Op oudere leeftijd werkloos raken voorgoed.

03-03-2017 17:22 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iedereen die werkloos is geraakt veel wijsheid in de toekomst en sterkte.

Ik hoop dat de wal het schip ooit zal keren.
Jolanda
Alle reacties Link kopieren
Lelietje-van-Dalen (NESSEMEISJE) ik heb experimenteel per ongeluk op verborgen geklikt maar is hersteld je mag gezien worden.

Leuk gifje bracht me op het spoor bedankt
Jolanda
Alle reacties Link kopieren
quote:watmoetikhiervandenken schreef op 08 maart 2017 @ 15:30:

Juist hierom zouden we met elkaar de vergrijzing toe moeten juichen. Op die manier kunnen we tekorten op de arbeidsmarkt creëren, waar grote groepen mensen van kunnen profiteren.Hoe zie jij dat dan voor je in combinatie met verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd?
Alle reacties Link kopieren
Een voordeel als je als vrouw ouder bent is dat je geen kleine kinderen meer hebt waarvoor je vrij moet nemen omdat het ziek is of omdat het vakantie heeft. Ook zul je niet meer zwanger worden dus de werkgever hoeft niet bang te zijn voor zwangerschapsverlof enzo.



Mijn ervaring is dat werkgevers dit voordeel steeds meer gaan zien. Ik heb op mijn 50e een vast contract gekregen na 3x een half jaar contract. Ik weet dat het voor iedereen anders is en misschien heb ik gewoon mazzel gehad. Maar wat ik wil zeggen is dat het echt mogelijk is. Leeftijd kan ook een voordeel zijn.
Alle reacties Link kopieren
Zeker, mijn schoonmoeder was in de 50 toen ze snel weer aan de slag kon nadat ze bij een andere werkgever ontslag had genomen. Het is echt mogelijk maar zal van de branche, ervaring en presentatie afhangen. En een beetje mazzel kan ook geen kwaad.
quote:Manonna schreef op 08 maart 2017 @ 23:43:

Een voordeel als je als vrouw ouder bent is dat je geen kleine kinderen meer hebt waarvoor je vrij moet nemen omdat het ziek is of omdat het vakantie heeft.Als vrouw? Dit geldt evengoed voor vaders met jonge kinderen
Alle reacties Link kopieren
quote:tvandattum schreef op 08 maart 2017 @ 22:21:

[...]





Hoe zie jij dat dan voor je in combinatie met verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd?Niet. Dat heeft juist een nadelig effect op de arbeidsmarkt voor werknemers.
Alle reacties Link kopieren
quote:watmoetikhiervandenken schreef op 09 maart 2017 @ 13:09:

[...]





Niet. Dat heeft juist een nadelig effect op de arbeidsmarkt voor werknemers.Maar op welke manier creëert volgens jou dan vergrijzing tekorten op de arbeidsmarkt? In de zorg?
quote:tvandattum schreef op 09 maart 2017 @ 14:06:

[...]





Maar op welke manier creëert volgens jou dan vergrijzing tekorten op de arbeidsmarkt? In de zorg?Misschien omdat die ouderen dan plaats kunnen maken voor jongeren, in plaats van nog jaren tegen hun zin arbeidsplaatsen bezet te moeten houden? Iemand moet het werk van de pensionado's overnemen toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:Snarky schreef op 09 maart 2017 @ 14:25:

[...]





Misschien omdat die ouderen dan plaats kunnen maken voor jongeren, in plaats van nog jaren tegen hun zin arbeidsplaatsen bezet te moeten houden? Iemand moet het werk van de pensionado's overnemen toch?Exact.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snarky schreef op 09 maart 2017 @ 14:25:

[...]





Misschien omdat die ouderen dan plaats kunnen maken voor jongeren, in plaats van nog jaren tegen hun zin arbeidsplaatsen bezet te moeten houden? Iemand moet het werk van de pensionado's overnemen toch?De pensioengerechtigde leeftijd gaat omhoog. En in een rap tempo.Wanneer moeten ze dan plaatsmaken?
Alle reacties Link kopieren
quote:valerievaldera schreef op 09 maart 2017 @ 06:28:

[...]



Als vrouw? Dit geldt evengoed voor vaders met jonge kinderen Klopt, maar een man heeft geen recht op 12 weken verlof bij zwangerschap van zijn vrouw.
Alle reacties Link kopieren
quote:Manonna schreef op 09 maart 2017 @ 17:49:

[...]





Klopt, maar een man heeft geen recht op 12 weken verlof bij zwangerschap van zijn vrouw.



dat mag die man zeker hebben van mij. Maar dan mag hij ook de zwangerschap/bevalling/borstvoeding geven en het verschrikkelijke kolven ( 6 maanden lang....)op het werk overnemen. Oh, en de eventuele hersteloperatie na een verschrikkelijke bevalling....

Met alle liefde had ik mijn man dan die 12 weken gegeven.....
quote:tvandattum schreef op 09 maart 2017 @ 16:23:

[...]





De pensioengerechtigde leeftijd gaat omhoog. En in een rap tempo.Wanneer moeten ze dan plaatsmaken?



Meen je dat nou?

Als opa Piet 5 jaar langer moet doorwerken als brandweerman, duurt het dus 5 jaar langer voor zijn kleinzoon D'Angelo brandweerman kan worden.

Want het totale aantal brandweermannen gaat namelijk niet omhoog, eerder omlaag met al die rechtse bezuigingsdrift.



In plaats van dat opa AOW krijgt, moet D'Angelo nu een uitkering, want hij heeft geen baan. Waarom gaat D'Angelo dan niet iets anders doen, vraag je je af? Omdat oma Toos jaren langer in de winkel moet blijven staan waar anders kleindochter Brittany of D'Angelo hadden kunnen gaan werken.



Die winkel gooit oma er trouwens bijna zeker uit, want Brittany of D'Angelo zijn veel goedkoper. En dan mogen opa en oma het samen van opa's loon zien te redden want oma krijgt nooit meer een baan.



Je kunt dus of de oudjes langer laten doorwerken, of hun baan aan de jonkies geven. Allebei lukt niet.



Dus moeten er meer banen komen, zul je zeggen. Ja, inderdaad! Maar die zijn er voorlopig nog niet. En daarom is het dom om eerst de AOW-leeftijd te verhogen, en dan te gaan hopen dat er meer banen komen. Zoek de denkfout!



Is het nu een beetje duidelijker?
Alle reacties Link kopieren
Hallo Snarky, Prachtig verwoord nu maar hopen dat de toekomstige landbestuurders dit ook in gaan zien.

Als ik de gemaakte systeemfouten optel is de arbeidsmarkt een aardig moeras geworden hoe harder je werkt zoveelste verder zak je weg.
Jolanda
Alle reacties Link kopieren
quote:Snarky schreef op 09 maart 2017 @ 18:01:

[...]





Meen je dat nou?

Als opa Piet 5 jaar langer moet doorwerken als brandweerman, duurt het dus 5 jaar langer voor zijn kleinzoon D'Angelo brandweerman kan worden.

Want het totale aantal brandweermannen gaat namelijk niet omhoog, eerder omlaag met al die rechtse bezuigingsdrift.



In plaats van dat opa AOW krijgt, moet D'Angelo nu een uitkering, want hij heeft geen baan. Waarom gaat D'Angelo dan niet iets anders doen, vraag je je af? Omdat oma Toos jaren langer in de winkel moet blijven staan waar anders kleindochter Brittany of D'Angelo hadden kunnen gaan werken.



Die winkel gooit oma er trouwens bijna zeker uit, want Brittany of D'Angelo zijn veel goedkoper. En dan mogen opa en oma het samen van opa's loon zien te redden want oma krijgt nooit meer een baan.



Je kunt dus of de oudjes langer laten doorwerken, of hun baan aan de jonkies geven. Allebei lukt niet.



Dus moeten er meer banen komen, zul je zeggen. Ja, inderdaad! Maar die zijn er voorlopig nog niet. En daarom is het dom om eerst de AOW-leeftijd te verhogen, en dan te gaan hopen dat er meer banen komen. Zoek de denkfout!



Is het nu een beetje duidelijker?



De AOW leeftijd gaat omhoog.

Los van een aantal sectoren zal er werkloosheid blijven.



Al 30 jaar wordt geroepen dat de vergrijzing waarbij massa's mensen de arbeidsmarkt gaan verlaten, zo goed is voor de werkgelegenheid. Tot nu toe is er nog niks van uitgekomen...
Alle reacties Link kopieren
quote:tvandattum schreef op 09 maart 2017 @ 21:52:

[...]





De AOW leeftijd gaat omhoog.

Los van een aantal sectoren zal er werkloosheid blijven.



Al 30 jaar wordt geroepen dat de vergrijzing waarbij massa's mensen de arbeidsmarkt gaan verlaten, zo goed is voor de werkgelegenheid. Tot nu toe is er nog niks van uitgekomen...



In de jaren ´80 gebeurde het wel dat ouderen er (eerder) uitgingen.

Daarnaast was de oplossing voor de toenmalige jeugdwerkloosheid (mensen rond 1960 geboren) dat de ATV werd ingvoerd - negen mensen (geen loonsverhoging) die 4 uur per week minder gingen werken, zorgde voor één nieuwe baan van 36 uur per week.



Sindsdien zijn er veel bezuinigingsrondes geweest in bedrijven waarbij bijvoorbeeld iedereen van (toen) 62 jaar of ouder, of 60 jaar, of 58 jaar of ouder, vervroegd mocht vertrekken.



De groep mensen met geboortejaar rond 1960, zouden in 2025 hun pensioenleeftijd bereiken (65 jaar).

Als er van die regelingen vervroegd uittreden waren gebleven (van bijvoorbeeld uittreden op je 57e) dan zouden zij in 2017 vertrekken.



Voor deze groep is echter de pensioendatum nu al verschoven naar 68 jaar, dus zij verlaten nu de arbeidsmarkt pas in 2027

Blijft dus nog even afzien; voor zowel starters als mensen aan het einde van hun loopbaan (de boel stroopt op)
Alle reacties Link kopieren
Als die oudjes willen stoppen met werken prima. Laten ze hun pensioen toch eerder ingaan?

Waarom moeten belastingbetalers dat financieren?
Alle reacties Link kopieren
Oudjes van 60+? Hoe oud ben jij ? 13?



Mag ik je er op wijzen dat die oudjes vaak al op hun 17e of 18e zijn begonnen net werken, altijd premies hebben betaald en zelfs jarenlang VUT-premie hebben betaald zonder daar zelf een cent van terug te zien en nu van jou maar met minder genoegen moeten nemen tot hun dood?



Bovendien wordt AOW niet uit belasting betaald. Iedere werknemer draagt die af en de huidige generatie maakt er gebruik van. Ik betaal dus nu voor de huidige AOW'ers.



Over belasting betalen voor anderen: ik heb belasting betaald voor jouw kinderbijslag en studiefinanciering....
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 11 maart 2017 @ 19:42:

Oudjes van 60+? Hoe oud ben jij ? 13?



Mag ik je er op wijzen dat die oudjes vaak al op hun 17e of 18e zijn begonnen net werken, altijd premies hebben betaald en zelfs jarenlang VUT-premie hebben betaald zonder daar zelf een cent van terug te zien en nu van jou maar met minder genoegen moeten nemen tot hun dood?



Bovendien wordt AOW niet uit belasting betaald. Iedere werknemer draagt die af en de huidige generatie maakt er gebruik van. Ik betaal dus nu voor de huidige AOW'ers.



Over belasting betalen voor anderen: ik heb belasting betaald voor jouw kinderbijslag en studiefinanciering....Wat is je punt?
Alle reacties Link kopieren
1. Iemand van rond de 60 is geen oudje

2. AOW is geen belastinggeld

3. Het is niet zo simpel als jij het voor doet komen. Eerder met pensioen gaan heeft behoorlijke financiele gevolgen

4. We betalen allemaal belasting voor elkaar
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 11 maart 2017 @ 20:11:

1. Iemand van rond de 60 is geen oudje

2. AOW is geen belastinggeld

3. Het is niet zo simpel als jij het voor doet komen. Eerder met pensioen gaan heeft behoorlijke financiele gevolgen

4. We betalen allemaal belasting voor elkaarEn welke beleidswijziging stel je voor? En wat zijn je argumenten?
Alle reacties Link kopieren
Wij konden gelukkig de dans nog net ontspringen door van alleen maar slechte oplossingen de minst slechtste te kiezen en in ruil voor minder pensioen na de AOW ben ik toch vervroegd met pensioen gegaan.

Wij hebben de drie jarige inruil van onze auto verlengt naar 10 jaar en het geld dat we hiermede gegenereerd hebben daar vullen we het pensioen mee aan na de AOW en dat hebben we aardig inzichtelijk.De dealer was hier minder blij mee maar je kan het ook maar één keer uitgeven.

De generatie na mij maken ze het echter nog moeilijker om eerder te stoppen met werken.

Het kabinet heeft wel degelijk een punt de AOW moet betaalbaar blijven in de toekomst en niet alles kan op de jongeren generatie terecht komen.

Hoe het dan wel verder moet? Ik heb ook geen pasklaar antwoord hierop maar het toekomstig kabinet zal nog heel veel moeten schaven en hervormen aan de huidige situatie want dit gaat in zijn huidige vorm ook niet goed komen voor de zwaardere beroepen en ook is er niet voldoende werk voorhanden.
Jolanda

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven