Algemeen "zwarte" pietentopic

24-10-2016 18:52 1497 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het "zwarte" pieten onderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.



Het "zwarte" pietenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.



Met vriendelijke groet,



Het Moderatorteam
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
doe even normaal hoop dat ze trots op zichzelf zijn
Alle reacties Link kopieren
https://www.youtube.com/watch?v=65ERQNg_Fcc



1935,mooi om te zien dat het zo een diverse traditie is en toch zo een mooi feest kan zijn, met en zonder zwarte pieten. Ik vind de traditie met herauten en ene zwarte piet ook wel mooi.



Anyway eeuwenoud, laten we niet overdrijven , maar laten we er gewoon een mooi feest van maken voor de kinderen. Want ergens in deze discussie is 90% dit vergeten.
Alle reacties Link kopieren
quote:ardni schreef op 01 november 2016 @ 20:50:

https://www.youtube.com/watch?v=65ERQNg_Fcc



1935,mooi om te zien dat het zo een diverse traditie is en toch zo een mooi feest kan zijn, met en zonder zwarte piet.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
https://www.youtube.com/watch?v=kFE_S50yups

Dit dus
Intocht Sint 1935 hakenkruis vlag....
quote:ardni schreef op 01 november 2016 @ 20:50:

https://www.youtube.com/watch?v=65ERQNg_Fcc



1935,mooi om te zien dat het zo een diverse traditie is en toch zo een mooi feest kan zijn, met en zonder zwarte pieten. Ik vind de traditie met herauten en ene zwarte piet ook wel mooi.



Anyway eeuwenoud, laten we niet overdrijven , maar laten we er gewoon een mooi feest van maken voor de kinderen. Want ergens in deze discussie is 90% dit vergeten.zeg maar rustig 100%
http://www.joop.nl/nieuws ... eenvijfde-wil-andere-piet



En dat op Joop
1 van de commentaren:



Behoeft deze uitslag nog enige discussie? Of vinden we het in Nederland heden ten dage vanzelfsprekend dat 20% van de bevolking uitmaakt hoe die andere 80% moet denken?
Alle reacties Link kopieren
quote:2Italy2 schreef op 03 november 2016 @ 17:14:

1 van de commentaren:



Behoeft deze uitslag nog enige discussie? Of vinden we het in Nederland heden ten dage vanzelfsprekend dat 20% van de bevolking uitmaakt hoe die andere 80% moet denken?Dat maakt niets meer uit. De verandering is reeds geforceerd ingezet. Dat houd je niet meer tegen.
You know what to do. Now all you have to do is find the discipline to do it.
Alle reacties Link kopieren
quote:opisop91 schreef op 03 november 2016 @ 17:18:

[...]





Dat maakt niets meer uit. De verandering is reeds geforceerd ingezet. Dat houd je niet meer tegen.



Nou dat vinden we wel normaal, lees Ukraine referendum met extreem lage opkomst.

Alhoewel, Mark Rutte begrijpt dat het enkel raadgevend was
Alle reacties Link kopieren
quote:ardni schreef op 03 november 2016 @ 19:55:

[...]





Nou dat vinden we wel normaal, lees Ukraine referendum met extreem lage opkomst.

Alhoewel, Mark Rutte begrijpt dat het enkel raadgevend was



of het feit dat we een coalitie moeten vormen en daardoor niet perse krijgen wat de meerderheid wil.



Niemand heeft mij ooit wat gevraagd, velen is nooit wat gevraagd.

De meeste mensen willen gewoon van de discussie af either way.
Ik heb het thuis gewoon over "Piet" en Sinterklaas. Meer niet. Jongste gelooft nog,maar interesseert het echt niet:



Hoe piet aangesproken hoort te worden,

wat de achterliggende gedachte zou kunnen

zijn,

Dat er de ene keer een zwarte en dan weer een niet geschminkte of een regenboog piet langs komt...Hij vind alles best. Als hij zijn schoen maar kan zetten. En ik vind alles prima. Elk jaar pas ik het verhaal aan als het moet.
quote:ardni schreef op 03 november 2016 @ 19:55:

[...]





Nou dat vinden we wel normaal, lees Ukraine referendum met extreem lage opkomst.

Alhoewel, Mark Rutte begrijpt dat het enkel raadgevend was Het is natuurlijk niet zo dat alle thuisblijvers voor hadden gestemd. Het is waarschijnlijker dat de verhouding bij de niet-stemmers net zo ligt als bij de stemmers. Als je niet gestemd hebt dan moet je sowieso niet zeuren. Offtopic dit.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond dit in de Telegraaf vandaag:



http://www.telegraaf.nl/b ... ven_in_Zwarte_Piet__.html
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Wat een gezeik. Zaten we vorig jaar nog met onze hartstochtelijk gelovende zoon te kijken naar de landelijke intocht met bonzende harten ivm eventuele rellen, dit jaar slaan we die gewoon over. Scheelt weer gedoe.



En verder gaan we misschien naar de intocht hier in het dorp. Het committee heeft aangegeven gewoon met zwarte pieten te werken. Maar ook deze kunnen we overslaan. Scheelt weer gedoe.



Dan nog de viering op school. Geen idee, boeit ook niet. Dat gebeurt gewoon, is leuk met juffen en klasgenootjes en elk jaar weer een rare Sinterklaas met wat pieten. En ook niet meer dagelijks kijken naar het sinterklaasjournaal. Scheelt ook weer gedoe.



En verder vieren we het thuis op vijf december. Met een zak met cadeautjes, opa en oma en lekker eten. Dank u Sinterklaasje!



Kortom, minimale viering, maximale rust. Ik ga er voor... Deze hele absurde, compleet uit de hand gelopen hysterie discussie van zowel voor als tegen kan me totaal gestolen worden.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Godzijdank geloven mijn kinderen niet meer in sinterklaas..
Alle reacties Link kopieren
quote:YellowDiamond schreef op 04 november 2016 @ 12:04:

Godzijdank geloven mijn kinderen niet meer in sinterklaas..Heerlijk hè als je dat gezeur achter je kunt laten
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen wel, maar in deze regio is Zwarte Piet gewoon Zwarte Piet. En RTL slaan we over en het Sinterklaasjournaal wachten we even af.
Alle reacties Link kopieren
quote:YellowDiamond schreef op 04 november 2016 @ 12:04:

Godzijdank geloven mijn kinderen niet meer in sinterklaas..Ik denk dat dit voor mijn zevenjarige zoon ook de laatste keer is.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
quote:YellowDiamond schreef op 04 november 2016 @ 12:04:

Godzijdank geloven mijn kinderen niet meer in sinterklaas..



Het hele gebeuren is inderdaad wel erg chaotisch voor de kinderen die nu geloven. Ik ben blij dat ik nog even heb voor ik "eraan moet geloven".

En dat we dan in DU zijn; waar het sowieso al veel kleiner gevierd wordt met maar 1x cadeaus en geen weken can SintJournaals en schoenen zetten.
quote:Maccaron schreef op 03 november 2016 @ 20:08:

Ik heb het thuis gewoon over "Piet" en Sinterklaas. Meer niet. Jongste gelooft nog,maar interesseert het echt niet:



Hoe piet aangesproken hoort te worden,

wat de achterliggende gedachte zou kunnen

zijn,

Dat er de ene keer een zwarte en dan weer een niet geschminkte of een regenboog piet langs komt...Hij vind alles best. Als hij zijn schoen maar kan zetten. En ik vind alles prima. Elk jaar pas ik het verhaal aan als het moet.



Precies. En vaak bedenken de kinderen zelf al een oplossing voor als iets niet "klopt".

Zo hangt heel het sinterklaasfeest toch van dingen aan elkaar die niet kunnen! Een kind die dat ziet die twijfelt al en zal binnenkort niet meer geloven.
Echt actief geloven doet een kind toch maar 4 jaar, stel ik me zo voor. De tijd ervoor is het kind te jong en ik vind het zelf met 7 wel mooi geweest. Zoveel drama voor zo'n korte tijd. Je moet er maar zin in hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:ardni schreef op 01 november 2016 @ 20:50:

https://www.youtube.com/watch?v=65ERQNg_Fcc



1935,mooi om te zien dat het zo een diverse traditie is en toch zo een mooi feest kan zijn, met en zonder zwarte pieten. Ik vind de traditie met herauten en ene zwarte piet ook wel mooi.



Anyway eeuwenoud, laten we niet overdrijven , maar laten we er gewoon een mooi feest van maken voor de kinderen. Want ergens in deze discussie is 90% dit vergeten.



Zonder verder oordeel over de hele Pieten-kwestie, maar dat filmpje van 1935 laat geen Witte of ongeschminckte Pieten zien. Dat misverstand is in deze discussie in de wereld geholpen door mensen die de klok wel hebben horen luiden, maar geen idee hebben waar ze de klepel moeten zoeken.



In dit filmpje zie je de gewone traditioneel geschminckte Zwarte Pieten als helpers van Sint Nicolaas.



Daarnaast zie je ongeschminckte mannen in 17-eeuwse kledij. Die hebben niets met Sint Nicolaas te maken, het zijn ook geen Pieten, dat zijn mannen/jongens die namens de Amsterdamse gildes in historische kleding aanwezig zijn bij de intocht om Sint Nicolaas en zijn Zwarte Pieten welkom te heten...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Twobirds2 schreef op 02 november 2016 @ 08:56:

Intocht Sint 1935 hakenkruis vlag....

Nee joh, de Amsterdamse vlag



"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Zeker niet!!!

Kijk nog eens ong.1min27,ben shoking,hoe komt dat???

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven