e-reader of iPad mini?

10-06-2015 23:57 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bijna jarig en overweeg een e-reader te vragen voor mijn verjaardag. Alleen, ik ben nu heel erg gewend op mijn iPhone te lezen (maar omdat dat in de zon niet fijn is overweeg ik nu een e-reader). Omdat het scherm van een e-reader echt niet te vergelijken is met dat van een tablet, en ik in de winkel elke keer denk: jemig, wat een waardeloos scherm, vraag ik me nu alleen af of ik niet beter een iPad mini kan vragen (met als primaire doel om die te gebruiken als e-reader).



Wie heeft ervaring met beide? En wat raden jullie aan?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:safari schreef op 11 juni 2015 @ 00:46:

hai fashionvictim

ikzelf zou absoluut een ereader aanraden, ik gebruik mijn ipad nimmer voor boeken omdat het zo veel minder rustig leest. een ipadscherm geeft licht en wordt aldoor 'ververst', terwijl de e-inkt van de ereader zich exact zo gedraagt als een pagina van een boek.

ook gaat de accu van de reader veėl minder snel leeg: alleen als je een pagina omslaat wordt wat energie gevraagd, waar een ipad aldoor stroom verbruikt alleen al door een pagina weer te geven.

ik heb wel een hoesje erbij gekocht waar een leeslampje in verwerkt zit dat alleen de pagina aanschijnt. daarmee kan ik in bed lezen zonder mijn man te storen.In de meeste readers zit toch 'n backlight ingebouwd? Althans in de mijne wel. Lijkt dan net alsof je gewoon in normaal daglicht aan 't lezen bent ook al zit je in het donker of in de felle zon. Ik heb 'n Kobo Aura H2O.
Shoot first, ask questions later!
Voordeel e-reader: licht in gewicht, superieur scherm in de zon

Voordeel iPad mini: superieur in alle andere aspecten.



Als het doel vooral lezen is, zou ik een e-reader nemen. Ik gebruik het ding voor meer dus de e-readers zijn hier definitief het huis uit
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds twee weken dolblij met mijn Kobo Aura e-reader, afgelopen weekend kon ik zonder problemen in de volle zon liggen lezen. En láng, de accu gaat veel langer mee dan van de tablet (weken i.p.v. uren), helemaal als je het lampje en de wifi uit hebt.

Ook veel lichter dan mijn 7" Nexus.



Goede besteding van mijn verjaardagsgeld.

Op de volgende vakantie blijft mijn tablet dus thuis.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik heb een iPad mini en die gebruik ik hoofdzakelijk voor netflix. Ik heb ook een kobo mini toch en die gebruik ik om te lezen. Ik vind lezen buiten op de iPad niet te doen. Überhaupt dat ding buiten gebruiken is niet te doen. Ik zou dus voor het lezen voor een ereader gaan. Zóveel rustiger voor je ogen, ook binnen. Want je hebt geen enkele reflectie.

Succes met je keus.
Wat Whopper zegt zou ik serieus nemen, als je geen ervaring met beide apparaten hebt. De iPad is in de zon gewoon onbruikbaar, daar is niets aan overdreven
Als je iets zoekt om fijn op te kunnen lezen, zou ik zeker een e-reader nemen. Ik heb ook een Kobo Aura voor mijn verjaardag gekregen en ik zou hem niet meer willen missen. Ook om buiten in de zon te lezen ideaal. Wat dat betreft is een iPad waardeloos buiten.
Bij een I-pad geeft het scherm zelf van achteruit licht, bij een e-reader komt de verlichting vanuit ledjes uit de rand.

Bovendien ververst het scherm van een e-reader zich alleen bij het omslaan van een pagina, terwijl een I-pad net als een tv telkens refresht.

Het is bij een e-reader dus inderdaad alsof je van papier leest. Dat leest heel veel rustiger dan een beeldscherm.

Bovendien is een e-reader veel lichter en het duurt tijden voor hij weer opgeladen moet worden.



Als je echt wil lezen op je apparaat zou ik zeker voor een e-reader (met e-ink scherm en verlichting) gaan.

Zelf heb ik een Kindle, ik ben onafscheidelijk met dat ding.



Ik heb overigens ook een tablet, en daar zal ik nooit van lezen. Te zwaar, te fel, te snel leeg, te veel afleiding door alle andere mogelijkheden.
Ik heb zowel een e-reader als een iPad en vind lezen op de e-reader veel fijner.

Bovendien is de batterij van de iPad supersnel leeg terwijl die van de e-reader een maand mee gaat.
Ik heb overigens een Kobo Aura. Super makkelijk apparaat, ook helemaal niet moeilijk om boeken op te zetten.
Nog een praktisch verschil, los van het zonlicht: als je op je rug ligt te lezen, en in slaap valt, schrik je van een e-reader wakker. Bij een iPad moet je naar de tandarts
Ik hou van mijn Kindle Paperwhite en ik zou hem aan iedereen aanraden
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 11 juni 2015 @ 10:29:

Nog een praktisch verschil, los van het zonlicht: als je op je rug ligt te lezen, en in slaap valt, schrik je van een e-reader wakker. Bij een iPad moet je naar de tandarts
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk, op een ipad zit meer funtionaliteit, maar dat is dan ook een tablet en geen e-reader.

Een e-reader is in eerste instantie om te lezen. Ik zweer erbij. Ik heb ook een ipad en de kindle app, maar doe mij maar mijn Kobo.



Overigens die kindleboeken converteer ik met Calibre naar epub. Heb nog wel zitten denken aan een Kindle Paperwhite, maar hou heb nog even bij mijn Kobo.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook beide en om te lezen neem ik absoluut de ereader. Het leest zoals een boek, zowel binnen als buiten.

Ik heb een sony T3: Makkelijk om boeken op te zetten zonder een apart programma te moeten hebben (gewoon copy/paste). Enige nadeel vind ik dat er op de sony geen standaard licht is geleverd. Daar moet je een apart hoesje voor hebben, die ¤50,- kost. Vind ik persoonlijk buiten property voor een hoesje en lampje.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd gelezen op iPad maar vond het grote nadeel het in de zon lezen en na lang lezen last van m'n hoofd. Heb nu sinds 2 weken een kobo aura en ben echt helemaal fan. Super fijn scherm, batterij gaat eeuwen mee (lijkt tot nu toe). En de verlichting voor s avonds is ook heel prettig waardoor je niet per se in de buurt van een lamp hoeft te zitten!
Alle reacties Link kopieren
Oh en op de kobo kun je ook gewoon boeken knippen en plakken.
Wij hebben beide in huis. als je veel leest zou ik toch voor een echte ereader gaan. Ik heb een kobo touch. Simpel model, maar wel heel fijn in gebruik. Mijn ouders hebben de glo, met ingebouwd lampje. Die zou ik nu ook t liefste willen. Je kan heel veel instellen op je scherm qua lettergrootte, lettertype, achtergrond etc etc. Door e ink scherm kun je makkelijker en veel meer lezen dan met een ipad. Daarnaast kun je ook goed lezen als de zon er recht op staat, en dat kun je niet met een ipad(althans ik niet).

Ik heb hem nu 3 jaar, en het is het beste cadeautje wat ik ooit heb gekregen. De investering is er allang uit gehaald, zoveel lees ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een iPad mini én een e-reader en zou zeker voor een e-reader gaan. Met dit weer in de tuin iets op de ipad doen is echt een hele uitdaging... en de batterij van mijn e-reader gaat veel langer mee!
Niet zo zeuren joh. Vogels, die hebben pas last van katers!
quote:LA_Woman schreef op 11 juni 2015 @ 00:57:

[...]



En? Wat maakt dat uit? Ik heb er zelf geen last van, terwijl ik vaak na een aantal uren achter de computer wel last krijg van m'n ogen. Met iPad dus niet. Ook in de zon aan het zwembad kan ik prima lezen met iPad.Ten eerste is het veel rustiger voor je ogen. Ten tweede is het veel rustiger voor je hersenen. Beeldschermlicht activeert iets in de hersenen, waardoor je wakker blijft. Niet fijn voor het slapen dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een echte lezer en ben al ruim een jaar ontzettend blij met mijn e-reader. Heb er inmiddels ontzettend veel boeken op gelezen en wat iedereen al zegt, de batterij gaat ontzettend veel langer mee dan die van een iPad. Daarnaast is hij makkelijker lang vast te houden want een heel stuk lichter, rustiger voor de ogen en makkelijk in het gebruik.

Oh, en het belangrijkste: Alvast van harte gefeliciteerd!!!
"Mensen zullen vergeten wat je zei. Mensen zullen vergeten wat je deed. Maar mensen zullen nooit vergeten hoe je hen liet voelen." ( Maya Angelou )
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 11 juni 2015 @ 07:53:

Wat Whopper zegt zou ik serieus nemen, als je geen ervaring met beide apparaten hebt. De iPad is in de zon gewoon onbruikbaar, daar is niets aan overdreven



We hebben al een iPad, hoor, maar die is niet van mij. Dus ik heb wel ervaring met de iPad, ik ben juist bang dat omdat we hier in huis een heleboel Apple devices hebben dat een e-reader me gaat tegenvallen. Als ik in de winkel naar e-readers kijk dan vind ik ze er zo el cheapo uitzien, juist omdat ik alleen maar Retina schermen gewend ben.



Maar ik lees hier toch overwegend enthousiasme over de e-reader dus misschien moet ik er maar gewoon voor gaan.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:Crique schreef op 11 juni 2015 @ 09:28:

Bij een I-pad geeft het scherm zelf van achteruit licht, bij een e-reader komt de verlichting vanuit ledjes uit de rand.

Bovendien ververst het scherm van een e-reader zich alleen bij het omslaan van een pagina, terwijl een I-pad net als een tv telkens refresht.

Het is bij een e-reader dus inderdaad alsof je van papier leest. Dat leest heel veel rustiger dan een beeldscherm.

Bovendien is een e-reader veel lichter en het duurt tijden voor hij weer opgeladen moet worden.



Als je echt wil lezen op je apparaat zou ik zeker voor een e-reader (met e-ink scherm en verlichting) gaan.

Zelf heb ik een Kindle, ik ben onafscheidelijk met dat ding.



Ik heb overigens ook een tablet, en daar zal ik nooit van lezen. Te zwaar, te fel, te snel leeg, te veel afleiding door alle andere mogelijkheden.Thanks voor je uitgebreide reactie, ik zat zelf ook aan een Kindle te denken.
Am Yisrael Chai!
Ik heb een ipad mini en een kobo aura hd. Boeken lezen is echt honderd keer fijner op mijn kobo dan op de ipad. Zeker buiten in de zon. En de batterij gaat echt weeeeeeeken mee. Ik vond het altij onzin om ook nog een ereader aan te schaffen maar ik zou nu niet meer zonder kunnen. Voor je de kindle neemt: deze pakt volgens mij geen epub boeken. Epubs kun je wel omzetten met een speciaal programmaatje. Maar ik vond dat nogal omslachtig aangezien ik een hele verzameling heb. Kindle is dus vooral handig als je boeken via amazon bestelt.
quote:fashionvictim schreef op 11 juni 2015 @ 14:09:

[...]





We hebben al een iPad, hoor, maar die is niet van mij. Dus ik heb wel ervaring met de iPad, ik ben juist bang dat omdat we hier in huis een heleboel Apple devices hebben dat een e-reader me gaat tegenvallen. Als ik in de winkel naar e-readers kijk dan vind ik ze er zo el cheapo uitzien, juist omdat ik alleen maar Retina schermen gewend ben.



Maar ik lees hier toch overwegend enthousiasme over de e-reader dus misschien moet ik er maar gewoon voor gaan.

die zorg kan ik me levendig voorstellen. El cheapo klopt zeker, maar betekent in dit geval vooral: lichtgewicht!



De beeldkwaliteit van een goede e-reader is onvergelijkbaar met de kwaliteit van een iPad retina. Beiden zijn fenomenaal goed, voor hun eigen doel. Maar ik weet vrij zeker dat je op dat punt geen spijt gaat krijgen.



Sterker, dit topic heeft me toch weer doen besluiten een nieuwe e-reader te kopen. Toeval bestaat niet: zojuist viel de folder van de Staples in de bus: een Kobo Glo in de aanbieding!
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 11 juni 2015 @ 14:09:

[...]





We hebben al een iPad, hoor, maar die is niet van mij. Dus ik heb wel ervaring met de iPad, ik ben juist bang dat omdat we hier in huis een heleboel Apple devices hebben dat een e-reader me gaat tegenvallen. Als ik in de winkel naar e-readers kijk dan vind ik ze er zo el cheapo uitzien, juist omdat ik alleen maar Retina schermen gewend ben.



Maar ik lees hier toch overwegend enthousiasme over de e-reader dus misschien moet ik er maar gewoon voor gaan.Een retina scherm is niet bedoeld om boeken op te lezen. Een e-ink scherm wel. Dat komt het dichtst in de buurt bij hoe je lezen in een papieren boek zou ervaren. Het geeft rust aan je ogen, spiegelt niet.
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven