Het lief en leed dat 'weggeefhoek' heet...

16-10-2015 23:45 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
Enorm narcistisch heb ik mezelf zojuist geïnspireerd.



Het fenomeen 'weggeefhoek' op Facebook.

Prachtig concept, werkelijk waar. Ik maak er regelmatig gebruik van om dingen weg te geven, of om te reageren met 'belangstelling' of 'interesse' ( Geen andere mogelijkheid, daar staat - vaak - terecht de doodstraf ene ban op )



maar soms... soms zie ik dingen voorbij komen. Of krijg ik mailtjes in mijn inbox waar ik heul opstandig van kan worden.



Bijvoorbeeld:





Schoenen: Gebruikt maar goed voor ene tweede ronde ( met een foto van hele vieze afgetrapte schoenen, neuzen kaal, zolen weggesleten. )

Of: Zak kleding, zelf even wassen. En als je dan goed kijkt op de foto's zie je kleding met hele vieze gore vlekken.

Of: Doos met keuken spullen. ( En dan zie je aangekoekte meuk die 8x in de vaatwasser nog niet schoon gaan worden .. )



Maar ook ( en dat vind ik helemaal erg.. ) als er iets aangeboden wordt, dat iedereen over elkaar heen valt om maar zo zielig mogelijk over te komen om zo het enorm gewilde object te willen krijgen. En dan hebben we het over een knoflookpers ofzo.



Aangeboden : Knoflookpers.

Reacties: Oooooh, heel graag, hier ben ik al járen naar op zoek.

* Ik loot graag mee voor de moeder van mijn buurvrouw ze nicht, want ze moet naar de voedselbank

* Graag, want de mijnes is net kapot,en ik kan geen nieuwe kopen

* Ik wil graag meeloten,want die van mijn moedertje, die in de wia zit, is kapot gegaan en kan geen nieuwe kopen door die malle eppo van een Rutte. ( echt waar, ooit gelezen, in deze richting )





Kom maar op met jullie voorbeelden en ervaringen.
Dus.
Alle reacties Link kopieren
maar hoe zienjullie dat dan? als je niet in de positie bent dat vader/vriend/kennislief voor je gaat rijden, je niet de psychische mogelijkheid hebt (bv je zit in een afgetrapte flat, zonder internet vol verdriet) dan ben je toch al zo blij dat je ueberhaupt iets onder je kont hebt en later als je weer wat bijgekomen bent mss op eigen krachten/kosten weer wat beters kunt regelen?



een vriendin van mij was ook bij haar vriend weg. ik zei tegen haar: ik heb nog wel wat spullen voor je, trok ze haar wenkbrauw op. nee dat ging heel anders...vader ging laminaat kopen vader ging laminaat leggen, broer ging schilderen, moeder reed de regio door voor die leuke meubeltjes.



maar niet iedereen heeft die hulp
quote:huidprobleem schreef op 07 december 2015 @ 09:10:

maar hoe zienjullie dat dan? als je niet in de positie bent dat vader/vriend/kennislief voor je gaat rijden, je niet de psychische mogelijkheid hebt (bv je zit in een afgetrapte flat, zonder internet vol verdriet) dan ben je toch al zo blij dat je ueberhaupt iets onder je kont hebt en later als je weer wat bijgekomen bent mss op eigen krachten/kosten weer wat beters kunt regelen?



een vriendin van mij was ook bij haar vriend weg. ik zei tegen haar: ik heb nog wel wat spullen voor je, trok ze haar wenkbrauw op. nee dat ging heel anders...vader ging laminaat kopen vader ging laminaat leggen, broer ging schilderen, moeder reed de regio door voor die leuke meubeltjes.



maar niet iedereen heeft die hulpIk geloof dat ik de vraag niet snap. Als je die mogelijkheid niet hebt dan is dat zo, daar is weinig van te vinden. Dan moet je het doen met wat je wel hebt/kunt krijgen.
quote:Orangetree schreef op 06 december 2015 @ 22:57:

Nummer 2;



Chinese Fondue pan

GRATIS

Na mijn succesvolle weggeef actie eerder deze week... dank, want wat ruimt dat lekker op, is het tijd voor het tweede bovenkastje.



Alwaar ik heb gevonden; een in een opwelling gekochte Chinese Fondue pan van het Italiaanse merk Trento. Dat alleen al klinkt niet logisch. Maar ik heb er een. Een Italiaanse Chinese fondue. Makkelijk in het gebruik. Maak een pan heerlijke bouillon, giet dat in de fondue pan, brander aan. En vlees of vis laten gaarkoken. Ook kan er groente in zoals paprika, champignon, tauge, prei, ui, paksoi. Nou ja, wat kan er eigenlijk niet in. Als het gaar is vis je de door jou in de bouillon gegooide attributen met de bijgeleverde mandjes uit de bouillon. Probeer dat zonder ruzie, want het is bouillon dus alles drijft door elkaar uiteindelijk! Gooi het op je bord, sausje of soya naar keuze erbij en klaar is de echt Nederlandse Chinese fonduert! Voor de leuk of de vorm kun je er wat rijst of mie bijkoken en op tafel zetten. Doe gek.... Alles kan.



Voordeel ten opzichte van normaal fonduen is dat het niet stinkt. Je hoeft je vitrage de dag erna niet in de was te gooien, je spulletjes niet te ontdoen van de fondue vetlaag, en de kat of goudvis niet onder de douche te zetten in de cremespoeling.

Gezond en vetvrij. Zoals je ziet nog nooit gebruikt. Zelfs de stokjes zitten nog in het plastic. Ik loot morgenavond.









Het is dat ik er geen een nodig heb...Schitterend
Alle reacties Link kopieren
wat snap je niet mwcactus?



het gaat erom dat t me opvalt dat mensen aan de ene kant superarm zijn, miljoenen mensen in de bijstand voedselbank enz en als je dan hele goed maar mss niet modieuze dingen aanbiedt men al snel zoiets heeft van nee ik wil toch die en die kleur.



toen bleek dus dat veel mensen de mening hadden hier dat hoe arm ze ook waren, ze toch liever op hun gemakje gingen kijken voor mooie spullen dan bv een bruin gasfornuis te accepteren.



het valt mij dan op (en ik heb zelf een paar keer in een bepaalde situatie gezeten) dat het dan kennelijk niet zo is dat er veel mensen zijn die en arm zijn en daarnaast in de positie dat ze echt blij mogen zijn met wat ze gratis krijgen. ik heb laatst echt goede spullen op fb gezet maar niemand wou het hebben want tja niet trendy.



dat is verder prima alleen vraag ik mij af of het dan zo is dat al die mensen dat mentaal, emotioneel, financieel en logistiek ook kunnen? je zou toch denken dat er zat mensen zijn die niet het vervoer hebben (en al blij zijn dat de vrouw boven hun een oude bank weggeeft, dan kunnen ze zitten), niet de mensen hebben die het wel ff voor hun gaan regele, niet het geld hebben om een boedelbak te regelen maar vooral ook niet de emotionele factor die je moet hebben om inderdaad rustig je leuke spulletjes bijeen te harken.



maar goed kennelijk is dat niet. t viel mij alleen op. je zou denken dat ze met bosjes komen vechten om dat bruine gasfornuis, lekker gratis, hij doet het goed, er kan weer gekookt worden en ik wilde hem ook nog gratis brengen. maar nee, niet dus.
Blijkbaar lukt het de meeste mensen dus wel om in een moeilijke situatie die dingen wel te regelen of hebben ze wel genoeg hulp. Daarnaast heb je denk ik een wat vertekend beeld als je denkt dat miljoenen Nederlanders zo straatarm zijn dat ze alles aan moeten pakken.
Alle reacties Link kopieren
Er zitten echt geen miljoenen mensen in de bijstand hoor!
quote:mwcactus schreef op 07 december 2015 @ 09:33:

Blijkbaar lukt het de meeste mensen dus wel om in een moeilijke situatie die dingen wel te regelen of hebben ze wel genoeg hulp. Daarnaast heb je denk ik een wat vertekend beeld als je denkt dat miljoenen Nederlanders zo straatarm zijn dat ze alles aan moeten pakken.

Precies en in sommige gemeentes is er ook nog steeds een witgoedregeling waar mensen bijzondere bijstand aan kunnen vragen voor vervanging van een kapot apparaat.



Hebt u al een langer dan 5 jaar een laag inkomen dat niet hoger is dan 110% van de bijstandsnorm? En is uw koelkast, wasmachine, televisie, computer (of desktop of laptop) of kooktoestel kapot? Dan betaalt de gemeente voor u een vervangend apparaat. Dit noemen we de witgoedregeling. Hebt u een bijstandsuitkering dan kunt u online een afspraak maken. Hebt u geen bijstandsuitkering, dan moet u eerst het aanvraagformulier downloaden, printen en invullen.
Alle reacties Link kopieren
quote:mwcactus schreef op 07 december 2015 @ 09:33:

Blijkbaar lukt het de meeste mensen dus wel om in een moeilijke situatie die dingen wel te regelen of hebben ze wel genoeg hulp. Daarnaast heb je denk ik een wat vertekend beeld als je denkt dat miljoenen Nederlanders zo straatarm zijn dat ze alles aan moeten pakken.



Eens.

Zeker het idee dat ze met bosjes komen vechten om een bruin fornuis ook al doet hij het prima is helemaal vertekend.



Ik heb een prachtige grote soort Amerikaanse koelkast gewonnen via de weggeef. Oke er mankeerde iets aan, een kleine bartst die met tape of kit ( wat wij gedaan hebben) gemaakt is.

4000 leden, slechts 12 likes.



Dus nee er wordt echt niet om spullen gevochten, bovendien hebben de meeste mensen echt al wel die nodige spullen voor ze in die financiele sitaties komen.



Er wordt soms gedaan of mensen in de bijstand enzo straat arm zijn. Uit ervaring kan ik zeggen dat dit niet zo is en ze zijn al zeker niet zielig ( al kunnen sommigen zich wel zo gedragen).
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
nee ok, maar als ik dan de krant lees staat er wel bijna dagelijks hoe ontzettend arm veel mensen in nederland zijn, voedselbank enz. of stichting pepernoot of ze kujnnen niet de traktatie voor hun kind op school betalen. daar schrik ik van.
Ik vind het erg leuk om dingen weg te geven. Ik werd een beetje moe van marktplaats. Voor een dubbeltje eerste rang zitten en het kost enorm veel moeite en tijd. Ik heb toen besloten het gewoon te gaan weggeven. Geeft me een fijner gevoel ook. Bij ons zijn de regels best streng. Je mag geen 'motivatie' geven waarom juist jij het weg te geven ding veeeeeel harder nodig hebt dan de rest en er is geen tijdlimiet aan hoe lang je moet wachten tot je mag verloten.
Alle reacties Link kopieren
quote:huidprobleem schreef op 07 december 2015 @ 09:10:

maar hoe zienjullie dat dan? als je niet in de positie bent dat vader/vriend/kennislief voor je gaat rijden, je niet de psychische mogelijkheid hebt (bv je zit in een afgetrapte flat, zonder internet vol verdriet) dan ben je toch al zo blij dat je ueberhaupt iets onder je kont hebt en later als je weer wat bijgekomen bent mss op eigen krachten/kosten weer wat beters kunt regelen?



Jij schetst het wel heel triest. Dit is wel echt een uitzonderingsverhaal hoor. De meesten wiens relatie strandt hebben ook nog iets van vrienden. Niet iedereen kimt straatarm in een afgetrapte flat terecht.

Liefdesverdriet is na een week minder, daar zwelg je ook geen maanden in zonder ook maar iets te kunnen. Het verdwijnt dan misschien niet maar de meesten kunnen dan gewoon weer opstaan, werken, zelfs iets doen.



En ook dan betekend het niet dat je geen geld hebt en dus maar ieder lelijk stuk meubel moet aannemen. Daar moet je dan zelf ook nog weer vanaf zien te komen. Als de kringloop hier het op moet halen kost het gewoon geld. Kun je beter even naar ikea ( en die bezorgen zelfs).
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
quote:huidprobleem schreef op 07 december 2015 @ 09:44:

nee ok, maar als ik dan de krant lees staat er wel bijna dagelijks hoe ontzettend arm veel mensen in nederland zijn, voedselbank enz. of stichting pepernoot of ze kujnnen niet de traktatie voor hun kind op school betalen. daar schrik ik van.



En de meeste van die berichten zijn echt best wel overdreven. Wij liepen ook bij de voedselbank, maar ik voelde me niet arm.

Mensen gedragen zich vaak ook arm en zielig.

Wij hielden door alle regelingen in de bijstand meer over als nu. Terwijl we toen als arm gezien werden en nu niet ( nou ja nu misschien ook wel maar niet arm arm als in voedselbank enz).



En ja hoor er zijn echt schrijnende gevallen bij. Er zijn echt mensen die zelf droog brood eten zodat hun kinderen toch nog iets warms kunnen krijgen. Mensen die blij zijn met elk kledingstuk voor hun kinderen, hoe oud en lelijk ook.

Maar dat zijn er echt niet zoveel.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
En naast dat lelijke bruine gasstel van jou worden er ongetwijfeld ook nette witte gasstellen gratis of voor een habbekrats aangeboden. Als mensen dan toch die keuze hebben kiezen ze liever voor het witte. Ik snap niet waarom je verwacht dat ze dankbaar je voeten komen kussen omdat jij je oude zooi gratis wegdoet.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja heb het zelf dan wel een paar keer meegemaakt. Ben zelf totaal niet handig, toen niet in het bezig van een auto, niet technisch en geen cent te makken. En heel veel verdriet. Om dan ff naar de bouwmarkt te gaan en gezellig je huis te verven, ik zag het niet eens dat dat kon of hoe het moest. Had inderdaad niet een stel leuke mensen om me heen die het ff voor me gingen regelen, daar zit wel een verschil.
Kan iemand me vertertellen wat er aan de hand is met de stofzuigers? Echt dagelijks meerdere 'gevraagd berichten' voor stofzuigers. Heel soms ook voor andere huishoudelijke apparatuur, maar stofzuigers spannen echt de kroon.
Alle reacties Link kopieren
Het is weer de tijd van de vallende dennennaalden?
Alle reacties Link kopieren
quote:Orangetree schreef op 07 december 2015 @ 10:00:

Kan iemand me vertertellen wat er aan de hand is met de stofzuigers? Echt dagelijks meerdere 'gevraagd berichten' voor stofzuigers. Heel soms ook voor andere huishoudelijke apparatuur, maar stofzuigers spannen echt de kroon.Geen idee. Zeer boeiend
Al een account? Log dan hier in.
"Gratis voor wie het morgen op kan halen. M'n oma eet het niet meer. Ophalen in bloemenbuurt."



En dan een foto van twee broden die beiden al open zijn. Ik vraag me dan af.. .waarom eet oma geen brood meer zomaar ineens? Is oma aan gene zijde en daarom gestopt met brood eten. Is oma opstandig geworden en spontaan glutenvrij en is ze overgestapt op de Muesli? Geen flauw idee.
Alle reacties Link kopieren
quote:huidprobleem schreef op 07 december 2015 @ 09:59:

Nou ja heb het zelf dan wel een paar keer meegemaakt. Ben zelf totaal niet handig, toen niet in het bezig van een auto, niet technisch en geen cent te makken. En heel veel verdriet. Om dan ff naar de bouwmarkt te gaan en gezellig je huis te verven, ik zag het niet eens dat dat kon of hoe het moest. Had inderdaad niet een stel leuke mensen om me heen die het ff voor me gingen regelen, daar zit wel een verschil.



Ik vind huis verven dan ook weer geen pioriteit, heel eerlijk.

Een huis, een bed, koelkast, tafel, bank en/of stoel lijkt me eerder.



Heel verdrietig dat je dit hebt meegemaakt maar dat is echt een uitzondering. Dat maakt niet dat zoveel mensen dit ook hebben.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
quote:Orangetree schreef op 07 december 2015 @ 10:05:

"Gratis voor wie het morgen op kan halen. M'n oma eet het niet meer. Ophalen in bloemenbuurt."



En dan een foto van twee broden die beiden al open zijn. Ik vraag me dan af.. .waarom eet oma geen brood meer zomaar ineens? Is oma aan gene zijde en daarom gestopt met brood eten. Is oma opstandig geworden en spontaan glutenvrij en is ze overgestapt op de Muesli? Geen flauw idee.Gewoon allemaal vragen onder de advertentie. En dan meteen even vragen voor een stofzuiger. Voor de kruimels die ervan komen
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
quote:MadameQetesh schreef op 07 december 2015 @ 10:07:

[...]





Gewoon allemaal vragen onder de advertentie. En dan meteen even vragen voor een stofzuiger. Voor de kruimels die ervan komen



De broden zijn al weg en de advertentie is helaas gesloten

Ook de broden vlogen als warme broodjes over het internet.
Alle reacties Link kopieren
als de wanden er allerbelabberst uitzien is dat ook een stukje, maar inderdaad bank enz zijn wel prio.



als ik naar mezelf kijk, denk ik echt van was ik dan in die tijd zo achterlijk ofzo? ik kwam in die flat...zoveel meegemaakt...en echt niemand om me heen die s ff wat aanbood. heb nog aangeklopt bij de maatschappelijk juridische dienst maar die zeiden ook alleen maar je moet het zelf doen. mn internet deed het niet, vaste telefoon niet, heb met mijn mobiel nog voor een godsvermogen gebeld om dingen voor elkaar te krijgen...vreselijke tijd.



ja met een paar leuke mensen om je heen is het anders. dan heb je het idee dat t wel goedkomt en kan je inderdaad rustig internetshoppen naar goedkope en hippe dingetjes. lijkt me zalig. en dat je vader of moeder dat dan voor je gaat ophalen...naar boven tillen, je broer komt ff de wasmachine aansluiten....zalig.
Alle reacties Link kopieren
quote:huidprobleem schreef op 07 december 2015 @ 10:13:

als de wanden er allerbelabberst uitzien is dat ook een stukje, maar inderdaad bank enz zijn wel prio.



als ik naar mezelf kijk, denk ik echt van was ik dan in die tijd zo achterlijk ofzo? ik kwam in die flat...zoveel meegemaakt...en echt niemand om me heen die s ff wat aanbood. heb nog aangeklopt bij de maatschappelijk juridische dienst maar die zeiden ook alleen maar je moet het zelf doen. mn internet deed het niet, vaste telefoon niet, heb met mijn mobiel nog voor een godsvermogen gebeld om dingen voor elkaar te krijgen...vreselijke tijd.



ja met een paar leuke mensen om je heen is het anders. dan heb je het idee dat t wel goedkomt en kan je inderdaad rustig internetshoppen naar goedkope en hippe dingetjes. lijkt me zalig. en dat je vader of moeder dat dan voor je gaat ophalen...naar boven tillen, je broer komt ff de wasmachine aansluiten....zalig.Waarom heb je geen mensen om je heen dan?
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
ik kwam toen terug in n stad waar ik inmiddels niemand kende en t was niet echt de situ voor mij om s ff leuk vrienden te gaan maken, had veel meegemaakt. daarnaast zieke moeder, ouders op afstand ga zo maar door.



als de buurman me al een keer wou helpen door bv me de oplader van zn telefoon te lenen was ik al blij, zou echt niet weten wie voor mij ff naar de gamma was gereden en mijn laminaatvloertje had gelegd.
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 07 december 2015 @ 10:14:

[...]



Waarom heb je geen mensen om je heen dan?



Dat vraag ik me ook af. Geen ouder? Een vriendin.



Echt rot hoor dat je zo zat maar wat tegen je gezegd is klopt: je moet het zelf doen.

Mensen kunnen niet ruiken wat je nodig hebt. Dus er wordt je dan ook niks aangeboden. Je zult eerst zelf moeten vragen om hulp of evt spullen. Dat is niet makkelijk maar soms heb je geen keus.

Maar zoals ik het lees was je toen ( nu nog?) vooral erg down. Misschien zag je gewoon niet in dat je het echt zelf moet doen.

Dat is niet makkelijk maar wel de realiteit.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven