Algemeen vluchtelingentopic deel 8

06-11-2016 21:16 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.



Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.



- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.



- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.



Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.



Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Deel 2: Algemeen vluchtelingentopic deel 2

Deel 3: Algemeen vluchtelingentopic deel 3

Deel 4: Algemeen vluchtelingentopic deel 4

Deel 5: Algemeen vluchtelingentopic deel 5

Deel 6: Algemeen vluchtelingentopic deel 6

Deel 7: Algemeen vluchtelingentopic deel 7



Met vriendelijke groet,



Het Moderatorteam & Community Manager VIVA



Update 27-10-2015

Let op! Er is besloten om het initiële beleid binnen dit topic, waarbij wij werkten met het toepassen van pijlerbans, aan te passen naar het reguliere bansysteem. Het bansysteem is hier terug te vinden: Huisregels
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
quote:nessemeisje schreef op 02 mei 2017 @ 13:01:

Ad.nl: 3000 kruizen voor vluchtelingen op 4 mei



Kruisen voor vluchtelingen op Rembrandtplein tijdens dodenherdenking



Met drieduizend witte papieren kruisen in het gras wordt op 4 mei op het Rembrandtplein stilgestaan bij de vluchtelingen die het leven lieten onderweg naar Europa.



Initiatiefnemer Rikko Voorberg wil Nederland daarmee dwingen tijdens de dodenherdenking ook stil te staan bij de slachtoffers "die wij, bedoeld of onbedoeld, zelf maken".



Tussen 18.00 en 20.30 uur worden op het plein de omgekomen vluchtelingen herdacht. Ook daar is het om 20.00 uur twee minuten stil. De drieduizend kruisen staan voor elke gebeurtenis waarbij migranten stierven tijdens een poging Europa te bereiken.



Voorberg benadrukt dat het niet zijn bedoeling is de Nationale Dodenherdenking 'te kapen', "maar het werkelijk herdenken van de gruwelijkheden van toen moet effect hebben op ons handelen nu".



Ik vind dit niet kies. Op 4 mei wordt de Tweede Wereldoorlog en al zijn slachtoffers herdacht. Waarom moet zo'n initiatief nou persé op 4 mei? Dat is toch pure provocatie? Er is toch een wereldvluchtelingendag? Dat is op 20 juni. Lijkt me een prima dag voor zo'n initiatief.Ik heb met name moeite met 'slachtoffers die wij bedoeld of onbedoeld zelf maken.'
quote:strikjemetstippels schreef op 02 mei 2017 @ 13:04:

[...]



Ik heb met name moeite met 'slachtoffers die wij bedoeld of onbedoeld zelf maken.'

Dit en verder vind ik het zeer ongepast op 4 mei.

Er zijn nog 364 andere dagen in het jaar waarop deze doorgeslagen dominee verdronken 'vluchtelingen' kan gaan herdenken.
Alle reacties Link kopieren
Tenenkrommend dit. Waarom wordt ons 'blanke ' westerlingen altijd een schuldgevoel aangepraat? En waarom de nationale dodenherdenking hier voor gebruiken? Dat is toch onze geschiedenis waar we bii stilstaan. Voor vluchtelingen is er jaarlijks De Nacht van de Vluchteling.quote:nessemeisje schreef op 02 mei 2017 @ 13:01:

Ad.nl: 3000 kruizen voor vluchtelingen op 4 mei



Kruisen voor vluchtelingen op Rembrandtplein tijdens dodenherdenking



Met drieduizend witte papieren kruisen in het gras wordt op 4 mei op het Rembrandtplein stilgestaan bij de vluchtelingen die het leven lieten onderweg naar Europa.



Initiatiefnemer Rikko Voorberg wil Nederland daarmee dwingen tijdens de dodenherdenking ook stil te staan bij de slachtoffers "die wij, bedoeld of onbedoeld, zelf maken".



Tussen 18.00 en 20.30 uur worden op het plein de omgekomen vluchtelingen herdacht. Ook daar is het om 20.00 uur twee minuten stil. De drieduizend kruisen staan voor elke gebeurtenis waarbij migranten stierven tijdens een poging Europa te bereiken.



Voorberg benadrukt dat het niet zijn bedoeling is de Nationale Dodenherdenking 'te kapen', "maar het werkelijk herdenken van de gruwelijkheden van toen moet effect hebben op ons handelen nu".



Ik vind dit niet kies. Op 4 mei wordt de Tweede Wereldoorlog en al zijn slachtoffers herdacht. Waarom moet zo'n initiatief nou persé op 4 mei? Dat is toch pure provocatie? Er is toch een wereldvluchtelingendag? Dat is op 20 juni. Lijkt me een prima dag voor zo'n initiatief.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 02 mei 2017 @ 13:04:

[...]

Ik heb met name moeite met 'slachtoffers die wij bedoeld of onbedoeld zelf maken.'



Die beschuldigende vinger ben ik inmiddels wel gewend. Maar laat 'm dat lekker op 20 juni doen. Dit is gewoon echt provoceren.

Erg eens met deze column.

http://www.ad.nl/binnenland/het-riekt-n ... fdd/column Özcan Akyol
quote:nessemeisje schreef op 02 mei 2017 @ 13:10:

[...]





Die beschuldigende vinger ben ik inmiddels wel gewend. Maar laat 'm dat lekker op 20 juni doen. Dit is gewoon echt provoceren.

Erg eens met deze column.

http://www.ad.nl/binnenland/het-riekt-n ... fdd/column Özcan Akyol

Rikko heeft een eigen wiki page en hij had ook al voor gesteld Benno L. menselijk te behandelen van uit de maatschappij (en ja volksgericht ben ik ook niet voor, maar openlijk voor compassie preken voor een pedoseksueel is je reinste provocatie).



Door geslagen christendom is net zo giftig als door geslagen islam, de een vernietigt alles om zich heen en de ander doet aan verregaand zelfvernietiging.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 02 mei 2017 @ 13:14:

[...]



Rikko heeft een eigen wiki page en hij had ook al voor gesteld Benno L. menselijk te behandelen van uit de maatschappij (en ja volksgericht ben ik ook niet voor, maar openlijk voor compassie preken voor een pedoseksueel is je reinste provocatie).



Door geslagen christendom is net zo giftig als door geslagen islam, de een vernietigt alles om zich heen en de ander doet aan verregaand zelfvernietiging.Eens, die vent is één groot wandelend aandachtsvat. Vreselijk vervelend, dat soort types.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 02 mei 2017 @ 13:14:

[...]



Rikko heeft een eigen wiki page en hij had ook al voor gesteld Benno L. menselijk te behandelen van uit de maatschappij (en ja volksgericht ben ik ook niet voor, maar openlijk voor compassie preken voor een pedoseksueel is je reinste provocatie).



Door geslagen christendom is net zo giftig als door geslagen islam, de een vernietigt alles om zich heen en de ander doet aan verregaand zelfvernietiging.



Ik ben het ontzettend met je eens wat betreft beide religies.

De een zegt te moeten onderwerpen,de ander zegt dat je "de andere wang moet toekeren",lekkere combinatie!

Beide zijn ongezond,en gevaarlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 02 mei 2017 @ 13:10:

[...]





Die beschuldigende vinger ben ik inmiddels wel gewend. Maar laat 'm dat lekker op 20 juni doen. Dit is gewoon echt provoceren.

Erg eens met deze column.

http://www.ad.nl/binnenland/het-riekt-n ... fdd/column Özcan Akyol





Alsof Europa ervoor verantwoordelijk is dat mensen voor 3000 dollar op een lek luchtbed richting Europa komen.



De Middellandse zee ligt vol boten om die mensen op te pikken - in 2016 ongeveer 180.000 - en in Italië ( Europa) af te zetten.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 02 mei 2017 @ 17:38:

[...]





Alsof Europa ervoor verantwoordelijk is dat mensen voor 3000 dollar op een lek luchtbed richting Europa komen.



De Middellandse zee ligt vol boten om die mensen op te pikken - in 2016 ongeveer 180.000 - en in Italië ( Europa) af te zetten.Terwijl allang vaststaat dat het merendeel van die mensen niet uit oorlogsgebied komt of anderszins uit een gebied waar je moet vluchten voor je leven, maar gewoon gelukszoekers zijn die liever hun gatje in het opgemaakte bed van Europa vlijen dan de schouders eronder te zetten om in hun eigen land dingen op poten te krijgen. Echt, als véél van die mensen dezelfde energie aan den dag zouden leggen om in eigen land wat te bereiken, als dat ze doen om in Europa te komen, zouden ze al een stuk verder zijn. En nee, dan hebben ze ook niet gelijk een Mercedes onder de kont, of een groot huis, maar als ze denken dat ze dat hier in Europa wél krijgen zonder ooit iets uitgevoerd te hebben, zit er toch iets mis in hun bovenkamer.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 02 mei 2017 @ 19:12:

[...]





Terwijl allang vaststaat dat het merendeel van die mensen niet uit oorlogsgebied komt of anderszins uit een gebied waar je moet vluchten voor je leven, maar gewoon gelukszoekers zijn





Dat is natuurlijk het probleem, door de zotte uitspraken van Merkel " HARTELIJK WELKOM "

Werd Europa overspoeld door een bonte mengeling vluchtelingen, economische migranten en er zullen zeer zeker IS sympathisanten bij hebben gezeten al merk je dat natuurlijk pas als het te laat is.



De zaak van de Duitse militair laat maar weer eens zien wat een complete chaos het was bij de registratie.



http://nos.nl/artikel/217 ... om-aanslag-te-plegen.html
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Omstreden vluchtelingenherdenking Amsterdam verplaatst - http://nos.nl/l/2171310



Goed aangepakt door van der Laan

2 minuten per jaar is al niet veel en als er dan ook nog allerlei actiegroepen aandacht gaan opeisen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
En als ik dan weer op de fb-pagina van dutchturks kijk zijn we allemaal hypocrieten die met twee maten meten omdat veel Nederlanders tegen het herdenken van vluchtelingen zijn op die dag.
quote:mick87 schreef op 03 mei 2017 @ 20:32:

En als ik dan weer op de fb-pagina van dutchturks kijk zijn we allemaal hypocrieten die met twee maten meten omdat veel Nederlanders tegen het herdenken van vluchtelingen zijn op die dag.Ik ben daar inderdaad tegen. Echter, bij mij ligt de nadruk op 'op die dag' in plaats van op 'vluchtelingen herdenken'.
quote:mick87 schreef op 03 mei 2017 @ 20:32:

En als ik dan weer op de fb-pagina van dutchturks kijk zijn we allemaal hypocrieten die met twee maten meten omdat veel Nederlanders tegen het herdenken van vluchtelingen zijn op die dag.

Tja, de logica ontgaat me. Doden herdenking 4 mei is voor de slachtoffers van WO II. Niet van WO I, de Punische oorlog, de oorlog met de Ottomanen of de oorlog met Finland (ik noem maar een aantal strijdjes).



Moet je er eens iets over de Armeense genocide op gooien...
quote:ThunderassMan schreef op 03 mei 2017 @ 20:37:

[...]





Ik ben daar inderdaad tegen. Echter, bij mij ligt de nadruk op 'op die dag' in plaats van op 'vluchtelingen herdenken'.

Vluchtelingen herdenken kan die doorgeslagen dominee Rikko prima tijdens de nacht van de vluchteling doen op 20 juni..

Het is pure provocatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:ThunderassMan schreef op 03 mei 2017 @ 20:37:

[...]





Ik ben daar inderdaad tegen. Echter, bij mij ligt de nadruk op 'op die dag' in plaats van op 'vluchtelingen herdenken'.





Inderdaad, iedereen in dit land mag een herdenking organiseren, voor vluchtelingen, de slachtoffers van de MH17 of wat jaren geleden speelde de DUITSE slachtoffers.



MAAR NIET OP 4 MEI OM 20:00
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
https://www.nrc.nl/nieuws ... -het-vwo-8534724-a1556869



Dit lijkt me wel een indrukwekkende docu en ik vind het fijn dat deze mensen nu een leven in Nederland kunnen opbouwen, ik gun het ze. Maar deze mensen zijn natuurlijk niet voor niets uitgekozen voor deze docu.
Alle reacties Link kopieren
quote:mick87 schreef op 04 mei 2017 @ 03:01:

https://www.nrc.nl/nieuws ... -het-vwo-8534724-a1556869



Dit lijkt me wel een indrukwekkende docu en ik vind het fijn dat deze mensen nu een leven in Nederland kunnen opbouwen, ik gun het ze. Maar deze mensen zijn natuurlijk niet voor niets uitgekozen voor deze docu.





Vooropgesteld dat dit niemand dit meisje zal misgunnen dat ze haar ziekte heeft overwonnen en het goed doet op school.



Maar inderdaad het is onderdeel van de niet aflatende - NPO- propaganda "vluchtelingen zijn een verrijking voor de samenleving"



Diezelfde NPO vraagt zich vertwijfeld af waarom de mensen - of in ieder geval een deel daarvan - geen vertrouwen heeft in de journalistiek en zijn / haar heil zoekt op FB of warrige site's als GJ BRON en INFO WARS
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
De Grote Aandachtsshow van Rikko gaat niet door. Uiteraard ligt het allemaal aan een ander:



Amsterdamse herdenking vluchtelingen gaat niet door



De veelbesproken Amsterdamse herdenking van de omgekomen vluchtelingen is afgeblazen. Dat laten de initiatiefnemers weten. Zij zagen eerder, ondanks alle kritiek, geen reden om het evenement te verplaatsen of af te zeggen.



Het plan van de organisatie was om vanavond 3.000 witte papieren kruisen in het gras op het Rembrandtplein te plaatsen, om ook stil te staan bij de vluchtelingen die het leven lieten onderweg naar Europa. Initiatiefnemer Rikko Voorberg wilde Nederland daarmee dwingen tijdens de dodenherdenking ook stil te staan bij de slachtoffers ,,die wij, bedoeld of onbedoeld, zelf maken".



Zowel het Cidi (Centrum informatie en documentatie Israël) als het Nationaal Comité 4 en 5 mei uitten eerder deze week hun zorgen. Zo vond het Cidi dat door het herdenken van omgekomen vluchtelingen op 4 mei de betekenis van de Nationale Dodenherdenking verwatert. ,,Het is goed om stil te staan bij het leed van vluchtelingen, maar dat kan beter op een ander moment."



De gemeente Amsterdam kon dergelijk initiatief echter niet verbieden. Beperkingen van de vrijheid van demonstratie zijn alleen gelegitimeerd bij vrees voor wanordelijkheden, verkeershinder of gezondheidsrisico's.



Om 'wanorde en verstoringen' te voorkomen werd de voorgenomen herdenking wel verplaatst van het Rembrandtplein naar de Nieuwmarkt. ,,Om zo niets af te doen of toe te voegen aan de jaarlijkse herdenking van de naar schatting zestig miljoen slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog'', aldus de burgemeester.



Open zenuw

Vandaag besloot de organisatie zelf de stekker uit het initiatief te trekken. ,,We hebben blijkbaar een open zenuw geraakt'', laat Matthijs Jaspers, één van de aanjagers van het initiatief, weten in een open brief. ,,Omdat we nooit de bedoeling hebben gehad vanuit boze woorden van start te gaan met de herdenking, hebben we besloten ons initiatief te staken."



,,We wilden mensen de kans geven om een andere groep slachtoffers te herdenken en een jongere generatie bij de Nationale Dodenherdenking te betrekken. Want wat is de zwarte bladzijde van deze tijd? De vluchtelingencrisis. Nu staan we vooral stil bij de slachtoffers van de inktzwarte bladzijde van de vorige generatie."



Wat een eikels, het is gewoon een onbeschoft initiatief op die datum, bedoeld om te kwetsen en te provoceren. Als het ze serieus om de omgekomen vluchtelingen zou gaan, hadden ze er wel een speciale datum voor uitgezocht waar de aandacht naar vluchtelingen en alleen de vluchtelingen zou gaan.

20 juni dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 04 mei 2017 @ 11:06:

De Grote Aandachtsshow van Rikko gaat niet door. Uiteraard ligt het allemaal aan een ander:



Amsterdamse herdenking vluchtelingen gaat niet door



De veelbesproken Amsterdamse herdenking van de omgekomen vluchtelingen is afgeblazen. Dat laten de initiatiefnemers weten. Zij zagen eerder, ondanks alle kritiek, geen reden om het evenement te verplaatsen of af te zeggen.



Het plan van de organisatie was om vanavond 3.000 witte papieren kruisen in het gras op het Rembrandtplein te plaatsen, om ook stil te staan bij de vluchtelingen die het leven lieten onderweg naar Europa. Initiatiefnemer Rikko Voorberg wilde Nederland daarmee dwingen tijdens de dodenherdenking ook stil te staan bij de slachtoffers ,,die wij, bedoeld of onbedoeld, zelf maken".







Grappig, hij legt de schuld voor het verdrinken van boot- migranten bij " ons" niet bij de mensen smokkelaars of bij de mensen zelf die op een half gammele boot kruipen.



Aandacht heeft hij genoeg.



Ook voor hem geld

#hoedan



Daar sloegen ze - enigsinds terecht - Wilders mee om de oren.



Hij roept veel maar heeft geen oplossingen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 04 mei 2017 @ 14:32:

[...]





Grappig, hij legt de schuld voor het verdrinken van boot- migranten bij " ons" niet bij de mensen smokkelaars of bij de mensen zelf die op een half gammele boot kruipen.



Aandacht heeft hij genoeg.



Ook voor hem geld

#hoedan



Daar sloegen ze - enigsinds terecht - Wilders mee om de oren.



Hij roept veel maar heeft geen oplossingen.



Hoe dan? Westerse inmenging in conflicten elders om olie- en handelsbelangen te beschermen.

Daar kunnen wij, als burgers weinig aan doen (behalve stemmen), maar onze overheden des te meer!
Alle reacties Link kopieren
@Amarba ik ben ook zeker niet voor inmenging in al die conflicten. Wat ik nu veel hoor is dat een hoop ellende in het Midden Oosten komt doordat het Westeb zich er mee bemoeit.

In Syrië is er heel lang gewacht (mede door eerdere ervaringen)met inmenging. Men wilde hun vingers er niet aan branden. Daar was toen ook weer veel kritiek op. Moslimlevens zouden er voor het Westen niet toe doen etc. Kortom: het is nooit goed. Er is een groep mensen die ons altijd een schuldgevoel wil geven, en wat we ook doen het is nooit goed. Wanneer de herdenking van bootvluchtelingen wel met open armen ontvangen was, dan waren we weer hypocriet geweest : "want waarom wel herdenken maar niet meer vluchtelingen opvangen?" Zoiets zal de redenering wel weer zijn.

Het is allemaal heel verschrikkelijk wat er in de wereld gebeurd. En ja ik ben blij dat ik uit Nederland kom. Maar verder kan ik er ook niets aan doen dat ik toevallig blank ben en in een rijk en veilig land woon. Moet ik me nu dus overal maar vootr verantwoorden? Dat ik in een bevoorrechte situatie zit besef ik me heel goed. Maar verder: moet ik me nu dus continu schuldig gaan voelen?
quote:amarna schreef op 04 mei 2017 @ 14:43:

[...]





Hoe dan? Westerse inmenging in conflicten elders om olie- en handelsbelangen te beschermen.

Daar kunnen wij, als burgers weinig aan doen (behalve stemmen), maar onze overheden des te meer!Goed dan mengen 'we' ons niet meer in conflicten en dan begint het geschreeuw dat het daar een chaos is etc iedereen kijkt toe en niemand doet iets..
Alle reacties Link kopieren
Eens met yellowdiamond. Ik ben niet per se voor inmenging. Maar ja, toekijken is ook zo wat. De reden dat wij hier in vrijheid leven vandaag de dag hebben we veelal te danken aan inmenging van andere landen. Tegenover mij is een grote Poolse begraafplaats. Stuk voor stuk jonge mannen die gestorven zijn voor onze vrijheid. Ik ga er zometeen een bloemetje leggen. Doe ik ieder jaar op 4 mei.
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 04 mei 2017 @ 14:43:

[...]





Hoe dan? Westerse inmenging in conflicten elders om olie- en handelsbelangen te beschermen.

Daar kunnen wij, als burgers weinig aan doen (behalve stemmen), maar onze overheden des te meer!





Mee eens alleen speelde dat in Syrië bijvoorbeeld niet, verder zijn er wereldwijd 60 miljoen mensen op de vlucht en dat heeft maar in een enkel geval met Westerse inmenging te maken.



De volgende vluchtelingenstroom zal vermoedelijk Venezuela zijn en dat heeft meer te maken met de doorgeslagen dictatuur daar dan met het Westen
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven