Vruchtbaarheidsbehandelingen.

09-04-2007 19:09 249 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Om nog even in te haken op "het mag toch niet zo zijn dat geld bepaald of iemand een kind krijgt of niet".



Als ik naar de Mama's-pijler surf dan kan ik daar lezen dat ouders niet alleen uit liefde voor een kind kiezen, maar ook kijken naar de praktische zaken zoals; "kan ik de kosten die een kind met zich meebrengt betalen"? Er zijn ouderparen die besluiten het bij 1 of 2 kinderen te laten omdat ze het nu financieel maar net kunnen bolwerken en het anders te duur zou worden. Een kinderwens die nooit vervuld zal worden. Als ik dames die dit meegemaakt hebben mag geloven, is het al hebben van 1 of 2 kinderen niet zaligmakend als er een verlangen is naar een volgend kind en deze er niet komt.



Wat is het verschil? Deze ouders zullen nooit het kind krijgen dat zo gewenst is, om geld. Het gebeurt dus al. Maar anderzijds wordt er lobby bedreven voor steun van het opheffen van andere financiele drempels die er komen kijken bij het krijgen en opvoeden van kinderen.
vandaag ga ik van alles kunnen
Maar anderzijds wordt er lobby bedreven voor steun van het opheffen van andere financiele drempels die er komen kijken bij het krijgen en opvoeden van kinderen.
Precies! En waarom eigenlijk die lobby? Zijn er nog niet genoeg mensen op deze wereld?
Alle reacties Link kopieren


OK, het lukt me weer eens niet stil te blijven.



We hebben in dit land;



- geen geld om hulpbehoevenden waar gewenst allemaal 3 keer per week onder de douche te helpen dat de zorg voor hulpbehoevenden zo te wensen overlaat vind ik ook schandalig

- broodnodige behandelingen en hulpmiddelen worden niet vergoed. Dan heb ik het niet over een lullig lensje van -1 (no offence, maar kóm op), maar over bijv. hulpmiddelen die het verschil kunnen maken tussen lopen of rolstoel

- we bezuinigen enorm op de awbz-zorg hier is de WMO voor in de plaats gekomen en de verantwoordelijk van de uitvoering hiervan ligt nu bij de gemeenten; naar wat ik heb vernomen is er nog geld over

- steeds meer medicatie wordt het standaardpakket uitgemieterd welke medicatie dan? Tot nu toe zijn al mijn medicijnen nog vergoed

- verschil tussen geld of geen geld maakt ook in dit land verschil in gezondheid, inderdaad tot het verschil "dood of levend". Kwaliteit van leven of geen kwaliteit, dat kan in dit land nog altijd bepaald worden door de bankrekening soms wel helaas, dat wil nog niet zeggen dat dat dan maar op alle fronten doorgevoerd moet worden

- een systeem waarbij we niet meer dan een x-aantal ingrepen A doen per jaar, simpelweg omdat er niet meer geld voor vrijgemaakt is/wordt





En ja, dan is voor mij iets als kinderloosheid geen eerste prioriteit. RECHT op kinderen!? Nee, kínderen hebben rechten. Recht op een goede opvoeding, voeding en een veilige omgeving, maar volwassenen hebben het recht op het hebben van kinderen!? Het moet niet gekker worden zeg! Hele groepen aan dames hebben het moeilijk met hun cupmaat kleiner dan AA. Zij krijgen niets vergoed. Alles op de psychische last gooien is voor mij dan ook geen automatisme naar vergoeding. Oei, dit vind ik weer een heel andere discussie. Voor mij valt kinderen krijgen toch in een andere categorie, ik denk omdat een kind willen een soort oerinstinct is en een grote cup willen iets is dat je wordt opgedrongen door de maatschappij. Borstvergrotingen vergoeden werkt dat opdringerige beeld alleen maar verder in de hand.



Voor mij eventueel dingen verweten worden; ik weet dondersgoed wat een onvervulde kinderwens met zich meebrengt. Biologisch kan ik kinderen krijgen, maar daar houdt het ook op. Mijn lichaam kan een zwangerschap niet aan en de erfelijke component die ik meedraag wil ik niet doorgeven. Geen biologisch kind dus, nu niet en nooit niet. Ook al had ik het heel graag anders gezien, moeder natuur heeft anders voor mij besloten. Kinderen zijn een gunst, geen recht. Dit heb ik idd al eens gelezen van je. Vind het knap hoe je hiermee omgaat, ik zou het zelf wel heel moeilijk vinden. 



En heel eerlijk? Ik word behoorlijk giftig als ik een "ik heb ook premie betaald, en wil er ook wel iets van terug zien/heb er nu recht op", of iets in die richting lees. Als men geld wil sparen; ga naar de bank of gebruik een oude sok. De premies die we betalen zijn geen spaarcenten. Dat zijn broodnodige centen om de medische zorg nog een beetje te kunnen garanderen. Zoals de vlag er nu bij hangt redden we het niet meer jarenlang. De kosten stijgen explosief, de zorgvraag stijgt, maar meer premie willen we niet betalen. Dan rest er nog 1 mogelijkheid; snijden in het basispakket. Als ik kijk naar wat er nog in zit, dan zijn dat maar weinig dingen waarvan ik zeg; dat is nou eens niet broodnodig. En dan is het heel erg vervelend voor de koppels die het betreft, maar dan schrap ik 10 keer liever IVF, IUI etc. dan dat er iemand onnodig lang op een operatie moet wachten omdat voor dat jaar het geld al op is. Dat ben ik ook met je eens. Het in een aanvullende verzekering opnemen zou dan idd een goede oplossing zijn, dan kunnen mensen die ooit kinderen willen ervoor kiezen om hieraan mee te betalen.



Mijn insteek? Neem deze zaken op in het aanvullende pakket, net zoals zaken als anti-conceptie etc. hierin opgenomen zijn. Houdt het basispakket zuiver; de noodzakelijke medische zorg toegankelijk maken en houden voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren




quote: muis80 reageerde



Als het ten koste van dure medicijnen voor ernstige ziektes gaat vind ik het iets anders, maar ik kan me niet voorstellen dat dit op dit moment het geval is.

Waarom zit dan zoiets primairs als een tandartsconsult in een aparte verzekering?

In principe heb ik er geen moeite mee als de vergoeding van deze behandelingen in een aanvullende verzekering wordt opgenomen, zolang er maar een mogelijkheid blijft bestaan om deze kosten vergoed te krijgen.
Alle reacties Link kopieren




quote: roosvrouw reageerde



OK, het lukt me weer eens niet stil te blijven.



We hebben in dit land;



- geen geld om hulpbehoevenden waar gewenst allemaal 3 keer per week onder de douche te helpen dat de zorg voor hulpbehoevenden zo te wensen overlaat vind ik ook schandalig. Schandalig, of schandalig, er moet iets aan gebeuren, en dan maar elders desnoods bezuinigen?

- broodnodige behandelingen en hulpmiddelen worden niet vergoed. Dan heb ik het niet over een lullig lensje van -1 (no offence, maar kóm op), maar over bijv. hulpmiddelen die het verschil kunnen maken tussen lopen of rolstoel

- we bezuinigen enorm op de awbz-zorg hier is de WMO voor in de plaats gekomen en de verantwoordelijk van de uitvoering hiervan ligt nu bij de gemeenten; naar wat ik heb vernomen is er nog geld over  NOP! Gemeenten zijn alleen verantwoordelijk voor wat vroeger de WVG was, en de AWBZ HH. ALLE andere hulpmiddelen (en dat zijn er veel), en alle andere ABWZ-zorg valt nog altijd onder de zorgverzekeraars. Geld is er op WMO-gebied ook zeker niet over. In sommige gemeenten werd er beknibbelt, dus liever 3 rolstoelen waar er 4 nodig waren, zodat men reserves kon opbouwen. Met de WMO is "geld over" een raar woord. De WMO moet enorm veel meer beleid invullen dan de oude WVG (ter vergelijking; de WMO is tegenwoordig de een na grootste portefeuille in een gemeente), terwijl de gelden die men hiervoor krijgt relatief gezien vele malen lager zijn; puur bezuinigen dus.

- steeds meer medicatie wordt het standaardpakket uitgemieterd welke medicatie dan? Tot nu toe zijn al mijn medicijnen nog vergoed. Nop. Denk hierbij aan diverse medicatie voor hartpatiënten, concerta waar ritalin een contra-indicatie heeft etc.

- verschil tussen geld of geen geld maakt ook in dit land verschil in gezondheid, inderdaad tot het verschil "dood of levend". Kwaliteit van leven of geen kwaliteit, dat kan in dit land nog altijd bepaald worden door de bankrekening soms wel helaas, dat wil nog niet zeggen dat dat dan maar op alle fronten doorgevoerd moet worden Dat maakt het roepen om "geld mag niet de reden zijn om kinderen krijgen" voor mij wel ondergeschikt aan het eerst maar eens goed regelen van de gezondheidzorg, ongeacht iemands bankrekening.

- een systeem waarbij we niet meer dan een x-aantal ingrepen A doen per jaar, simpelweg omdat er niet meer geld voor vrijgemaakt is/wordt





En ja, dan is voor mij iets als kinderloosheid geen eerste prioriteit. RECHT op kinderen!? Nee, kínderen hebben rechten. Recht op een goede opvoeding, voeding en een veilige omgeving, maar volwassenen hebben het recht op het hebben van kinderen!? Het moet niet gekker worden zeg! Hele groepen aan dames hebben het moeilijk met hun cupmaat kleiner dan AA. Zij krijgen niets vergoed. Alles op de psychische last gooien is voor mij dan ook geen automatisme naar vergoeding. Oei, dit vind ik weer een heel andere discussie. Voor mij valt kinderen krijgen toch in een andere categorie, ik denk omdat een kind willen een soort oerinstinct is en een grote cup willen iets is dat je wordt opgedrongen door de maatschappij. Borstvergrotingen vergoeden werkt dat opdringerige beeld alleen maar verder in de hand.



Voor mij eventueel dingen verweten worden; ik weet dondersgoed wat een onvervulde kinderwens met zich meebrengt. Biologisch kan ik kinderen krijgen, maar daar houdt het ook op. Mijn lichaam kan een zwangerschap niet aan en de erfelijke component die ik meedraag wil ik niet doorgeven. Geen biologisch kind dus, nu niet en nooit niet. Ook al had ik het heel graag anders gezien, moeder natuur heeft anders voor mij besloten. Kinderen zijn een gunst, geen recht. Dit heb ik idd al eens gelezen van je. Vind het knap hoe je hiermee omgaat, ik zou het zelf wel heel moeilijk vinden. Hoe ik er mee omga staat los van hoe makkelijk of moeilijk ik iets vind. Maar mijn persoonlijke sentiment op dit onderwerp is voor mij ondergeschikt aan de grotere lijnen.



En heel eerlijk? Ik word behoorlijk giftig als ik een "ik heb ook premie betaald, en wil er ook wel iets van terug zien/heb er nu recht op", of iets in die richting lees. Als men geld wil sparen; ga naar de bank of gebruik een oude sok. De premies die we betalen zijn geen spaarcenten. Dat zijn broodnodige centen om de medische zorg nog een beetje te kunnen garanderen. Zoals de vlag er nu bij hangt redden we het niet meer jarenlang. De kosten stijgen explosief, de zorgvraag stijgt, maar meer premie willen we niet betalen. Dan rest er nog 1 mogelijkheid; snijden in het basispakket. Als ik kijk naar wat er nog in zit, dan zijn dat maar weinig dingen waarvan ik zeg; dat is nou eens niet broodnodig. En dan is het heel erg vervelend voor de koppels die het betreft, maar dan schrap ik 10 keer liever IVF, IUI etc. dan dat er iemand onnodig lang op een operatie moet wachten omdat voor dat jaar het geld al op is. Dat ben ik ook met je eens. Het in een aanvullende verzekering opnemen zou dan idd een goede oplossing zijn, dan kunnen mensen die ooit kinderen willen ervoor kiezen om hieraan mee te betalen. Nou, das mooi. We hebben het opgelost! :D Op naar minister Klink, dan zullen we meteen de andere voorstellen even op tafel gooien.



Mijn insteek? Neem deze zaken op in het aanvullende pakket, net zoals zaken als anti-conceptie etc. hierin opgenomen zijn. Houdt het basispakket zuiver; de noodzakelijke medische zorg toegankelijk maken en houden voor iedereen.



vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Eerst mezelf maar eens verduidelijken;



met "gemeenten bladiebla alleen WVG bladiebla AWBZ HH", bedoelde ik; op het zorgverzekeringsgebied. Daarnaast omvat de WMO ondermeer woonbeleid, preventieve jeugdzorg, verslavingszorg, zwerversbeleid etcetc.
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren




quote: muis80 reageerde





quote: roosvrouw reageerde



OK, het lukt me weer eens niet stil te blijven.



We hebben in dit land;



- geen geld om hulpbehoevenden waar gewenst allemaal 3 keer per week onder de douche te helpen dat de zorg voor hulpbehoevenden zo te wensen overlaat vind ik ook schandalig. Schandalig, of schandalig, er moet iets aan gebeuren, en dan maar elders desnoods bezuinigen?

- broodnodige behandelingen en hulpmiddelen worden niet vergoed. Dan heb ik het niet over een lullig lensje van -1 (no offence, maar kóm op), maar over bijv. hulpmiddelen die het verschil kunnen maken tussen lopen of rolstoel

- we bezuinigen enorm op de awbz-zorg hier is de WMO voor in de plaats gekomen en de verantwoordelijk van de uitvoering hiervan ligt nu bij de gemeenten; naar wat ik heb vernomen is er nog geld over  NOP! Gemeenten zijn alleen verantwoordelijk voor wat vroeger de WVG was, en de AWBZ HH. ALLE andere hulpmiddelen (en dat zijn er veel), en alle andere ABWZ-zorg valt nog altijd onder de zorgverzekeraars. Geld is er op WMO-gebied ook zeker niet over. In sommige gemeenten werd er beknibbelt, dus liever 3 rolstoelen waar er 4 nodig waren, zodat men reserves kon opbouwen. Met de WMO is "geld over" een raar woord. De WMO moet enorm veel meer beleid invullen dan de oude WVG (ter vergelijking; de WMO is tegenwoordig de een na grootste portefeuille in een gemeente), terwijl de gelden die men hiervoor krijgt relatief gezien vele malen lager zijn; puur bezuinigen dus.

- steeds meer medicatie wordt het standaardpakket uitgemieterd welke medicatie dan? Tot nu toe zijn al mijn medicijnen nog vergoed. Nop. Denk hierbij aan diverse medicatie voor hartpatiënten, concerta waar ritalin een contra-indicatie heeft etc.

- verschil tussen geld of geen geld maakt ook in dit land verschil in gezondheid, inderdaad tot het verschil "dood of levend". Kwaliteit van leven of geen kwaliteit, dat kan in dit land nog altijd bepaald worden door de bankrekening soms wel helaas, dat wil nog niet zeggen dat dat dan maar op alle fronten doorgevoerd moet worden Dat maakt het roepen om "geld mag niet de reden zijn om kinderen krijgen" voor mij wel ondergeschikt aan het eerst maar eens goed regelen van de gezondheidzorg, ongeacht iemands bankrekening.

- een systeem waarbij we niet meer dan een x-aantal ingrepen A doen per jaar, simpelweg omdat er niet meer geld voor vrijgemaakt is/wordt





En ja, dan is voor mij iets als kinderloosheid geen eerste prioriteit. RECHT op kinderen!? Nee, kínderen hebben rechten. Recht op een goede opvoeding, voeding en een veilige omgeving, maar volwassenen hebben het recht op het hebben van kinderen!? Het moet niet gekker worden zeg! Hele groepen aan dames hebben het moeilijk met hun cupmaat kleiner dan AA. Zij krijgen niets vergoed. Alles op de psychische last gooien is voor mij dan ook geen automatisme naar vergoeding. Oei, dit vind ik weer een heel andere discussie. Voor mij valt kinderen krijgen toch in een andere categorie, ik denk omdat een kind willen een soort oerinstinct is en een grote cup willen iets is dat je wordt opgedrongen door de maatschappij. Borstvergrotingen vergoeden werkt dat opdringerige beeld alleen maar verder in de hand.



Voor mij eventueel dingen verweten worden; ik weet dondersgoed wat een onvervulde kinderwens met zich meebrengt. Biologisch kan ik kinderen krijgen, maar daar houdt het ook op. Mijn lichaam kan een zwangerschap niet aan en de erfelijke component die ik meedraag wil ik niet doorgeven. Geen biologisch kind dus, nu niet en nooit niet. Ook al had ik het heel graag anders gezien, moeder natuur heeft anders voor mij besloten. Kinderen zijn een gunst, geen recht. Dit heb ik idd al eens gelezen van je. Vind het knap hoe je hiermee omgaat, ik zou het zelf wel heel moeilijk vinden. Hoe ik er mee omga staat los van hoe makkelijk of moeilijk ik iets vind. Maar mijn persoonlijke sentiment op dit onderwerp is voor mij ondergeschikt aan de grotere lijnen.



En heel eerlijk? Ik word behoorlijk giftig als ik een "ik heb ook premie betaald, en wil er ook wel iets van terug zien/heb er nu recht op", of iets in die richting lees. Als men geld wil sparen; ga naar de bank of gebruik een oude sok. De premies die we betalen zijn geen spaarcenten. Dat zijn broodnodige centen om de medische zorg nog een beetje te kunnen garanderen. Zoals de vlag er nu bij hangt redden we het niet meer jarenlang. De kosten stijgen explosief, de zorgvraag stijgt, maar meer premie willen we niet betalen. Dan rest er nog 1 mogelijkheid; snijden in het basispakket. Als ik kijk naar wat er nog in zit, dan zijn dat maar weinig dingen waarvan ik zeg; dat is nou eens niet broodnodig. En dan is het heel erg vervelend voor de koppels die het betreft, maar dan schrap ik 10 keer liever IVF, IUI etc. dan dat er iemand onnodig lang op een operatie moet wachten omdat voor dat jaar het geld al op is. Dat ben ik ook met je eens. Het in een aanvullende verzekering opnemen zou dan idd een goede oplossing zijn, dan kunnen mensen die ooit kinderen willen ervoor kiezen om hieraan mee te betalen. Nou, das mooi. We hebben het opgelost! :D Op naar minister Klink, dan zullen we meteen de andere voorstellen even op tafel gooien.



Mijn insteek? Neem deze zaken op in het aanvullende pakket, net zoals zaken als anti-conceptie etc. hierin opgenomen zijn. Houdt het basispakket zuiver; de noodzakelijke medische zorg toegankelijk maken en houden voor iedereen.





Er moet zeker iets gebeuren aan de slechte zorg voor hulpbehoevenden, maar ik ben van mening dat dit ook op een andere manier kan. Ik zou dan bv. eerst voorstellen om de alternatieve geneeswijzen niet meer te vergoeden totdat wetenschappelijk is aangetoond dat deze werken. Verder kan er ook op andere posten bezuinigd worden (bv. wegenbouw) zodat er meer geld naar de gezondheidszorg kan.



Ik meende dat de AWBZ nu ook nu ook in de WMO zit (zal toch maar even nog het foldertje doorlezen dat ik op mijn werk heb gekregen :D). Bij de gemeente waar ik werk is er wel geld over; ze doen er ook alles aan om de mensen die hulp nodig hebben ook te bereiken; dat wil idd niet zeggen dat het in iedere gemeente goed geregeld is. Blijf ik toch bij mijn mening dat er dan eerst op andere posten bezuinigd zou kunnen worden, zodat er meer geld naar de gezondheidszorg kan.



Ik geef je gelijk op het punt dat als er keuzes gemaakt moeten worden tussen het goed regelen van de gezondheidszorg in het algemeen of het goed regelen van de vruchtbaarheidsbehandelingen, dit eerste voorrang heeft. Dus idd naar minister Klink;). 





Alle reacties Link kopieren
Psst, alternatieve geneeswijzen vallen niet onder de basisverzekering, maar aanvullende.



Je bent denk ik in de war met de HH (huishoudelijke verzorging). Dit was een AWBZ-taak (en is het voor sommige PGB-houders tot 31-12-'07 nog) en valt sinds 1-1-'07 onder de WMO. De rest van de AWBZ bestaat nog altijd gewoon. Begeleiding, lichamelijke verzorging, verpleging, krukken, hulphonden (doch zeer beperkt, meeste komt nog altijd vanuit giften en donaties), rollators; alle andere taken van de AWBZ zijn onveranderd. Kijk maar eens op een loonstrookje, dan zie je dat je er premie voor betaald (niet meteen schrikken van het bedrag ;)). Er waren plannen om meer AWBZ-taken in de WMO op te nemen, maar nu met een nieuwe regering lijken die plannen voorlopig even de ijskast in te gaan.



Geld over is vaak een papieren farce. De WMO is te breed, te veel nieuws in 1 keer, te snel doorgevoerd. Gevolg; veel gemeenten hebben de oude WVG gewoon in de WMO gegoten en hebben alle andere taken die ze er bij hebben gekregen nog totaal niet of nauwelijks ingevuld. Lees; men geeft er geen geld aan uit. Lijkt leuk, maar vroeg of laat zal dat beleid alsnog gevoerd moeten gaan worden. Een tijd niets doen, dat kost.



Of gemeenten die spreekwoordelijk wat creatief boekhouden. Het WMO-geld is niet geoormerkt. Simpel gezegd; de gemeenten krijgen geld van de overheid voor de WMO, maar niet met de eis dat het alleen aan de WMO besteed wordt. Men mag er dus ook de burgemeesters woning voor opknappen, een leuke lantaarnpaal of een nieuw standbeeld van betalen. In plaats van dat men kijkt naar "dit moeten we uitvoeren en dat kost het, wat houden we over of komen we te kort?", kijken een aantal gemeenten naar "hoeveel van het WMO-geld kunnen we wel in de pot algemeen gebruiken?". Dat dumpen ze in hun algemene potje, en de rest mag aan WMO besteed worden.



Mijn eigen gemeente lijkt geld over te hebben. Lijkt op een oogblik een goed beleid te hebben. Ga je dieper spitten dan heeft men geen geld over, maar "vergeet" men gewoon 3/4 van het in te vullen beleid. Men schuift wat met geld, ze weten niet goed hoe ze nu eigenlijk de boel moeten invullen en uitvoeren, op bepaalde punten zijn ze nog niet doordrongen van het belang en er leeft nog veel onwetendheid bij ambtenaren en beleidsmakers.

En ik geef het ze ook te doen. Er is pas relatief kort geleden bekend geworden dat de WMO definitief door zou gaan, per wanneer en met welke invulling. Alles moet op de schop, je krijgt er veel taken bij, minder geld, moet in ene steunpunten maken, inspraak regelen, werkwijzen veranderen, het is nogal wat.



Op dit moment lijkt het nog redelijk los te lopen met de WMO, al zijn er al genoeg misstanden. Het lijkt vooral redelijk omdat het nog nieuw is, veel prestatievelden (taken) niet ingevuld zijn en een hele instroom aan mensen en ingewikkeldere casussen pas per 1-1-2008 los gaan komen. Tevens is men nu pas volop bezig het komende beleid te maken, waaruit op te maken valt wat een gemeente écht met de WMO wil. Wordt het een melkkoe waarmee men graag koketteert of wil men echt een goed beleid neerzetten? Maar goed, nu ga ik echt off-topic.
vandaag ga ik van alles kunnen
Lenzen zitten in een aanvullend pakket en ik verzeker me zo min mogelijk aanvullend, dus één keer in de drie / vier jaar koop ik nieuwe harde lenzen, die meneer Hans Anders niet eens KAN maken, ik moet ervoor naar een contactlensspecialist in het UMCG. Kosten, iets van 200 euro per drie / vier jaar, goed, ik ben in staat om 50 euro per jaar te sparen voor iets dat ik wezenlijk belangrijk vind, met mijn -9,5 + dubbele cilinder en weet ik wat nog meer voor gekkigheid er allemaal in die kleine stukjes plastic wordt gestopt. Als ik me hiervoor verzeker krijg ik eens per drie jaar 50 euro vergoed. Tsja, dat schiet niet op, betaal ik nog steeds 150 euro voor mijn lenzen + die premie. Je zou toch zeggen dat je met een dergelijke afwijking wel een vergoeding uit het basispakket mocht hebben, want zonder lenzen kon ik nog niet eens naar mijn werk gaan.



Mijn verzekering vergoedt maximaal 400 euro tandartskosten per jaar, ik betaal daarvoor 200 euro en heb dus besloten om die tandartsverzekering op te zeggen, ik kan beter de premie op de bank zetten en daarmee de tandarts betalen. Eén controle van 20 euro is heus wel zelf te betalen, een maand premie betalen is "onzichtbaarder", maar kost je uiteindelijk 10 keer meer.



Pilgebruik, 33 euro in het jaar, veel goedkoper dan aanvullende premie betalen.



Ik heb dus het basispakket, werelddekking 100% en "therapiën" verzekerd, omdat mijn man toch regelmatig naar de fysio gaat. De rest betaal ik braaf zelf, en dat kan omdat ik op mijn premie bespaar.
Alle reacties Link kopieren
Zo Roosvrouw, jij bent goed op de hoogte! Denk dat ik me ook maar eens

ga inlezen, vind het wel interessant. Kan me inderdaad wel voorstellen

dat veel beleid nog niet is ingevuld, het lijkt me ook knap moeilijk om

dat even te doen, en dat de gemeenten achteraf misschien voor

verrassingen komen te staan. Voor dat geval legt onze gemeente het geld

opzij en wordt het nog niet aan het opknappen van het huis van onze

burgervader besteed (niet dat ze het zouden zeggen als het wel zo

was ;)).



Dat alternatieve geneeswijzen in het aanvullende pakket zitten wist ik, maar daar mag het wat mij betreft ook wel uit.





Moppetoet, ik heb zelf ook geen aanvullende verzekering omdat ik ook

goedkoper uit ben zonder. In veel gevallen zonde van het geld, dan

betaal ik die tandartskosten wel los.
Alle reacties Link kopieren
Zo Roosvrouw, jij bent goed op de hoogte! Ja en nee. Ik weet wat meer dan gemiddeld doordat ik in een gemeentelijke WMO-adviesraad zit, maar ook ik weet nog enorm veel niet. Als je ziet hoeveel stukken je moet inlezen om deze wetgeving een beetje te kunnen doorgronden, dan duizelt het je.

Denk dat ik me ook maar eens ga inlezen, vind het wel interessant. Is het ook. Doordat het een raamwet is, kunnen gemeenten erg veel zelf invullen. Naast de nadelen is het ook dé kans dus om dingen om te gooien voor het goede. De eerste 2 jaar zullen de meesten nog weinig merken van de WMO, maar het gaat als het goed werkt een grote stempel drukken op een gemeente en het leven daar. Het is niet langer alleen voor "oud en ziek", maar elke inwoner zal er mee te krijgen. In de WMO is opgenomen dat gemeenten hun inwoners op dit gebied inspraak moeten geven. In diverse gemeenten gebeurt dit door een adviesraad en/of inspraakavonden. Er kan veel mis gaan doordat het zo breed en nieuw is, maar het biedt ook diverse kansen om als inwoner nu eens iets te kunnen doen. Mantelzorg is bijv. iets dat onder de WMO valt. Je ziet in sommige gemeenten projecten ontstaan om mantelzorgers te ondersteunen of elk jaar een dagje uit (lees; even rust en ontspanning) te kunnen bieden. Dit zijn veelal burgerinitiatieven (kots-woord trouwens), en je ziet dus dat sommige daar nu door de WMO een subsidie voor krijgen.

Kan me inderdaad wel voorstellen dat veel beleid nog niet is ingevuld, het lijkt me ook knap moeilijk om dat even te doen, en dat de gemeenten achteraf misschien voor verrassingen komen te staan. Om alles in 2007 rond te hebben is ondoenlijk. Dat hoeft ook niet, als je het mij vraagt. Zolang de belangrijkste zaken maar goed geregeld zijn en er voor de rest een goede wil en open visie is. Er zijn gemeenten waar men al doende het beleid invullen. Neem weer die mantelzorgers. Gemeenten weten vaak nog niet erg wat ze daar mee willen. Komt er dan een subsidie-aanvraag langs, dan kan het zo maar in ene zijn, dát is een goede invulling in onze gemeente, hier gaan we beleid voor maken.

Voor dat geval legt onze gemeente het geld opzij en wordt het nog niet aan het opknappen van het huis van onze burgervader besteed (niet dat ze het zouden zeggen als het wel zo was ;)). Dat is natuurlijk te verwachten. ;) En als men echt met geld wil schuiven, dan vind je dat ook niet zo maar natuurlijk.

Dat alternatieve geneeswijzen in het aanvullende pakket zitten wist ik, maar daar mag het wat mij betreft ook wel uit. Wat mij persoonlijk betreft mogen ze ook wel uit mijn pakket. Maar ik kan me daar niet om bekommeren. We kunnen nu een aanvullende afsluiten bij elke verzekeraar, ongeacht waar je de basisverzekering hebt. Heel sec gezien kunnen we dus zelf kiezen voor pakketten waar iets wel of niet in zit. Veel verzekeraars hebben welliswaar kant-en-klaar pakketten, maar daar kies ik als gebruiker dan weer zelf voor.



Moppetoet, ik heb zelf ook geen aanvullende verzekering omdat ik ook goedkoper uit ben zonder. In veel gevallen zonde van het geld, dan betaal ik die tandartskosten wel los.





Mij zul je geen dag zonder aanvulling zien. Ik heb een uitgebreide aanvulling en maak er meer dan uitgebreid gebruik van, zeg maar.  En ach, zo'n €24,- per maand (gaat nog een collectief-korting overheen) betalen en minimaal zo'n €2000,- minimaal per jaar claimen op de uitbreiding, dat is een hele goede deal.



Een tandartsverzekering is inderdaad vaak nog erg zonde. Je betaalt je al snel een slag in de rondte aan de premie, krijgt uiteindelijk maar een kleine vergoeding en veel dingen zijn uitgesloten of aan een max. gebonden. Als je geen slecht gebit hebt, is een tandpakket echt het nadenken waard.
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ook dat de vruchtbaarheidsbehandelingen per direkt uit het basiszorgpakket gehaald moeten worden (en evt in een aanvullende pakket gestopt.)

Ik heb  geen (pleeg)kinderen wegens gezondheidsredenen , en dat vind ik heel erg jammer echt waar, maar het valt in het niet met de grote gezondheidproblemen die ik dagelijks ondervind...



Wat tandartsverzekering betreft, zit ik bij Menzis en dacht daar altijd goed verzekerd te zijn, maar zag laatst bij Kassa of Radar dat je zelfs bij een 100 % verzekering nog bij moet betalen voor een simpele wortelkanaalbehandeling...
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp de frustraties wel hoor over de dure bijna onbetaalbare zorgkosten iedere maand weer......

Alleen ik blijf erbij dat je het nooit eens kunt worden over wat wel en wat niet.

Voor kinderloosheid kies je nooit en voor jezelf doodroken/zuipen wel.

En ik zal never nooit zeggen...oh heb je longka...nou ja ik hoef niet te betalen voor jouw stomme verslaving? Nee! natuurlijk doet iedereen dingen die slecht zijn en natuurlijk betaal ik!

Maar als mijn kinderwens nou zo groot is en ik een kind zoveel te bieden heb, mag ik dan niet een paar keer een behandeling proberen met wat hulp??? moet ik me dan te duur voelen??? Ik rook en drink niet,sport de hele week en eet gezond. Dus waar ligt de grens van "recht hebben op"???

Nee geen recht op kinderen want dat heeft niemand maar wel recht op de zorg die erbij kan komen (helaas!) 

Ik vind het goed dat er meningsverschillen zijn maar jammer hoe bot en gevoelloos de dingen hier soms geschreven worden.

Als je er nooit mee te maken hebt wees dan maar heel intens gelukkig!

Veel gezondheid allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Net alsof het enige probleem waarmee je kunt zitten ongewenste kinderloosheid is.
Alle reacties Link kopieren
Dus als je niet ongewenst kinderloos bent, heb je geen redenen om ongelukkig te zijn, Sweety?

...beetje krom allemaal ...
Alle reacties Link kopieren
Paula: Daag je me nu uit of ben je echt zo dom? Natuurlijk lees je dat niet alsof dat het enige probleem is dat een mens ongelukkig maakt dat snap je dondersgoed.

Het gaat mij erom dat ik verdomde veel geld neerleg voor mensen die KIEZEN voor een gezondheidsprobleem (roken,zuipen,drugs etc..)en ik dat ook nog eens met liefde betaal voor mijn medemens.

En ja dan word ik heel verdrietig als ik de reakties lees op vruchtbaarheidsbehandelingen.

En of jij dat nu krom vindt of niet dat is jouw zaak. Ik vind jouw lege domme reaktie nogal krom maar laten we elkaar in zijn/haar waarde laten okay?
Alle reacties Link kopieren
morgen uitgerekend van mijn eerste kindje!

jawel door een vruchtbaarheidsbehandeling. een paar pilletjes slikken tijdens mijn cyclus, paar keer naar het ziekenhuis en na 6 maanden was ik wel zwanger. o o o wat ben ik een belasting voor de maatschappij.

Denk dat de maatschappij duurder uit zou zijn geweest als ik geen behandeling had kunnen krijgen en ik m'n hele leven aan de antidepressiva zou zijn.



Paula: ik vind het heel vervelend voor je dat je gezondheidsproblemen hebt, maar dan zou je eigenlijk eerder verwachten dat je je wat meer kunt inleven in mensen waarbij ook niet alles vlekkeloos verloopt.



Net alsof het enige probleem waarmee je kunt zitten ongewenste kinderloosheid is.

Je weet heel goed dat deze opmerking nergens op slaat. Tuurlijk is dat niet het enige probleem waar je mee kunt zitten of ongelukkig door kan worden.

Maar... waar gaat dit topic over beste Paula? Heel goed, vruchtbaarheidsbehandelingen! en wanneer heb je die vruchtbaarheidsbehandelingen nodig? Super Paula... als je ongewenst kinderloos bent!
Alle reacties Link kopieren
Wat ben ik blij dat jullie voor mij niet de keuze maken of ik een vruchtbaarheidsbehandeling mag ondergaan of niet.



Wij zijn niet rijk, maar voordat we überhaupt aan kinderen begonnen waren we en Particulier verzekerd, en nu ben ik aanvullend verzekerd, en mijn man basis, want die heeft al die hormonen niet nodig.



Heb mijn pilletjes altijd netjes zelf betaald. Ondanks dat ik de MM niet als zwaar ervaar, maar als een uitgestoken hand, kan ik begrijpen dat sommigen vrouwen over dit onderwerp vallen.



Onvruchtbaarheid is geen ziekte?



Ziekte = afwezigheid van gezondheid



Elk orgaan of lichaamsdeel wat niet naar behoren werkt is een ziekte en hoeft niet altijd op "itis" te eindigen. Helaas voor de mensen die tegen vruchtbaarheidsbehandelingen zijn. Ook voorplantingsorganen vallen hier onder.



Daarom betaal ik netjes met het weinige geld dat we hebben mijn aanvullende verzekering, en kan ik nu nog een paar weken mijn ampullen spuitspul halen.



Ben best voor een goede discussie, maar het wordt altijd hetzelfde liedje, en daarom blijf ik bij mijn 1e zin.



:)



Prettige voortzetting van deze discussie die eens in de zoveel tijd voorbij komt en altijd wordt gestart door mensen die het van dichtbij zien, of zelf bij een vloek en een zucht zwanger raken (niks mis mee hoor) maar ik zou eerder aan deze discussie meedoen als het door een "onvruchtbaar" persoon zou worden gestart.
Wij zijn niet rijk, maar voordat we überhaupt aan kinderen begonnen waren we en Particulier verzekerd, en nu ben ik aanvullend verzekerd, en mijn man basis, want die heeft al die hormonen niet nodig.




Nou, ook je man betaalt mee aan vruchtbaarheidsbehandelingen hoor, ze zitten namelijk in het basispakket (in ieder geval IVF).



Vind je het zelf ook niet een beetje krom dat alle hulpmiddelen om wél zwanger te raken/zijn in het basispakket zitten en alles om het tegen te houden (pil, sterilisatie) niet? Het is zelfs zo erg dat naast de huisarts ook bevalling en kraamzorg geen invloed heeft op je no-claim. Waarom niet? Er zijn plannen om de pil in het basispakket op te nemen, maar die kan ik dan alsnog zelf gaan betalen omdat er ook een eigen risico wordt ingevoerd.
Alle reacties Link kopieren
Krom of niet, ze zitten er in. Kunnen jij of ik niks aan veranderen. De politiek heeft zo besloten en daar ben ik blij om (zowaar om de politiek blij zijn)



Ik vraag me af waarom er altijd over de vruchtbaarheidsbehandelingen en waar ligt de grens gevallen wordt terwijl ik niemand hoor (uitzonderingen daargelaten) over bv alternatieve geneeswijzen?



Daar hebben mensen ook baat bij. Gooi het maar op de onvruchtbaren die zijn het minst ziek of hebben een "luxeprobleem"



Ik zou dan de alternatieve geneeswijze uit het basispakket gooien, want de mensen die daar gebruik van maken, maken geen gebruik van de reguliere medicijnen en geneeswijze waar we allemaal voor betalen.



Er moeten in dit soort dingen altijd pispaaltjes zijn, dus ja......ik ken de discussie en daarom blijf ik mijn allereerste zin dat ik blij ben dat jullie niet voor mij kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Prettige voortzetting van deze discussie die eens in de zoveel tijd voorbij komt en altijd wordt gestart door mensen die het van dichtbij zien, of zelf bij een vloek en een zucht zwanger raken (niks mis mee hoor) maar ik zou eerder aan deze discussie meedoen als het door een "onvruchtbaar" persoon zou worden gestart.




Nou, dan kunnen we de discussie aan! Of ik vruchtbaar ben; who knows? Dat doet er ook niet toe, daar dit lichaam niet geschikt is om kinderen op de wereld te zetten, ongeacht mijn kinderwens. En toch ben ik er voor om deze behandelingen uit het basispakket te halen en in aanvullende pakketten aan te bieden.



Men moet eerst maar eens het alternatieve uit het basispakket halen? Misschien moet je het pakket er eens op nalezen, alternatief zit namelijk niet in het basispakket maar in de aanvullende.
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment zit het in het basispakket, vind ik prima. Gaat het naar de aanvullende verzekering, vind ik het ook prima. Ik ben al aanvullend, dus pijn zal het me niet doen. En zelfs al ben ik verminderd vruchtbaar, ik vind dat je ook wat voor je wens mag/moet overhebben. Risico van het vak zeg maar.



Op een ander forum is een meisje bezig met hormonen slikken. Heeft basispakket en de pillen werken niet, moet over op spuiten, zit niet in het basispakket. Nu is ze helemaal wanhopig dat ze de pogingen moet staken omdat ze het niet kan betalen. Ze wil het ziekenhuis vragen naar andere omzeiligen om het toch via de basisverzekering vergoed te krijgen. Dan heb ik iets zo van....das dom...als je zwanger probeerd te worden bestaat de kans dat het niet lukt en als je ervoor kiest om wel de MM in te stappen, dan kan je voor kosten komen te staan Klaar! Neem dan van tevoren ook het besluit om een aanvullende te nemen zodat je niet voor die verrassing komt te staan.



M.a.w. van mij mag het in de basisverzekering blijven, wordt het naar de aanvullende geschoven, mij ook goed.



Ow en over dat alternatieve, das foutje van mij, ik krijg het vergoed, maar ja ben ook aanvullend :$
Alle reacties Link kopieren
Moon, dan hebben we hier denk ik te maken met een gevalletje "dicussie gesloten wegens het hebben van dezelfde mening". De meesten hier zeggen niet dat deze behandelingen nóoit vergoed zouden mogen worden, maar dat ze het niet in het basispakket vinden horen.
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je iets over wilt hebben om je diepste wens in vervulling te laten gaan. Niet alles zal u toegeworpen worden. Liever wat meer geld uitgeven aan mijn wens, met de kans dat het wel eindelijk een keer gaat lukken, dan dat ik in de basisverzekering blijf met de kans dat ik achteraf spijt heb van het feit dat ik alle kansen niet benut heb.



Maar ik ben ook iemand die er heel open tegenaan kijkt. Ik zie het niet als falen van mijn lichaam. Zelfs na 2,5 jaar MM zie ik het ziekenhuis nog steeds als een toegestoken hand bij iets wat we niet zelf kunnen bewerkstelligen, en als dat meer geld kost, dan is dat zo.



Maar laat mijn kind straks op zijn 5e al werken om alle kosten terug te betalen ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven