Wat doe jij als je mensen uitnodigt voor een etentje?

11-10-2010 09:34 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
N.a.v het topic over merkproducten voor je gasten, schoot me iets anders te binnen.



Wij (ik en mn vriend) hebben al meerdere malen meegemaakt dat als we bij vrienden thuis worden uitgenodigd voor een etentje ze vaak niet koken maar opeens uit eten willen. nou ja geen probleem, maar we mogen wel zelf betalen! Ik vind dat onbeschoft, wij rekenen daar helemaal niet op namelijk en ik verwacht als mensne mij uitnodigen voor eten dat ik dan niet vervolgens 50 euro in eenrestaurant uit hoef te geven. Want ze kiezen ook nooit de goedkoopste tenten uit en roepen dan altijd: zullen we lekker het 3-gangen verrassingsmenu nemen???



Ander voorbeeld: toen we laatst bij andere vrienden kwamen om te eten werden we daar al om 16:00 uitgenodigd. Maar er is de hele middag verder geen hapje of knabbeltje meer op tafel gekomen. Pas om 19:30 gingen we eten.

Ik weet niet of wij daar nou zo moeilijk in zijn ,maar ik ben van huis uit al gewend dat mn moeder altijd toastjes, hapjes, chipjes e.d. op tafel zette als er visite kwam!

Ik vond het echt een beetje gek dat we daar gewoon niks kregen terwijl ik op een gegeven moment echt honger had!



Nog een voorbeeld: was laatst bij een vriendin uitgenodigd. Kom ik daar: is er niks in huis! Maar dan ook echt niks. Ik kon een glas water krijgen of een glas melk, that's it. ze zei dat ze geen tijd meer had om boodschappen te doen na het werk.

Ik zou dat soort dingen dus nooit laten gebeuren, dan doe ik dus boodschappen in mn lunchpauze of al de dag ervoor of weet hoe ik het oplos. Sowieso heb ik eigenlijk altijd wel iets te drinken in huis.



Na al deze ervaringen ben ik t met mijn eigen gastvrijheid ook wat relaxter gaan nemen. Want wij hebben dus juist altijd van alles: hapjes bij de borrel, iets lekkers bij de koffie......en dan nog liep ik me altijd zorgen te maken of we wel genoeg hadden of de goede dingen. Maar ik geloof dat wij onze gasten nu wel al bovengemiddeld verzorgen dus ik maak me er minder druk om



wat vinden jullie normaal??
Alle reacties Link kopieren
Overigens vind ik het excuus: mensen moeten voor mij komen en niet voor de hapjes nogal zwak. Natuurlijk komen mensen voor jou, dat lijkt me nogal logisch

(sterker nog: als je zo'n persoon bent die nooit iets in huis heeft, weet je iig zeker dat ze voor jou komen en iig niet voor de hapjes :-) )

Maar dat betekent dan toch niet dat je mensen kunt afschepen met een glas water omdat ze al heel blij mogen zijn dat ze jou weer eens zien?
quote:zusenzoo schreef op 11 oktober 2010 @ 09:55:

[...]

En ik neem aan dat als jij mensen uitnodigt voor een etentje en dat dan buiten de deur doet, dat jij de kosten op je neemt, aangezien jij hen uitnodigt,.Uiteraard neem ik de kosten niet op me als ik samen met bezoek uit eten ga. Andersom doen zij dat natuurlijk ook niet als zij mij uitnodigen en we bij hen ergens op restaurant gaan. Als iemand van dit vriendengroepje zou aangeven geen geld te hebben voor restaurantbezoek, dan zouden we gewoon thuis iets eten.
quote:Maja82 schreef op 11 oktober 2010 @ 09:56:

Ik had het gister nog. Even een vriend naar huis brengen, is rijbewijs kwijt, moest veel spullen meenemen dus kon niet niet de trein. 150 km, benzine op zijn kosten. Op zich goed geregeld maar daar niet eens binnen geweest ofzo. niets!



Toen hem afgezet bij zijn vriendin en zij: ja sorry ik kan jullie niets aanbieden want ik heb niets in huis. (zondag middag) Nu kennen we die 2 al langer dan vandaag en hebben we standaard drinken in de auto liggen maar ik vind het echt aso eigenlijk.Dan kan je niks in huis hebben, maar dan zou ik (als ik die vriend zou zijn) je geld aanbieden voor het rijden of je meenemen voor een hapje te eten.
quote:Maja82 schreef op 11 oktober 2010 @ 09:56:

Ik had het gister nog. Even een vriend naar huis brengen, is rijbewijs kwijt, moest veel spullen meenemen dus kon niet niet de trein. 150 km, benzine op zijn kosten. Op zich goed geregeld maar daar niet eens binnen geweest ofzo. niets!



Toen hem afgezet bij zijn vriendin en zij: ja sorry ik kan jullie niets aanbieden want ik heb niets in huis. (zondag middag) Nu kennen we die 2 al langer dan vandaag en hebben we standaard drinken in de auto liggen maar ik vind het echt aso eigenlijk.Dat vind ik idd ook echt aso. Als ik 'n lift krijg van 150 km (waarbij de bestuurder dus 300 km moet rijden) krijgt die van mij benzinegeld en/of zou ik ze bij aankomst op de plaats van bestemming meenemen voor 'n hapje/drankje.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga met dat soort mensen niet om, zoals in je voorbeeld.

Geforceerd mee uit eten gaan en dan ook nog moeten betalen zou de vriendschap niet ten goede komen maar ik zou er waarschijnlijk niks van zeggen, zo laf ben ik dan ook wel weer.



Iedereen kan áltijd mee eten, echt altijd. Dan schil ik wat extra aardappels of gooi ik wat extra pasta in de pan. Of ik haal wat uit de vriezer, ik verzin wel wat. En eten moet áltijd lekker zijn, ook doordeweek.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bagheera schreef op 11 oktober 2010 @ 09:58:

[...]





Oh wat erg, zeg. Ben je dat niet beu?



En helemaal niets in huis? Zelfs geen belegen theezakje?



Zij is zijn ex dus echt vel contact zullen we daar niet meer mee hebben maar zat ben ik het eigenlijk wel hoor. Die vriend is al lang een goeie vriend van mijn partner. chaoot 1e klas. Hij komt ook meestal bij ons ipv v.v. En daar hoor je mij echt niet over klagen.



Ik hou liever de eer aan mezelf. Mijn (onze) gasten worden gewoon goed verzorgt. (misschien doe ik voor de een net wat meer moeite dan voor de ander...)
Alle reacties Link kopieren
Ninjoo dat is dan zo bepaald in jouw vrienden groep en als iedereen dat ok vind, ok.



Ik vind het echt onbehoorlijk als ik mensen hier uitnodig en ze dan vervolgens uit eten neem, omdat ik geenzinheb/kannietkoken.... en ik dan vervolgens de rekening deel.

Ik nodig ze uit dus betaal ik, vice versa is dat als ik bij hen ga dat hun betalen als we uit eten gaan.

Anders is als je samen afspreekt uit eten te gaan.



Zo werkt dat nml mijn inziens, anders kook ik gewoon of haal ik iets bij de traiteur, als ik geen zin heb om te koken of niet kan koken.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me dus ook wel ergeren aan een slechte planning van anderen. Als het mij lukt om in mijn drukke werkweek gewoon boodschappen in huis te hebben als er op donderdagavond een vriendin langskomt, dan moet een ander dat toch ook gewoon lukken? Zeker met alle verruimde openingstijden van tegenwoordig. Ja oke, ik heb ook geen zin om om half 9 nog naar de supermarkt te moeten maar als dat moet omdat er morgen iemand op de stoep staat dan doe ik dat wel!!



Soms snap ik niet hoe mensen zo nonchalant kunnen leven en zich dan tegenover visite ook niet schamen.
Alle reacties Link kopieren
quote:zonnestraaltje71 schreef op 11 oktober 2010 @ 10:00:

[...]





Dan kan je niks in huis hebben, maar dan zou ik (als ik die vriend zou zijn) je geld aanbieden voor het rijden of je meenemen voor een hapje te eten.



Hij betaalde wel de benzine hoor. Dat was al wel afgesproken. Maar hij vergeet gewoon dat mensen misschien wel iets willen drinken, ook met verjaardagen enzo. Dan lopen we al 'gewoon' zelf.



Wat TO verteld vind ik trouwens ook aso. Als je mensen uitnodigt om te komen eten moet je er echt niet ineens uiteten van maken. Zeg dat dan meteen.
anoniem_92902 wijzigde dit bericht op 11-10-2010 10:08
Reden: t'is weer maandag
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tja, helaas zijn er toch meer van zulke mensen.



Ik vind jouw mate van gastvrijheid ook normaal hoor.



Een tijd geleden kwamen mijn vriend en ik iemand tegen in een andere stad, die ons gelijk uitnodigde voor het eten.

Uiteindelijk geen zin om te koken, gingen ze iets halen waarbij ze ons voor onze bestelling lieten betalen (ook nog tweeverdieners, terwijl wij op dat moment studeerden en weinig inkomen hadden).



Toen ik een feestje gaf en er een paar mensen te laat voor het eten waren (er waren nog koude en warme snacks, maar het echte avondeten was op), heb ik voor die mensen pizza besteld. Ze wilden het niet aannemen, ik had het wel betaald maar uiteindelijk zag ik dat ze het geld verstopt hadden ergens in huis.



Bottom line: ik laat mensen nooit voor iets betalen en zorg ook dat ik genoeg eten en drinken heb.

Mocht ik niets hebben en er komt iemand, dan halen we gewoon samen even waar we zin in hebben.
quote:zusenzoo schreef op 11 oktober 2010 @ 10:06:

Ninjoo dat is dan zo bepaald in jouw vrienden groep en als iedereen dat ok vind, ok.



Ik vind het echt onbehoorlijk als ik mensen hier uitnodig en ze dan vervolgens uit eten neem, omdat ik geenzinheb/kannietkoken.... en ik dan vervolgens de rekening deel.

Ik nodig ze uit dus betaal ik, vice versa is dat als ik bij hen ga dat hun betalen als we uit eten gaan.

Anders is als je samen afspreekt uit eten te gaan.



Zo werkt dat nml mijn inziens, anders kook ik gewoon of haal ik iets bij de traiteur, als ik geen zin heb om te koken of niet kan koken.

Het zijn bij mij geen vrienden die ik wekelijks of zelfs maandelijks zie. Wij vinden uit eten gaan als we elkaar weer zien echt 'n uitje dat past bij ons weerzien. Dat vinden we over en weer zo, dus zou het dan weer niet in ons opkomen om om de beurt de volledige rekening op ons te nemen. Bovendien zal 't ene restaurant duurder zijn dan 'n etentje bij de Griek bijv. dus dan krijg je ook geen eerlijke verdeling.

Maar ook al gaan we uit eten, de host van de dag zorgt altijd voor 'n hoop hapjes en drankjes om de middag al goed in te zetten, voordat we naar 't restaurant gaan.
Alle reacties Link kopieren
@Elninjoo: maar dat is niet wat ik hier bedoel Jullie hebben daar duidelijk afspraken over en als dat normaal is, dan is er ook geen probleem.

Ik heb het hier over uitgenodigd worden voor een etentje bij mensen thuis, en daar dan aankomen en te horen krijgen: "ja zullen we gewoon lekker uit eten gaan?" en daar dan vervolgens ook nog voor moeten betalen. Dan jaag je mensen onverwachts op kosten
Alle reacties Link kopieren
Dat is anders dan Nien, dan spreek je eignelijk af uit eten te gaan en niet te vegelijken met wat TO bedoeld of ik.
quote:Cocktaildress schreef op 11 oktober 2010 @ 10:06:

Ik kan me dus ook wel ergeren aan een slechte planning van anderen. Als het mij lukt om in mijn drukke werkweek gewoon boodschappen in huis te hebben als er op donderdagavond een vriendin langskomt, dan moet een ander dat toch ook gewoon lukken? Zeker met alle verruimde openingstijden van tegenwoordig. Ja oke, ik heb ook geen zin om om half 9 nog naar de supermarkt te moeten maar als dat moet omdat er morgen iemand op de stoep staat dan doe ik dat wel!!



Soms snap ik niet hoe mensen zo nonchalant kunnen leven en zich dan tegenover visite ook niet schamen.Vind ik ook. 's Ochtends voor m'n werk, tussen de middag, of na m'n werk kan ik altijd wel 10 minuten vinden om even door de supermarkt te crossen voor wat gezelligheids snacks als ik weet dat er bezoek komt.
quote:zusenzoo schreef op 11 oktober 2010 @ 10:11:

Dat is anders dan Nien, dan spreek je eignelijk af uit eten te gaan en niet te vegelijken met wat TO bedoeld of ik.

Dat klopt.



Maar het zou mij ook kunnen overkomen er niet bij stil te staan met 'n nieuwe kennis en 'n niet vooraf geplande afspraak om na 'n dagje samen shoppen of ander uitje in mijn omgeving, dat ik 'n gezellig terrasje zie en voorstel om daar dan ook gelijk 'n hapje te eten (en rekening te delen). Terwijl ik begrijp uit dit topic dat veel mensen er vanuit gaan dat als jullie naar iemand toegaan, jullie verwachten vrijgehouden te worden.
Alle reacties Link kopieren
Sjaa iedereen is anders "gastvrij".

En zo te lezen zijn jouw vrienden soms erg gemakkelijk erin.



Dat heb je ook met verjaardagen, bij sommige krijg je een plak cake. En bij mij mag iedereen ook nog warm mee-eten. Ook dat is niet gebruikelijk.



Helaas kun je er weinig mee. Je kunt moeilijk van te voren vragen; en wat ben je van plan??
Alle reacties Link kopieren
@Elninjoo: nee dat is ook niet wat er bedoelt wordt! (denk ik)

Natuurlijk ga ik er na een dagje shoppen met vriendin niet vanuit dat zij wel kookt of het etentje betaald! Waarom zou ik?

ik heb het er gewoon over bij mensen thuis uitgenodigd worden en daar dan niks voorgeschoteld krijgen of opeens verplicht uit eten te moeten.
Als ik mensen uitnodig, dan is er zéker genoeg in huis, altijd teveel.



Komen er mensen (schoonfamilie) onverwacht toch langs, terwijl wij bijvoorbeeld onze verjaardag niet vieren, dan kunnen we altijd een paar eieren koken en gevulde eieren serveren. Eieren en mayonaise mengen is niet zó moeilijk.



Kaas is altijd wel in huis.



Blikken soep en stokbroodjes-met-kruidenboter in de diepvries zijn gewoon praktisch. (De stokbroodjes van de Aldi zijn het lekkerst, en kosten maar een paar dubbeltjes).
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het overigens wel een verschil of je iemand uitnodigt of dat iemand gewoon even langs komt...



Mijn vriendinnen komen langs wanneer ze daar zin in hebben en ik thuis ben. Dat betekent dus dat ik soms idd niks in huis heb. En om half 9 naar de winkel werkt niet altijd omdat mijn zoontje dan slaapt en mijn mammie met regelmaat laat thuis.



Overigens vind ik t geen nonchalant leven maar ik heb dan thee, koffie, siroop en melk ofzo in huis... Dat is voor ons prima want wij drinken vaak alleen thee en siroop/melk en dus vind ik t dan onzin om boodschappen te gaan doen voor t geval er toevallig iemand langs komt....
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Als ik mensen echt uitnodig dan heb ik altijd genoeg in huis!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook wel eens niks te drinken in huis (drink zelf vooral water). Dan is er altijd nog een snackbar in de buurt waar ik een fles cola kan halen. Eigenlijk heb ik ook nooit zelf hapjes/koekjes e.d. in huis, maar als ik weet dat ik visite krijg haal ik wel altijd wat lekkers.





Uitnodigen voor eten betekent voor mij: of in overleg in de stad wat eten, of ik kook/haal iets.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 11 oktober 2010 @ 10:39:

[...]



Dat klopt.



Maar het zou mij ook kunnen overkomen er niet bij stil te staan met 'n nieuwe kennis en 'n niet vooraf geplande afspraak om na 'n dagje samen shoppen of ander uitje in mijn omgeving, dat ik 'n gezellig terrasje zie en voorstel om daar dan ook gelijk 'n hapje te eten (en rekening te delen). Terwijl ik begrijp uit dit topic dat veel mensen er vanuit gaan dat als jullie naar iemand toegaan, jullie verwachten vrijgehouden te worden.



Nee, er zit een duidelijk verschil tussen:



"kom je gezellig bij ons eten?" en dat je daar staat met je fles wijn en bos bloemen voor de deur en dat blijkt dat je naar een restaurant gaat en verwacht wordt dat je de helft van de rekening betaalt.



en



"Zullen we lekker gaan shoppen/ raften/ wandelen" en dat 'loopt uit'' en tijdens het drankje op het terras wordt voorgesteld om lekker uit eten te gaan."
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben goede kennissen die ca. 1x in de 3 maanden zien. We wonen 200 km. bij elkaar vandaan.

Als we elkaar zien is dat altijd op afspraak en meestal de eene keer bij ons en de volgende keer bij hen. Gezien de afstand is het altijd een afspraak voor de hele dag.



Als ze bij ons komen staat de koffie klaar met iets lekkers van de banketbakker. Daarna een lekkere lunch, bijv. kopje zelfgemaakte soep met broodjes of een kroketje bakken.

Na de lunch gaan we meestal even de stad in en drinken dan wat en delen de kosten.

Een enkele keer gaan we direkt na de koffie weg om buiten de deur te lunchen, ook deze kosten worden gedeeld. Dat buiten de deur lunchen is altijd in overleg en hebben dan ook al dagen ervoor contact gehad wat we zo'n dag gaan doen.

's Avonds wordt er dan thuis gegeten. Ik kook altijd uitgebreid en haal ook altijd verse produkten. Zelfs het toetje is zelfgemaakt.



Gaan we naar onze kennissen, dat heeft ze bij de koffie meestal iets uit de supermarkt, bijv. van die goedkope gevulde koeken brrrr. Luchen doen we altijd buiten de deur, kosten worden dan gedeeld.

Nu zijn we laatste weer bij ze geweest en kwamen pas om 18.00 uur weer thuis. Er werd even tussen man en vrouw gesmoesd en toed zeiden ze dat we uit eten gingen omdat het te laat was om te koken. Er werd niets overlegd en ze namen ons mee naar de chinees.

Na het eten nog even met ze mee naar huis en toen moesten de kosten van de dag nog verrekend worden.

Ik ging er vanuit dat ik alleen de lunch en de drankjes van overdag zou betalen, maar de chinees werd ook meegeteld.



Ik moet zeggen dat ik hier best een beetje boos over was. Heb dat toen niet laten merken, maar het zit me toch dwars.
Alle reacties Link kopieren
Precies... in het eerste geval zal ik niet snel op een tweede uitnodiging ingaan, in het tweede geval is het geen probleem, ook omdat je dan altijd nog nee kunt zeggen als het je niet goed uitkomt. In het eerste geval zal ik dat dan niet snel doen..



Bij mijn ouders is het eigenlijk altijd zo dat er echt veel moeite gedaan wordt voor het eten. Hapjes en drankjes vooraf en dan een veel-gangen menu, maar mijn ouders hebben ook vrienden die dat zelf ook erg leuk vinden om te doen.



Verder komt mijn nichtje elke week een middag bij hen zodat haar ouders kunnen sporten. Ze eet dan ook mee. Hiervoor vragen mijn ouders niets, maar mijn oom en tante nemen hen dus eens in de zoveel tijd mee uiteten.



Sowieso is het bij ons eigenlijk zo dat als je ergens bent en de gastheer/vrouw stelt voor om uit eten te gaan, dat zij dan ook betalen. Hetzelfde geldt voor afhalen. Voor mij is dat niet meer dan normaal...





Ik ben nog student met bijbehorend budget, maar als ik weet dat er iemand op bezoek komt zorg ik altijd dat ik fris en wijn en soms bier met bijbehorende hapjes in huis heb. Het zal niet altijd vier soorten van alles zijn, maar dat verwachten mijn gasten ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Da's wel gek. Iemand uitnodigen om te komen eten, vervolgens uit eten willen, maar niet voor je gasten betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven