Vers koken en bakken!

25-08-2015 10:16 2707 berichten
De laatste tijd staat het mij meer en meer tegen: Knorr pakketten, koekjes die niet meer zo lekker zijn, die nare nasmaak van suiker in mijn mond, al die conserveringsmiddelen en zout...



Ik ben een beetje (understatement) een chaotisch mens en neem dus de tijd niet voor het koken. Bakken zonder Koopmans pak heb ik al heel lang niet meer gedaan. Terwijl ik echt kan genieten van een zelfgemaakte havermout koek of een maaltijd waar ik een uur (of uren) op staan heb zwoegen. Dus, wil ik meer goede maaltijden koken zonder pakjes en zakjes, met meer verse ingrediënten. Omdat ik weet dat het beter voor ons is, als gezin, maar ook dat ik er gelukkiger van word. Ik heb het nooit toe willen geven, maar het kook - gen wat mijn moeder bezit, heb ik ook gekregen. En ik merk dat ik daar toch wat mee wil doen.



Maar goed, ik presteer beter onder een goede druk, dus zoek ik mensen die eigenlijk hetzelfde willen doen. Recepten delen, schop onder de kont geven, tips en adviezen uitwisselen. En doorgeven wat je gaat maken vandaag!



Dus, welke pakjes - en zakjeskoker die het roer wil omgooien, doet met mij mee?



Mag ik ook meeschrijven? Ik kook al een paar jaar zonder zakjes en pakjes. Vaak sloof ik mij of mijn man zich wel uit op zondag, maar we waren later terug van de boswandeling dan gedacht. Dus vanavond: zalm op de huid gebakken, gepofte aardappel met een beetje roomkaas en komkommer. In 15 minuten hadden we een lekkere maaltijd op tafel.
Nee papje geen maïzena, is ook niet nodig. Moet even opzoeken wat de verhoudingen ong zijn.



* 1 liter gezeefde tomaten

* o,5 liter bouillon

* (1 dikke kipfilet)

* 3 el suiker

* 1 el ketjap manis

* 1 el azijn

* 0,5 el gembersiroop

* 0,5 el sambal

* 3 lente-uitjes
@ fleetfox: die wraps eet je koud (1 min in magnetron alleen de kale wraps en dan koud beleggen) en dat maakt dat ze erg goed mee te nemen zijn in lunchbox of picknick of onderweg etc
quote:friezinnetje2014 schreef op 06 september 2015 @ 18:42:

Nee papje geen maïzena, is ook niet nodig. Moet even opzoeken wat de verhoudingen ong zijn.



Wordt jouw soepje niet te dun zonder maizena? Ik vind bij Chinese Tom soep dat dat dikkige altijd zo lekker is. Maar misschien met jouw verhoudingen dat het ook lekker inkookt. Ik hoor graag ongeveer de verhoudingen. Misschien maak ik het morgen wel.



Leuk dat we elkaar zo inspireren dames! Gezellig
Crosspost over de verhoudingen, sorry zit ondertussen voetbal te kijken!
quote:Noujijweer schreef op 06 september 2015 @ 18:45:

[...]





Wordt jouw soepje niet te dun zonder maizena? Ik vind bij Chinese Tom soep dat dat dikkige altijd zo lekker is. Maar misschien met jouw verhoudingen dat het ook lekker inkookt. Ik hoor graag ongeveer de verhoudingen. Misschien maak ik het morgen wel.



Leuk dat we elkaar zo inspireren dames! GezelligHet is niet zo'n dikke soep als bij de chinees. Maar smaak komt overeen. Mss minder bouillon er bij doen. Of toch wat maïzena er bij doen
quote:Noujijweer schreef op 06 september 2015 @ 18:39:

Oh friezinnetje dat klinkt heerlijk. Doe jij

niet binden met maizena in dat papje?



Nu lekker voetbal kijken en in de oven staat zalm. Ik bak even wat aardappels op voor erbij en of groenten uit pot (helaas bleek al mijn rauwkost in de groentela te zijn overleden. Bah ik haat verspilling) of een grote bak druiven als toetje. Ik denk dat laatste.



Wat doen jullie op de zalmfilet als je hem in de oven klaarmaakt? Ik vind dit moeilijk zonder pakje/sausje merk ik

Bedankt nog voor de tip voor de wrap, vindt mijn man vast lekker.



Zalm: in aluminiumfolie doen! Dan wordt die zo heerlijk mals, ik maak mijn zalm niet anders meer tegenwoordig.



Folie insmeren met olie met een kwastje. Zalm er op leggen en klein gesneden blokjes courgette er naast leggen. Peper en zout op de zalm, ook een plak citroen en wat lente ui. Dichtklappen en 15 minuten in de oven op 200 graden. Wat gestoomde groenten er bij en je hebt een heerlijk voedzame, gezonde én snelle maaltijd.
quote:Aztec schreef op 06 september 2015 @ 18:42:

Mag ik ook meeschrijven? Ik kook al een paar jaar zonder zakjes en pakjes. Vaak sloof ik mij of mijn man zich wel uit op zondag, maar we waren later terug van de boswandeling dan gedacht. Dus vanavond: zalm op de huid gebakken, gepofte aardappel met een beetje roomkaas en komkommer. In 15 minuten hadden we een lekkere maaltijd op tafel.Wat mij betreft the more the merrier! Klinkt goed je maaltje
quote:Aztec schreef op 06 september 2015 @ 18:42:

Mag ik ook meeschrijven? Ik kook al een paar jaar zonder zakjes en pakjes. Vaak sloof ik mij of mijn man zich wel uit op zondag, maar we waren later terug van de boswandeling dan gedacht. Dus vanavond: zalm op de huid gebakken, gepofte aardappel met een beetje roomkaas en komkommer. In 15 minuten hadden we een lekkere maaltijd op tafel.Tuurlijk Aztec! Welkom!
Vanavond voor een snelle wrap, met ijsbergsla, coleslaw & kip.
Alle reacties Link kopieren
Wij vnvd Chinees bij het voetbal haha fleetfox onze dochter vond het maar niks! Het enige wat ze goed at was de tomaat die we erbij gaven (nou was ze ook wel erg moe, gaat van 2 naar 1 slaapje).



Gisteren wel appelcrumble zelf gemaakt voor bij de thee 's avonds. Zo lekker
quote:Noujijweer schreef op 06 september 2015 @ 18:39:

Wat doen jullie op de zalmfilet als je hem in de oven klaarmaakt? Ik vind dit moeilijk zonder pakje/sausje merk ikKruidenboter en (cherry)tomaat, geitenkaas en tijm, mozzarella, tomaat & basilicum, insmeren met pesto en inwikkelen in rauwe ham, van alles eigenlijk. Ik doe de zalm wel vrijwel altijd in aluminiumfolie, zoals fleetfox ook al noemde. Niet als ik de ham eromheendoe, die wil ik graag licht knapperig krijgen.
Ga vanavond voor foe yong hai, met zelfgemaakte saus.
Elko! De lieverd! Ach, nu weet je dat je weer aan de Chinees kunt en wie weet gaat dochter er de volgende keer er van nieuwsgierigheid wel wat van eten.



Teigera: whoa! Die opties ga ik onthouden, klinkt heerlijk namelijk!



Stokstaartje: hoe was de Foe Yong Hai gelukt?



Wij eten vanavond het restje pasta op, denk dat ik er wat knoflookbrood bij ga halen en dan is het maar weer een maaltijd. Morgen ga ik de groente kerrie maken van Amber Albarda. Is sperzieboontjes, bloemkool, tofu en cashewnoten in een kokosmelk met kerrie saus. Kan ik het morgen maken en donderdag hoeven we het maar op te warmen.



Ik ben wel steeds aan het denken wat te gaan bakken, maar ik weet nog niet zo goed wat. Arretjescake mag ik niet hebben vanwege de rauwe eieren, pepernoten lijken me ook wel lekker, maar havermoutkoeken en wafels (nooit zelfgemaakt) ook. En appeltaart met verse custard staat ook nog op mijn lijstje... Misschien man maar eens de keus laten maken.
Alle reacties Link kopieren
Vanavond kabeljauw. Iemand een eigen lekker recept hoe te bereiden? Google al geraadpleegd.
In de oven met spek/ham erop. Dan word die krokant, en dat voorkomt dat de kabeljauw uitdroogt.



De Foe yong hai was goed gelukt. Ik heb een chinees/indisch kookboek, en daar staan echt geweldige recepten in. Meestal wel met een enorme kruidenlijst, maar dat valt bij dit recept wel mee.
Alle reacties Link kopieren
Appeltaart met amandelspijs erin is ook heerlijk! Of een perentaart met amandelspijs en koekkruiden (recept van AH).

Ze eet eigenlijk alles zonder problemen mee. Zelfs olijven gaan er zo in. Maar die Chinees, dat was 'm niet.
Alle reacties Link kopieren
Dit recept voor kabeljauw vind ik erg lekker: http://www.ah.nl/allerhan ... -estate-zomerse-kabeljauw
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
quote:Titanic40 schreef op 08 september 2015 @ 10:18:

Vanavond kabeljauw. Iemand een eigen lekker recept hoe te bereiden? Google al geraadpleegd.Alufolie, kabeljauw erop, klontje boter, venkel in dunne plakken, ui, paddestoelen naar keuze, scheut wijn, pakketje maken en in de oven. Voor luxe variant iets van rauwe gamba's erop keggen. Lekker met aardappels, pasta alio e oli of stokbrood met gezouten boter. Is een oud succesnr van mij.
Van de week gehakttaart gemaakt ( alleen bladerdeeg was uit pakje) met salade caprese en geitenkaas spinazie salade met geroosterde pitten en noten.

Krieltjes in zelfgemaakte marinade ( olie chilipoeder en beetje zout en citroen)



Gisteren de krieltjes en tomaten en spinazie die over was gebruikt voor een fritatta.



En vandaag volkorenpasta van de bioshop met gehakt zelfgemaakte tomatensaus en kaas en champignons.
Ik ga deze zo maken en wat invriezen, hebben ze bij het ontbijt al wat flink vezels en beetje fruit binnen.



Men neme (voor 8-9 muffins):

– 125 gram havermout

– 125 milliliter plantaardige melk, bijvoorbeeld amandelmelk

– 2 eieren

– 2 bananen

– 2 theelepels kaneel

– flinke hand walnoten

– 2 theelepels bakpoeder

– 1 flinke eetlepel kokosbloesemsuiker of honing (optioneel, want de bananen maken de muffins al lekker zoet.

Maar voor de échte zoetekauwen…)
quote:fleetfox schreef op 08 september 2015 @ 10:14:

Elko! De lieverd! Ach, nu weet je dat je weer aan de Chinees kunt en wie weet gaat dochter er de volgende keer er van nieuwsgierigheid wel wat van eten.



Teigera: whoa! Die opties ga ik onthouden, klinkt heerlijk namelijk!



Stokstaartje: hoe was de Foe Yong Hai gelukt?



Wij eten vanavond het restje pasta op, denk dat ik er wat knoflookbrood bij ga halen en dan is het maar weer een maaltijd. Morgen ga ik de groente kerrie maken van Amber Albarda. Is sperzieboontjes, bloemkool, tofu en cashewnoten in een kokosmelk met kerrie saus. Kan ik het morgen maken en donderdag hoeven we het maar op te warmen.



Ik ben wel steeds aan het denken wat te gaan bakken, maar ik weet nog niet zo goed wat. Arretjescake mag ik niet hebben vanwege de rauwe eieren, pepernoten lijken me ook wel lekker, maar havermoutkoeken en wafels (nooit zelfgemaakt) ook. En appeltaart met verse custard staat ook nog op mijn lijstje... Misschien man maar eens de keus laten maken.Die klinkt wel heel erg lekker!
quote:Goede-Fee schreef op 08 september 2015 @ 14:55:

[...]





Die klinkt wel heel erg lekker!

Ik heb het eens in Engeland gegeten, mijn vriendin met appeltaart en ik met kersentaart. De taart zwom in de custard! Lekker de taart kapot maken en onder de custard doen en dan opsmikkelen. Het is 7 jaar geleden dat ik het gegeten heb maar is mij altijd bij gebleven! Maar ik wil het dan echt goed doen en niet met een zompige Jan Linders taart en suikerrijke custard uit een pakje.



Custard moet dan warm zijn overigens... (oh, yum!)
Alle reacties Link kopieren
Ohhh dat klinkt als mijn guilty pleasure. Zelfgemaakte nog warme appelmoes in een schaaltje en daar een laagje vanillevla op (ijskoud uit de koelkast). Ons mam legt er nog een beschuit onder maar dat vind ik niet lekker (zompig).



Als je er zo'n goede herinneringen aan hebt dan moet je het idd ook zelf maken. Want anders valt het tegen als je het eet en is de goede herinnering verpest. En dat is zonde!



Vanavond eten we zelfgemaakte pasta alla norma! Mmmmmm lekker!
Ziet er lekker uit Elko! Kende het pastagerecht niet. Oh, die appelmoes kunnen we dan ook maken, ons appelboompje moet dringend leeg gehaald worden. Sounds delish!



Wij gaan vanavond toch maar pannenkoeken maken, wel helemaal zelf en geen Koopmans pakje. Dochter was het helemaal beu in de buggy en bij thuiskomst was ze dringend toe aan een tweede slaapje, dus geen boodschappen kunnen doen. Moet ik wel kijken wat we morgen gaan eten want nu kan ik dus niet voor twee dagen koken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven