Oude spelletjes

11-03-2015 19:33 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als twee bejaarden zaten we net met de kinderen te kletsen over oude computerspelletjes. We hebben ze ook filmpjes laten zien van oude spellen. Lemmings, Space invader. Heerlijk om zo eens te graven in die oude spellen. Help dit oude mens met deze mooie herinneringen, wat hebben jullie vroeger gespeeld op de computer? En weten jullie nog welke oude online spellen het nog steeds doen, er schijnen sommige oudjes nog steeds te draaien.
Op de Commodore 64: pong en Blue Max

Later op de Mac plus: Tetris en Scarab of Ra
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 12 maart 2015 @ 04:01:

Supaplex! En Lemmings inderdaad.En Breakout.Jaaaa, supaplex!! Uúúúren gespeeld. Wel moeilijk vond ik.
Jeugd



Mijn eerste spellen waren Pentrator ( https://c2.staticflickr.com/2/1275/6252 ... f7f046.jpg ), Asylum ( http://amigan.1emu.net/trs-80/asylum.gif ) en Sea Dragon ( http://www.trs-80.org/wp-content/upload ... ntrs80.png )
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 12 maart 2015 @ 19:34:

[...]





Geen versie van Boulder Dash?



Bedankt voor het meedenken. Maar nee, dat is 'm niet. Het was nóg minimalistischer vormgegeven.

En het poppetje bestond in mijn herinnering uit een paar lijntjes.
Alle reacties Link kopieren
Heel vroeger hadden we op school de MSX1 met casettebandjes. Daarop konden we topografie spelen. Met een helicopter vloog je over de kaart van Nederland of een provincie. Je moest dan naar de plaats of rivier vliegen voor punten.

Ook zat er een tekenprogramma op paint. Daarmee kon je een tekening maken met kleurtjes op het beeldscherm. Veel stelde dat nog niet voor. Een van de eerste spelletjes die ik me herinner was snake.



Later veel spellen gespeeld zoals atlethic land, bosconian, river raid, roadfighter, magical kid wiz, ping pong, olimpische spelen met oa schoonspringen, goonies en nog heel veel meer.
Ja dat topospel had ik ook thuis (msx2) en ook op school trouwens. Daar stegen mijn cijfers voor topografie enorm door.
Alle reacties Link kopieren
Leuk al die herinneringen. Laatst weer monkey island gespeeld, op de xbox. Toch anders, maar Guybrush Treepwood mighty pirate blijft geweldig. Andere adventureserie die ik graag speelde was Kyrandia.



De andere spelers van dr 7th guest, ook de walktrough gebruikt voor sommige puzzels (heb toen het boek uit de bibliotheek gehaald). Ik weet nog hoe de blikken in de keuken moeten staan.
quote:ikeaverslaafde schreef op 12 maart 2015 @ 19:29:

[...]





Chip's Challenge? http://en.wikipedia.org/wiki/Chip%27s_ChallengeJa! Dank je wel
Alle reacties Link kopieren
quote:madeliefje333 schreef op 14 maart 2015 @ 14:49:

Heel vroeger hadden we op school de MSX1 met casettebandjes. Daarop konden we topografie spelen. Met een helicopter vloog je over de kaart van Nederland of een provincie. Je moest dan naar de plaats of rivier vliegen voor punten.

Ook zat er een tekenprogramma op paint. Daarmee kon je een tekening maken met kleurtjes op het beeldscherm. Veel stelde dat nog niet voor. Een van de eerste spelletjes die ik me herinner was snake.



Later veel spellen gespeeld zoals atlethic land, bosconian, river raid, roadfighter, magical kid wiz, ping pong, olimpische spelen met oa schoonspringen, goonies en nog heel veel meer.Oh dat is waar ook, dat heb ik ook nog gedaan. Achteraf gezien wel bijzonder dat er gewoon iets voor de nederlandse markt was gemaakt.
quote:thistle schreef op 15 maart 2015 @ 16:23:

[...]



Oh dat is waar ook, dat heb ik ook nog gedaan. Achteraf gezien wel bijzonder dat er gewoon iets voor de nederlandse markt was gemaakt.Je had in die tijd veel hobbyende leraren
Alle reacties Link kopieren
quote:gevondenvoorwerp schreef op 11 maart 2015 @ 22:53:

De aller aller oudste die ik me kan herinneren speelden we op de Commadore 64. En het was een figuurtje uit allemaal streepjes opgezet geloof ik en die liep dan door een soort grot. Heeeel erg basic. Weet iemand nog hoe die heet?



Edit: het spel was nog niet in kleur. Echt alleen maar in streepjes of stipjes ofzo opgezet. Zo simpel als je maar kan bedenken.Was het misschien Miner 2049 ?

Miner 2049
Niet zeuren, gewoon poetsen.
Alle reacties Link kopieren
Wij speelde op de pc altijd alley cat. Je was dan een zwart katje en je kon via een bewegende waslijn een raam binnen waar je dan een opdracht moest doen (muizen uit de kaas vangen, vissen uit de kom vangen, bakjes van de honden leeg eten zonder dat de honden wakker werden). Vond ik zo'n leuk spel. Ik weet nog steeds hoe het muziekje ging...

Later kreeg ik een NES (8 bit), die ik nog steeds heb btw.

Daar had ik heel veel spellen bij, oa mario, duckhunt, lemmings, castlevania, monopoly, star wars, Friday the 13th, en nog veel meer.
Alle reacties Link kopieren
Een spelletje met diverse levels waarin je een poppetje, mannetje oid ergens doorheen moest loodsen, laten vallen, bommetjes moest ontwijken of juist laten ontploffen. Het was een soort van doolhof waar je doorheen moest. Beetje een combi dus van Mario, Pacman en Where's my water.



Wij speelden dit in 1994 op een Windows 3.11 computer en ik probeer al een paar weken te achterhalen hoe dit spelletje nou heette. Iemand?
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Lands of Lore begin jaren 90.

Als dat paard over de ophaalbrug ging hoorde je: Klopperdeklopperdeklopperdeklop. Fantastisch vond ik dat.



óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
quote:Lelietje-van-Dalen schreef op 16 maart 2015 @ 12:08:

Een spelletje met diverse levels waarin je een poppetje, mannetje oid ergens doorheen moest loodsen, laten vallen, bommetjes moest ontwijken of juist laten ontploffen. Het was een soort van doolhof waar je doorheen moest. Beetje een combi dus van Mario, Pacman en Where's my water.



Wij speelden dit in 1994 op een Windows 3.11 computer en ik probeer al een paar weken te achterhalen hoe dit spelletje nou heette. Iemand?



bedoel je supaplex?



Alle reacties Link kopieren
Ik speel nu soms nog Commander Keen (4-5-6) op mijn Macbook (via Boxer), nog altijd geweldig.





Verder speelde ik ook graag:

- Alley Cat





- Gorillas





- Budokan





- Golden Axe





- Maniac Mansion II: Day of the tentacle

Alle reacties Link kopieren
Oh betoverend!!!!!



Dat is hem inderdaad.

Nu nog even zoeken of ik daar nog aan kan komen.

Superspel!
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Yep gevonden.

En hij doet het ook nog in Windows 8!!!!







Ik ben even spelen.....
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!!!

Ik speelde ook heel veel spelletjes vroeger...

Tetris

***

Tankje (je moest zand weggraven om je tegenstander te zoeken en dood te schieten). Dit stond nog op een floppie. Geweldig! Heel veel uren gespeeld. Dit spelletje..

***

En... dit spelletje.. kan echt niet op de naam komen. Je kon schilden kopen om jezelf te beschermen. Je moest de snelheid en de hoek bepalen. Super leuk!
Niets hoeft, paarden wel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven