. Zo heel nieuw is het dus niet.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Carabosse schreef op 25 oktober 2016 @ 16:30:

[...]

Vroeger woonden er amper mensen met een donkere huidskleur in Nederland, nog veel vroeger, ten tijde dat deze traditie ontstond helemaal geen, maar tegenwoordig is het een grote groep geworden en het heeft ook een tijd geduurd voordat deze groep haar eigenwaarde hervond en uiteindelijk voor haar rechten begon op te komen. En ook vandaag de dag blijkt op bijvoorbeeld facebook dat mensen nog steeds racistisch zijn en dat mensen die dit ontkennen evenwel vinden dat Zwarte Piet per se eruit moet zien als iemand met een donkere huidskleur en gaan zij net als racistische mensen over de kop wanneer anderen besluiten dat een roetveeg hier en daar in het gezocht zwart genoeg is.



Pff, scheer jij anders alle donkere mensen even over één kam zeg. De héle groep had geen eigenwaarde? Opkomen voor hun rechten? Waar hadden de donkere Nederlanders pak-em-beet twintig jaar of dertig jaar geleden nog geen recht op? Mochten ze niet mee met de bus? Geen eigen zaak openen? Niet naar school? Do tell.



En ik ontken inderdaad dat Zwarte Piet eruit ziet als een donkere Nederlander:









Hoe in fucksnaam zou je John Williams kunnen vergelijken met Zwarte Piet dan?
quote:-KING- schreef op 25 oktober 2016 @ 16:37:

of twee van deze naast de sint.

[img]https://pbs.twimg.com/profile_images/61 ... Isocp5.jpg[/img]



Zou een mooi einde aan de discussie zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Eindeloos schreef op 25 oktober 2016 @ 12:28:

[...]





Precies, gisteravond weer zo'n zeurjuffrouw bij Pauw, haar donkere kind werd altijd (!) uitgescholden voor Zwarte Piet, en ze was nu zooooo blij !!!

Ze had voor haar gevoel genoegdoening.



Welnu Halbe Zijlstra was het er niet mee eens, en bleef herhalen,

"" het Sinterklaasfeest wordt vermoord""



En terecht.Het lijkt mij niet meer dan logisch dat die vrouw blij zou zijn dat haar kind als gevolg hiervan niet meer heel november/december "zwarte piet" genoemd zal worden. Maar gewoon net als alle andere kinderen naar het feest toe kan leven zonder die associatie. Dat die naam "Piet" lekker bij het hulpje van de Sint in dat gekke pakje blijft en de kinderen gewoon alleen naar hun eigen naam hoeven te luisteren en geen andere toebedeeld krijgen om de kleur van hun huid.
Alle reacties Link kopieren
quote:-KING- schreef op 25 oktober 2016 @ 16:37:

of twee van deze naast de sint.

[img]https://pbs.twimg.com/profile_images/61 ... Isocp5.jpg[/img]Daar krijg je die koters wel mee in het gareel een upgrade van de roe-en-zak haha.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 25 oktober 2016 @ 16:40:

[...]





Daar krijg je die koters wel mee in het gareel een upgrade van de roe-en-zak haha.dan kun je hiermee dreigen: 'als jij je niet gedraagt marieke, dan gaat jouw kop eraf.'
very metal
quote:nessemeisje schreef op 25 oktober 2016 @ 16:38:

[...]





Pff, scheer jij anders alle donkere mensen even over één kam zeg. De héle groep had geen eigenwaarde? Opkomen voor hun rechten? Waar hadden de donkere Nederlanders pak-em-beet twintig jaar of dertig jaar geleden nog geen recht op? Mochten ze niet mee met de bus? Geen eigen zaak openen? Niet naar school? Do tell.



En ik ontken inderdaad dat Zwarte Piet eruit ziet als een donkere Nederlander:



[img]http://static.nrc.nl/spoetnik/files/201 ... e-piet.jpg[/img]



[img]http://static0.ad.nl/static/photo/2011/ ... 855487.jpg[/img]

Hoe in fucksnaam zou je John Williams kunnen vergelijken met Zwarte Piet dan?



Wou je beweren dat alle mensen met een donkere huidskleur eruitzien als John Williams? Of dat alle Zwarte Pieten overbelicht op de gevoelige plaat worden vastgelegd? Verder gaat het er niet om of jij die gelijkenis ziet, of wel? Jij bepaalt wanneer een grote groep mensen met een donkere huidskleur maar ook met een blanke huidskleur die gelijkenis wel ziet? Meen je dat nou allemaal serieus?

Waarom laat je stukken tekst weg uit mijn reactie? ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:-KING- schreef op 25 oktober 2016 @ 16:45:

[...]



dan kun je hiermee dreigen: 'als jij je niet gedraagt marieke, dan gaat jouw kop eraf.'







Vast efficiënter dan dat slappe "geen cadeautjes"!!



Kunnen we die ook meteen afschaffen, en dat geld in steken in die mensen die het in Nederland al zo zwaar hebben puppies voor eenzame bejaarden oid. Anderen helpen is ten slotte pas echt in de geest van Sint Nicolaas.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 25 oktober 2016 @ 16:38:

[...]





Pff, scheer jij anders alle donkere mensen even over één kam zeg. De héle groep had geen eigenwaarde? Opkomen voor hun rechten? Waar hadden de donkere Nederlanders pak-em-beet twintig jaar of dertig jaar geleden nog geen recht op? Mochten ze niet mee met de bus? Geen eigen zaak openen? Niet naar school? Do tell.



En ik ontken inderdaad dat Zwarte Piet eruit ziet als een donkere Nederlander:



[afbeelding]



[afbeelding]

Hoe in fucksnaam zou je John Williams kunnen vergelijken met Zwarte Piet dan?



IK had ooit een vrouw op kantoor die echt heel erg grote gelijkenis vertoonde met jouw bovenste beeld. Zo erg, dat ze van een aantal collega's daar een opmerking over kreeg. Lang geleden, dus ver voordat de discussie over zwarte Piet echt losbarstte, maar ik weet nog dat ik dat heel erg vond, dat m'n collega's dat deden. 'Geen humor' zeiden ze dat die vrouw had. Toen heb ik ze gevraagd of ze écht denken dat ze de eerste waren die die gelijkenis zagen en dus dergelijke opmerkingen maakten en hoe leuk ze dat zelf gevonden zouden hebben, 30x op een dag.



Echt.. er zijn mensen die op zwarte Piet lijken.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 25 oktober 2016 @ 16:47:

[...]









Vast efficiënter dan dat slappe "geen cadeautjes"!!



Kunnen we die ook meteen afschaffen, en dat geld in steken in die mensen die het in Nederland al zo zwaar hebben puppies voor eenzame bejaarden oid. Anderen helpen is ten slotte pas echt in de geest van Sint Nicolaas.slotje!
very metal
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 24 oktober 2016 @ 19:41:

[...]





Pieten zijn nu herkenbaar, dus je hebt in 1 klap het geloof van kleine kinderen vermorzeld! Mag ik ook dan de moslimkinderen gaan vertellen dat allah niet bestaat?







Echt zo mee eens!
Alle reacties Link kopieren
veel mensen kunnen zwarte piet nu nog niet objectief bekijken, dat komt pas over een jaar of 10, 15 als ie al ver achter ons ligt. ik denk dat we met schaamte terug zullen kijken.
very metal
Alle reacties Link kopieren
quote:Carabosse schreef op 25 oktober 2016 @ 16:46:

[...]

Wou je beweren dat alle mensen met een donkere huidskleur eruitzien als John Williams? Of dat alle Zwarte Pieten overbelicht op de gevoelige plaat worden vastgelegd? Verder gaat het er niet om of jij die gelijkenis ziet, of wel? Jij bepaalt wanneer een grote groep mensen met een donkere huidskleur maar ook met een blanke huidskleur die gelijkenis wel ziet? Meen je dat nou allemaal serieus?

Waarom laat je stukken tekst weg uit mijn reactie? ;)

Maar jij bepaalt dat toch ook niet?

Wat er in de Zwarte Piet discussie gebeurt, is dat aan beide zijden mensen óntzettend aan het invullen zijn voor een ander. Alleen al de uitspraak dat 'dé groep' donkere mensen decennia lang hier op hun tong hebben moeten bijten en voor hun rechten hebben moeten opkomen vind ik echt zwaar onterecht. Maar, daar gaan we weer, ik mag dat niet vinden. Waarom is het een probleem dat ik een plaatje van John Williams post? Het is toch een donkere Nederlander? Of is ie weer niet donker genoeg? Ik had er ook eentje van mijn teamgenoot kunnen posten, maar dat vond ik niet zo kies vanwege de privacy. Hij is diepdonker, maar lijkt nog steeds nergens op Zwarte Piet.
quote:-KING- schreef op 25 oktober 2016 @ 16:58:

veel mensen kunnen zwarte piet nu nog niet objectief bekijken, dat komt pas over een jaar of 10, 15 als ie al ver achter ons ligt. ik denk dat we met schaamte terug zullen kijken.



Ik weet het wel zeker.

Ik kan geen ander onderwerp bedenken waarin een klein land laat zien hoe klein(geestig) het kan zijn.

Je schaamt je plaatsvervangend dood als je nog wel eens over de grens komt.
Nou goed. Roetpieten dan. Zijn die allemaal blank? Of krijgen we volgend jaar het conflict dat alleen blanke roetpieten geen goede afspiegeling van de maatschappij is en er dus ook donkere roetveegpieten tussen moeten zitten?

Een zwarte roetveegpiet dus?
quote:liubi schreef op 25 oktober 2016 @ 17:03:

Nou goed. Roetpieten dan. Zijn die allemaal blank? Of krijgen we volgend jaar het conflict dat alleen blanke roetpieten geen goede afspiegeling van de maatschappij is en er dus ook donkere roetveegpieten tussen moeten zitten?

Een zwarte roetveegpiet dus?



Waarom zouden roetpieten blank moeten zijn? Hoeveel mensen zijn er zo zwart dat je zwarte vegen niet ziet, en waarom zou je dat in die zeldzame gevallen niet op kunnen lossen met (bijvoorbeeld) grijze as?

Of wil je gewoon lekker moeilijk en verongelijkt doen?
Ik vier sowieso geen Sinterklaas meer. Ik vroeg het me alleen af of is dat verboden.
quote:liubi schreef op 25 oktober 2016 @ 17:12:

Ik vier sowieso geen Sinterklaas meer. Ik vroeg het me alleen af of is dat verboden.Door wie? Door de Sinterklaaspolitie?
Alle reacties Link kopieren
quote:hans66 schreef op 25 oktober 2016 @ 16:13:

Ik vraag me af waarom de Zwarte Piet sinds enkele jaren een probleem is. Vroeger was dat er niet of ik heb dat nooit meegekregen omdat men de aandacht er niet op vestigde.Google Riet Grünbauer eens.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik 30 jaar geleden meeliep in de stedelijke intocht van Sinterklaas, (15 jaar oud toen) liepen er ook groene, blauwe, rode, gele en paarse pieten mee.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
quote:opisop91 schreef op 25 oktober 2016 @ 11:14:

Wat ik me overigens afvraag nu zo met die roetvegen... Hoe kan iemand met een donkere huidskleur dan nog Piet spelen? Roetvegen zie je bij donkere mensen immers niet of in ieder geval minder goed. Ervan uitgaande dat er ook mensen met een donkere huidskleur zijn die van het Sinterklaas feest houden en er graag actief aan meedoen.



Anyway, erg jammer dat ook RTL in de politiek correcte kramp schiet. Wat ik misschien nog wel erger vind zijn de mensen uit de politiek die de beslissing van RTL zo bewonderen. Dan vraag ik mij echt af voor wie je daar zit in Den Haag. In ieder geval niet voor de democratische meerderheid.Hoeveel donkere mensen heb je in je hele leven ooit piet zien spelen? Het is echt treurig om te zien in wat voor kronkels je jezelf moet buigen om non-argumenten te bedenken.
quote:-KING- schreef op 25 oktober 2016 @ 16:37:

of twee van deze naast de sint.

[img]https://pbs.twimg.com/profile_images/61 ... Isocp5.jpg[/img]









Geweldig plan. Zou bijna willen dat deze discussie 20 jaar geleden al was begonnen, Zwarte Piet eruit en deze ervoor in de plaats. Dan had ik waarschijnlijk de meest lieve kinderen gehad als ik had kunnen dreigen met deze 2 ipv zwarte piet.



King hoe verzin je het

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven