Weten jouw kinderen op wie jij gaat stemmen?

08-03-2017 22:13 163 berichten
Vandaag werd ik door een paar 10 jarige geconfronteerd met de vraag op wie ik ga stemmen. Ik heb aangegeven daar nog over na te denken.



Natuurlijk praten we thuis met onze kinderen over politiek, globaal zonder er te diep op in te gaan. Misschien pak ik dat verkeerd aan, vandaar mijn vraag, alvast bedankt voor je reactie!
Alle reacties Link kopieren
quote:carrie-bradshaw schreef op 09 maart 2017 @ 06:35:

[...]





koekkoek



Verkiezingsfolder in het Arabisch, te pas en te onpas de racisme kaart trekken? Extremistische haatpredikers die oproepen om op Denk te stemmen, gaan lopen mekkeren als een Turkse politica met de gaypride mee wil doen etc. Nou het is echt mijn ergste politieke nachtmerrie die twee mafketels.



Heb je het partijprogramma gelezen? Dat is echt niet zo bijzonder of extremistisch. Wel vrij links en met veel nadruk inderdaad op discriminatie. Maar er staat heel weinig in dat enorm opzienbarend is of eng is. De heren van Denk zijn inderdaad een ander verhaal. Dat zou me ook tegenhouden om op de partij te stemmen. Ik vind hun gedrag niet echt waardig voor de Tweede Kamer maar dat is tegenwoordig helaas steeds meer de norm (Wilders en zijn partij al jarenlang, Rutte met zijn brief...) Het moet tegenwoordig allemaal populistisch en weinig genuanceerd.

Artikel 1 is weer anders. Daar lees ik helemaal geen vreemde zaken van. Als ik economisch linkser zou zijn dan ik ben en als ik op een splinterpartij zou willen stemmen dan zou ik Artikel 1 helemaal geen rare keuze vinden.
Alle reacties Link kopieren
Nu de kinderen wat ouder zijn hebben we heel vaak gesprekken over de actualiteit en dergelijke. Politiek komt daar dus ook naar voren. Ze kijken naar het jeugdjournaal dus daar komen ook wel onderwerpen uit voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:carrie-bradshaw schreef op 09 maart 2017 @ 06:17:

[...]





Of is zijn vader een haatimam, onaangepaste vluchteling die hier op de uitkeringen afkomt maar het Westen verder wel veracht of een criminele Marokkaan ? Dan heb je misschien een punt.Hoe denk je dat dat geschreeuw over Minder Marokkanen overkomt op een kind? En serieus, een facepalm geven over een uitspraak van een elfjarige...
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
quote:florel schreef op 09 maart 2017 @ 00:59:

[...]





Wat lief! ik hoorde op de achterbank vandaag andere geluiden, ik schrok daar wel van. In hoeverre kunnen 8 of 10 jarige een goede mening over politiek geven? Ik hoop dat ze zich bezig houden met andere dingen eigenlijk.

Waarom hoop je dat ze met andere dingen bezig zijn? Dat ze ook bezig zijn met spelen, pokemon, sport, school en of ze nieuwe sneakers mogen wil nog niet zeggen dat politiek niet belangrijk is.

Ik vind dat mijn kinderen een heel prima mening hebben over politiek, zonder alle aannames en vooroordelen van volwassenen. Die zijn oprecht verbaasd als blijkt dat er een discussie is over zwarte piet, en niet omdat ze vinden dat zwarte piet moet blijven, maar omdat ze redeneren: als er mensen verdrietig van worden dan kunnen we het toch veranderen?.

En ze zijn bijzonder anti pvv, want ze vinden de pvv oneerlijk. Het valt me op dat de meeste kinderen die ik ken uitgesproken links zijn: zorgen voor elkaar, niet gemeen doen tegen elkaar, en ze zijn volkomen blind voor kleurtjes of religie. Want ze zien oprecht niet in waarom hun moslimvriendjes minder, anders of gevaarlijk zouden zijn bijvoorbeeld. Ze waren laatst ook oprecht verbaasd en verontwaardigd toen ze erachter kwamen dat 30 jaar geleden homo's nog niet mochten trouwen. Maar waaróm dan niet? Dat is toch stóm?



Dus ja, hier hebben we het er zeker over, ik vraag hoe ze over dingen denken en waarom dan (en dat 'vind ik gewoon' geen argument is), vertel hoe ik erover denk en hun vader ook, en dat verschilt. Dat lijkt me heel zinnig en belangrijk. Op school gaat het over de verkiezingen, ze hebben daar opdrachten over, net als dat het rond koningsdag over het koningshuis gaat en rond kerst over het kerstverhaal bijvoorbeeld. Heel gezond en goed voor de algemene ontwikkeling. En wát hun mening is mogen ze zelf weten, maar ik vermoed niet dat wij snel kinderen zouden hebben die heel rechts zijn, aangezien ze worden opgevoed met respect voor iedereen en gelijkwaardigheid enz en dat ook terug zien in hun hele omgeving.
quote:carrie-bradshaw schreef op 09 maart 2017 @ 06:17:

[...]









Of is zijn vader een haatimam, onaangepaste vluchteling die hier op de uitkeringen afkomt maar het Westen verder wel veracht of een criminele Marokkaan ? Dan heb je misschien een punt.

Ja, een kind ziet dat verschil....

Mijn kinderen waren ook bang dat hun moslimvriendjes weg zouden moeten als de PVV aan de macht kwam. Want die schreeuwen over minder marrokanen en zij kennen een paar hele leuke en zien niet precies in waarom zij of hun ouders (die overigens vrijwel geen nederlands spreken ook) terug zouden moeten naar waar dan ook, want ze zijn toch aardig?



Wilders zegt niet 'minder haatimams, onaangepaste mensen of criminelen' die zegt 'minder marrokanen' en dat is een heel andere boodschap, die nuance denken mensen er zelf bij omdat dat in hun straatje past, maar 'nederland islamvrij maken' laat weinig ruimte over voor nuance. Dus kennelijk horen die kinderen wat er gezegd wordt en jij wat je wílt horen. En er is ook een partijprogramma waar enige nuance uit te halen valt, of een debat waar een standpunt genuanceerd of uigesproken wordt. Dus kennelijk zijn sommige kinderen een stuk scherper dan jij in hun beoordelingsvermogen.
quote:Kandra schreef op 09 maart 2017 @ 11:06:

[...]



Waarom hoop je dat ze met andere dingen bezig zijn? Dat ze ook bezig zijn met spelen, pokemon, sport, school en of ze nieuwe sneakers mogen wil nog niet zeggen dat politiek niet belangrijk is.

Ik vind dat mijn kinderen een heel prima mening hebben over politiek, zonder alle aannames en vooroordelen van volwassenen. Die zijn oprecht verbaasd als blijkt dat er een discussie is over zwarte piet, en niet omdat ze vinden dat zwarte piet moet blijven, maar omdat ze redeneren: als er mensen verdrietig van worden dan kunnen we het toch veranderen?.

En ze zijn bijzonder anti pvv, want ze vinden de pvv oneerlijk. Het valt me op dat de meeste kinderen die ik ken uitgesproken links zijn: zorgen voor elkaar, niet gemeen doen tegen elkaar, en ze zijn volkomen blind voor kleurtjes of religie. Want ze zien oprecht niet in waarom hun moslimvriendjes minder, anders of gevaarlijk zouden zijn bijvoorbeeld. Ze waren laatst ook oprecht verbaasd en verontwaardigd toen ze erachter kwamen dat 30 jaar geleden homo's nog niet mochten trouwen. Maar waaróm dan niet? Dat is toch stóm?



Dus ja, hier hebben we het er zeker over, ik vraag hoe ze over dingen denken en waarom dan (en dat 'vind ik gewoon' geen argument is), vertel hoe ik erover denk en hun vader ook, en dat verschilt. Dat lijkt me heel zinnig en belangrijk. Op school gaat het over de verkiezingen, ze hebben daar opdrachten over, net als dat het rond koningsdag over het koningshuis gaat en rond kerst over het kerstverhaal bijvoorbeeld. Heel gezond en goed voor de algemene ontwikkeling. En wát hun mening is mogen ze zelf weten, maar ik vermoed niet dat wij snel kinderen zouden hebben die heel rechts zijn, aangezien ze worden opgevoed met respect voor iedereen en gelijkwaardigheid enz en dat ook terug zien in hun hele omgeving.Want respect voor iedereen en gelijkwaardigheid enz zijn dingen waar rechtse mensen niet aan doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd geweten wat mijn ouders stemmen, mijn moeder was ook actief in de politiek dus dat was niet zo moeilijk. Mijn vader zweefde altijd tussen mijn moeders partij en een andere.

Ik vind het ook fijn dat ik daarover heb kunnen praten met ze en dat ik dat nog steeds kan doen.

Maar ik praat sowieso graag met mensen over politiek, ik ben benieuwd waarom andere mensen bepaalde standpunten hebben en gebruik die ook in mijn eigen afweging.

Wel alleen met mensen die er echt goed over nadenken, in dat geval kunnen ze hun keuze in ieder geval onderbouwen en kan ik elke keuze accepteren.
Alle reacties Link kopieren
quote:YellowDiamond schreef op 09 maart 2017 @ 11:11:

[...]



Want respect voor iedereen en gelijkwaardigheid enz zijn dingen waar rechtse mensen niet aan doen?



Tsja, rechts wordt nou eenmaal vaak over één kam gescheerd.

Ik kan ook wel zeggen: ik denk niet dat ik linkse kinderen krijg want ze gaan meekrijgen dat het belangrijk is om zelf je broek op te houden.
Geen eigen kinderen, maar werk met kinderen. En ja, zij mogen best weten op wie ik ga stemmen en straks heb gestemd. Leuk die discussies die daaromtrent worden uitgelokt door hen.

Ik leg dan ook uit waarom ik op een bepaalde partij stem en vraag hen om hun mening. Waar zouden zij op stemmen en waarom. Komen soms bij bovenbouwers heel verrassende en goed doordachte antwoorden uit :-)
quote:YellowDiamond schreef op 09 maart 2017 @ 11:11:

[...]



Want respect voor iedereen en gelijkwaardigheid enz zijn dingen waar rechtse mensen niet aan doen?Zeker niet. Op een aantal fronten ben ik zelf behoorlijk liberaal en dus rechts. Ik snap hoe het er staat, dat is niet wat ik bedoel. En volgens mij snap je ook best wat ik beodel: respect en gelijkwaardigheid is bij sommige rechtse partijen, zoals de pvv, ver te zoeken. Over de VVD hoor je me niet, wat dat betreft.
quote:florel schreef op 08 maart 2017 @ 23:28:

[...]





Ik twijfel omdat mijn man een fervent pvda aanhanger is en ik de vvd betere keuze vind. En ik heb natuurlijk gelijk zoals altijd ;)



Mijn kinderen vond ik te jong om een goede keuze te kunnen maken. Daarom was ik verbaast over de sterke voorkeur van klasgenoten, de leukste; 'die ene van het milieu met die krullen daarop moet je stemmen hoor '

Mijn zoon zit op het HBO daar stemmen velen ook GL omdat hij qua looks en leeftijd die studenten veel aanspreekt. Gelukkig kijkt mijn zoon verder,doet de stemwijzer,kijkt debatten maar hij had als tweede studiekeus dan ook politicologie

Bij het treinstation wordt ook flink geflyerd door de partijen om studenten binnen te halen.
Nou ze zijn nu nog klein, maar als ze het vragen dan krijgen ze antwoord. Ik weet het ook van mijn ouders.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kandra schreef op 09 maart 2017 @ 11:29:

[...]



Zeker niet. Op een aantal fronten ben ik zelf behoorlijk liberaal en dus rechts. Ik snap hoe het er staat, dat is niet wat ik bedoel. En volgens mij snap je ook best wat ik beodel: respect en gelijkwaardigheid is bij sommige rechtse partijen, zoals de pvv, ver te zoeken. Over de VVD hoor je me niet, wat dat betreft.In dat geval zou je het anders moeten zeggen. VVD is namelijk een stuk rechtser dan de PVV, sterker nog PVV is eerder centrum.
quote:Kandra schreef op 09 maart 2017 @ 11:29:

[...]

respect en gelijkwaardigheid is bij sommige rechtse partijen, zoals de pvv, ver te zoeken. Over de VVD hoor je me niet, wat dat betreft.

Vanochtend zo mooi gezegt bij WNL,links stond op het malieveld te protesteren tegen Trump maar tegen Erdogan staan ze niet te protesteren terwijl Trump nog geen journalist in de cel heeft opgesloten en het bij Erdogan uitpuilt van journalisten in zijn cel.

Waarom wel tegen Trump en niet tegen Erdogan. Waar bleven die anti Trump activisten bij Erdogan????

Meten met 2 maten.
quote:Habbekratz schreef op 09 maart 2017 @ 12:09:

[...]



Vanochtend zo mooi gezegt bij WNL,links stond op het malieveld te protesteren tegen Trump maar tegen Erdogan staan ze niet te protesteren terwijl Trump nog geen journalist in de cel heeft opgesloten en het bij Erdogan uitpuilt van journalisten in zijn cel.

Waarom wel tegen Trump en niet tegen Erdogan. Waar bleven die anti Trump activisten bij Erdogan????

Meten met 2 maten.Dit inderdaad,Buma zei bij het lijsttrekkersdebat in Groningen dat Asscher zich kapot moet schamen dat hij daar stond te demonstreren en dat hij de regering voor schut heeft gezet..
Alle reacties Link kopieren
Ja mijn dochter van 6 weet dat ik VVD stem en ik zal deze week aangrijpen haar wat meer te vertellen over politiek en de verschillende partijen, op haar niveau
Mijn oudste mag net niet stemmen, maar heeft de laatste tijd wel een ontwikkeling doorgemaakt qua politiek bewustzijn. Beide ouders VVD-stemmer, ik wat meer op de linkerflank dan mijn ex, en ze zat dus altijd ook wel op die lijn. Waar je mee omgaat word je mee besmet

Inmiddels heeft ze zo haar eigen ideeën en ze heeft zogezegd een ruk naar links gemaakt. We zijn in afwachting van een Groen Links poster op A2 formaat die ze dan op het raam wil hangen. Wel een beetje genant aangezien ik een oude auto rijd, ook voor kleine stukjes de auto pak, en Roundup spuit op mijn straatje.
quote:MinkeDeWit schreef op 08 maart 2017 @ 23:21:

[...]



Die zie ik niet als serieuze partij. Ze zijn in ieder geval geen gevaar voor de samenleving, hoop/denk/vermoed ik.

DENK is de lange arm van Erdogan.Het zal me niets verbazen als deze dictator DENK financieel ondersteunt. Daarom zijn ze ook pro Erdogan en Anti Guhlen en andere anti Erdogan aanhangers.

IK zie juist wel gevaar in deze partij.
quote:Habbekratz schreef op 09 maart 2017 @ 12:30:

[...]



DENK is de lange arm van Erdogan.Het zal me niets verbazen als deze dictator DENK financieel ondersteunt. Daarom zijn ze ook pro Erdogan en Anti Guhlen en andere anti Erdogan aanhangers.

IK zie juist wel gevaar in deze partij.Ja, dat heb ik ook wel eens gehoord. Ik zit niet zo in de materie, maar het verbaast me altijd dat zoveel Nederlandse Turken zo dol op hem lijken te zijn. 'Gelukkig' hebben ze nogal rare types gekozen als boegbeeld voor de partij.
Alle reacties Link kopieren
quote:YellowDiamond schreef op 09 maart 2017 @ 11:11:

[...]



Want respect voor iedereen en gelijkwaardigheid enz zijn dingen waar rechtse mensen niet aan doen?

Och, laten we zeggen: minder.

Minder! minder! ;)
Alle reacties Link kopieren
Ben zelf lid van een politieke partij en ook lokaal actief binnen de partij dus wat dat betreft is het geen raadsel wat ik ga stemmen. Maar we discussiëren hier onderling best veel over politiek. Niet zo zeer met de kinderen toen ze nog klein waren maar dan nog kregen ze er natuurlijk wel wat van mee.

Maar eenmaal op de middelbare school en daarna hebben we het hier binnen het gezin redelijk vaak over politiek. De kinderen hier die inmiddels stemgerechtigd zijn stemmen overigens niet op mijn partij. De kinderen gaan groen links stemmen, ik stem sp mijn partner twijfelt nog tussen beide partijen. .
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend raar om niet tegen je kinderen te (willen) vertellen waar je op stemt.



Bij ons wordt al vanaf dat ze konden praten, op hun niveau, over politiek gesproken, man en ik hebben een andere politieke voorkeur en wij proberen onze kinderen ook duidelijk te maken, dat je het politiek heel goed met elkaar oneens kan zijn en toch van elkaar kan houden.



Deze week nog zei mijn 9-jarige dochter dat ze op GL zou stemmen omdat die veel vrouwen in het kabinet willen hebben. Ikzelf ben een doorgewinterde VVD-er die oprecht niet snapt waarom iemand op GL zou stemmen, toch heb ik haar geprezen dat ze er zo goed over nagedacht heeft, vrouwen in het kabinet een uitstekend uitgangspunt is en ook dat er meer partijen zijn die graag vrouwen in de kamer willen hebben.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
quote:permis schreef op 09 maart 2017 @ 12:40:

[...]



Och, laten we zeggen: minder.

Minder! minder! ;)Onzin natuurlijk..
quote:AnAppleADay schreef op 09 maart 2017 @ 12:05:

[...]



In dat geval zou je het anders moeten zeggen. VVD is namelijk een stuk rechtser dan de PVV, sterker nog PVV is eerder centrum.

Eigen risico afschaffen

Huren omlaag

AOW leeftijd op 65

Terugdraaien bezuinigingen thuiszorg,ouderenzorg,meer handen aan het bed.



Even een paar PVV standpunten en die zijn toch eerder links dan rechts te noemen..
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader is vroeger lang actief geweest in de politiek dus wij kregen er van jongsafaan vanalles van mee. Met mijn eigen kinderen heb ik nog niet over politiek gesproken, ze zijn 3, 7 en 10 jaar dus ik verwachtte niet dat ze daar al interesse in zouden hebben.



Maar de oudste vroeg vorige week ook ineens uit het niets op welke partij ik ging stemmen. Had ik niet verwacht maar ze hadden het er in de klas over gehad. Dus heb haar verteld dat ik twijfel tussen een paar partijen en ook waarom ik daarop wil stemmen. En aangezien ze doorvroeg waarom ik niet op bijvoorbeeld de VVD stem heb ik ook globaal uitgelegd wat ik verkeerd vind aan de visie van die partij. Natuurlijk wil ik mijn kinderen naarmate ze opgroeien beïnvloeden in hun denkwijze, waarom zou ik zoiets belangrijks alleen aan anderen overlaten? Naarmate ze ouder worden zullen ze vanzelf wel andere meningen horen en hun eigen mening vormen, daar zijn ze helemaal vrij in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven