Veganistisch en bbq

05-05-2016 11:45 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Zondag geven wij een BBQ voor vrienden. Eén van hen eet veganistisch en als goede gastvrouw wil ik natuurlijk ook voor hem iets lekker voorzien. Hij is niet erg streng, vindt het bijvoorbeeld niet erg om het rooster te delen met de stukken vlees. Natuurlijk kunnen we gewoon wat groenten roosteren voor hem maar dat lijkt me zo saai.



Heeft er iemand lekker recepten of toffe ideeën om ook hem een smakelijke namiddag te bezorgen? Mijn dank is groot!
- Inderdaad: schijven watermeloen even op de bbq. Klinkt gek, maar is heel lekker

- Aardappelsalade met vegan-mayo, peterselie en bieslook

- Avocado halveren en kort grillen op één kant. Besprenkelen met citroensap en zeezout en zo uitlepelen (eventueel met tortillachips of wat brood).

- Gegrilde groene asperges met een kaas-vrije pesto (de AH Biologisch groene pesto is bijvoorbeeld veganistisch).

- Tabouleh-salade: couscous met heel fijngesneden tomaat, paprika, komkommer, rode ui, peterselie en munt. Kruiden met citroensap, zout en peper.

- Aubergine in plakken snijden en insmeren met olijfolie (eventueel serveren met een knoflooksaus van sojayoghurt of met geroosterde pijnboompitten en basilicum)



- En inderdaad: maak spiezen van de groente om de boel net wat meer sfeer te geven.

- Gebruik voor de sojayoghurt de Mild&Creamy van Alpro met een klein beetje citroensap of azijn. De Mild&Creamy is al de minst zoete en zelfs die kan nog wel wat meer zuur gebruiken.

- Er zijn ook allerlei vleesvervangers te krijgen, maar let op dat in heel veel vleesvervangers wel ei of zuivel zitten!



En ten slotte nog een tip uit eigen ervaring: maak grote porties van alle vegan-dingen (en bij voorkeur zo veel mogelijk gerechten vegan). Mijn ervaring met als enige een ander dieet hebben, is namelijk dat je je a) toch een beetje het geval apart voelt als jij een paar eigen, speciale bakjes hebt en b) door de schaarste mensen op de één of andere manier allemaal veel liever willen hebben wat jij eet, waardoor jij uiteindelijk je halve portie kwijt bent aan mensen die willen proeven (of per ongeluk jouw portie opgegeten hebben).
ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar watermeloen steak staat al een tijdje om mijn want to try lijstje:

http://www.devegetarier.n ... /gegrildewatermeloensteak
Misschien ook handig om heel duidelijk te zijn naar de andere gasten dat dit voor je veganistische gast is. Ik zie het regelmatig gebeuren dat men speciaal iets maakt of koopt voor dieetwensen van een gast en dat dit vervolgens zo lekker (maar weinig) is dat iedereen wilt proeven en er weinig over blijft voor de persoon waar het voor bedoeld is. Dit geldt extra als persoon in kwestie niet zo assertief is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet doorgelezen, ik zie het wel als ik de mosterd moet pakken.



Spiesjes met bijv. een (eventueel iets voorgegaard) sjalotje, paprika, champignons, kerstomaatje, stukje ananas. Als je daar een warme saus bij geeft, bijv. kerriesaus, is het iets completer, wel kruidenbouillon gebruiken.

Een (paar) vegaburger(s)? Niet echt origineel.

Gegrilde banaan, de schil aan één kant opensnijden, beetje honing en geraspte kokos erover, als nagerecht.



Bijgerechten zijn meestal niet zo'n probleem, bijvoorbeeld een simpele Kartoffelsalat met wat pittige kruiden en flink wat gehakte bieslook, wat mayonaise en crème fraîche. Dat vult aardig. Een huzarensalade zonder vlees is ook niet vies, dan kun je ook nog kiezen tussen piepers, pasta, rijst, bulgur en couscous als basis.



Ik heb alleen zo nu en dan een mee-etende vegetariër.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 05 mei 2016 @ 13:17:

Ik heb niet doorgelezen, ik zie het wel als ik de mosterd moet pakken.



Spiesjes met bijv. een (eventueel iets voorgegaard) sjalotje, paprika, champignons, kerstomaatje, stukje ananas. Als je daar een warme saus bij geeft, bijv. kerriesaus, is het iets completer, wel kruidenbouillon gebruiken.

Een (paar) vegaburger(s)? Niet echt origineel.

Gegrilde banaan, de schil aan één kant opensnijden, beetje honing en geraspte kokos erover, als nagerecht.



Bijgerechten zijn meestal niet zo'n probleem, bijvoorbeeld een simpele Kartoffelsalat met wat pittige kruiden en flink wat gehakte bieslook, wat mayonaise en crème fraîche. Dat vult aardig. Een huzarensalade zonder vlees is ook niet vies, dan kun je ook nog kiezen tussen piepers, pasta, rijst, bulgur en couscous als basis.



Ik heb alleen zo nu en dan een mee-etende vegetariër.Da's alleen niet veganistisch...
Alle reacties Link kopieren
quote:Nomad schreef op 05 mei 2016 @ 13:16:

Misschien ook handig om heel duidelijk te zijn naar de andere gasten dat dit voor je veganistische gast is. Ik zie het regelmatig gebeuren dat men speciaal iets maakt of koopt voor dieetwensen van een gast en dat dit vervolgens zo lekker (maar weinig) is dat iedereen wilt proeven en er weinig over blijft voor de persoon waar het voor bedoeld is. Dit geldt extra als persoon in kwestie niet zo assertief is.Goed dat je daar meteen aan denkt, ik heb ook wel van iemand gehoord dat niet vegetariers en niet veganisten zich soms op de andere gerechten storten, misschien is het nieuwsgierigheid maar het is niet echt netjes.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Onorgineler dan kerriesaus wordt het denk ik niet.



Veel veganisten eten ook geen honing.
Liever elitair dan een pauper!
Alle reacties Link kopieren
quote:the-dowager schreef op 05 mei 2016 @ 13:24:

[...]





Da's alleen niet veganistisch... En je dacht natuurlijk dat je me iets nieuws vertelde.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kalliope schreef op 05 mei 2016 @ 13:27:

Onorgineler dan kerriesaus wordt het denk ik niet.



Veel veganisten eten ook geen honing.O ja, daar dacht ik even niet aan, klein beetje suikerstroop uit zo'n flesje misschien? Eigenlijk hoeft er niet eens extra zoet bij.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben iemand die vlees eet, maar beperkt. Ik eet eigenlijk liever groente. Ben dan ook altijd een beetje jaloers dat vegetariers lekkere groente gerechten en salades krijgen en als niet vega je je moet beperken tot vlees en brood en een schraal plakje komkommer.



Wat ik wil zeggen: serveer groente gerechten voor iedereen en voor de vleeseters doe je daar wat vlees bij. Ik doe het zo en word echt gewaardeerd door gasten (meestal grotendeels wel vleeseters) dat ze zo lekker en origineel (wat in mijn ogen dan best meevalt met groentespiezen, aubergines, pasta en couscous salades) gegeten hebben.
quote:MarianneDavids schreef op 05 mei 2016 @ 13:27:

[...]





En je dacht natuurlijk dat je me iets nieuws vertelde.



Nee hoor, alleen dat je even vergeten was dat het niet over vegetariërs, maar veganisten ging. Zo heb ik twee weken geleden hier op het forum iemand met een notenallergie nog vrolijk zitten aanraden amandelen in een gerecht te gebruiken.



En als TO zelf ruiterlijk toegeeft niet zo thuis te zijn in de veganistenwereld, is het wellicht handig nog eens extra te benadrukken dat de door jou aangeraden producten dus niet veganistisch zijn.



En on topic: TO, als je nog recepten hebt waarvoor je normaal gesproken spekjes zou gebruiken (in een aardappelsalade bijvoorbeeld) kan je dat zoutige ook namaken met bijvoorbeeld zoute olijven (taggia, kalamata), kappertjes en zongedroogde tomaten.
Alle reacties Link kopieren
Super deze gerechten . Zoonlief zal er blij mee zijn.

In Duitsland bij de grote Real of andere supermarkt zijn er ook veel vegetarische spullen. Ook Kartoffelsalat en witte kool salade.

Hoe kan ik die tempeh, het beste grillen?of kruiden?.

Dank alvast
quote:damas schreef op 05 mei 2016 @ 13:51:

Ik ben iemand die vlees eet, maar beperkt. Ik eet eigenlijk liever groente. Ben dan ook altijd een beetje jaloers dat vegetariers lekkere groente gerechten en salades krijgen en als niet vega je je moet beperken tot vlees en brood en een schraal plakje komkommer.



Wat ik wil zeggen: serveer groente gerechten voor iedereen en voor de vleeseters doe je daar wat vlees bij. Ik doe het zo en word echt gewaardeerd door gasten (meestal grotendeels wel vleeseters) dat ze zo lekker en origineel (wat in mijn ogen dan best meevalt met groentespiezen, aubergines, pasta en couscous salades) gegeten hebben.



Zelfs mijn vleesminnende oom klaagde pas dat hij ook wel een schepje groente had gelust bij zijn bord-vol-vlees.



Je kan inderdaad een paar veganistische gerechten maken die (vrijwel) iedereen lekker vindt.



En dan een paar vegan spiesjes apart voor haar.



O ja, zorg voor genoeg opscheplepels. Ik (vegetariër) vind het niet fijn als iemand eerst krabsalade opschept en met diezelfde opscheplepel de pastasalade opschept. En als er stukjes filet americain op de kerstomaatjes zitten.
Alle reacties Link kopieren
Denk bij salade alsjeblieft niet alleen aan aardappelsalade en pastasalade. Mijn grote ergenis bij bbq in het algemeen is het gebrek aan lekker frisse salade, tewijl het vaak juist wel goed weer is. Maak een lekkere groene salade erbij. En maak genoeg, want vaak wil de rest dit eigenlijk ook wel!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lapflop schreef op 05 mei 2016 @ 14:25:

Denk bij salade alsjeblieft niet alleen aan aardappelsalade en pastasalade. Mijn grote ergenis bij bbq in het algemeen is het gebrek aan lekker frisse salade, tewijl het vaak juist wel goed weer is. Maak een lekkere groene salade erbij. En maak genoeg, want vaak wil de rest dit eigenlijk ook wel!Ja en groente om te grillen naast de salade. En eventueel meloenschijven heerlijk fris!
Spiezen met ananas, kaneel, kruidnagel en ipv honing maple syrup. Inpakken in folie. Goddelijk.
Deze zálige veganistische burger kan je zelf maken: www.ah.nl/allerhande/recept/R-R785932/tuinbonenburger
Alle reacties Link kopieren
quote:Lapflop schreef op 05 mei 2016 @ 14:25:

Denk bij salade alsjeblieft niet alleen aan aardappelsalade en pastasalade. Mijn grote ergenis bij bbq in het algemeen is het gebrek aan lekker frisse salade, tewijl het vaak juist wel goed weer is. Maak een lekkere groene salade erbij. En maak genoeg, want vaak wil de rest dit eigenlijk ook wel!Een rauwkostsalade maak ik automatisch,behalve op zaterdag, dan grazen we meestal. Zonder rauwkost of groene salade als je het zo noemt, is mijn maaltijd niet compleet.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:the-dowager schreef op 05 mei 2016 @ 13:58:

[...]





Nee hoor, alleen dat je even vergeten was dat het niet over vegetariërs, maar veganisten ging. Zo heb ik twee weken geleden hier op het forum iemand met een notenallergie nog vrolijk zitten aanraden amandelen in een gerecht te gebruiken.



En als TO zelf ruiterlijk toegeeft niet zo thuis te zijn in de veganistenwereld, is het wellicht handig nog eens extra te benadrukken dat de door jou aangeraden producten dus niet veganistisch zijn.



En on topic: TO, als je nog recepten hebt waarvoor je normaal gesproken spekjes zou gebruiken (in een aardappelsalade bijvoorbeeld) kan je dat zoutige ook namaken met bijvoorbeeld zoute olijven (taggia, kalamata), kappertjes en zongedroogde tomaten.Over welke producten heb je het dan, behalve de honing waar ik even niet aan dacht? Ik vermoed mayo maar er bestaat ook mayo waar geen ei inzit, ik heb alleen geen flauw idee of je dat in Nederland vindt, ik heb het weleens in Franse supermarkten gezien. Het leek vrij dun, tussen mayo en een vinaigrette in. Aan de crème fraîche heb ik inderdaad ook niet gedacht, met vegetariërs heb ik genoeg ervaring, daardoor schoot die salade door mijn hoofd. De volgende keer zal ik een gerecht beter ontleden, bij dezen beloofd.
verba volant, scripta manent.
Eventueel er gewoon voor iedereen een veganistische of vegetarische barbecue van maken?

Bespaart je dat alle vega en vegi spul op is en de rest nauwelijks aangeraakt wordt .



Tenzij er echt die hard carnivoren tussen zitten die alleen en uitsluitend vlees eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 05 mei 2016 @ 14:55:

[...]





Een rauwkostsalade maak ik automatisch,behalve op zaterdag, dan grazen we meestal. Zonder rauwkost of groene salade als je het zo noemt, is mijn maaltijd niet compleet.Van mij mogen er ook tomaten of een andere kleur in hoor.
quote:MarianneDavids schreef op 05 mei 2016 @ 14:58:

[...]





Over welke producten heb je het dan, behalve de honing waar ik even niet aan dacht? Ik vermoed mayo maar er bestaat ook mayo waar geen ei inzit, ik heb alleen geen flauw idee of je dat in Nederland vindt, ik heb het weleens in Franse supermarkten gezien. Het leek vrij dun, tussen mayo en een vinaigrette in. Aan de crème fraîche heb ik inderdaad ook niet gedacht, met vegetariërs heb ik genoeg ervaring, daardoor schoot die salade door mijn hoofd. De volgende keer zal ik een gerecht beter ontleden, bij dezen beloofd.Mayolijn van Remia is veganistisch: Linkje
Alle reacties Link kopieren
quote:Rue schreef op 05 mei 2016 @ 16:05:

[...]





Mayolijn van Remia is veganistisch: Linkje



Thanks, die kende ik niet, misschien ook omdat ik hooguit één keer per jaar een veganist over de vloer heb.

Een tussendoortje is ook lastig, als je iets te knabbelen zoekt, behalve noten, fruit of stukjes rauwe groenten, sta je in de winkel eerst een half uur piepkleine lettertjes op een verpakking te lezen om te zien of er geen dierlijke producten inzitten. Mijn leesbrilletje is + 2.5 maar het kost toch moeite. Er zijn winkels, dat zag ik voor het eerst in Duitsland, waar aan de boodschappenkar een vergrootglas hangt, met een kettinkje.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 05 mei 2016 @ 16:17:

Thanks, die kende ik niet, misschien ook omdat ik hooguit één keer per jaar een veganist over de vloer heb.

Een tussendoortje is ook lastig, als je iets te knabbelen zoekt, behalve noten, fruit of stukjes rauwe groenten, sta je in de winkel eerst een half uur piepkleine lettertjes op een verpakking te lezen om te zien of er geen dierlijke producten inzitten. Mijn leesbrilletje is + 2.5 maar het kost toch moeite. Er zijn winkels, dat zag ik voor het eerst in Duitsland, waar aan de boodschappenkar een vergrootglas hangt, met een kettinkje.Hier staan heel veel producten, ook tussendoortjes die dus gewoon vegan zijn: https://gewoonvegan.nl
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
quote:frambloosje schreef op 05 mei 2016 @ 14:46:

Deze zálige veganistische burger kan je zelf maken: www.ah.nl/allerhande/recept/R-R785932/tuinbonenburger

Met ei. Niet veganistisch dus.

Ziet er verder wel lekker uit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven