Hoofddoekjes: teken van onderdrukking of van emancipatie?

21-02-2010 13:47 625 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het moeilijk met mezelf, want ik kom er niet uit wat ik nou vind van hoofddoekjes.

Ik ben een behoorlijke feministe. Goed ge-geëmancipeerd. Ik zal vechten voor het recht te mogen dragen en doen wat ik zelf wil, er uit te zien hoe ik dat zelf mooi vind.

Als puber was ik behoorlijk recalcitrant, zag er punk uit om eens flink vooroordelen omver te schoppen. Niets leuker, in mijn ogen, dan een meisje met een hanekam en kistjes die in de les toch slimme dingen weet te zeggen. Ik gebruikte mn uiterlijk om vooroordelen onderuit te kunnen halen.

Daarnaast baal ik er van als ik op mn 'mooie koppie' beoordeeld word. Ik wil beoordeeld worden naar wat ik kan en doe, en niet naar mn lieve glimlach.



Kortom, vanuit die meningen die ik heb kan ik me voorstellen waarom je een hoofddoek zou dragen:

- omdat je je geloof uit wil dragen

- juist in deze tijd, om aan te tonen dat onder een hoofddoek niet altijd een slaafs sneu vrouwtje zit, maar ook gewoon een powerwoman

- om niet beoordeeld te worden naar een mooi koppie, maar naar inhoud



Maar dan schreeuwt er meteen iets anders in me: maar de hoofddoek is zodat een vrouw zedig is. En dat ze dat zou moeten zijn vind ik grote onzin!

Het is vrouwonvriendelijk en onderdrukking! Want je kan wel stellen dat het een vrije keuze is om bedekte kleding en een hoofddoek te dragen, maar in hoeverre is die keus echt vrij als je uit je familie en sociale kring gestoten wordt als je voor een minirok of strakke jeans kiest?



Natuurlijk worden deze vragen alleen maar groter als we het hebben over de extremere vormen van gesluierd zijn, zoals niqaab en burka (die ik niet zo goed uit elkaar weet te houden).



Wat vinden jullie: is het juist een teken van emancipatie en zelfstandigheid als een vrouw tegen de stroom inroeit van de maatschappelijke druk en vooroordelen en er voor kiest om een hoofddoek/sluier te dragen? Of is het vrouwonvriendelijk en onderdrukkend, omdat op vrouwen die zich niet zo kleden neergekeken wordt?



Want daar kan ik dus ook heel giftig van worden, dat ik soms door jochies nagesist wordt in de meest vunzige bewoordingen, omdat ik me toevallig lekker voel in een kort jurkje en hakken. Dan denk ik: kijk niet op mij neer, doe niet zo absurd, te denken dat je allerlei oordelen over me kan en mag vellen op basis van de lengte van mn rok!
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vooral benieuwd waarom moslima's een hoofddoek dragen. Is dat omdat hun man of vader dat zegt (ergo: onderdrukking van de vrouw), of omdat Allah dat zegt (religieuze voorschriften).



Wat gebeurt er eigenlijk wanneer een vrouw geen hoofddoek draagt. Komt die aardige ongesluierde Nederlandse buurvrouw dan in de hel ofzo? Is het gros van de Nederlandse vrouwen verdoemd omdat ze met onbedekt hoofd over straat gaan? Hoe zien moslima's dat eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de meeste vrouwen hem uit vrije wil dragen. Wel vind ik de achterliggende gedachte beledigend voor vrouwen en eigenlijk ook voor mannen. Ik snap dus niet waarom je uit vrije wil zo'n symbool zou dragen.
Alle reacties Link kopieren
Siegfried, volgens deze site is het een voorschrift van Allah, omdat een vrouw verderf zaait door onbedekt naar buiten te gaan.



Nou, dat klinkt mij helemaal niet geëmancipeerd eigenlijk
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Alle reacties Link kopieren
quote:Margaretha2 schreef op 21 februari 2010 @ 13:55:

Ik denk dat de meeste vrouwen hem uit vrije wil dragen. Wel vind ik de achterliggende gedachte beledigend voor vrouwen en eigenlijk ook voor mannen. Ik snap dus niet waarom je uit vrije wil zo'n symbool zou dragen.En jij vat dus in twee zinnen samen waar ik een heel verhaal over typen moet. Ik krijg het me ook maar niet voorgesteld dat je uit vrije wil een symbool draagt dat denigrerend voor je is.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Alle reacties Link kopieren
Een niqaab laat het gezicht vrij. Een burka heeft alleen een ruimte vrij voor de ogen, en daar soms nog een rastertje voor.



Een hoofddoek is bedoeld om mannen zich te niet te laten verliezen in hun driften. Het is wat mij betreft het failliet van iedere man die van mening is dat ze nodig zouden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Waarom denk je er over na?
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijker schreef op 21 februari 2010 @ 13:57:

Siegfried, volgens deze site is het een voorschrift van Allah, omdat een vrouw verderf zaait door onbedekt naar buiten te gaan.



Nou, dat klinkt mij helemaal niet geëmancipeerd eigenlijk Volgens mij zijn het vaker mannen dan vrouwen die verderf zaaien in deze wereld. Hoewel het wel weer vrouwen zijn die deze mannen op de wereld hebben gezet.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik in een Egyptische dorp was moest ik ook een hoofddoek dragen en een kalabaja. (lange jurk) Ik werd gedwongen, had niet eens de keuze.
wie de mens kent houdt van dieren
Alle reacties Link kopieren
Juist andersom toch, Twinkeling?
Alle reacties Link kopieren
De vrouwen die hem dragen zullen bij hoog en bij laag ontkennen dat het een vrouwonderdrukkend symbool is. Want ze doen het uit respect voor Allah, niet uit onderdrukking.

Maar het blijft een feit dat de hoofddoek is bedacht omdat mannen kennelijk last krijgen van allerlei hormonen en daardoor hun gedrag niet in de hand zouden hebben als er een onbedekte vrouw in de buurt is. En dan is de oplossing niet dat de mannen zich normaal moeten gedragen, nee, de vrouwen moeten ingepakt worden.

Tja. Ik vind het heel erg dat vrouwen in een land als Nederland daar vrijwillig aan meedoen. Maar verbieden is ook geen oplossing, want ik vind dat iedereen hier zijn eigen keuze in mag maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Margaretha2 schreef op 21 februari 2010 @ 13:55:

Ik denk dat de meeste vrouwen hem uit vrije wil dragen. Wel vind ik de achterliggende gedachte beledigend voor vrouwen en eigenlijk ook voor mannen. Ik snap dus niet waarom je uit vrije wil zo'n symbool zou dragen.In ieder geval wordt het straatbeeld er niet vrolijker op met al die hoofddoeken. Ik vind het maar een trieste aanblik.
Alle reacties Link kopieren
Nou Siegfried, dat is iets anders dat ik raar vind... Die hoofddoek is dus om je schoonheid te verbergen. Maar het straatbeeld wordt er helemaal niet minder vrolijk op soms, want ik zie de prachtigste sluiers langskomen! Met voiles in verschillende kleuren, kunstig gedrapeerd. Dan denk ik soms: joh da's mooier dan mijn paardestaartje.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Alle reacties Link kopieren
Siegfried, dat vind ik dan weer niet. Ik zie heel vaak meiden en vrouwen die er echt prachtig uitzien, bij wie de hoofddoek helemaal matcht met de rest van de outfit. Als er geen religieuze (in mijn ogen nogal beladen) betekenis achter zat zou ik er helemaal geen probleem mee hebben.
Alle reacties Link kopieren
Het zou kunnen dat het heel fashionable is op dit moment om de hoofddoek te dragen. Er zijn voor zover mij bekend op dit moment geen stromingen die jonge meiden aanspreken, zoals er in onze tijd (ouwewijvengelul) punk of new wave was.

Wat ik me wel afvraag is of de meiden ook thuiskomen met hun spectaculaire make-up en (echt wel) strakke jeans.



Ik ben ook benieuwd of deze trendy hoofddoekjes ook nog worden gedragen in de universiteit.



Ik vind het zeker geen teken van emancipatie. Wel (soms) van zelfbewustzijn en met die strakke jeans en make-up heb ik het idee dat de tradities een big fuck you krijgen toegeworpen.

Overigens heb ik een volwassen vrouw gekend met mooie hoofddoek, en die hield dus wel vast aan hoofd bedekken, maar was voor de rest volledig vrij.
Alle reacties Link kopieren
Moslimmannen moeten zich overigens ook bedekken. Kniebroek of erger nog, korte broek, zul je hen niet gauw in aantreffen.
Alle reacties Link kopieren
Mamzelle, ik vraag me wel af of je je hoofddoek weer af kan doen na vijf jaar, net zoals je als punker of new waver na vijf jaar een bob met pony kan laten knippen en keurige mantelpakjes kan kopen?
Alle reacties Link kopieren
quote:mamzelle schreef op 21 februari 2010 @ 14:08:

Moslimmannen moeten zich overigens ook bedekken. Kniebroek of erger nog, korte broek, zul je hen niet gauw in aantreffen.

En daar ben ik ze erg dankbaar voor

Mannen in korte broek, ieuw!
Alle reacties Link kopieren
De vrouwen moeten helemaal bedekt de mannen mogen gewoon in hun blote barstje op het strand lopen geilen op westerse vrouwtjes in bikini. En waarschijnlijk zijn ze super geil omdat ze hun eigen vrouw nooit zien. Moslim vrouwen worden ook besneden als ze jong zijn. (rond 8jr) Het is verminking zowel lichamelijk als geestelijk en niet uit vrije wil.
wie de mens kent houdt van dieren
Alle reacties Link kopieren
quote:mamzelle schreef op 21 februari 2010 @ 14:02:

Juist andersom toch, Twinkeling?Dank je, heb het aangepast .
Alle reacties Link kopieren
quote:anthro schreef op 21 februari 2010 @ 14:10:

Moslim vrouwen worden ook besneden als ze jong zijn. (rond 8jr) Dat gebeurt maar bij een heel klein deel, alleen in Oost-Afrika. En daar doen niet-moslims het ook. Heeft dus niks met de islam te maken, maar met de regio.
Alle reacties Link kopieren
quote:anthro schreef op 21 februari 2010 @ 14:10:

En waarschijnlijk zijn ze super geil omdat ze hun eigen vrouw nooit zien.???? Moslimechtparen hebben gewoon seks hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:twinkeling schreef op 21 februari 2010 @ 14:00:

Een burka laat het gezicht vrij. Een niqaab heeft alleen een ruimte vrij voor de ogen, en daar soms nog een rastertje voor.



Een hoofddoek is bedoeld om mannen zich te niet te laten verliezen in hun driften. Het is wat mij betreft het failliet van iedere man die van mening is dat ze nodig zouden zijn.





Het is dus pecies andersom.



boerka



niqaab.



Leuk dat jullie (inclusief TO), je zo goed inlezen, alvorens ergens een discussie over te starten.
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
Alle reacties Link kopieren
Jemig, zijn we daar na 10 jaar nou nog niet over uit gepraat?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Binkie, Twinkeling maakte een vergissing en heeft het al aangepast. Je sneer over goed inlezen is dus niet nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven