Wat vinden jullie van Sinterklaas? Racistisch of niet?

07-12-2009 02:50 4061 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik weet dat Sinterklaas onderhand al weer voorbij is, maar elk jaar komt weer de discussie over dit feest.

Ik heb een buitenlandse, donkere vriend en die vind Sinterklaas dus erg racistisch.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er voorheen nooit echt over na heb gedacht, simpelweg omdat wij hier opgevoed zijn met het idee dat het een leuk kinderfeest is.

Maar goed, als je er natuurlijk echt erover nadenkt is het niet bepaald politiek correct.

Vandaag ging ik ook nog eens op wikipedia opzoeken waar zwarte piet nou werkelijk op gebaseerd is. Nu zijn daar verschillende theorien over, maar geen een daarvan verdiend een schoonheids prijs.

Wat vinden jullie hier nou van? En beinvloed het de manier waarop, en of je het viert?

Wij zitten te denken aan kinderen en vraag me toch af hoe dat later gaat. Op school worden ze natuurlijk helemaal gek gemaakt met Sinterklaas, maar papa wil het misschien niet vieren, of is er in elk geval geen fan van... (en mama ondertussen ook niet meer)

Is dit een punt bij andere multi-culti koppels?
Alle reacties Link kopieren
quote:Maleficent schreef op 07 december 2009 @ 16:04:

[...]





Ja, en dan komen de christenen in verweer, die willen niet dat kinderen duiveltjes zien als 'helden' of waar ze tegenop kijken.



De Christenen kwamen altijd al in verweer tegen het "heidense" dan wel "paapse" sinterklaasfeest. Sinterklaas is een huiselijk feest geworden sinds de protestantse regenten de Sint Nicolaas markten en kermissen hadden verboden.



Hier een "heidense" sinterklaas













Alle reacties Link kopieren
quote:Fiji schreef op 07 december 2009 @ 16:05:

Hoeveel Nederlandse bedrijven kennen jullie waar de CEO weliswaar blank is, maar de vice-president (Hoofdpiet), de logistiek directeur (Wegwijspiet), het hoofd Product Development (Testpiet), de facilitair directeur (Huispiet) en nog vele andere staffuncties door zwarte mensen worden vervuld?
Alle reacties Link kopieren
quote:ravachol schreef op 07 december 2009 @ 16:07:

[...]





De Christenen kwamen altijd al in verweer tegen het "heidense" dan wel "paapse" sinterklaasfeest. Sinterklaas is een huiselijk feest geworden sinds de protestantse regenten de Sint Nicolaas markten en kermissen hadden verboden.Christenen in het geweer tegen "paapse" feesten? En ik maar denken dat katholieken ook christelijk zijn...
Alle reacties Link kopieren
Echt, ik kan me hier zo kwaad om maken. Ik heb goede herinneringen aan mijn jeugd Sint-feesten en nee, ik heb daardoor geen andere kijk op de gekleurde medemens. De tijd van kolonisatie en slavernij ligt heel ver achter ons en dat is idd een zwarte bladzij uit onze vaderlandse geschiedenis. Maar dat is nu zo lang geleden dat niemand die nu nog leeft dat echt meegemaakt heeft (de slaverij bedoel ik dan). We leven nu allemaal samen in een mooi land. Het feest heeft misschien wel een oorsprong die niet zo netjes is, maar als je ziet hoe blij kinderen worden van zwarte piet en hoe cool ze zijn.... tja, ik zie het probleem gewoon niet.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:elfje26 schreef op 07 december 2009 @ 02:50:

Hallo allemaal,



Ik weet dat Sinterklaas onderhand al weer voorbij is, maar elk jaar komt weer de discussie over dit feest.

Ik heb een buitenlandse, donkere vriend en die vind Sinterklaas dus erg racistisch.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er voorheen nooit echt over na heb gedacht, simpelweg omdat wij hier opgevoed zijn met het idee dat het een leuk kinderfeest is.

Maar goed, als je er natuurlijk echt erover nadenkt is het niet bepaald politiek correct.

Vandaag ging ik ook nog eens op wikipedia opzoeken waar zwarte piet nou werkelijk op gebaseerd is. Nu zijn daar verschillende theorien over, maar geen een daarvan verdiend een schoonheids prijs.

Wat vinden jullie hier nou van? En beinvloed het de manier waarop, en of je het viert?

Wij zitten te denken aan kinderen en vraag me toch af hoe dat later gaat. Op school worden ze natuurlijk helemaal gek gemaakt met Sinterklaas, maar papa wil het misschien niet vieren, of is er in elk geval geen fan van... (en mama ondertussen ook niet meer)

Is dit een punt bij andere multi-culti koppels?



Vind je het gek dat mensen wat stekelig reageren?

Ik niet eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:delphicat schreef op 07 december 2009 @ 16:08:

[...]



Christenen in het geweer tegen "paapse" feesten? En ik maar denken dat katholieken ook christelijk zijn...Volgens veel protestanten zijn "papen" meer heiden dan christen.
Alle reacties Link kopieren
quote:elfje26 schreef op 07 december 2009 @ 16:06:

Het is alleen niet de discussie die ik wilde voeren.

SorryTja, een paar postings terug heb ik on topic gereageerd. Welke discussie wil je dan voeren?
Alle reacties Link kopieren
ik vind sinterklaas allereerst een echt kinderfeest en ik zet samen met mijn familie de traditie voort.



op 5dec.nl vond ik dit over zwarte piet:

Herkomst Zwarte Piet

De herkomst van deze helpers is omstreden, er bestaan dan ook verschillende ideeën over: hij was oorspronkelijk een demon die door de heilige gedwongen werd goede daden te verrichten, maar volgens sommigen gaat hij terug op een Moors knechtje en is zijn huidkleur daaraan te danken. Anderen zeggen dat dit hetzelfde is, want de Moor was volgens sommigen de duivel.

In christelijk perspectief is Piet gewoon de bedwongen duivel, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörwi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool).



Het vriendelijkste verhaal is wellicht dat Nicolaas op een slavenmarkt in Myra eens een Ethiopisch jongetje met de naam Piter (afgeleid van Petrus) aantrof. Sint kocht de jongen vrij en uit dankbaarheid bleef hij de Sint nabij. Zo komt zwarte Piet volgens sommigen aan zijn negroïde trekken, hoewel anderen denken dat die later erbij zijn bedacht vanwege het koloniale verleden



wat is hier racistisch aan?



en dit vond ik over sinterklaas:

De herkomst van de Sint is volgens de huidige traditie niet langer Klein-Azië, maar Spanje. Nochtans is Sint-Nicolaas geboren in Patara te Lycië dat tegenwoordig in Turkije ligt, maar in het jaar 280 bij het toenmalige Byzantijnse Rijk hoorde.Later werd hij als Lyciër bisschop van Myra, de hoofdplaats van Lycië, en nam o.a. deel aan het Grieks(talig)e Concilie van Niceae. Hij stierf op 6 december 342.



Na de inval van de moslims in het gebied, werden de stoffelijke resten van de heilige naar Bari gebracht, in het toenmalige koninkrijk van de Beide Siciliën (in het deel van Napels), waar de latere Keizer Karel V koning zou worden. Filips II, zijn zoon, zou de Nederlanden erven, Spanje én de Beide Siciliën. Vandaar de verwarring dat de Sint uit Spanje zou komen.



Aldaar is Sint-Nicolaas algemeen de patroon van de zeevaart. Sinterklaas arriveert in Nederland per stoomboot, hetgeen in dat perspectief niet verwonderlijk is: de historische banden van Spanje met de Nederlanden zijn bekend.



dit is dan ook wat ik mijn kinderen zal vertellen.

weinig racistisch volgens mij
Alle reacties Link kopieren
quote:elfje26 schreef op 07 december 2009 @ 02:50:



Maar goed, als je er natuurlijk echt erover nadenkt is het niet bepaald politiek correct.

Vandaag ging ik ook nog eens op wikipedia opzoeken waar zwarte piet nou werkelijk op gebaseerd is. Nu zijn daar verschillende theorien over, maar geen een daarvan verdiend een schoonheids prijs.

Wat vinden jullie hier nou van? En beinvloed het de manier waarop, en of je het viert? Op deze vraagstelling reageren veel mensen. Als dat niet je bedoeling was, had je het anders moeten formuleren. Want je doet nu net alsof je deze discussie niet wilde, maar als je het op deze manier aankaart... tja.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Nee eerlijk gezegd snap ik dat niet eleonora.

Misschien ben ik wat dat betreft dan dom, maar ik stel gewoon een vraag, ik val jullie toch niet persoonlijk aan? Het antwoord had ook gewoon kunnen zijn, nee, ik zie het zo niet. Prima toch?

Maar al die extreme reacties had ik in alle eerlijkheid niet verwacht nee. sorry
Alle reacties Link kopieren
elfje mijn reactie is niet extreem bedoelt hoor, ik heb alleen even gezocht naar de herkomst van sinterklaas en zwarte piet.
Alle reacties Link kopieren
Klopt! Maar de meesten reageren meteen alsof ik vind dat sinterklaas onze kinderen racistisch maakt etc etc.

En dat hij zwart is door het roet. En andere theorien niet bestaan.

En zo simpel ligt het volgens mij niet.

Maar goed, lieve mede forumers misschien begrijpen we elkaar gewoon niet goed, en ik heb niet de bedoeling gehad iemand aan te vallen.

Nu moet ik naar mijn werk, dus als ik niet meer reageer weten jullie waarom.

Fijne avond!
Alle reacties Link kopieren
Je vraagt toch wat wij er van vinden?



En als we dat zeggen dan is het niet goed. Had je liever meer mensen gehad die het eens waren met je?
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Nog effe snel @hermoine



Nee hoor die laatste post vat ik ook niet zo op. Ik reageer vanavond weer, moet nu echt weg!
quote:elfje26 schreef op 07 december 2009 @ 16:14:

Nee eerlijk gezegd snap ik dat niet eleonora.

Misschien ben ik wat dat betreft dan dom, maar ik stel gewoon een vraag, ik val jullie toch niet persoonlijk aan? Het antwoord had ook gewoon kunnen zijn, nee, ik zie het zo niet. Prima toch?

Maar al die extreme reacties had ik in alle eerlijkheid niet verwacht nee. sorry



Welke extreme reacties? Van wie dan? Daar ben ik wel benieuwd naar. Misschien dat jouw en mijn definitie van het woord extreem verschillen.



De stukjes die ik zwart heb gemaakt in je OP vind ik best pittig. Ik vind het dus niet gek dat mensen er niet poeslief op reageren maar gewoon zeggen wat ze vinden, net zoals jij dat doet in je OP.



In dat opzicht vind ik de reacties erg meevallen.
Alle reacties Link kopieren
Je vraagt letterlijk wat wij er van vinden. Of "wij" ook vinden dat het Sinterklaasfeest racistisch is. Daar reageren mensen op, maar kennelijk niet naar jouw tevredenheid, want er zijn heel veel mensen die het niet als een racistisch feest zien. Zelfs onderschreven met bronnen!

En dan ga je zitten mutsen dat dit een forum met tieners is en dat iedereen je verkeerd heeft begrepen. Ja doeg. Vraag dan de volgende keer gewoon of mensen zich aan willen sluiten bij jouw mening (of liever gezegd: die van je vriend) dat het superleuke Sinterklaasfeest, waar kinderen (en volwassenen)van vele leeftijden en alle kleuren heel veel plezier aan beleven, eigenlijk gewoon 1 grote racistische bende is.
Alle reacties Link kopieren
quote:eleonora schreef op 07 december 2009 @ 16:21:

[...]





Welke extreme reacties? Van wie dan? Daar ben ik wel benieuwd naar. Misschien dat jouw en mijn definitie van het woord extreem verschillen.



De stukjes die ik zwart heb gemaakt in je OP vind ik best pittig. Ik vind het dus niet gek dat mensen er niet poeslief op reageren maar gewoon zeggen wat ze vinden, net zoals jij dat doet in je OP.



In dat opzicht vind ik de reacties erg meevallen.





Quote Nessemeisje

Je vraagt letterlijk wat wij er van vinden. Of "wij" ook vinden dat het Sinterklaasfeest racistisch is. Daar reageren mensen op, maar kennelijk niet naar jouw tevredenheid, want er zijn heel veel mensen die het niet als een racistisch feest zien. Zelfs onderschreven met bronnen!

En dan ga je zitten mutsen dat dit een forum met tieners is en dat iedereen je verkeerd heeft begrepen. Ja doeg. Vraag dan de volgende keer gewoon of mensen zich aan willen sluiten bij jouw mening (of liever gezegd: die van je vriend) dat het superleuke Sinterklaasfeest, waar kinderen (en volwassenen)van vele leeftijden en alle kleuren heel veel plezier aan beleven, eigenlijk gewoon 1 grote racistische bende is.





Enzo
Ja, dat vind ik echt.
Alle reacties Link kopieren
*gooit knuppel in hoenderhoek*

Sinterklaas is een oude Hollandse traditie. Als je echt geintegreerd bent, begrijp je dat en zie je het dus niet als iets racistisch.
Alle reacties Link kopieren
Voor donkere mensen is het slavernij/kolonialisme verhaal wat dichterbij dan voor ons, Maleficent. Ik meen dat Suriname in 1975 o.i.d. is vrijgekomen, en de afrikaanse landen zitten allemaal in de jaren 60 of daarna. Volwassenen van nu zijn dus opgegroeid in koloniale tijden of hebben ouders die in die tijden zijn opgegroeid.

Ik snap wel dat het een issue is. Maar probeer als blanke vriendin niet te vergeten dat jouw jeugdherinneringen aan jouw volksfeest ook een issue zijn, dat net zo goed recht van bestaan heeft.
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, in Suriname wordt nog steeds Sinterklaas gevierd. Compleet met Zwarte Piet.
Alle reacties Link kopieren
Eeuwige gezever
Alle reacties Link kopieren
He ja Mamzelle (wel een leuke avatar trouwens), de kolonialisme/slavernijkaart. Give me a break. Zolang Zwarte Piet niet aan het katoenplukken is, zie ik -behalve de donkerdere huidskleur- weinig links met het kolonialisme of met de slavernij. Of kan het gevoelig zijn vanwege de aankomst met een boot? Kom op, als het zo gevoelig lag bij alle nazaten van de slaven en bij mensen afkomstig uit de voormalige kolonieen, dan had de politiek correcte elite het Sinterklaasfeest allang de nek omgedraaid.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 07 december 2009 @ 16:44:

Kom op, als het zo gevoelig lag bij alle nazaten van de slaven en bij mensen afkomstig uit de voormalige kolonieen, dan had de politiek correcte elite het Sinterklaasfeest allang de nek omgedraaid.Is geprobeerd door een kleine groep, maar de gewone Surinaamse man en vrouw heeft zich daar nooit echt wat van aangetrokken.
Alle reacties Link kopieren
Hmmmmn, het volgende topic wat ik verwacht in deze geest:



VINDEN JULLIE OOK DAT DE KERSTMAN DE RENDIEREN MISHANDELT DOOR ZE ZO DOOR DE LUCHT TE LATEN VLIEGEN?



Misschien kan de partij voor de dieren er wat aan laten doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:devima schreef op 07 december 2009 @ 16:51:

[...]

Is geprobeerd door een kleine groep, maar de gewone Surinaamse man en vrouw heeft zich daar nooit echt wat van aangetrokken.En dus lijkt het me duidelijk. Sinterklaas blijft

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven