De sociologie van taalgebruik

04-02-2012 15:56 241 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de meesten hier zullen weten, ben ik geinteresseerd in onderwerpen als opvoeding, normen en waarden, etiquette, persoonlijke Bildung, smaak, hogere en lagere cultuur en de rol van de elite in onze samenleving.



Een leuk onderwerp in die categorie is wat ik de "sociologie van taal" noem. In hoeverre kun je aan iemands taalgebruik dingen afleiden wat iemands sociaal-economische achtergrond is en hoeveel "cultureel kapitaal" iemand heeft?



En dan heb ik het niet over echte taalfouten ("hun hebben", "groter als"), maar over woorden die een burgerlijke achtergrond verraden. Ik gebruik "burgerlijk" hier overigens neutraal, niet met een denigrerende connotatie.



Over precies dit onderwerp heeft ooit een omslagartikel in de HP/De Tijd gestaan, en toen kwamen de bekende voorbeelden naar voren van woorden die niet kunnen voor nette mensen: toilet, stropdas, colbertje, pantalon, gebakje, "eet smakelijk", kostuum, vaatwasser, koelkast, etc.



Een aparte categorie is de "sociologie van namen": b.v. Emma en Alexander voor de hogere klassen, tegenover Priscilla en Wesley voor de lagere klassen.



- In hoeverre gebruiken jullie dit soort woorden wel of juist niet?

- In hoeverre is het zinnig of onzinnig dat mensen zich proberen te profileren met hun klasse?

- Weten jullie zelf nog voorbeelden van woorden of namen die echt niet kunnen?



Zelf ben ik overigens niet zo recht in de leer. Als een ander "eet smakelijk" zegt, zeg ik het gewoon terug (ook al zou ik het nooit zelf als eerste zeggen) en ook gebruik ik gewoon "gebakje" ("taartje' klinkt voor mijn gevoel aanstellerig). Maar woorden als "toilet" en "stropdas" zou ik echt nooit gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
O ik zie nu dat m'n post al te vroeg verstuurd was. Hij was nog niet af
quote:martin81 schreef op 04 februari 2012 @ 16:58:

Het verschilt ook per context.



Instituten met een opvoedende waarde (zoals het corps) zullen de "regels" er in rammen, en weinig/geen rekening houden met gevoelens van opgelatenheid bij de aspirant-leden die wel dachten dat toilet correct was.



Als je in de 50 bent en gasten krijgt, dan ben je juist voorkomend en zeg je "eet smakelijk" terug.Nog even hierover hoor, maar wij hebben echt zó'n ander idee bij de termen 'opvoeding' en 'ontwikkeling'... Dus je kan pas wanneer je 50 bent zelf gaan nadenken? Wat een onzin, dat zijn normale menselijke omgangsvormen. Jezelf boven anderen plaatsen, dat doe je juist wanneer je nog niet zo ver bent in je ontwikkeling. Anderen vertellen hoe het heurt, dat doe je wanneer je 18 bent en denkt dat je de hele wereld kent... jezelf ontwikkelen werkt juist precies de andere kant op.
Alle reacties Link kopieren
Beetje laat, net pas komen lezen, maar komt werkelijk niemand met het woord URINOIR voor een deftige term van wc/toilet?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind urinoir helemaal geen deftig woord.
anoniem_124453 wijzigde dit bericht op 05-02-2012 01:04
Reden: Smiley
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat kreeg mijn grootmoeder toch te horen in het ziekenhuis in Nederland, samen met "wateren" en "urineren".
Alle reacties Link kopieren
Ah. Ik denk bij een urinoir aan zo'n pisbak in een mannentoilet. Excuse my french.
Alle reacties Link kopieren
flutzel, 11 minuten geleden

Beetje laat, net pas komen lezen, maar komt werkelijk niemand met het woord URINOIR voor een deftige term van wc/toilet?'





Nee. Mijn papa zei altijd water closet, wc dus. Maar er sowieso niets deftigs aan toiletteren vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Een urinoir is voor mannen.
Alle reacties Link kopieren
Een toilet is niet hetzelfde als een urinoir.



Ik erger me wel eens aan het "koninginnetaaltje" van een prinses Laurentien. Zo opgelegd!

Het schijnt dat ze na zo'n tien minuten die gekkigheid wel vergeet en "normaal" gaat praten.
Alle reacties Link kopieren
Nee, " je toilet maken" is in principe je fatsoeneren, opfrissen. Daar hoeft niet altijd poep en plas bij te komen kijken.

Mijn vader zei altijd: " mag ik gebruik maken van uw water closet?" in geval van hoge nood. Ik zeg toiletteren, zodat de vraag open blijft wat ik daar doe.
Alle reacties Link kopieren
Het verschil tussen koel en ijskast is heel simpel trouwens,
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik over het algemeen begrijpbaar Nederlands. Niets is irritanter dan steeds op een te hoog/ te laag niveau zitten dan je gesprekspartner. Ook vind ik het irritant als mensen uit hetzelfde milieu woorden als recalcitrant gebruiken wanneer zij gewoon vervelend of opstandig bedoelen. En dan maken ze wel fouten zoals groter als. Hmm okayyy.



Namen zoals Jayden, Jeffrey en Kelly vind ik niet meer kunnen. Zit geen eigenheid in. Aan de andere kant, kan het mij ook niet zoveel schelen. Het zijn niet mijn kinderen.
You live and you learn
Alle reacties Link kopieren
Groter als! Ik irriteer me daar echt aan. Net als: "het kost duur"
Alle reacties Link kopieren
quote:missy_acy schreef op 05 februari 2012 @ 09:34:

Groter als! Ik irriteer me daar echt aan. Net als: "het kost duur"Ik wil niet vervelend en betweterig doen, maar als je dan toch correct wilt zijn: het is 'ik erger me aan' of 'het irriteert me' en niet 'ik irriteer me'.
Alle reacties Link kopieren
Ik let niet zo op wat iemand zegt, maar meer op wat iemand doet!!!



Al praat iemand zo 'plat' als het maar kan, als hij/zij bewijst dat hij/zij in daden 'van adel' is dan is dat voor mij goed genoeg.



Met 'van adel' bedoel ik natuurlijk niet letterlijk Maar meer in zorgen voor, een goed hart, betrouwbaar, etc.
Alle reacties Link kopieren
Doe je toch vervelend!:)

Nee, je hebt helemaal gelijk. En ik nog geen koffie op.
Alle reacties Link kopieren
Met ergeren en irriteren worden wel de meeste fouten gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Uiterst geestig topic dit....
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
*Maakt een sterke koffie voor Missy Acy*



Alle reacties Link kopieren
Ik ken echt adel en ik ken nep adel.



Echte adel, daar kom je amper tussen. Nep adel is wijd verspreid: corpsballen, wannabees, omhoog gevallen middenklasse en aanverwanten.



De mensen die het hardst schreeuwen 'zo heurt het' en neerkijken op anderen, behoren NIET tot de echte adel!
Alle reacties Link kopieren
Met adelijk bloed dat door mijn aderen stroomt druk ik mezelf nog veelal het beste uit in de taal, die iedereen begrijpt.

(zodat daar geen onduidelijkheid over bestaat)



Verrek, geniet es gauw de vinketering met je belabberde rotkop, klinkt even pakkender dan:



Verhip, krijg jij ns alras een aandoening met jouw niet zo elegant gezicht.



Nah.... doe mij het eerste maar, dus!

==
Alle reacties Link kopieren
quote:molly74 schreef op 04 februari 2012 @ 19:56:

Dit is toch die pindakaas-tonijn-met-bosuitje-Martin die diverse platfora nodig heeft om zich in moeilijk Nederlands te uiten, maar niet door had dat er een verschil is tussen -form en -forum?
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kier_V schreef op 05 februari 2012 @ 09:53:

Met adelijk bloed dat door mijn aderen stroomt druk ik mezelf nog veelal het beste uit in de taal, die iedereen begrijpt.

(zodat daar geen onduidelijkheid over bestaat)



Verrek, geniet es gauw de vinketering met je belabberde rotkop, klinkt even pakkender dan:



Verhip, krijg jij ns alras een aandoening met jouw niet zo elegant gezicht.

Nah.... doe mij het eerste maar, dus!

==
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
quote:Schilderspalet schreef op 05 februari 2012 @ 09:52:

Ik ken echt adel en ik ken nep adel.



Echte adel, daar kom je amper tussen. Nep adel is wijd verspreid: corpsballen, wannabees, omhoog gevallen middenklasse en aanverwanten.



De mensen die het hardst schreeuwen 'zo heurt het' en neerkijken op anderen, behoren NIET tot de echte adel!Precies. Noblesse oblige Dat betekent dat je pas ècht weet hoe het hoort, als je anderen respectvol behandelt, ongeacht hun afkomst.
Alle reacties Link kopieren
Ben opgevoed met afwasmachine, ijskast, wc, das, broek en pak. Maar kom niet uit een hoger milieu of elite.

Ben ook opgevoed met laat leggen, lampie en ik gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven