Weten jouw kinderen op wie jij gaat stemmen?

08-03-2017 22:13 163 berichten
Vandaag werd ik door een paar 10 jarige geconfronteerd met de vraag op wie ik ga stemmen. Ik heb aangegeven daar nog over na te denken.



Natuurlijk praten we thuis met onze kinderen over politiek, globaal zonder er te diep op in te gaan. Misschien pak ik dat verkeerd aan, vandaar mijn vraag, alvast bedankt voor je reactie!
quote:filosoofjes schreef op 09 maart 2017 @ 17:50:

[...]





Ik bedoelde eigenlijk of je je twijfel met je kinderen bespreekt. Waarom vind jij VVD beter? En waarom vindt hij de PVDA beter? Een mooie gelegenheid om dit met je kinderen te bespreken toch? Welke afwegingen je maakt en wat je belangrijk vindt. Dat wordt hier thuis zeker met de kinderen besproken. Niet zo van de een is beter dan de ander, maar legt de accenten anders en waarop dan.Sorry voor mijn late reactie, ik had mijn twijfels nog niet besproken met de kinderen. We hebben dit gisteren op een leuke manier gedaan. Mijn man en ik hebben een soort van betoog gehouden. De kinderen vonden het super grappig, en waren het met ons eens. We komen er niet uit ;)
[quote]permis schreef op 10 maart 2017 @ 17:31:

[...]



Ja die nuance ging ik al vanuit hoor, uiteraard vertel je van de hoed en de rand. Alleen de conclusie, wie daarom jouw stem krijgt, laat je achterwege. Blijf ik raar vinden.

Dan een verhaal over oordelen over pvv stemmers, waar je overigens zeker níet op stemt, maar... uuuh... oké.

En tenslotte toch weer dat het schoolplein niks met je stem te maken heeft, zonder nieuwe argumenten.

Dat je niet iedereen afgaat om je politieke voorkeur te melden snap ik. Maar snap nog steeds niet waarom ze het echt níet ter ore mag komen. Dan vind je het toch iets intiems en persoonlijks. En dat is best zeldzaam, ken niemand die dat vindt.[/



Mensen die mij kennen weten ook niet dat ik mijn stem niet deel met het schoolplein. Daarbij, ik vind het prima om afwijkend te zijn.



Het voorbeeld van de veroordeelde pvv-stemmer is een van de belangrijkste redenen om mijn stem niet rond te bazuinen. Ik hoef van niemand, en al helemaal niet van het schoolplein, een positief of negatief oordeel over mijn stem.



En er zijn geen nieuwe argumenten. Ik benadruk in mijn post dat ik heel goed nadenk over wat ik met wie deel. En dat het een bewuste keuze is om op het schoolplein zo min mogelijk te delen.



En ik snap heus wel dat mijn wereld niet vergaat als mijn kinderen toch opvangen wie mijn stem krijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 08 maart 2017 @ 22:21:

Waarom zou je het wel vertellen?

Zeker bij een 10-jarige die waarschijnlijk nauwelijks met politiek bezig is.



Ik kon wel ongeveer een richting gokken bij mijn ouders, maar de exacte partij ... die hielden ze toch echt voor zichzelf.

En nog altijd.



Bij een 17-jarige die er zelf mee bezig is, zou ik er nog over denken ...



Mijn oudste is 10 en heeft er op school les over,met Nieuwsbegrip. Hij kwam ook met de vraag thuis,probeerd het op tv te volgen en vindt het heel interessant. Met hem praten we er dus gewoon over.

Zoon kwam gisteren nog heel blij met een pen thuis. Had hij van een hele aardige meneer gekregen die supergezellig met hun ging kletsen, zei hij. Kijk ik op de pen, was die van een politieke partij
Mijn kinderen van 7 en 8 en weten natuurlijk waar ik op ga stemmen. Vooral in de klas van de oudste leeft het heel erg. Kinderen van die leeftijd vinden politiek doorgaans erg interessant, aldus de leerkracht. Ook thuis praten we er veel over. Ik grijp het moment aan om de kinderen zo veel mogelijk over politiek te vertellen. Precies zoals mijn ouders vroeger deden in verkiezingstijd. Hoort m.i. ook bij de opvoeding.
quote:made@kate schreef op 11 maart 2017 @ 08:41:

[quote]permis schreef op 10 maart 2017 @ 17:31:

[...]



Ja die nuance ging ik al vanuit hoor, uiteraard vertel je van de hoed en de rand. Alleen de conclusie, wie daarom jouw stem krijgt, laat je achterwege. Blijf ik raar vinden.

Dan een verhaal over oordelen over pvv stemmers, waar je overigens zeker níet op stemt, maar... uuuh... oké.

En tenslotte toch weer dat het schoolplein niks met je stem te maken heeft, zonder nieuwe argumenten.

Dat je niet iedereen afgaat om je politieke voorkeur te melden snap ik. Maar snap nog steeds niet waarom ze het echt níet ter ore mag komen. Dan vind je het toch iets intiems en persoonlijks. En dat is best zeldzaam, ken niemand die dat vindt.[/



Mensen die mij kennen weten ook niet dat ik mijn stem niet deel met het schoolplein. Daarbij, ik vind het prima om afwijkend te zijn.



Het voorbeeld van de veroordeelde pvv-stemmer is een van de belangrijkste redenen om mijn stem niet rond te bazuinen. Ik hoef van niemand, en al helemaal niet van het schoolplein, een positief of negatief oordeel over mijn stem.



En er zijn geen nieuwe argumenten. Ik benadruk in mijn post dat ik heel goed nadenk over wat ik met wie deel. En dat het een bewuste keuze is om op het schoolplein zo min mogelijk te delen.



En ik snap heus wel dat mijn wereld niet vergaat als mijn kinderen toch opvangen wie mijn stem krijgt.Ik denk dat mensen pas veroordelend worden als iets kant nog wal raakt. Ik veroordeel ook niet alle PVV stemmers, als iemand echt uit overtuiging PVV stemt dan is dat zo. Maar PVV stemmen omdat je Geert en lekker ding vindt als enige onderbouwing dan vraag ik me wel af of het terecht is dat iedereen stemrecht heeft.
quote:sssssst schreef op 11 maart 2017 @ 10:55:

[...]



Ik denk dat mensen pas veroordelend worden als iets kant nog wal raakt. Ik veroordeel ook niet alle PVV stemmers, als iemand echt uit overtuiging PVV stemt dan is dat zo. Maar PVV stemmen omdat je Geert en lekker ding vindt als enige onderbouwing dan vraag ik me wel af of het terecht is dat iedereen stemrecht heeft.

Och dat gebeurd zo vaak,Jesse Klaver stemmen omdat hij zo lekker jong en knap is heb ik de laatste tijd al veel gelezen en gehoord,indertijd Wouter Bos stemmen omdat hij zo'n lekker kontje had etc..

Mannen die Marianne Thieme of Ancilla van Leest willen stemmen omdat het zulke lekkere vrouwen zijn..

Tsja..
Ik snap de stap van je kind vertellen op wie je stemt naar 'dan weet het hele schoolplein het' niet zo goed. Misschien wordt er in de klas over gesproken, en misschien praten de kinderen vervolgens thuis weer erover en vertelt Pietje dan misschien wel aan zijn ouders dat Truusje in de klas vertelde dat haar ouders D66 stemmen. En heel heel heel misschien gaan de ouders van Pietje dat dan op het schoolplein wel doorkweppen aan de ouders van Jantje. En heel misschien kijken zij de moeder van Truusje dan wel raar aan.



Maar dat zijn wel een heleboel misschienen bij elkaar. Dat zou voor mij toch echt geen enkele reden zijn om mijn kind niet te vertellen wat ik stem.



(En dat vertellen zou niet zijn omdat ik dan plompverloren roep dat ik op die en die stem, maar omdat het in een breed gesprek over stemmen en het belang daarvan, over hoe ons partijenstelsel werkt, en over de verschillende standpunten, ter sprake zou kunnen komen. En als dat ter sprake zou komen zou het dus werkelijk niet in me opkomen om het geheim te houden enkel en alleen vanwege bovenstaand misschien-verhaal).
quote:YellowDiamond schreef op 11 maart 2017 @ 11:00:

[...]



Och dat gebeurd zo vaak,Jesse Klaver stemmen omdat hij zo lekker jong en knap is heb ik de laatste tijd al veel gelezen en gehoord,indertijd Wouter Bos stemmen omdat hij zo'n lekker kontje had etc..

Mannen die Marianne Thieme of Ancilla van Leest willen stemmen omdat het zulke lekkere vrouwen zijn..

Tsja..Ik heb nog liever dat mensen er voor uitkomen dat dat de reden is dat ze op Pietje Puk stemmen, dan dat ze iets stemmen wat kant nog wal raakt omdat ze zich er echt niet in hebben verdiept. Zoals die Amerikanen die Trump gestemd hebben en nu boos zijn dat Obamacare wordt afgeschaft. Of de Engelsen die vóór de Brexit stemden en een dag later al spijt hadden en riepen dat ze dat helemaal niet bedoeld hadden . Blijf dan thuis. Of stem voor mijn part op degene met het leukste hoofd en ga dan ook niet achteraf lopen zeiken als blijkt dat diegene behalve een leuk hoofd weinig te bieden heeft.
quote:delphicat schreef op 08 maart 2017 @ 22:39:

Ik vind het heel raar om je eigen politieke overtuiging niet met je kinderen te bespreken. Je wilt je kinderen toch opvoeden tot mensen met een mening? En die hoeft niet gelijk te zijn aan de jouwe, als ze maar argumenten kunnen gebruiken. En dat leren ze - ook - van hun ouders.



Mijn ouders hadden hun politieke overtuiging op het raam hangen, zoals indertijd heel normaal was. Twee verschillende posters Dit ja!
quote:appeltjesgroen schreef op 11 maart 2017 @ 11:35:

Ik snap de stap van je kind vertellen op wie je stemt naar 'dan weet het hele schoolplein het' niet zo goed. Misschien wordt er in de klas over gesproken, en misschien praten de kinderen vervolgens thuis weer erover en vertelt Pietje dan misschien wel aan zijn ouders dat Truusje in de klas vertelde dat haar ouders D66 stemmen. En heel heel heel misschien gaan de ouders van Pietje dat dan op het schoolplein wel doorkweppen aan de ouders van Jantje. En heel misschien kijken zij de moeder van Truusje dan wel raar aan.



Maar dat zijn wel een heleboel misschienen bij elkaar. Dat zou voor mij toch echt geen enkele reden zijn om mijn kind niet te vertellen wat ik stem.



(En dat vertellen zou niet zijn omdat ik dan plompverloren roep dat ik op die en die stem, maar omdat het in een breed gesprek over stemmen en het belang daarvan, over hoe ons partijenstelsel werkt, en over de verschillende standpunten, ter sprake zou kunnen komen. En als dat ter sprake zou komen zou het dus werkelijk niet in me opkomen om het geheim te houden enkel en alleen vanwege bovenstaand misschien-verhaal).

Nou ja in het geval van mietrot snap ik het wel.

Als je zo extreem links en radicaal bent zoals zij zegt te zijn dan snap ik wel dat het hele schoolplein dat niet hoeft te weten omdat je kinderen daar op aangekeken worden.

Dat is ook wel even van een andere orde dan PvdA of SP of D66 stemmen.
Alle reacties Link kopieren
Nou heb ik geen kinderen, maar wel nichtjes en die weten waarop ik ga stemmen. Met mijn nichtje van 12 voer ik ook hele gesprekken over politiek en verkiezingen, die is daarin erg geinteresseerd.



Collega's weten ook wel waarop ik stem. En Maurice de Hond weet al een keer of tig. Ik zit in zijn panel, krijg de laatste tijd 4 mailtjes per week voor zijn onderzoeken en elke keer vul ik weer in dat ik PvdD ga stemmen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:sssssst schreef op 11 maart 2017 @ 10:55:

[...]



Ik denk dat mensen pas veroordelend worden als iets kant nog wal raakt. Ik veroordeel ook niet alle PVV stemmers, als iemand echt uit overtuiging PVV stemt dan is dat zo. Maar PVV stemmen omdat je Geert en lekker ding vindt als enige onderbouwing dan vraag ik me wel af of het terecht is dat iedereen stemrecht heeft.



En wie bepaalt of iets kant noch wal raakt? Dat is nu juist het hele ding met stemmen in een democratie. Iedereen bepaalt dat zelf.



Het alternatief, dat voor jou wordt besloten of je stemrechtwaardig bent, vind ik vele malen onwenselijker dan dat Klaver wat extra stemmen krijgt vanwege zijn uiterlijk.
quote:YellowDiamond schreef op 11 maart 2017 @ 13:09:

[...]



Nou ja in het geval van mietrot snap ik het wel.

Als je zo extreem links en radicaal bent zoals zij zegt te zijn dan snap ik wel dat het hele schoolplein dat niet hoeft te weten omdat je kinderen daar op aangekeken worden.

Dat is ook wel even van een andere orde dan PvdA of SP of D66 stemmen.Ja in dat geval kan ik het me ook wel voorstellen. Maar VVD of SP of iets daartussen stemmen, en dat dan niet aan je kind willen vertellen, niet uit principe maar uit angst dat het misschien via een omweg op het schoolplein belandt... nee, die kan ik niet navoelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven