Avondeten: schalen of pannen?

24-11-2014 09:25 438 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als ik het avondeten maak, dan vind ik het belangrijk dat het eten goed is maar ook dat het leuk wordt opgedekt.

Dat betekent: de tafel netjes dekken (geen andere spullen meer op tafel), en het betekent ook dat ik het eten eerst in schalen doe en dan pas op tafel zet. Dus geen pannen van het fornuis naar de tafel.



Mijn man denkt hier anders over en vindt vooral het eerst in schalen doen overbodig. Dat betekent dat hij altijd de pannen zo op tafel zet. In het kader van 'pick your battles' laat ik dit verder voor wat het is en ga ik er niet over in discussie. Toch vind ik het jammer.



Ik vraag me soms wel af, ben ik anno 2014 erg traditioneel / omslachtig door het eten op te dienen in schalen in plaats van de pannen waarin het is gekookt? Of zijn er meer gezinnen waarin dit gebeurt?



Als we ergens anders eten, dan zie ik meestal ook schalen verschijnen in plaats van pannen (behalve natuurlijk wanneer iets uit de oven komt). Maar dat kan ook komen omdat mensen nu eenmaal wat meer hun best doen als er mensen blijven eten.
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 27 november 2014 @ 14:23:

Iedereen kan zijn bijdrage storten op giro 666. Ik zorg dat het terecht komt waar het nodig is.



*kucht*Nou zo zie je maar weer hoeveel moois er kan voortkomen uit een simpele topic op het Viva-forum.. (pinkt een traantje van ontroering weg).
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
Och jeetje....ik wist helemaal niet dat er ook nog normen waren hoe veel servies je moet hebben. Hoe heurt dat dan in relatie tot verschillende gezinssituaties?
quote:Janneke012345 schreef op 27 november 2014 @ 19:13:

[...]





Nou zo zie je maar weer hoeveel moois er kan voortkomen uit een simpele topic op het Viva-forum.. (pinkt een traantje van ontroering weg).Aan tranen hebben we niks , storten moet je, op giro 666.
quote:matroesjka_ schreef op 27 november 2014 @ 19:27:

Och jeetje....ik wist helemaal niet dat er ook nog normen waren hoe veel servies je moet hebben. Hoe heurt dat dan in relatie tot verschillende gezinssituaties?In gebroken gezinnen kan de serviessituatie best wel penibel zijn, maar dan gaat 't om de goede intentie.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 27 november 2014 @ 19:27:

Och jeetje....ik wist helemaal niet dat er ook nog normen waren hoe veel servies je moet hebben. Hoe heurt dat dan in relatie tot verschillende gezinssituaties?Hoe bedoel je? Iedereen aan tafel zou gewoon hetzelfde servies, zilveren bestek, gesteven servet in een zilveren servetring en kristallen glazen moeten krijgen, of je nu bij je zus inwoont met vijf kinderen van drie vaders of je bent getrouwd en hebt samen met je man twee kinderen en een Golden Retriever.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:juliaaana schreef op 27 november 2014 @ 16:02:

[...]





Los van wat ik van de uitingen van TO vind, vind ik dit toch ook wel een heel kinderachtige reactie.

Dit is toch basisschool-pesterijtjes?Klopt, ik pas me graag aan
Alle reacties Link kopieren
quote:duizendbloemen schreef op 27 november 2014 @ 19:32:

[...]





Aan tranen hebben we niks , storten moet je, op giro 666.+ 1
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:duizendbloemen schreef op 27 november 2014 @ 19:34:

[...]





In gebroken gezinnen kan de serviessituatie best wel penibel zijn, maar dan gaat 't om de goede intentie.Ja psies dan heb je meestal maar de helft van het huwelijksservies.. Of nog erger helemaal niets omdat je ex zo'n hebberd is of omdat jij alle borden naar zijn kop hebt gesmeten.h
Alle reacties Link kopieren
Bij ons eten de beesten uit Alessi en wij van een Ikeaatje.
Ye ken.
Alle reacties Link kopieren
quote:GrannyWeatherwax schreef op 27 november 2014 @ 19:37:

Bij ons eten de beesten uit Alessi en wij van een Ikeaatje.









Uiteraard eten huisdieren uit Alessi, waar anders uit. Maar Ikea? Echt, ik heb altijd gedacht dat jij een dame van stand was.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Alas, ik ben een notoire slons en spons.
Ye ken.
quote:diamond-gloss schreef op 27 november 2014 @ 19:37:

[...]



Ja psies dan heb je meestal maar de helft van het huwelijksservies.. Of nog erger helemaal niets omdat je ex zo'n hebberd is of omdat jij alle borden naar zijn kop hebt gesmeten.hGooien naar je aanstaande ex kun je daarom ook het beste doen met/vanuit het messenblok.
Alle reacties Link kopieren
De enige pan die op tafel komt is met gebakken eieren, met Turkse worst. Dat eten mijn man en zoon rechtstreeks uit de pan, dippend met brood.



Verder nooit pannen op tafel. Ik schep op in de keuken, als een van ons nog trek heeft loop ik nog een keer. Of het gaat in schalen. Dat ligt eraan wat we eten.

Als ik bijv Indiaas heb gekookt of kip uit de oven in een grote schaal met aardappels, pepers, tomaten, schep ik dat uit de ovenschaal in een andere schaal.

Soms neem ik ook zo'n grote platte schaal, vul ik met rijst, 3 soorten vlees, salades. Dat staat altijd mooi en wat over is is voor de dagen erna.



Ontbijt doen we alleen het weekend samen en als ik zin heb leg ik op zondag alle vleeswaren op een platte schaal, schaal met komkommer/tomaat/wortelsalade, een schaal met Turkse en Nederlandse kaas, verschillende soorten brood, een eiergerecht in een schaal. Dan staat de hele tafel vol en dat vind ik gezellig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven