Waarom krijgt Richard K. zoveel sympathie?

18-01-2024 10:05 1172 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik maak me zorgen over het grote aantal mensen dat bij voorbaat alvast excuses verzint voor Richard K. die een echtpaar vermoordde en twee kinderen tot wees maakte. Ik open X sowieso niet meer sinds er niets meer wordt geredigeerd. Maar zelfs op nu.nl is de grondtoon van de meeste reacties dat ofwel de politie de schuld heeft ofwel de slachtoffers het aan zichzelf te danken hebben. Hoe zien jullie dat?

https://www.ad.nl/binnenland/richard-k- ... a398eae3c/
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Plokkie schreef:
17-04-2024 23:09
Je kan me blokkeren hoor, als mijn reacties te ingewikkeld voor je zijn.
Eerder te simpel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suppenhuhn schreef:
17-04-2024 19:18
De auto van Kosse staat te koop bij Domeinen:

https://www.autoblog.nl/nieuws/de-auto- ... en-6875248

Hij is blijkbaar in beslag genomen en wordt geveild. Geen idee wat ze met de opbrengst van de auto gaan doen?
Dat gaat gewoon naar de staat. Net als de opbrengst van de verkoop van andere inbeslaggenomen en verbeurdverklaarde goederen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suppenhuhn schreef:
17-04-2024 19:18
De auto van Kosse staat te koop bij Domeinen:

https://www.autoblog.nl/nieuws/de-auto- ... en-6875248

Hij is blijkbaar in beslag genomen en wordt geveild. Geen idee wat ze met de opbrengst van de auto gaan doen?
Wat ik las is dat de blauwe Kia Stinger waar hij mee naar de slachtoffers reed niet op zijn naam maar die van zijn vrouw stond. Het lijkt me vrij prematuur voor het OM om die te laten veilen, want zijn vrouw is niet verdacht, en geen van beide is veroordeeld.

Ik zie dat deze auto behoorlijke schade aan de voorkant heeft, terwijl in de krant staat dat K. de auto voor de auto van het slachtoffer zette. Ik betwijfel of dit wel de bewuste auto is, de Kia Stinger is vrij zeldzaam maar niet uniek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
17-04-2024 23:54
Wat ik las is dat de blauwe Kia Stinger waar hij mee naar de slachtoffers reed niet op zijn naam maar die van zijn vrouw stond. Het lijkt me vrij prematuur voor het OM om die te laten veilen, want zijn vrouw is niet verdacht, en geen van beide is veroordeeld.

Ik zie dat deze auto behoorlijke schade aan de voorkant heeft, terwijl in de krant staat dat K. de auto voor de auto van het slachtoffer zette. Ik betwijfel of dit wel de bewuste auto is, de Kia Stinger is vrij zeldzaam maar niet uniek.
Er is maar 1 blauwe in Nederland staat er bij. Dus dan kan het geen andere zijn dan die van hem. Hij heeft haar van de weg gereden en ze kwam tegen een boom tot stilstand staat in de krant. Dan kan die schade prima.
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
17-04-2024 23:54
Wat ik las is dat de blauwe Kia Stinger waar hij mee naar de slachtoffers reed niet op zijn naam maar die van zijn vrouw stond. Het lijkt me vrij prematuur voor het OM om die te laten veilen, want zijn vrouw is niet verdacht, en geen van beide is veroordeeld.

Ik zie dat deze auto behoorlijke schade aan de voorkant heeft, terwijl in de krant staat dat K. de auto voor de auto van het slachtoffer zette. Ik betwijfel of dit wel de bewuste auto is, de Kia Stinger is vrij zeldzaam maar niet uniek.
"Voorwerpen met behulp van welke het feit is begaan of voorbereid" mogen verbeurd worden verklaard. Dat bepaalt de rechter straks in de strafzaak. Als die dan besluit dat het OM de inbeslaggenomen auto toch terug had moeten geven, moeten ze de auto vergoeden. Het OM zal in deze omstandigheden verwachten dat de rechter de auto verbeurd zal verklaren denk ik.

Het gebeurt regelmatig dat dingen al verkocht of vernietigd zijn, zo'n zaak duurt vaak lang en de staat moet het allemaal opslaan. Dat kost ook veel geld, is een afweging denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
18-04-2024 06:35
Er is maar 1 blauwe in Nederland staat er bij. Dus dan kan het geen andere zijn dan die van hem. Hij heeft haar van de weg gereden en ze kwam tegen een boom tot stilstand staat in de krant. Dan kan die schade prima.
Hey, het kan, hé? Ik vind het alleen een onlogische keuze van het OM, en die informatie is ook niet van een onafhankelijk medium. Als dit "de" auto is zullen ze hun redenen er wel voor hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Had ik al gezegd dat ik een bloedhekel heb aan leugenachtige acteurs die hun verantwoordelijkheid niet nemen voor hun gruweldaden en proberen om de schuld af te schuiven op het slachtoffer?

Richard K. was vaker ‘overprikkeld’ door herseninfarct en tia: ‘Kan escape zijn om niet levenslang te krijgen’

https://www.ad.nl/binnenland/richard-k- ... ~aac16e48/
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Moordenaar Weiteveen krijgt hersenscan en dat leidde in andere zaak tot verrassende climax

https://www.ad.nl/binnenland/moordenaar ... ~ac7167da/

Ik kan het artikel zelf niet lezen, maar ik ben er bij voorbaat al woedend over.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemberthee schreef:
09-05-2024 23:43

Ik kan het artikel zelf niet lezen, maar ik ben er bij voorbaat al woedend over.
Waarom? Als het van belang is in het kader van de waarheidsvinding, dan zie ik het niet als een obstakel of iets om boos over te worden. Al was het maar om bepaalde zaken uit te sluiten of het argument van tafel te vegen indien bepleit.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemberthee schreef:
09-05-2024 23:43
Moordenaar Weiteveen krijgt hersenscan en dat leidde in andere zaak tot verrassende climax

https://www.ad.nl/binnenland/moordenaar ... ~ac7167da/

Ik kan het artikel zelf niet lezen, maar ik ben er bij voorbaat al woedend over.
Ik begrijp waarom dit onderzoek wordt gedaan, maar denk niet dat het tot veel leidt. Richard K. heeft 2 mensen, vastgelegd op camera, koel en beheerst vermoord. Dat moet hij haast van tevoren voor hebben bereid. Wat voor geestelijke omstandigheden moeten er zijn waardoor iemand tot dit gedrag komt? De afperser van John de Mol (vergelijking in het artikel) leed aan dementie dat nogal een andere blik op de zaak wierp.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemberthee schreef:
09-05-2024 23:43
Moordenaar Weiteveen krijgt hersenscan en dat leidde in andere zaak tot verrassende climax

https://www.ad.nl/binnenland/moordenaar ... ~ac7167da/

Ik kan het artikel zelf niet lezen, maar ik ben er bij voorbaat al woedend over.
https://archive.is/TeqHO
Alle reacties Link kopieren Quote
Er staat oa in dat K de weg geblokkeerd had en dat Ineke naar hem toeterde. Dat toeteren kan iets getriggerd hebben, want dat hetseninfarct heeft schade aangericht.
Op zich eens, mensen kunnen anders gaan reageren als ze hersenschade hebben.
Maar laten we niet uitvlakken dat hij gewoon onderweg was met wapens.
De meeste mensen gaan niet op weg met een vuurwapen als ze op beziek gaan bij de kopers van hun huis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Franille schreef:
10-05-2024 09:09
Er staat oa in dat K de weg geblokkeerd had en dat Ineke naar hem toeterde. Dat toeteren kan iets getriggerd hebben, want dat hetseninfarct heeft schade aangericht.
Op zich eens, mensen kunnen anders gaan reageren als ze hersenschade hebben.
Maar laten we niet uitvlakken dat hij gewoon onderweg was met wapens.
De meeste mensen gaan niet op weg met een vuurwapen als ze op beziek gaan bij de kopers van hun huis.
Ik ben geen gedragswetenschapper of arts dus of dat toeteren iets teweeggebracht heeft weet ik niet. Maar als je met vuurwapens ergens heen gaat (nota bene bij de vijanden), zoals jij ook schrijft, dan moet je natuurlijk in het vooronderzoek of ter zitting kunnen verklaren waarom je dat deed. Dat staat, lijkt mij, los van de vraag of hij een hersenbeschadiging heeft en zo ja of deze beschadiging van invloed was toen hij de twee mensen om het leven bracht.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Franille schreef:
10-05-2024 09:05
https://archive.is/TeqHO
Dank je wel :heart:
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Verder vind ik: als het hersenschade is wat K dreef tot alle pesterijen, bedreigingen en de dubbele moord dan vind ik dat allerminst pleiten voor strafvermindering of vrijspraak. Van hersenschade genees je niet, dus dan is het wachten tot de volgende buurman eens iets onwelgevalligs doet. Een gesloten instelling voor mensen met NAH lijkt me de beste plek dan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Baggal schreef:
10-05-2024 09:33
Ik ben geen gedragswetenschapper of arts dus of dat toeteren iets teweeggebracht heeft weet ik niet. Maar als je met vuurwapens ergens heen gaat (nota bene bij de vijanden), zoals jij ook schrijft, dan moet je natuurlijk in het vooronderzoek of ter zitting kunnen verklaren waarom je dat deed. Dat staat, lijkt mij, los van de vraag of hij een hersenbeschadiging heeft en zo ja of deze beschadiging van invloed was toen hij de twee mensen om het leven bracht.

Daar zal een beetje advocaat van alles van proberen te bakken.
Dat K het wapen enkel bij zich had voor zijn eigen veiligheid, of om mee te dreigen bijvoorbeeld.. geladen welliswaar! Maar toch! Het was tóch het toeteren van Ineke, dat hem tot het daadwerkelijke gebruik van het vuurwapen deed overgaan. Niet de schuld van Ineke, wél van zijn hersenbeschadiging.
Als je het hardop zegt is het bijna te bezopen voor woorden. Ook omdat hij na Ineke, nog niet klaar was met zijn gram halen.
Maar dit is hoe ik het als leek bezie.
Ik hoop dat deze man voor de rest van zijn leven, of op zijn minst voor héél lang, achter slot en grendel verdwijnt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat ben ik met je eens, in deze zaak. Een gesloten inrichting na zijn gevangenisstraf lijkt de enige juiste plek voor hem. Deze man is een gevaar voor wie in zijn weg staat. En een zeer gewelddadige dubbele moord plegen voor de ogen van een kind omdat iemand naar je zou toeteren?
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Pindakaasjes schreef:
10-05-2024 09:48
Daar zal een beetje advocaat van alles van proberen te bakken.
Ja en dat is ook de taak van een advo. Echter, het moeten natuurlijk wel steekhoudende argumenten zijn. Soms zit een cliënt er tot ver over de oogballen in, kun je proberen iets aan de strafmaat te doen, roep je iets over verzachtende omstandigheden, maar weet je bijvoorbaat dat je cliënt voor lange tijd de bak in draait. Je bent er dan vooral als procesbewaker. Heb wat vertrouwen in de rechtspraak. Deze man komt niet zo snel vrij hoor: de ernst van de feiten, twee kinderen wees gemaakt, geschokte rechtsorde, bla-bla-bla.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Baggal schreef:
10-05-2024 10:03
Ja en dat is ook de taak van een advo. Echter, het moeten natuurlijk wel steekhoudende argumenten zijn. Soms zit een cliënt er tot ver over de oogballen in, kun je proberen iets aan de strafmaat te doen, roep je iets over verzachtende omstandigheden, maar weet je bijvoorbaat dat je cliënt voor lange tijd de bak in draait. Je bent er dan vooral als procesbewaker. Heb wat vertrouwen in de rechtspraak. Deze man komt niet zo snel vrij hoor: de ernst van de feiten, twee kinderen wees gemaakt, geschokte rechtsorde, bla-bla-bla.

Ik hoop van harte dat je gelijk krijgt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alles lijkt erop dat ze aan het voorsorteren zijn op een verklaring van ontoerekeningsvatbaar zijn (of hoe zeg je dat precies). Lekker makkelijk om het op die tia of hersenbloeding toe te schrijven. Het verhaal is ook dat Richard twee dagen eerder een kopstoot van Sam heeft gekregen wat ook al een trigger zou zijn geweest. Het toeteren van Ineke was een trigger. Alles ligt buiten hem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Precies, Turtlerain. Ik denk dat ik me er daarom zo over opwind. Die man is de duivel zelve in mijn ogen.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemberthee schreef:
10-05-2024 10:33
Precies, Turtlerain. Ik denk dat ik me er daarom zo over opwind. Die man is de duivel zelve in mijn ogen.
Hij hoeft in ieder geval niet zielig gevonden te worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Turtlerain schreef:
10-05-2024 10:22
Alles lijkt erop dat ze aan het voorsorteren zijn op een verklaring van ontoerekeningsvatbaar zijn (of hoe zeg je dat precies). Lekker makkelijk om het op die tia of hersenbloeding toe te schrijven. Het verhaal is ook dat Richard twee dagen eerder een kopstoot van Sam heeft gekregen wat ook al een trigger zou zijn geweest. Het toeteren van Ineke was een trigger. Alles ligt buiten hem.
Zwaar of zelfs verminderde toerekeningsvatbaarheid is misschien relevant voor de verwijtbaarheid, maar als je dan in “zo’n gezellig psychiatrisch ziekenhuis” terecht komt en daar op kosten van de staat kost en inwoning geniet kom je daar ook niet zomaar uit.
TBS kan bijvoorbeeld onbeperkt verlengd worden. Of je als verdachte daar nou mee geholpen bent is dus maar de vraag.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pindakaasjes schreef:
10-05-2024 10:39
Hij hoeft in ieder geval niet zielig gevonden te worden.
Eens.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Baggal schreef:
10-05-2024 11:16
Zwaar of zelfs verminderde toerekeningsvatbaarheid is misschien relevant voor de verwijtbaarheid, maar als je dan in “zo’n gezellig psychiatrisch ziekenhuis” terecht komt en daar op kosten van de staat kost en inwoning geniet kom je daar ook niet zomaar uit.
TBS kan bijvoorbeeld onbeperkt verlengd worden. Of je als verdachte daar nou mee geholpen bent is dus maar de vraag.

Ja want stel hij wordt (deels) ontoerekeningsvatbaar verklaard op basis van hersenbeschadiging na een tia of hersenbloeding en hij krijgt een lagere straf. Daarmee is de maatschappij nog niet geholpen want er bestaat kans op herhaling. Die hersenbeschadiging is er nou eenmaal, dat kun je niet meer ongedaan maken. Dus hoe behandelbaar is hij dan? Ik weet er te weinig van maar ik denk niet dat TBS voor dit soort aandoeningen bedoeld is. Hij lijkt erop te gokken dat hij dan eerder vrijkomt maar eigenlijk is het maar de vraag.

Ik vraag me ook af of er eerder signalen zijn geweest van vreemd gedrag cq hersenbeschadiging bij Richard? Of waren de moorden de eerste uiting?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven