Avondeten: schalen of pannen?

24-11-2014 09:25 438 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als ik het avondeten maak, dan vind ik het belangrijk dat het eten goed is maar ook dat het leuk wordt opgedekt.

Dat betekent: de tafel netjes dekken (geen andere spullen meer op tafel), en het betekent ook dat ik het eten eerst in schalen doe en dan pas op tafel zet. Dus geen pannen van het fornuis naar de tafel.



Mijn man denkt hier anders over en vindt vooral het eerst in schalen doen overbodig. Dat betekent dat hij altijd de pannen zo op tafel zet. In het kader van 'pick your battles' laat ik dit verder voor wat het is en ga ik er niet over in discussie. Toch vind ik het jammer.



Ik vraag me soms wel af, ben ik anno 2014 erg traditioneel / omslachtig door het eten op te dienen in schalen in plaats van de pannen waarin het is gekookt? Of zijn er meer gezinnen waarin dit gebeurt?



Als we ergens anders eten, dan zie ik meestal ook schalen verschijnen in plaats van pannen (behalve natuurlijk wanneer iets uit de oven komt). Maar dat kan ook komen omdat mensen nu eenmaal wat meer hun best doen als er mensen blijven eten.
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
quote:matroesjka_ schreef op 27 november 2014 @ 07:58:

En ik dacht hier even rustig wakker te kunnen worden met een kneuterige discussie over pannen en schalen.Dat komt niet meer goed ben ik bang
Alle reacties Link kopieren
Ik kom net weer even kijken bij dit andijvie-topic, is het ineens een heel ander verhaal geworden.

Ik schrik er van....
Doe niet zo lullig tegen die arme TO. Ze heeft het al zo moeilijk, met een man die naar de hoeren gaat en auto's en huizen koopt alsof het warme broodjes zijn en dan ook nog eens al dat gedoe met dat kind dat ze hem in de maag moest splitsen. Mag dat arme mens dan tenminste op haar eettafel nog een beetje fatsoen hebben?
quote:Lady-Voldemort schreef op 27 november 2014 @ 09:51:

Doe niet zo lullig tegen die arme TO. Ze heeft het al zo moeilijk, met een man die naar de hoeren gaat en auto's en huizen koopt alsof het warme broodjes zijn en dan ook nog eens al dat gedoe met dat kind dat ze hem in de maag moest splitsen. Mag dat arme mens dan tenminste op haar eettafel nog een beetje fatsoen hebben?



LadyVoldemort

Je hebt gelijk! Dat moeten wij allemaal niet doen, echt niet, heeft ze niet verdiend.

Mooie post!



( )



Dus dames, heren, halfheren, twijfelheren, vermomde heren en transgeniale overige types die hier meeschrijven:



On topic! TO heeft nog een serieuze heikele kwestie voorgelegd een paar Posts terug, hadden jullie nog geeneens gemerkt zeg!



Kwestie: mogen zondagse dekschalen ook door de week op tafel gezet.



Ik trap maar af: nee, naar mijn mening absoluut niet, anders zouden het natuurlijk geen zondagse dekschalen heten. Je gebruikt toch ook geen ontbijtbordjes voor het diner!

Voor doordeweeks benut je eenvoudige, maar smaakvolle weekse dekschalen.
Alle reacties Link kopieren
Gut zeg TO, gisteren reageerde ik nog dat ik een reactie van jou over een hoog liggende lat vals vond.



Vandaag begrijp ik dat jij die vrouw bent die je man eeuwig zijn hoerenbezoek van lang geleden nadraagt, en zelfs dat topic komt weer in een nieuw daglicht te staan nu ik vandaag erbij lees dat je je man een kind hebt aangenaaid.



Daar kan ik niet meer eerlijk vanuit het hart op reageren zonder een ban te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een verrassende plotwending in dit topic....



Gisteren met plezier dit topic gelezen. Als echt pannen-op-tafel-mens vond ik het verrassend dat ze nog bestaan, de schalentypes. Nog veel verrassender was de pannenblijvenophetfornuisendaarschepikdebordenop-variant. Echt waar, in al die jaren nog nooit over nagedacht....

Altijd in voor een experiment heb ik dat gisteren maar eens gedaan. De mannen keken stomverbaasd, maar kwamen braaf hun bordje volscheppen. En gek genoeg beviel het eigenlijk wel. De tafel lijkt een stuk ruimer en het zit wel gezellig zo, zonder al die pannen en schalen op tafel (zoals gezegd vaak meerdere gererechten, gisteren was het bloemkool, sausje, gehaktballetjes, krieltjes, salade en een gebakken visje voor vleesverlater). Bovendien heb ik het bij een bordje eten gehouden, waar ik normaal zonder nadenken nog wat meer opgeschept zou hebben.
Alle reacties Link kopieren
Leuk Sassefras!

Wat ik ook wel een eye-opener vond is hoe enorm groot onze borden tegenwoordig zijn. Zelfs een normaal bord is al aanzienlijk groter dan de borden van mijn oma (want die heb ik ook staan). Wij pakken dus regelmatig een bord van oma's stapel op onze 'balansdagen'.
Alle reacties Link kopieren
Vroeg me al even af hoe een topic over 'wel of geen schalen' ( wat me niet direct zou boeien) bijna 400 reacties kon opleveren. Nieuwsgierig geworden, toch maar even kijken.



Wow!
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
quote:kerol schreef op 27 november 2014 @ 10:59:

Gut zeg TO, gisteren reageerde ik nog dat ik een reactie van jou over een hoog liggende lat vals vond.



Vandaag begrijp ik dat jij die vrouw bent die je man eeuwig zijn hoerenbezoek van lang geleden nadraagt, en zelfs dat topic komt weer in een nieuw daglicht te staan nu ik vandaag erbij lees dat je je man een kind hebt aangenaaid.



Daar kan ik niet meer eerlijk vanuit het hart op reageren zonder een ban te krijgen.







Zie de post van LadyVoldemort, Kerol! We moeten niet meer zo lullig doen tegenover TO, want die heeft een heel zwaar leven. Dus hup, terug on topic. Wat is nou jouw mening over zondagse dekschalen op woensdag gebruiken.

En kun je een sausje opdienen in een soepkommetje of moet dat toch in een jusboot.
Alle reacties Link kopieren
Haha, wat leuk Sassefras!



Ineens kan je door een topic out-of-your-own-box iets bedenken, blijkt het zomaar nog praktisch te zijn ook.
Ik heb alleen maar zondagse schalen. Die staan zowel doordeweeks als op zondag in de kast. Woensdag is een van mijn 'rechtstreeks uit de plastic bak eten en gauw sporten' dagen. Dus hier zeker geen zondagse schaal op woensdag op tafel.
Alle reacties Link kopieren
quote:duizendbloemen schreef op 27 november 2014 @ 11:36:

[...]









Zie de post van LadyVoldemort, Kerol! We moeten niet meer zo lullig doen tegenover TO, want die heeft een heel zwaar leven. Dus hup, terug on topic. Wat is nou jouw mening over zondagse dekschalen op woensdag gebruiken.

En kun je een sausje opdienen in een soepkommetje of moet dat toch in een jusboot.



Bij ons komt de jus uit een pakje in een steelpannetje op tafel.

Ik snap wel dat niet iedereen de lat zo hoog legt.



Naar aanleiding van het levensverhaal van TO gaat de saus vanaf nu alleen nog over de buik en niet meer daar waar het beter warm blijft. Ook ik steek wel degelijk dingen op van zo'n topic waar ik eerder niet over nadacht.
@ Mieshka, , Amy Groskamp ten Have is aan jou ook niet besteed! En dat terwijl je ze dus wel hebt hè, die schalen.



@ Kerol, hartverwarmend om te lezen dat je je open kunt opstellen ten aanzien van de normes en waardes. Je bent op de goede weg.
Ik heb niet eens echte dekschalen maar dan weer wel een echt kerstservies.
Ik haal het vlees uit de pan en maak de jus in de vleespan.

Van daaruit schep ik het vanaf het fornuis over de aardappelen.

Ik heb wel een echte porseleinen juskom wat zeg ik wel 2 maar die gebruik ik nooit..

Soms met kerst om saus in te doen maar verder staan ze in de kast.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen schalen, geen zondags servies, geen kerstservies, geen servetten...trieste bedoening bij ons hè
Geen kerstservies Mundy?

Zit jij met kerst gewoon een beetje van ordinaire doordeweekse borden te bikken?
Alle reacties Link kopieren
Ja zo aso zijn wij nou eenmaal, net tokkies joh!
Alle reacties Link kopieren
quote:Mundy schreef op 27 november 2014 @ 12:17:

Ik heb geen schalen, geen zondags servies, geen kerstservies, geen servetten...trieste bedoening bij ons hè En een ruimte in de kast als je niet al die meuk hoeft op te slaan! Heerlijk
quote:bootje_op_de_golven schreef op 27 november 2014 @ 08:34:

[...]



Sowwy

*biedt een mooie schaal aan als goedmakertje*ik wil geen schaal, die gebruik ik niet! doe maar een pannenset
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 27 november 2014 @ 12:31:

[...]

ik wil geen schaal, die gebruik ik niet! doe maar een pannenset
quote:diamond-gloss schreef op 27 november 2014 @ 12:14:

Ik heb niet eens echte dekschalen maar dan weer wel een echt kerstservies. Kerstservies! ik ben druk aan het sparen, maar heb tot nu toe vooral serveer-kerstservies. Borden niet, ik eet graag van rustige borden en dat gaat niet met het kerstservies dat ik mooi vind ik hou het dus maar op schalen en diepe borden om met kerst wel alles mooi te kunnen serveren ipv de pan op tafel
Alle reacties Link kopieren
quote:Mundy schreef op 27 november 2014 @ 12:17:

Ik heb geen schalen, geen zondags servies, geen kerstservies, geen servetten...trieste bedoening bij ons hè
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een antiek servies van mijn overgrootmoeder en het is nog helemaal compleet. Ik ben daar de gek om doordeweek daar het eten op te serveren. Eigenlijk mag er van mij niet eens naar gewezen worden.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:bootje_op_de_golven schreef op 27 november 2014 @ 12:30:

[...]



En een ruimte in de kast als je niet al die meuk hoeft op te slaan! Heerlijk



Ik heb hier een complete kast vol staan. 8-delig servies met schalen, dekschalen en alles wat er ver aan spul bijhoort. Bestekcassette, cassette serveerlepels, servetringen, linnen servetten en tafelkleden.



Ooit toen ik het huis uitging van mijn ouders gekregen en nooit gebruikt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven