Hoofddoekjes: teken van onderdrukking of van emancipatie?

21-02-2010 13:47 625 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het moeilijk met mezelf, want ik kom er niet uit wat ik nou vind van hoofddoekjes.

Ik ben een behoorlijke feministe. Goed ge-geëmancipeerd. Ik zal vechten voor het recht te mogen dragen en doen wat ik zelf wil, er uit te zien hoe ik dat zelf mooi vind.

Als puber was ik behoorlijk recalcitrant, zag er punk uit om eens flink vooroordelen omver te schoppen. Niets leuker, in mijn ogen, dan een meisje met een hanekam en kistjes die in de les toch slimme dingen weet te zeggen. Ik gebruikte mn uiterlijk om vooroordelen onderuit te kunnen halen.

Daarnaast baal ik er van als ik op mn 'mooie koppie' beoordeeld word. Ik wil beoordeeld worden naar wat ik kan en doe, en niet naar mn lieve glimlach.



Kortom, vanuit die meningen die ik heb kan ik me voorstellen waarom je een hoofddoek zou dragen:

- omdat je je geloof uit wil dragen

- juist in deze tijd, om aan te tonen dat onder een hoofddoek niet altijd een slaafs sneu vrouwtje zit, maar ook gewoon een powerwoman

- om niet beoordeeld te worden naar een mooi koppie, maar naar inhoud



Maar dan schreeuwt er meteen iets anders in me: maar de hoofddoek is zodat een vrouw zedig is. En dat ze dat zou moeten zijn vind ik grote onzin!

Het is vrouwonvriendelijk en onderdrukking! Want je kan wel stellen dat het een vrije keuze is om bedekte kleding en een hoofddoek te dragen, maar in hoeverre is die keus echt vrij als je uit je familie en sociale kring gestoten wordt als je voor een minirok of strakke jeans kiest?



Natuurlijk worden deze vragen alleen maar groter als we het hebben over de extremere vormen van gesluierd zijn, zoals niqaab en burka (die ik niet zo goed uit elkaar weet te houden).



Wat vinden jullie: is het juist een teken van emancipatie en zelfstandigheid als een vrouw tegen de stroom inroeit van de maatschappelijke druk en vooroordelen en er voor kiest om een hoofddoek/sluier te dragen? Of is het vrouwonvriendelijk en onderdrukkend, omdat op vrouwen die zich niet zo kleden neergekeken wordt?



Want daar kan ik dus ook heel giftig van worden, dat ik soms door jochies nagesist wordt in de meest vunzige bewoordingen, omdat ik me toevallig lekker voel in een kort jurkje en hakken. Dan denk ik: kijk niet op mij neer, doe niet zo absurd, te denken dat je allerlei oordelen over me kan en mag vellen op basis van de lengte van mn rok!
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Alle reacties Link kopieren
B, hij zegt daar moeten we eens over praten met de plaatselijke imam.
Alle reacties Link kopieren
quote:jaap schreef op 28 februari 2010 @ 11:22:

[...]





Ja, ik vind het ook niet sterk om humor te gebruiken als argument. Excuses daarvoor, ook aan Twinkle. Maar als je gaat klagen over het feit dat je niet naakt de straat op mag, dan krijgt een discussie absurde trekjes.



Maar niet absurder dan klagen over het feit dat je niet de straat op mag met een burqa aan, of althans dan vreemd wordt aangekeken.

Alles bedekken of niets bedekken, het is allebei nogal extremistisch en wereldvreemd.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
quote:Donkeyshot schreef op 28 februari 2010 @ 20:25:

Maar niet absurder dan klagen over het feit dat je niet de straat op mag met een burqa aan, of althans dan vreemd wordt aangekeken.

Alles bedekken of niets bedekken, het is allebei nogal extremistisch en wereldvreemd.DS, persoonlijk lig ik er totaal niet wakker van als we de zedelijkheids wetgeving op dit punt verruimen, en Twinkle in staat stellen naakt over straat te gaan. Ik schrik niet van een bloot mensenlijf, maar heb wel te doen met exhibitionistisch ingestelde lieden. Het heeft voor mij iets treurigs. Maar als ik je daarmee tevreden kan stellen, dan wil ik best verklaren dat Sander Lantinga en Twinkle van mij overal naakt mogen verschijnen, als ze er maar geen gewoonte van maken Wimbledon te verstoren om de aandacht op zichzelf te vestigen. En ook niet gefrustreerd reageren op de commentaren van andere burgers over bepaalde (ontbrekende) kwaliteiten.
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik al zei: ik vind het allebei nogal extremistisch en wereldvreemd.

Iemand die meent in een mobiele éénpersoonstent over straat te moeten als een treurige variant op Barbamama (die heeft tenminste nog vriendelijk lachende ogen) is imho diep te beklagen.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
Precies Delphicat. Wat jij dus zegt! Er zullen idd genoeg culturen zijn waar blote borsten normaal gevonden worden. Maar die culturen zullen ook niet zonder meer geaccepteerd worden door mensen hier. Toch?
Alle reacties Link kopieren
zou die meneer geert dan straks ook durum, waterpijp en muntthee verbieden?(want die horen van oorsprong niet bij de nederlandse cultuur?)
Alle reacties Link kopieren
quote:nazife schreef op 28 februari 2010 @ 23:58:

zou die meneer geert dan straks ook durum, waterpijp en muntthee verbieden?(want die horen van oorsprong niet bij de nederlandse cultuur?)Haha, dan mag hij de aardappels ook wel gaan verbieden
quote:mevrS schreef op 28 februari 2010 @ 23:13:

Precies Delphicat. Wat jij dus zegt! Er zullen idd genoeg culturen zijn waar blote borsten normaal gevonden worden. Maar die culturen zullen ook niet zonder meer geaccepteerd worden door mensen hier. Toch?

Maar zou jij zelf als je in zo'n cultuur zou gaan wonen ook met ontbloot bovenlijf door het leven willen? En hoe zou je het vinden als je verplicht je shirt uit moest trekken?

Want ik denk echt dat dat vergelijkbaar is. Ik zou me er toch ongemakkelijk bij voelen! (En dat terwijl ik graag naturistisch op vakantie ga!)



Volkomen onzinnig om iets wat geen probleem is tot een speerpunt in de verkiezing te maken! (Dan heb ik het over gewone hoofddoekjes, niet over burka's of andere gezichtsbedekkende kleding.)
Alle reacties Link kopieren
Nee Sharra. Ik zou niet in zo'n cultuur willen wonen. En ik zou denk ik ook uit protest ( mits ik ergens toe gedwongen werd) mij nog bedekter gaan kleden. Ik ben het dan ook helemaal niet eens met onze lieve Debielers (lees Wilders ).



Alleen had ik gereageerd op de OP dat er soms ( en zelfs eentje is er 1 teveel) onderdrukking onder schuil gaat. En dat ik mij kan voorstellen dat mensen het hier niet zo 1 2 3 accepteren. Net zo min als moslima's een leven zonder een hoofddoek zullen accepteren.



Maar zoals Nazife al had aangegeven het is iedereens Recht om hem op of af te doen. Maar niemands Plicht. Dus dat met verplicht afdoen, zou er ook sprake zijn van onderdrukking.
Ha, we zijn het eens geloof ik hoor!



Ik denk alleen niet dat de onderdrukking minder wordt als de hoofddoek wordt verboden. sterker nog: dan mogen die vrouwen misschien wel helemaal niet meer naar buiten! De hoofddoek is in dat geval een uiting van die onderdrukking, niet de oorzaak.



En om nou alle mensen die er vrijwillig 1 dragen te straffen omdat een paar idioten hun vrouw onderdrukken lijkt me ook niet heel gewenst!
Alle reacties Link kopieren
quote:sharra schreef op 01 maart 2010 @ 10:09:

(..)En om nou alle mensen die er vrijwillig 1 dragen te straffen omdat een paar idioten hun vrouw onderdrukken lijkt me ook niet heel gewenst!Wat te denken van het onderdrukken van de vrije keuze om je te kleden zoals je goeddunkt, zolang dit binnen de wettelijk vastgelegde fatsoensnormen valt die, ook in Nederland, uitgerekend zijn toegespitst op het tonen van teveel 'bloot'? Wie staat er nou juichend aan de kant als zo'n macho als Wilders gaat bepalen wat je wel of niet aan mag als vrouw? Wat is er dan nog over van die hele emancipatie?
Ik zag op de TV in Frankrijk een Imam zeggen dat hij tegen de Burqa is omdat hij vindt dat vrouwen met Burqa niet goed kunnen integreren. Vervolgens zag ik een meisje in Burqa de imam uitmaken voor idioot en luidt vloekend een tirade afsteken dat ze zelf wel lekker beslist wat zij aantrekt en dat hij daar niets mee te maken heeft..



Het is dus echt niet zo dat elk meisje in Burqa onderdanig is of zo. Er zullen heus wel meisjes zijn die gedwongen worden de Burqa te dragen, maar hebben we het dan niet over een groter probleem? Dwang door man/familie komt voor in alle culturen en is een sociaal probleem dat bestreden moet worden. Daarom hebben we blijf van mijn lijf huizen lijkt me.



Ik vind niet dat mannen het recht hebben vrouwen te intimideren (met woorden of geweld) n.a.v. kleding (of het gebrek aan). Zelfs al zou een vrouw nakend over straat rennen en roepen verkracht mij, dan nog zou een echte man het meisje een handdoek omwentelen en haar veilig en wel naar haar familie brengen!



Aan de andere kant, snap ik niet waarom een vrouw zich opzettelijk 'hoerig' zou willen kleden. Wat is het punt daarvan? Ik krijg altijd de neiging om iemand een trui te geven als ik zo'n meisje half nakend zie rond lopen, moet wel fris zijn toch?
Alle reacties Link kopieren
Soms kan zo'n ding misschien wel handig zijn; als je een slechte haardag hebt ofzo, of geen zin hebt in make-up opdoen, leuke kleding aantrekken, hele riedel. Even zo'n gewaad over je heen gooien en klaar...



Overigens heb ik wel eens gehoord dat er heel mooi uitgedoste vrouwen onder kunnen zitten. Wie weet!
.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dibah schreef op 02 maart 2010 @ 10:13:

Leraar draagt hoofddoek uit protest tegen plan Wilders

[..]Leuk gebaar van die leraar om de aandacht erop te vestigen dat een ieder vrij moet blijven om te kiezen wat men draagt aan kleding.
@Dibah: Nee hoor, ik ben niet naief. Ik heb het over hoe het zou moeten zijn, niet hoe het is.



Aan de andere kant, als er maar genoeg mensen zijn die de wereld graag iets leuker zien, en hier naar handelen, misschien wordt dit het dan nog wel eens.
Wat is nou eigenlijk 'hoerige' kleding. is dat nou precies alles wat niet onder de burqa valt?
Er zullen vast wel mensen zijn die die mening hebben. Er zullen vast ook wel mensen zijn die vinden dat rood kanten doorschijnende topjes enorm hip zijn.
Alle reacties Link kopieren
toch leuk dat op het moment dat de ervaringsdeskundige de discussie verlaat, dibah op miraculeuze wijze opeens wel kan lezen en (redelijk) fatsoenlijk reageren. ze kan het wel.
Alle reacties Link kopieren
En intussen organiseren vrouwen van de CHP partij in Turkije demonstraties waar ze hun hoofddoekjes afrukken en verscheuren. Die willen af van de "verplichting" tot het dragen van een hoofddoek. Doet een beetje denken aan de "ban the bra" akties van de feministes.

We zijn er pas uit als iedereen in echte vrijheid (dus niet op basis van peer pressure) zelf kan beslissen over het wel of niet dragen van een hoofddoekje. Dat zal nog wel een tijdje duren.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Donkey, hier het artikel over het onderwerp waar je het over had. Met bewegende beelden voor de liefhebbers



Vond dit net op Geenstijl en wel toepasselijk hier



"Turkse PvdA-vrouwen verscheuren doekjes



Kijk zo kan het dus ook. We weten niet precies hoe de gevleugelde uitspraak "Ik vind het doodjammer dat vrouwen hun mooie haren verbergen" van toekomstig premier Femke Halsema in het Turks klinkt. Maar feit is dat deze vrouwen in Turkije het gehad hebben met dat stuk textiel op hun hoofd. Rits rats daar liggen de gescheurde stukken. Nu zult u wel denken: Toerkietoerkie. Is dat niet een obscuur Aziëland waar ze het leger nodig hebben om de secularisatie lieve vrede te bewaren? Zal wel niks wezen. Maar bekijk die bewegende beelden dan! Stuk voor stuk lieve babyboomoma's, Hanneke Groenteman look-alikes en andere vrolijke rimpeltantes die driewerf hayır roepen tegen zo'n doek. Bedenk dan dat dit de vrouwenafdeling is van de sociaal-democratische CHP. Zeg maar gerust de PvdA van Turkije. Sterker nog, de CHP en de PvdA zijn broeders. Saillant: Helemaal vooraan de demonstratie stond Deniz Baykal, frontman van het CHP en grootste oppositieleider in Turkije, de Turkse Wouter Bos dus. En wat doet onze PvdA ter ondersteuning van emancipatie en vrije keuze voor vrouwen? Hier slaan ze de plank zo finaal mis dat je er met je hoofd niet bij kunt"



http://www.geenstijl.nl/m ... as_verscheu.html#comments

Voor de beelden/foto's
Alle reacties Link kopieren
Hamas heeft op de Gazastrook een verbod op mannelijke dameskappers afgekondigd. Dit in verband met de Islamitische traditie die voorschrijft dat vrouwen hun haar alleen mogen laten zien aan hun echtgenoot en familieleden.



De nieuwe regel betekent dat zo'n acht dameskappers in Gaza-stad hun nering kwijt zijn. Zoals de 44-jarige Barakat al-Ghoul. Hij zit al 26 jaar in het vak. In de Israëlische krant Yedioth Ahronoth zegt hij: "Straks verbieden ze mannelijke artsen nog om vrouwen te behandelen en mogen alleen vrouwen andere vrouwen behandelen." Al-Ghoul ziet het somber in: "Morgen verbieden ze alles."



Wat er gaat gebeuren met dameskappers die het verbod overtreden, is nog niet bekend. Hamas dreigt met juridische maatregelen, maar of die bestaan uit een boete, een gevangenisstraf of erger, is niet duidelijk.





Toch heeft Hamas hier wel een punt. Als het hoofddoekje inderdaad bedoeld is om vrouwelijk haar te verbergen voor mannelijke blikken moet je ook niet je haar laten knippen door een mannelijke kapper. Wel zo consequent.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
quote:Donkeyshot schreef op 05 maart 2010 @ 00:52:

En intussen organiseren vrouwen van de CHP partij in Turkije demonstraties waar ze hun hoofddoekjes afrukken en verscheuren. Die willen af van de "verplichting" tot het dragen van een hoofddoek. Doet een beetje denken aan de "ban the bra" akties van de feministes.

We zijn er pas uit als iedereen in echte vrijheid (dus niet op basis van peer pressure) zelf kan beslissen over het wel of niet dragen van een hoofddoekje. Dat zal nog wel een tijdje duren.Hmmm, volgens de Wiki heeft Turkije de hoofddoek al jarenlang afgeschaft en draagt daar 40% nog steeds een doek, die willen er schijnbaar niet vanaf....dus waarom er dan iets verscheurd moet worden?
Alle reacties Link kopieren
en ondertussen zijn er ook massa's vrouwen die zich onderdrukt voelen door het hoofddoeken verbod op de universiteiten. zo kunnen we door blijven gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven