Algemeen "zwarte" pietentopic

24-10-2016 18:52 1497 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het "zwarte" pieten onderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.



Het "zwarte" pietenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.



Met vriendelijke groet,



Het Moderatorteam
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
Quote uit artikel nu.nl van vandaag.



"Het enige nadeel aan het besluit van RTL vind ik dat dat hysterische juffrouwtje Sylvana Simons nu trots als een aapje door het land rent", reageerde Johan Derksen. Genee vroeg aan zijn collega of hij "zo trots als een pauw bedoelde", maar de oud-voetballer bleef bij zijn woorden: "Waarschijnlijk waar het hart van vol is, loopt de mond van over. Ze lijkt ook helemaal niet op een pauw."



Nee hoor dit heeft allemaal niks met racisme te maken. Het is om je te schamen en dan zeggen ze waarom integreren jullie 'allochtenen' niet gewoon? Integratie gaat pas wanneer je als gelijkwaardige wordt gezien en behandeld en niet langer voor een aap wordt uitgemaakt wanneer je aangeeft iets als kwetsend te ervaren.



Het is ook zo ironisch al die mensen (o.a. op facebook) die roepen dat zwarte piet niks met racisme te maken heeft en vervolgens hun statement eindigen met "jullie vuile apen moet maar gewoon je mond houden erover"
Alle reacties Link kopieren
Deze juffrouw mocht dus gisteren speciaal aanschuiven bij Pauw om te komen vertellen hoe blij ze was met de veegpieten. Verder had ze niets te melden..



Haar zoontje wordt nu niet meer uitgescholden voor zwarte piet.



Wie is deze vrouw ik ken haar niet



Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Overigens vind ik de oplossing van RTL een goede, door het roet past het prima in het bestaande sprookje (beter dan clowns, wat momenteel sowieso niet zo tactisch zou zijn, voor je het weet zit er heel wat anders in de zak van degene die Sinterklaas met Halloween verwart). Daarnaast maakt het het feestje toegankelijker voor meer mensen en een deel van het leed dat er soms bij komt kijken verdwijnt. Een positieve vernieuwing vind ik.



Wat mij betreft nu nog die hysterische commerciële kant wegboenen. Gewoon gezellig snoepen zou genoeg moeten zijn. Maar alles op zijn tijd, en gelukkig zijn er voor een deel van de kinderen voor wie het feest daardoor op een drama uit kan draaien al een aantal fantastische initiatieven.
Alle reacties Link kopieren
anusha nzume.
very metal
Alle reacties Link kopieren
quote:-KING- schreef op 25 oktober 2016 @ 18:05:

anusha nzume.Nooit van gehoord..... maar bedankt.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:Eindeloos schreef op 25 oktober 2016 @ 18:09:

[...]





Nooit van gehoord..... maar bedankt.https://www.anoushanzume.nl/biography.php
Alle reacties Link kopieren
oh het is met ou.

yw eindeloos.
very metal
Alle reacties Link kopieren
quote:-KING- schreef op 25 oktober 2016 @ 18:11:

oh het is met ou.

yw eindeloos.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:dianavankrimpen schreef op 25 oktober 2016 @ 17:44:

[...]









Geweldig plan. Zou bijna willen dat deze discussie 20 jaar geleden al was begonnen, Zwarte Piet eruit en deze ervoor in de plaats. Dan had ik waarschijnlijk de meest lieve kinderen gehad als ik had kunnen dreigen met deze 2 ipv zwarte piet.



King hoe verzin je het

ja is toch voor die kinderen ook veel leuker, een beetje een serieuzer personage.

we hebben het nou wel gehad met die clowneske pieten.
very metal
Alle reacties Link kopieren
ik zie ze al aankomen; op een bootje in de mist, sinterklaas een olielamp in zijn hand en verder niks.
very metal
Alle reacties Link kopieren
quote:-KING- schreef op 25 oktober 2016 @ 18:31:

ik zie ze al aankomen; op een bootje in de mist, sinterklaas een olielamp in zijn hand en verder niks.



Magisch en indrukwekkend



Mist alleen het thema van Jaws er nog onder
Alle reacties Link kopieren
ja er komen heel wat liedjes te vervallen wat weer ruimte biedt voor nieuwe ideeën.
very metal
Alle reacties Link kopieren
quote:opisop91 schreef op 25 oktober 2016 @ 11:14:

Wat ik me overigens afvraag nu zo met die roetvegen... Hoe kan iemand met een donkere huidskleur dan nog Piet spelen? Roetvegen zie je bij donkere mensen immers niet of in ieder geval minder goed. Ervan uitgaande dat er ook mensen met een donkere huidskleur zijn die van het Sinterklaas feest houden en er graag actief aan meedoen.



Anyway, erg jammer dat ook RTL in de politiek correcte kramp schiet. Wat ik misschien nog wel erger vind zijn de mensen uit de politiek die de beslissing van RTL zo bewonderen. Dan vraag ik mij echt af voor wie je daar zit in Den Haag. In ieder geval niet voor de democratische meerderheid.



Sorry wat?



Ik ken geen donkere mensen die zo zwart als roet zijn en bij wie je geeen roetvegen ziet.Jij wel?

Overigens zijn er wel degelijk zwarte mensen die zwarte piet zijn, ik weet niet of ze er anno 2016 nog voor uit durven te komen, maar ze waren er wel.
quote:-KING- schreef op 25 oktober 2016 @ 18:40:

ja er komen heel wat liedjes te vervallen wat weer ruimte biedt voor nieuwe ideeën.





Op jou hebben heel wat antizwarte pieten activisten gewacht. Door jouw idee kunnen ook nog alle liedjes waar zwarte piet in voorkomt in 1 klap van tafel. Alle boeken, cd' s kunnen aangepast.



Hoe gaan we de vervangers van zwarte piet noemen? Iets met dark of evil is misschien nog iets te heftig voor 2 en 3 jarigen.
Alle reacties Link kopieren
quote:dianavankrimpen schreef op 25 oktober 2016 @ 19:42:

[...]





Op jou hebben heel wat antizwarte pieten activisten gewacht. Door jouw idee kunnen ook nog alle liedjes waar zwarte piet in voorkomt in 1 klap van tafel. Alle boeken, cd' s kunnen aangepast.



Hoe gaan we de vervangers van zwarte piet noemen? Iets met dark of evil is misschien nog iets te heftig voor 2 en 3 jarigen.wat een onzin we zingen nog steeds over de zak en de roe en die mochten ook niet meer.




Na de suggesties van King ben ik ook om. Kan niet wachten. Zwarte piet, zak en roe zijn verleden tijd hoor.
Alle reacties Link kopieren
Anousha heet gewoon Anna Steijn, heel exotisch zo een artiestennaam,maar zo heet ze niet.
Alle reacties Link kopieren
Als ik lees hoe mensen reageren op facebook over Sylvana S. dan lopen de rillingen over mijn lijf. Heel eng. Dat ongeacht wat je standpunt is over zwarte piet.
Alle reacties Link kopieren
quote:dianavankrimpen schreef op 25 oktober 2016 @ 19:42:

[...]





Op jou hebben heel wat antizwarte pieten activisten gewacht. Door jouw idee kunnen ook nog alle liedjes waar zwarte piet in voorkomt in 1 klap van tafel. Alle boeken, cd' s kunnen aangepast.



Hoe gaan we de vervangers van zwarte piet noemen? Iets met dark of evil is misschien nog iets te heftig voor 2 en 3 jarigen.



In Oostenrijk gaat het ook prima met de duivel-achtige Krampus. Dat enge hoeft dus geen bezwaar te zijn.



Grappig eigenlijk; heb ik de discussies om dit onderwerp eigenlijk maar weinig gelezen over hoe ze het in andere landen doen en of daar geen mogelijke oplossingen van afgekeken kunnen worden. Sinterklaas (al dan niet met knecht) wordt ten slotte in meerdere Europese landen gevierd.



Met uitzondering van Krampus dan, maar dat is wel een uiterste
Alle reacties Link kopieren
quote:Zalmsnipper schreef op 25 oktober 2016 @ 19:54:

Als ik lees hoe mensen reageren op facebook over Sylvana S. dan lopen de rillingen over mijn lijf. Heel eng. Dat ongeacht wat je standpunt is over zwarte piet.



Een aantal mensen, ongeacht welke discussie of aan welke kant daarvan, zijn helaas ook gewoon eng. Helemaal wanneer ze vanuit hun veilige huiskamer al hun gal kunnen spuwen.

Alsof fatsoen dan niet meer ter zake doet.

De wereld zou een fijnere plek zijn als mensen zich beseffen dat alleen omdat je alles mag vinden, het niet altijd noodzakelijk is het ook uit te spreken. En wanneer het wel uitgesproken moet worden, het ook op een normale manier kan.



Iets met mensen behandelen/aanspreken zoals je zelf behandeld/aangesproken wil worden. Het gooien van eerste stenen, en meer van dergelijke wijsheden.
quote:Dormouse schreef op 25 oktober 2016 @ 19:59:

[...]





In Oostenrijk gaat het ook prima met de duivel-achtige Krampus. Dat enge hoeft dus geen bezwaar te zijn.

D





Wat is dat voor feestje dan? Het sintfeest gaat er om dat als je als kind braaf bent geweest je kan rekenen op cadeautjes.



Hier wordt ook het halloweenfeest gevierd met enge figuren maar heeft een andere insteek. Dat is sowieso een griezelfeest.



Echt: Lees nu op google dat het ook een sintfeest is. Nooit van gehoord.
Alle reacties Link kopieren
quote:dianavankrimpen schreef op 25 oktober 2016 @ 20:04:

[...]





Wat is dat voor feestje dan? Het sintfeest gaat er om dat als je als kind braaf bent geweest je kan rekenen op cadeautjes.



Hier wordt ook het halloweenfeest gevierd met enge figuren maar heeft een andere insteek. Dat is sowieso een griezelfeest.



Echt: Lees nu op google dat het ook een sintfeest is. Nooit van gehoord.Inderdaad ook een Sinterklaasfeest, hoe uniek Nederlands het ook genoemd wordt, wordt het eigenlijk in veel meer landen gevierd.
Alle reacties Link kopieren
quote:ardni schreef op 25 oktober 2016 @ 19:20:

[...]





Sorry wat?



Ik ken geen donkere mensen die zo zwart als roet zijn en bij wie je geeen roetvegen ziet.Jij wel?

Overigens zijn er wel degelijk zwarte mensen die zwarte piet zijn, ik weet niet of ze er anno 2016 nog voor uit durven te komen, maar ze waren er wel.



Zeker weten. Mijn man (Surinaams, donker) heeft jarenlang met zeer veel plezier voor zwarte piet gespeeld voor onze kinderen, kinderen van vrienden en op de vereniging.

Voor hem en ons gezin is de lol er compleet af. Door al het gedoe, de polarisatie en de beschuldigingen over en weer, het uitspelen van de racismekaart en de extreme reacties van beide kanten. Hij is van huis uit in Suriname gewend Sinterklaas uitgebreid te vieren. Ik als Nederlandse niet, alleen schoenzetten, maar geen pakjesavond. Wij vierden alleen kerst met cadeautjes. En dat is wat we besloten hebben vanaf dit jaar ook met ons gezin te gaan doen. Hier geen Sinterklaas meer. De kinderen geloven niet meer, godzijdank.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 25 oktober 2016 @ 16:51:

[...]





IK had ooit een vrouw op kantoor die echt heel erg grote gelijkenis vertoonde met jouw bovenste beeld. Zo erg, dat ze van een aantal collega's daar een opmerking over kreeg. Lang geleden, dus ver voordat de discussie over zwarte Piet echt losbarstte, maar ik weet nog dat ik dat heel erg vond, dat m'n collega's dat deden. 'Geen humor' zeiden ze dat die vrouw had. Toen heb ik ze gevraagd of ze écht denken dat ze de eerste waren die die gelijkenis zagen en dus dergelijke opmerkingen maakten en hoe leuk ze dat zelf gevonden zouden hebben, 30x op een dag.



Echt.. er zijn mensen die op zwarte Piet lijken.Er zijn ook mensen die op Sinterklaas lijken. Of op de Paus. Wat is je punt?
Ab imo pectore
Waarom überhaupt een nieuw topic? Alles is al uitgemolken en besproken. Herhaling op herhaling op....

Zowel die pro als contra zijn.

Maar oké,het wordt vanzelf 5 december en dan zijn we weer voor een jaar van het gezeik af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven