Werkgevers mogen hoofddoek verbieden

14-03-2017 13:12 551 berichten
Alle reacties Link kopieren
Amsterdam - Werkgevers mogen hun personeel verbieden om een hoofddoek of een ander religieus symbool te dragen op de werkvloer. Dat is geen discriminatie, maar dan moet het verbod wel zijn gebaseerd op een bedrijfsreglement waarin de onderneming het zichtbaar dragen van enig politiek, filosofisch of religieus teken verbiedt. Dat heeft het Europees Hof van Justitie dinsdag geoordeeld.



Ik vraag me af welke kant dit op zal gaan, op mijn werk zijn er ook heel veel moslima's ik heb sommige binnen zien komen als jonge blom, zonder hoofddoek , op een bepaald moment zijn ze getrouwd en dan begint het dragen van een hoofddoek, wat mij betreft is daar niks mis mee, maar het zal me niet verbazen als mijn werkgever op grond van de uitspraak van het Europees Hof van Justitie moslima's ook zal vragen om hun hoofddoek af te doen. Ik ben dan heel erg benieuwd hoe dit zal aflopen.

Nemen ze ontslag? ( lijkt me niet wenselijk in deze tijd) ik vind de ontwikkelingen heel erg spannend.

Wat vinden jullie hiervan ?

Als ik een eigen bedrijf had dan zou ik ook iemand achter de balie willen die er neutraal uitziet, geen hoofddoek, keppeltje , ketting met kruis etc. etc.

Wat vinden jullie van deze kwestie ?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
quote:Fluithaas schreef op 21 maart 2017 @ 15:04:

[...]





Dus andermans mening horen, je eigen mening toetsen en bijstellen, na veel gesprekken afwegen wat jij belangrijk vindt en welke argumenten zwaarder wegen, dat is bij "normale" mensen een gezond proces, maar bij gelovigen is dat een teken dat ze geïndoctrineerd zijn of zo? Ik zeg dat ik het nooit meemaak. Ik zeg dus niet dat het dan wel een gezond proces is, maar dat het voor mij een niet-bestaand proces is.
quote:2koffie schreef op 21 maart 2017 @ 15:21:

[...]

Ik zeg dat ik het nooit meemaak. Ik zeg dus niet dat het dan wel een gezond proces is, maar dat het voor mij een niet-bestaand proces is.



Nou ja, als jij het nooit meemaakt dat mensen hun mening aan elkaar toetsen en aan de hand van elkaars argumenten hun mening bijstellen, en dat je hoort dat sommige gelovigen dat wel doen, dan zijn er meerdere conclusies mogelijk he?



Eén ervan is dat gelovigen iets raars doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fluithaas schreef op 21 maart 2017 @ 15:04:

[...]





Dus andermans mening horen, je eigen mening toetsen en bijstellen, na veel gesprekken afwegen wat jij belangrijk vindt en welke argumenten zwaarder wegen, dat is bij "normale" mensen een gezond proces, maar bij gelovigen is dat een teken dat ze geïndoctrineerd zijn of zo? Gelovigen zijn per definitie geindoctrineerd. Het is niet alsof ze de god waarin ze geloven zelf verzonnen hebben. Dat heeft iemand anders voor ze gedaan waarna zij dat vaak van jongs af aan ingelepeld hebben gekregen. Het aantal atheistisch opgevoedde kinderen dat later alsnog religieus wordt is te verwaarlozen.
quote:bossanova schreef op 21 maart 2017 @ 13:13:

[...]





Zou kunnen ja, slag om de arm. Maar helaas, nadat een christen zich van zo ongeveer alles waar het christendom voor staat distantieert, zoals het godsbeeld, de vleesgeworden god(en)zoon/ vergoddelijkte Jezus, Genesis en meer van het fundament van hun geloof zoals "het christelijke gegeven" dat de auteur van de bijbel door God himself is geinspireerd waardoor de tekst heilig is, is die christen in mijn nederige opinie in het gunstigste geval een soort van atheïst die niet uit de kast durft te komen (misschien uit angst verstoten te worden door zijn of haar vertrouwde omgeving/gemeenschap), maar vooral een verspilling van mijn tijd.



Zou een reden kunnen zijn waarom atheïsten of niet-gelovigen niet snel over religie in discussie gaan met gelovigen.



Je posts worden voor mij steeds onbegrijpelijker. Dus als ik zeg dat ik geloof dat de evolutietheorie voor mij zeer aannemelijk is en ik het scheppingsverhaal meer als symbolisch ervaar, kiep ik daarmee gelijk alles overboord waar ik verder wel in geloof en transformeer ik in een soort atheïst die uit de kast komt?



Ik laat even los geloof ik
Alle reacties Link kopieren
quote:Fluithaas schreef op 21 maart 2017 @ 15:32:

[...]





Nou ja, als jij het nooit meemaakt dat mensen hun mening aan elkaar toetsen en aan de hand van elkaars argumenten hun mening bijstellen, en dat je hoort dat sommige gelovigen dat wel doen, dan zijn er meerdere conclusies mogelijk he?



Eén ervan is dat gelovigen iets raars doen.Of ze hun mening bijstellen op de basis van religieuze argumenten is natuurlijk nog maar de vraag.
quote:julius schreef op 21 maart 2017 @ 15:59:

[...]





Gelovigen zijn per definitie geindoctrineerd. Het is niet alsof ze de god waarin ze geloven zelf verzonnen hebben. Dat heeft iemand anders voor ze gedaan waarna zij dat vaak van jongs af aan ingelepeld hebben gekregen. Het aantal atheistisch opgevoedde kinderen dat later alsnog religieus wordt is te verwaarlozen.



Nou, in mijn eigen omgeving alleen al kan ik er meerdere noemen. Nog los van mezelf.



Edit: ik geloof niet dat ik geïndoctrineerd ben, noch dat iemand daar ooit een poging toe gewaagd heeft. Integendeel. Als dat zo zou zijn, dan zou ik een blinde volgeling zijn die alles kritiekloos aanneemt wat verkondigt wordt, en daar reken ik mijzelf toch echt niet toe. Zie daarvoor ook mijn post over in gesprek gaan met anderen om mijn mening aan te scherpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dymphnatam schreef op 21 maart 2017 @ 16:00:

[...]





Je posts worden voor mij steeds onbegrijpelijker. Dus als ik zeg dat ik geloof dat de evolutietheorie voor mij zeer aannemelijk is en ik het scheppingsverhaal meer als symbolisch ervaar, kiep ik daarmee gelijk alles overboord waar ik verder wel in geloof en transformeer ik in een soort atheïst die uit de kast komt?



Ik laat even los geloof ik



Als je dat met alle verhalen doet die als waarheid zijn opgeschreven maar later zijn ontkracht door de wetenschap, dan vraag ik me wel af waarom je nog altijd blijft geloven in de rest van het Boek..



Stel nou dat bewezen kan worden dat God niet bestaat. Stel he, je kan natuurlijk nooit bewijzen dat iets niet bestaat, maar stel nou dat er morgen aliens landen die vertellen hoe het allemaal echt zit. Wat zou je dan doen met je geloof?
quote:Dymphnatam schreef op 21 maart 2017 @ 16:00:

[...]





Je posts worden voor mij steeds onbegrijpelijker. Dus als ik zeg dat ik geloof dat de evolutietheorie voor mij zeer aannemelijk is en ik het scheppingsverhaal meer als symbolisch ervaar, kiep ik daarmee gelijk alles overboord waar ik verder wel in geloof en transformeer ik in een soort atheïst die uit de kast komt?



Ik laat even los geloof ikDe bijbel even gescand op het woord "symbolisch" of "allegorisch", zonder resultaat. "Evolutie" kwam er ook niet in voor. Je begrijpt het dus prima. ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:Dymphnatam schreef op 21 maart 2017 @ 16:04:

[...]





Nou, in mijn eigen omgeving alleen al kan ik er meerdere noemen. Nog los van mezelf.



Ja uiteraard kent iedere gelovige heel veel mensen die op latere leeftijd zijn gaan geloven. En in bepaalde gemeenschappen zal dat ook best zo zijn natuurlijk, het leger des heils heeft bijvoorbeeld voor aardig wat bekeringen gezorgd.



Maar over het algemeen geldt dat religie van jongs af aan wordt onderwezen. Het is niet voor niets dat het aantal gelovigen in Nederland als sinds de jaren 50 aan het dalen is.
quote:julius schreef op 21 maart 2017 @ 16:06:

[...]





Als je dat met alle verhalen doet die als waarheid zijn opgeschreven maar later zijn ontkracht door de wetenschap, dan vraag ik me wel af waarom je nog altijd blijft geloven in de rest van het Boek..



Stel nou dat bewezen kan worden dat God niet bestaat. Stel he, je kan natuurlijk nooit bewijzen dat iets niet bestaat, maar stel nou dat er morgen aliens landen die vertellen hoe het allemaal echt zit. Wat zou je dan doen met je geloof?



Het bijzondere is dat de wetenschap juist geneigd is de andere kant uit te gaan denken. Stond een interessant stuk over in mijn krant van afgelopen zaterdag...



Antwoord op jouw vraag: de reden dat ik blijf geloven in de rest van het boek, is dat ik het overgrote deel als waarheid ervaar. Dat heeft te maken met mijn persoonlijke voorgeschiedenis, en dat ga ik dus niet zonder meer op het forum plempen. Voor mij persoonlijk klopt het, en dat is voor mij relevant.



Het valt me overigens op dat je Boek en God met hoofdletters schrijft. Klopt het dat je zelf een religieuze achtergrond hebt?
quote:bossanova schreef op 21 maart 2017 @ 16:08:

[...]





De bijbel even gescand op het woord "symbolisch" of "allegorisch", zonder resultaat. "Evolutie" kwam er ook niet in voor. Je begrijpt het dus prima. ;)Nee sorry, ik begrijp je echt niet. Wat heeft het feit dat deze woorden er niet in voorkomen er mee te maken?
Alle reacties Link kopieren
quote:Dymphnatam schreef op 21 maart 2017 @ 16:18:

[...]





Het bijzondere is dat de wetenschap juist geneigd is de andere kant uit te gaan denken. Stond een interessant stuk over in mijn krant van afgelopen zaterdag...





De andere kant uit? Hoe bedoel je?



quote:Antwoord op jouw vraag: de reden dat ik blijf geloven in de rest van het boek, is dat ik het overgrote deel als waarheid ervaar. Dat heeft te maken met mijn persoonlijke voorgeschiedenis, en dat ga ik dus niet zonder meer op het forum plempen. Voor mij persoonlijk klopt het, en dat is voor mij relevant.



Ik had al het idee dat het te maken had met je eigen geschiedenis, aangezien je op latere leeftijd bent bekeerd en niet lullig bedoelt, maar mensen met een fijn leven zouden dat miet snel doen.



Dat neemt niet weg dat het bij mij een beetje overkomt als cherrypicking als je begrijpt wat ik bedoel. De bijbel is geschreven als goddelijke waarheid, dus het negeren van de passages die bewezen onwaar zijn komt op mij over als een soort kat in nood die rare sprongen maakt om maar te blijven vasthouden aan het geloof.



Ik snap uiteraard dat jouw religie je veel liefdevolle dingen brengt. Gemeenschapszin, gezelligheid en liefde, snap ik helemaal.



Ik vraag me alleen af of je god daar ook voor nodig hebt. Volgens mij zijn het de mensen in je gemeenschap die het waardevol maken. In je eentje in god geloven is toch een stuk minder liefdevol..



quote:Het valt me overigens op dat je Boek en God met hoofdletters schrijft. Klopt het dat je zelf een religieuze achtergrond hebt?Mijn moeder was katholiek, dus moest ik mee naar de kerk. Dat ik nu een hoofdletter gebruik is een stukje respect. Destijds kon ik nog niet schrijven, dus daar heb ik het niet van.
quote:Dymphnatam schreef op 21 maart 2017 @ 16:21:

[...]





Nee sorry, ik begrijp je echt niet. Wat heeft het feit dat deze woorden er niet in voorkomen er mee te maken?Hoe rijmt een christen dan dat de mens op de zesde dag na het ontstaan van de Aarde rondliep met de Evolutietheorie? Het is niet dankzij het christendom dat een zogenaamde christen in een evolutietheorie is gaan geloven, de Evolutietheorie beschrijft niets wat samenhangt met de bijbel, integendeel. De Evolutietheorie baseert zich op de natuur, d.w.z. bio-logie. Het Scheppingsverhaal baseert zich op bovennatuurlijk ingrijpen. Maar dit begrijp je waarschijnlijk ook niet.
quote:bossanova schreef op 21 maart 2017 @ 17:18:

[...]



Hoe rijmt een christen dan dat de mens op de zesde dag na het ontstaan van de Aarde rondliep met de Evolutietheorie? Het is niet dankzij het christendom dat een zogenaamde christen in een evolutietheorie is gaan geloven, de Evolutietheorie beschrijft niets wat samenhangt met de bijbel, integendeel. De Evolutietheorie baseert zich op de natuur, d.w.z. bio-logie. Het Scheppingsverhaal baseert zich op bovennatuurlijk ingrijpen. Maar dit begrijp je waarschijnlijk ook niet. Nee klopt. Het zijn een beetje rare bij elkaar geraapte verhalen die je post.
quote:Dymphnatam schreef op 21 maart 2017 @ 17:34:

[...]





Nee klopt. Het zijn een beetje rare bij elkaar geraapte verhalen die je post.



Genesis is inderdaad een raar onzinverhaal, maar ik dacht dat we over de Evolutietheorie toch wel eens waren dat die helemaal niet zo raar is en verre van onzin?
Alle reacties Link kopieren
quote:bossanova schreef op 21 maart 2017 @ 17:18:

[...]



Hoe rijmt een christen dan dat de mens op de zesde dag na het ontstaan van de Aarde rondliep met de Evolutietheorie?



Op de zesde dag schiep Hij de zon. Zonder zon zijn er geen dagen. Kleinigheidje.



Een beetje Christen en katholiek gelooft niet letterlijk in het scheppingsverhaal. Bij moslims is dat anders, aangezien het in de Koran staat is het letter voor letter waar.



Wat weer grappig is, want juist moslims hebben het vaak over de oerinstincten van de man waardoor de vrouw zich moet bedekken. Adam was kennelijk nogal een primitief aapje wat dat betreft
quote:KING- schreef op 21 maart 2017 @ 12:37:

[...]



je weet toch helemaal niet hoe elke gelovige zijn godsdienst invult. veel mensen geven hun eigen draai aan wat goed en slecht is, net als ongelovigen.Daar heb je gelijk in maar, als iemand dagelijks het symbool draagt van zijn overtuiging, dan twijfel ik daar wel aan. Ik vind dat ik geen enkele twijfel zou moeten voelen in bepaalde gevallen. Daarnaast zijn religieuzen dol op het opleggen van beperkingen bij niet gelovigen, als ik er te lang over nadenk voel ik ook altijd een bepaalde weerzin naar religieuzen die het zonnodig willen uitdragen.
quote:julius schreef op 21 maart 2017 @ 17:44:

[...]





Op de zesde dag schiep Hij de zon. Zonder zon zijn er geen dagen. Kleinigheidje.



Een beetje Christen en katholiek gelooft niet letterlijk in het scheppingsverhaal. Bij moslims is dat anders, aangezien het in de Koran staat is het letter voor letter waar.



Wat weer grappig is, want juist moslims hebben het vaak over de oerinstincten van de man waardoor de vrouw zich moet bedekken. Adam was kennelijk nogal een primitief aapje wat dat betreft



Daar vergis je je enorm in, in de biblebelt ben je een fantast als je begint over de oermens.



Elke religieuze geeft zijn eigen interpretatie aan hun geloofsboek en onderling heb je ook nog verschillende stromingen en individueel rotzooien ze ook nog aan met de teksten. Ze stellen hun ideale menu samen en betogen vervolgens dat dit de enige waarheid is. Vind ik helemaal prima maar verwacht niet dat de buitenwereld nog echt naar je luistert, laat staan je serieus neemt.
Er is geen enkele reden om je persoonlijke overtuiging of ideologie uit te dragen op je werk, dat doe je netjes in je eigen tijd zoals alle anderen dat ook behoren te doen. Gelukkig kun je dat in Nederland dan ook in alle vrijheid doen.



In overheidsfuncties is deze discussie natuurlijk helemaal van de zotte, die dient zich zo neutraal mogelijk op te stellen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik mij besef hoeveel jaren onderzoek en ontwikkeling van menselijke kennis er nodig waren, om alleen nog maar dode apparatuur te maken, hoeveel intelligentie is er dan wel niet nodig om iets te maken dat leeft, zichzelf kan voeden en voedsel kan verteren, dat adem kan halen en zichzelf kan reproduceren. Persoonlijk kan ik mij niet voorstellen dat het leven allemaal door toeval is ontstaan, maar dat er inderdaad sprake van een hoge intelligente macht die het leven zoals wij dat hier kennen heeft ontworpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:watmoetikhiervandenken schreef op 21 maart 2017 @ 21:54:

Als ik mij besef hoeveel jaren onderzoek en ontwikkeling van menselijke kennis er nodig waren, om alleen nog maar dode apparatuur te maken, hoeveel intelligentie is er dan wel niet nodig om iets te maken dat leeft, zichzelf kan voeden en voedsel kan verteren, dat adem kan halen en zichzelf kan reproduceren. Persoonlijk kan ik mij niet voorstellen dat het leven allemaal door toeval is ontstaan, maar dat er inderdaad sprake van een hoge intelligente macht die het leven zoals wij dat hier kennen heeft ontworpen.



De intelligentie van degene die god heeft geschapen moet dan wel nog hoger zijn geweest, en degene die die intelligentie heeft gemaakt moet echt wel heel erg enorm briljant zijn geweest.



Maareh, waar kwam die dan vandaan?
quote:Geronimo2 schreef op 21 maart 2017 @ 20:56:

[...]





Daar heb je gelijk in maar, als iemand dagelijks het symbool draagt van zijn overtuiging, dan twijfel ik daar wel aan. Ik vind dat ik geen enkele twijfel zou moeten voelen in bepaalde gevallen. Daarnaast zijn religieuzen dol op het opleggen van beperkingen bij niet gelovigen, als ik er te lang over nadenk voel ik ook altijd een bepaalde weerzin naar religieuzen die het zonnodig willen uitdragen.oke, nou je bent de enige niet. ik vind het wel jammer dat veel mensen een oordeel klaar hebben, dat we zo wantrouwig naar elkaar zijn. dat mensen aanpassingen aan hun uiterlijk moeten doen om anderen niet aan ze te laten twijfelen.
Het leven heeft er dan ook miljarden jaren over kunnen doen om te worden zoals het op dit moment is. Alles wat niet 'werkte' verdween.
quote:KING- schreef op 21 maart 2017 @ 22:24:

[...]



oke, nou je bent de enige niet. ik vind het wel jammer dat veel mensen een oordeel klaar hebben, dat we zo wantrouwig naar elkaar zijn. dat mensen aanpassingen aan hun uiterlijk moeten doen om anderen niet aan ze te laten twijfelen.Vandaar dat ik daarom ook niet van plan ben om mijn kruisje af te doen. Laat mij lekker! Zoals ik anderen ook in hun waarde laat en geen oordeel vel omdat ze een hoofddoek/ keppeltje/ puntmuts dragen en onder de tattoeages zitten en/of in baggy trousers lopen met kettingen om hun nek dan wel rasta haar hebben of een kale kop.
quote:julius schreef op 21 maart 2017 @ 22:15:

[...]





De intelligentie van degene die god heeft geschapen moet dan wel nog hoger zijn geweest, en degene die die intelligentie heeft gemaakt moet echt wel heel erg enorm briljant zijn geweest.



Maareh, waar kwam die dan vandaan?

+1



Maar de wetenschap tast zelf ook nog in duister aangaande de eerste oorzaak. Wat was er voordat er iets was?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven