trouwen in gemeenschap van goederen niet meer de standaard -

05-04-2017 20:03 328 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend las ik dit artikel ik wil wel met jou trouwen, maar niet met jouw schulden in de Metro. Nu ben ik uitermate benieuwd wat jullie ervan vinden, aangezien ik er zelf nog niet helemaal uit ben wat ik ervan moet vinden.

Aan de ene kant, is het natuurlijk goed om mensen standaard te beschermen tegen schulden die hun partner voor het huwelijk, buiten hun medeweten om heeft gemaakt.

Aan de andere kant: we hebben tegenwoordig een leenstelsel voor studenten. Stel dat A (m/v) en B (m/v) besluiten te gaan trouwen. A heeft veel studieschuld, maar heeft door die studie wel een veel hoger salaris dan B (die minder opleiding gedaan heeft). Daardoor bouwt A meer vermogen op tijdens het huwelijk (want hoger salaris). Als dat huwelijk dan vervolgens, om wat voor reden dan ook, uit elkaar valt, is het dan rechtvaardig dat B de helft van het opgebouwde vermogen plus alimentatie krijgt, terwijl A alleen met de schuld (en de helft van het collectieve vermogen, natuurlijk) achterblijft?

Het zou nog gecompliceerder worden als er kinderen bij zouden komen.

Hoe zien jullie dit en wat zou volgens jullie een rechtvaardige oplossing zijn?
quote:Dreamer schreef op 07 april 2017 @ 11:12:

Jij hebt trouwens ook vaak aangegeven dat je werken helemaal niet leuk vond. Dat kan. Maar ik denk dat er ook veel mannen zijn, die werken helemaal niet zo leuk vinden en dan zijn het toch vaak de vrouwen, van wie meer geaccepteerd wordt dat ze thuisblijven dan van de mannen. Want hee.. er moet gewoon brood op de plank. En zo worden jongens dus ook meer opgevoed, dat ze moeten zórgen voor dat brood op de plank. En alle vrouwen, die thuisblijven voor hun kinderen, leren hun kinderen naar mijn mening dat het toch een vrouwendingetje is, die hele huishouding en opvoeding. Iets met leren door voorbeeld.



En dat is dus ook precies wat Amand bedoelt: voor mannen is het geen optie en die overwegen niet eens om thuis te blijven en zich te laten onderhouden, terwijl het voor veel vrouwen bijna vanzelfsprekend is dat ze die keuze wél hebben. Terwijl ze allemaal volwassen zijn en toch gewoon in staat zouden moeten zijn om in hun eigen levensonderhoud te voorzien.
quote:Dreamer schreef op 07 april 2017 @ 10:29:

Powercube, ik heb die vragen wel gehad 'Blijf jij werken' Met grote verbaasde ogen en dan 'Is dat niet druk'? 'Hoe ga je dat redden?'. Daarna 'bofte ik' maar met zo'n man, die me 'hielp' in het huishouden en zelfs ook kookte. Dit alles door schoonfamilie hoor, vrouwen die zelf thuisgebleven waren, wat werk zijn gaan doen toen de kinderen uitvlogen en vervolgens met 55 vonden 'dat ze wel genoeg gewerkt hadden', terwijl hun mannen rustig doorgingen, uiteraard.



Mijn moeder werkte zelf 40 uur, die vond het niet meer dan normaal dat ik bleef werken. Zo had ze me opgevoed, tenslotte. Daar had ik me moeten verantwoorden als ik zou stóppen

Mijn ouders werkten ook allebei, maar dan in het model van mijn man en ik: persoon 1 die het hoofdinkomen binnenhaalt en persoon 2 die de werktijden aanpast op de kinderen en daarnaast de zogenaamde third shift draait: coördinatie huishouden en kinderen.



Mijn man en ik hebben ook andere modellen gehad: allebei 3 of 4 volledige dagen werken en de third shift verdelen. Dat werkte hier niet heel goed.
quote:Dreamer schreef op 07 april 2017 @ 11:23:

In het geval van Blondie was het gewoon feit dat haar man meer verdiende, denk ik. Dat snap ik. Maar dan nog is het gewoon kortetermijndenken en onverstandig om als vrouw dan maar helemaal te stoppen met werken en jezelf in zo'n afhankelijke positie te plaatsen. Hoe langer je namelijk uit het arbeidsproces bent, des te groter wordt dat verschil in inkomsten. Tot je uiteindelijk nooit meer aan het werk komt als dat ooit nodig zou zijn. Die vrouwen belanden bij een scheiding dus in de bijstand. Leuk dat ze jarenlang thuis hebben gezeten om met de kinderen te fröbelen, maar waarom moet de maatschappij opdraaien voor die keuze?
quote:Tr0tter schreef op 07 april 2017 @ 11:27:

[...]





En dat is dus ook precies wat Amand bedoelt: mannen is het geen optie en die overwegen niet eens om thuis te blijven en zich te laten onderhouden, terwijl het voor veel vrouwen bijna vanzelfsprekend is dat ze die keuze wél hebben. Terwijl ze allemaal volwassen zijn en toch gewoon in staat zouden moeten zijn om in hun eigen levensonderhoud te voorzien.



Het is dus ook nog steeds een maatschappelijk probleem, of misschien beter een 'economisch probleem' want vrouwen verdienen feitelijk nu eenmaal vaak minder dan mannen. Beetje kip en ei verhaal, dat dan weer wel.



Het is overigens ook jammer dat mensen die de mond vol hebben van 'zelf opvoeden' dan toch ook de financien zo zwaar mee laten weten. Je wilt het beste voor je kind, maar vader mag 40u per week werken zodat er tenminste geld is om drie keer op vakantie te kunnen gaan. Met de een 32u en de ander 16u en 1 dag opvang (ik noem maar wat) kun je misschien maar twee keer op vakantie maar weet je wel van elkaar hoe zwaar de verschillende verantwoordelijkheden zijn en krijgt een kind veel meer mee van beide ouders.
quote:Dreamer schreef op 07 april 2017 @ 08:31:

[...]





En ik denk dat daar inderdaad nog veel te winnen valt, maar dit zit in opvoeding, maatschappij en mannen én vrouwen ingebakken, dus ik ben bang dat dat nog even duurt. Er wordt vrijwel nooit aan mannen gevraagd of ze blijven werken, wanneer er kinderen komen. Er wordt vrijwel nooit tegen een man gezegd "goh.. je werkt 40 uur en hebt 2 kinderen, hoe doe je dat?"

Als een jongetje zegt 'Ik word later vader' wordt meestal gevraagd, jaa, maar wat ga je dóen. Als een meisje zegt 'Ik word moeder' is dat schattig en vraagt men zelden door.



Het is een groot voorrecht dat vrouwen kunnen kiezen tussen werk en thuisblijven, maar ik denk dat ze dat minder vrij verkiezen, dan ze zelf denken, juist door al die voorbeelden, die we nog in de maatschappij hebben, die bevestigen dat de vrouw degene is die thuis blijft. En dat je als vrouw bijzonder bent als je 32 of 40 uur werkt, wanneer er kinderen zijn. En dat de vrouw alleen gevraagd wordt hoe ze dat redt, met kinderen en baan. Dat je je als vrouw in je handjes mag knijpen, dat je man je helpt ( ) in het huishouden.



Het lijken soms kleine dingen, maar al die kleine dingen geven kleine meisjes en jongens het beeld, dat je als vrouw toch echt moet kiezen tussen carrière en kinderen en je als man de gedoodverfde kostwinner bent. En ja.. dat vind ik nadelig voor vrouwen én mannen.



Als standaard hv ervoor zorgt dat mensen hierover gaan nadenken, lijkt me dat alleen maar goed.Het valt me op dat het ook al bijzonder is om fulltime te werken als vrouw zonder dat je kinderen hebt. Ik krijg altijd te horen dat ik een carriere vrouw ben (valt reuze mee met mijn ambitie) en dat ik maar bof met mijn man die ook de helft van het huishouden doet. En mijn man kreeg laatst van iemand te horen dat hij best wel ergens op tijd kon zijn want dat zijn vrouw maar moest zorgen dat het eten op tafel stond. Die persoon stond raar te kijken toen mijn man zei dat ik langere dagen maakte dan hij.
quote:lisaviva schreef op 07 april 2017 @ 10:25:

Dat beide partners kunnen werken vereist in sommige gevallen alleen wel een strakke planning en flexibiliteit van alle partijen en daar gaat het in mijn omgeving vaak mis, waardoor de carrière van èèn van beide stagneert en ja, dat is in negenennegentig van de honderd gevallen nog altijd de vrouw.De feminist in mij keurt dit af maar zo is het feitelijk ook met mijn man en mij gegaan. Alleen was mijn man dan degene wiens carrière on hold is gezet, aangezien ik flink meer verdiende en mijn man meer affiniteit heeft met kinderactiviteiten (we zijn het zo gaan doen toen de oudste in groep 1 van de basisschool zat). De carrière van mijn man is trouwens niet zozeer gestagneerd: hij heeft het roer omgegooid en is iets heel anders gaan doen, namelijk werk wat veel flexibeler is en deels vanuit huis kan worden gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Dat het nog steeds gebeurt he.. verwonderlijk Mssfiddler.

Maar wat bof jij met je man zeg!
Later is nu
quote:mssfiddler schreef op 07 april 2017 @ 11:36:

Het valt me op dat het ook al bijzonder is om fulltime te werken als vrouw zonder dat je kinderen hebt.

Mijn man werd laatst een beetje meewarig aangekeken toen hij vertelde dat hij op zijn wekelijkse vrije dag altijd de was doet en dat hij regelmatig kookt als hij eerder thuis is dan ik. Terwijl niemand van die personen het gek had gevonden als ik dat zou doen.

Toevallig werk ik tegenwoordig vier uur meer dan mijn man, het lijkt me dus helemaal niet zo gek dat we huishoudelijke taken gewoon verdelen. Gelukkig denkt mijn man er net zo over, die zou niet eens willen dat hij niets zou hoeven doen. We werken allebei en wonen samen in ons huis, dus het huishouden runnen we ook samen. Eerlijker kunnen we het niet maken.
quote:Tr0tter schreef op 07 april 2017 @ 11:17:

[...]



Daarom zou ik daar zelf ook nooit voor kiezen. Maar nog eerder allebei 20 uur dan de een 40 en de ander 0, want dan maak je jezelf wel heel afhankelijk van de ander (of, vanuit de ander geredeneerd: rust er wel een heel grote verantwoordelijkheid voor het gezinsinkomen op jouw schouders).Dat laatste heb ik wel gevoeld toen mijn man voor zijn carrièreswitch een half jaar helemaal thuis zat. Maar dat was het enige, verder floreerde ik er persoonlijk heel goed bij: ik zat zorgeloos op mijn werk, kwam thuis in een schoon huis met gevulde voorraadkasten, met de kinderen liep alles op rolletjes en ik kon mijn vrije tijd aan leuke dingen met mijn gezin wijden. Ik snap dus heel erg goed waarom er veel mannen zijn die denken: laat mij maar lekker vijf dagen werken!
Alle reacties Link kopieren
quote:mssfiddler schreef op 07 april 2017 @ 11:36:

Het valt me op dat het ook al bijzonder is om fulltime te werken als vrouw zonder dat je kinderen hebt. Ik krijg altijd te horen dat ik een carriere vrouw ben (valt reuze mee met mijn ambitie) en dat ik maar bof met mijn man die ook de helft van het huishouden doet. En mijn man kreeg laatst van iemand te horen dat hij best wel ergens op tijd kon zijn want dat zijn vrouw maar moest zorgen dat het eten op tafel stond. Die persoon stond raar te kijken toen mijn man zei dat ik langere dagen maakte dan hij.Toen ik ging samenwonen met mijn Meneer vroeg iemand mij zelfs hoeveel uur ik dan straks ging werken, want met dat grotere huis was ik vast veel meer tijd kwijt aan het huishouden. Want nu wij samenwonen is mijn vent op magische wijze niet meer in staat om de wc schoon te maken ofzo? Vond dat zo raar.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
quote:cybermeisje schreef op 07 april 2017 @ 11:53:

[...]





Toen ik ging samenwonen met mijn Meneer vroeg iemand mij zelfs hoeveel uur ik dan straks ging werken, want met dat grotere huis was ik vast veel meer tijd kwijt aan het huishouden. Want nu wij samenwonen is mijn vent op magische wijze niet meer in staat om de wc schoon te maken ofzo? Vond dat zo raar.
Later is nu
Zulke opmerkingen krijg ik dus echt nooit. Wordt zoiets dan gebracht onder het mom van een grapje of word je echt op het matje geroepen om verantwoording af te leggen?
quote:Dreamer schreef op 07 april 2017 @ 11:39:

Dat het nog steeds gebeurt he.. verwonderlijk Mssfiddler.

Maar wat bof jij met je man zeg!



Dat vind ik ook wel, maar dan meer om andere dingen



Al moet een man bij mij ook wel meehelpen want ik mis het huishoudgen
quote:PowerCube schreef op 07 april 2017 @ 11:56:

Zulke opmerkingen krijg ik dus echt nooit. Wordt zoiets dan gebracht onder het mom van een grapje of word je echt op het matje geroepen om verantwoording af te leggen?Maar zo normaal vind je het zelf kennelijk niet. Praat je zoveel over het feit dat je iedere dag je tanden poetst?
quote:PowerCube schreef op 07 april 2017 @ 11:56:

Zulke opmerkingen krijg ik dus echt nooit. Wordt zoiets dan gebracht onder het mom van een grapje of word je echt op het matje geroepen om verantwoording af te leggen?



Dat van dat koken was serieus (iemand die zelf nog studeerde en wekelijks nog met de was naar mama gaat denk ik). Hij vroeg waarom man niet op tijd kon zijn, dus man antwoord dat hij gewerkt had en toen nog moest koken en dat hij het dus niet kon redden om om zo laat daar en daar te zijn. Maar dan kon zijn vrouw toch wel zorgen dat het eten op tijd op tafel staat? "Eh nee, want die is een half uur later pas thuis".

Heel onhandig ook zo'n werkende vrouw
quote:Niceday76 schreef op 07 april 2017 @ 12:07:

[...]



Maar zo normaal vind je het zelf kennelijk niet. Praat je zoveel over het feit dat je iedere dag je tanden poetst?Wat bedoel je precies? Ik krijg die opmerkingen dus niet, in mijn dagelijks leven is het geen issue.
quote:Dreamer schreef op 07 april 2017 @ 11:23:

In het geval van Blondie was het gewoon feit dat haar man meer verdiende, denk ik. Precies. Ik leg hier onze situatie uit en niet die van anderen.
quote:PowerCube schreef op 06 april 2017 @ 22:01:

[...]



De dingen die jij noemt zijn hier of niet van toepassing of spelen geen rol in de afweging. Het moet toch niet zo moeilijk te vatten zijn dat mensen hier anders over kunnen denken dan jij of anders in het leven staan dan jij.



Ho ho, dat zeg ik niet. Maar alleen het feit dat ik het wel prima vind dat mensen er anders in staan of er anders over denken is ook geen argument op zich. Je geeft niet aan WAAROM jij er anders in staat. Je geeft alleen aan dat je geen behoefte had aan HV.



Mijn argument is dat er niks op tegen is; dat er geen reden is om het niet te doen omdat er geen nadelen zijn. Ik lees nog steeds niet waarom jij, bewust, geen HV hebt afgesloten omdat je voordelen ziet om het niet te doen/nadelen ziet om het wel te doen.



En daarnaast, gun ik iedereen eigen inzichten, maar kan ik me gewoon ook echt niet voorstellen dat je met liefde en plezier bijvoorbeeld de helft van de erfenis van je ouders mee geeft aan je ex als je met ruzie uit elkaar bent gegaan. Het is maar een voorbeeld; maar zeg niet dat het jou niet kan overkomen.



Zolang je gelukkig bij elkaar bent is er geen probleem en kan je samen keuzes maken. HV zijn bedoeld om de keuzes vast te leggen voor het geval je niet meer gelukkig bij elkaar kan zijn. In mijn beleving is er gewoon nooit iets mis mee om dat te doen.
quote:Blondie456 schreef op 07 april 2017 @ 12:27:

Precies. Ik leg hier onze situatie uit en niet die van anderen.Maar je schoffeert daarbij en passent ouders die er (vrijwillig of noodgedwongen) voor kiezen om zich niet 24/7 met hun kinderen bezig te houden.
quote:shifty schreef op 07 april 2017 @ 12:49:

Zolang je gelukkig bij elkaar bent is er geen probleem en kan je samen keuzes maken. HV zijn bedoeld om de keuzes vast te leggen voor het geval je niet meer gelukkig bij elkaar kan zijn. In mijn beleving is er gewoon nooit iets mis mee om dat te doen.

Precies. Ik vergelijk het altijd maar met het afsluiten van een inboedel- en opstalverzekering. Dat doe je ook niet omdat je verwacht dat je huis afbrandt of leeggeroofd wordt. Maar als het wel gebeurt ben je blij dat je voorzorgsmaatregelen hebt getroffen.



De kans dat een huwelijk strandt (zo'n 40% momenteel?) is trouwens nog iets groter dan de kans dat een huis tot de grond toe afbrandt. Gek dat mensen wel nadenken over het een, maar niet over het ander...
quote:shifty schreef op 07 april 2017 @ 12:49:

[...]



Zolang je gelukkig bij elkaar bent is er geen probleem en kan je samen keuzes maken. HV zijn bedoeld om de keuzes vast te leggen voor het geval je niet meer gelukkig bij elkaar kan zijn. In mijn beleving is er gewoon nooit iets mis mee om dat te doen.Mooi gezegd. En volgens mij is het ook nog eens zo dat je HV gedurende je huwelijk gezamenlijk nog aan kan passen als je dat zou willen. Eenmaal GvG is aanpassen naar HV veel en veel ingewikkelder. Oftewel, een eenmaal gemaakte keuze is (bijna) niet meer terug te draaien als je in GvG trouwt.
quote:Tr0tter schreef op 07 april 2017 @ 13:10:

[...]



Maar je schoffeert daarbij en passent ouders die er (vrijwillig of noodgedwongen) voor kiezen om zich niet 24/7 met hun kinderen bezig te houden.Jij vroeg je af waarom vrouwen stoppen met werken en of dat luiheid was of naief zijn of dom. Daar heb ik antwoord op gegeven over het waarom IK gestopt ben met werken en wat mijn man en ik belangrijk vonden. Wat een ander doet dat boeit mij niet en daar bemoei ik me niet mee. Ik heb aan gegeven wat voor ons belangrijk is. Mijn man had een grote hekel aan huishoudelijk werk en vond het fijn dat hij thuis helemaal niks hoefde te doen. Hij was ook echt vrij als hij thuis was. En ja, ik had er een hekel aan om te gaan werken dus wij hebben dat prima opgelost zo. Er zijn zat vrouwen die ik ken die ook graag thuis zouden blijven maar niet iedereen kan zich dat financieel veroorloven. En ja, ik weet dat er ook mannen zijn die liever thuis zouden blijven en die zijn er ook waar de vrouw kostwinner is.
Ik zeg toch ook niet dat trouwen op HV geen voordelen kan hebben? Er zijn inderdaad situaties denkbaar waarin het zelfs een een goed idee is. Wij trouwden toen we al bijna tien jaar bij elkaar waren en al kind en koophuis hadden. Ik heb me niet bepaald in een vlaag van verliefdheid aan een vreemde gebonden. Ik heb er echt goed en lang over nagedacht voordat ik überhaupt wilde trouwen, ook omdat scheiden voor mij geen optie is. Misschien gaat mijn man daar ooit anders over denken en komt het toch op een scheiding aan. Dan nog heeft hij zijn sporen de achterliggende jaren wel verdiend en heeft hij net zo goed als ik recht op wat we de afgelopen jaren hebben opgebouwd. En blijft hij waarschijnlijk de hoofdverzorger van de kinderen. Erfenissen spelen hier geen rol. Ik heb voor mezelf geen reden om bij een onverhoopte scheiding niet 50/50 te doen.
quote:PowerCube schreef op 07 april 2017 @ 15:03:

Ik zeg toch ook niet dat trouwen op HV geen voordelen kan hebben? Er zijn inderdaad situaties denkbaar waarin het zelfs een een goed idee is. Wij trouwden toen we al bijna tien jaar bij elkaar waren en al kind en koophuis hadden. Ik heb me niet bepaald in een vlaag van verliefdheid aan een vreemde gebonden. Ik heb er echt goed en lang over nagedacht voordat ik überhaupt wilde trouwen, ook omdat scheiden voor mij geen optie is. Misschien gaat mijn man daar ooit anders over denken en komt het toch op een scheiding aan. Dan nog heeft hij zijn sporen de achterliggende jaren wel verdiend en heeft hij net zo goed als ik recht op wat we de afgelopen jaren hebben opgebouwd. En blijft hij waarschijnlijk de hoofdverzorger van de kinderen. Erfenissen spelen hier geen rol. Ik heb voor mezelf geen reden om bij een onverhoopte scheiding niet 50/50 te doen.Ik zeg alleen dat trouwen op HV geen nadelen heeft. Er zijn niet 'situaties denkbaar waarin het een goed idee is'; het is eigenlijk altijd sowieso een goed idee. Er zijn misschien situaties denkbaar waarbij het achteraf geen toegevoegde waarde heeft gehad. Jij hebt hier in principe vooraf een voorschot op genomen. En dat mag natuurlijk. Ik denk wel dat je bijvoorbeeld een uitzondering bent voor wat betreft erfenissen. het komt weinig voor dat die in een relatie van twee kanten niet van toepassing zijn.
Alle reacties Link kopieren
hier ook fulltime werkende vrouw en vriend(en we hebben ook een kind), beide bijna midden 30



Mijn ouders hebben ook altijd beide gewerkt. Mijn ouders beide in deeltijd. Vaders werkte overdag, moeder smiddags/avonds/nachts (afhankelijk van de diensten).



Ik ben ook opgevoed dat je als vrouw je eigen boontjes moet kunnen doppen..en terecht.



(overigens zelf ook een x gescheiden, had een man met een zeer royaal salaris zo rond de 100.000....ik wilde echt geen cent PA hoor..)



dus ook die PA afschaffen die hap of iig zeer minimaliseren.



(huidige vriend is ook al een x gescheiden...(getrouwd op zijn 21ste gescheiden op zijn 28ste....kon dus een groot deel van zijn inkomen afstaan aan een jonge vrouw van 27.............die wel heel graag der hand op hield) owja en het belangrijkste er waren geen kinderen in het spel. Dus geen enkele belemmering om de handjes te laten wapperen. (maar sommige mensen willen gewoon niet he...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven