Vriendinnen complimenteren elkaar, maar mij nooit...

01-09-2013 15:30 151 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik weet niet goed op welke pijler dit te zetten (beauty/psyche/relaties), maar deze lijkt me wel kunnen.



Ik kom met vrouwen/vriendinnen regelmatig in een bepaalde dynamiek. Ze geven elkaar gul complimenten over kleren, kapsel, lichaam enz..., maar zeggen niks tegen mij. En vaak hebben ze mij dan wel eerst van kop tot teen (en weer terug) bekeken, zelfs gescand soms.



Dit gebeurde bvb een paar keer toen ik me samen met twee vriendinnen klaar maakte voor een bruiloft, en een keer vlak voor een avondje uit op vakantie. Telkens werd ik hier enorm onzeker van. Dacht dat ik er niet uitzag of zo, de bal compleet had mis geslagen. (Terwijl ze wel elkaar de hele tijd zaten te bevestigen: oho, leuke sjaal zo bij die jurk, wat heb jij toch fantastisch haar, enzovoort).



Bij twee vriendinnen heb ik in zo'n geval wel eens (onzeker) gezegd: "Vinden jullie mijn jurk wel oké?" En één beet me zo'n beetje bozig toe: "Ik vind het een prachtige jurk.", en draaide zich weer om. Alsof het haar veel pijn deed dat te moeten toegeven. Bij dat duo denk ik dan aan jaloezie.

Maar ik heb het ook bij andere vriendinnen gehad, die helemaal niet zo jaloers van aard zijn. Ook zij waren vlak voor het uitgaan de hele tijd bezig van: "oh, wat een mooie oorbellen heb je, staat zo mooi bij je getinte huid enz..." En tegen mij zeiden ze niks. Waardoor ik me helemaal het lelijke eendje voelde, de mindere. Tot we dan op het feest aankwamen en ik raar genoeg veel meer aandacht van mannen kreeg dan zij. Dat had ik dan weer niet verwacht, en dat voelde wel goed natuurlijk.



Herkent iemand dit?



Ik denk soms: ik ben 'gewoon' een type dat niet aantrekkelijk gevonden wordt door vrouwen, maar eerder door mannen of zo...



Afijn, klein probleempje natuurlijk in vergelijking met de zwaardere dingen die je hier soms leest. Maar het overkwam me laatst weer, dus was benieuwd of nog meiden dit herkennen...
Alle reacties Link kopieren
quote:elizabeth2 schreef op 01 september 2013 @ 15:58:

@ Female 20: Grappig, maar het is precies het omgekeerde. Ik heb toevallig een slank lichaam maar wel met vrouwelijke vormen en nogal grote borsten. Ik hou wel van 'figurehugging' zeg maar, maar vermijd bewust diepe decolleté's enz. Omdat ik dat vaak cheap vind, ik hou meer van 'understated', maar ook omdat ik het haat dat mannen zo de hele tijd naar je borsten staren terwijl ze met je praten (heb ik altijd zin om te zeggen: "Vind je het niet vervelend dat ze niks terugzeggen?").



Mijn vriendinnen doen eigenlijk precies het omgekeerde: gaan opeens voor blotere jurken bij het uitgaan...





Als je zoiets een keer hebt gezegd, weten zij dus dat jij hen cheap vindt.

Dat zal al niet lekker gevallen zijn. En kennelijk hebben zij een totaal andere smaak; waar moeten ze je mee complimenteren dan als ze het echt niet geweldig vinden?

Ik neem aan dat jij hen ook niet complimenteert met iets cheaps.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat die vriendinnen al vinden dat je erg met jezelf bezig bent. Hoe je er uit ziet, hoe je over komt...je lijkt behoorlijk vol van jezelf. Je wekt zelfs de indruk dat je jezelf beter vindt dan je vriendinnen. Eerlijk gezegd denk ik dat die houding van 'jezelf geweldig vinden' nogal wat onzekerheid maskeert, dat is ook de reden dat je nog steeds bevestiging zoekt van je vriendinnen en van mannen die met je flirten.



Eens met meds...ik denk dat je vriendinnen er gewoon geen aandacht aan schenken omdat je er zelf al zo de nadruk oplegt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Vraag eens aan één van hen wat zij van je stijl vindt. Gewoon, tijdens een kop thee ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat jij mooier bent dan je vriendinnen.
quote:newmamma schreef op 01 september 2013 @ 16:14:

Ik denk dat jij mooier bent dan je vriendinnen.Ik denk het niet, ik zie juist dat vriendinnen hun mooiere vriendin ook gewoon complimenteren. Maar degene die afwijkt of die zij belachelijk vinden wordt liever genegeerd dan dat men moet zeggen: je ziet er belachelijk uit. Vooral als men onderling ook praat over die vriendin. Liever niks zeggen dan liegen wanneer iedereen weet dat je er anders over denkt.
Alle reacties Link kopieren
Maar ehm... Vind je dat je vriendinnen er cheap uitzien vergeleken met jou? Dat komt een beetje hautain over.
Alle reacties Link kopieren
complimenten krijgen en geven moet je leren.

geef jij wel eens iemand een complimentje?

En wat doe je als jij er een krijgt? Wimpel je het meteen af? Of zeg je fijn, bedankt voor het compliment?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
@ bgb: verkeerde conclusies.

Ik vind dat vaak cheap bij mezelf, omdat ik dus grote borsten heb. Niet bij hen of andere vrouwen. Dan kan ik het juist wel mooi vinden...



En ik complimenteer hen wél. Ik kan mezelf lostrekken van mijn eigen smaak en stijl, die ingetogener is. Eén van die vriendinnen w'appte onlangs bvb foto van haar nieuwe schoenen. Eerlijk gezegd vond ik ze nogal over the top, zou ze zelf nooit gekocht hebben, maar zag ze wel echt bij haar. En ik vond de kleur ook mooi. Dat zeg ik dan gewoon.



Zelf had ik eens een foto gestuurd van een nieuwe zonnebril, zo'n Jacky O model, dat vond ik leuk. Zij duidelijk niet, want ze antwoordde gewoon niet.



Het is juist dat onevenwicht waar ik het over heb...



Maar goed, zoals ik al zei, dit zijn geen zware levensproblemen....
Alle reacties Link kopieren
En waarom wil je eigenlijk zo graag complimenten krijgen van vrouwen die er cheap uitzien?
Alle reacties Link kopieren
quote:het haat dat mannen zo de hele tijd naar je borsten staren terwijl ze met je praten (heb ik altijd zin om te zeggen: "Vind je het niet vervelend dat ze niks terugzeggen?").Gewoon zeggen, doe ik ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:elizabeth2 schreef op 01 september 2013 @ 16:20:

Eerlijk gezegd vond ik ze nogal over the top, zou ze zelf nooit gekocht hebben, maar zag ze wel echt bij haar. En ik vond de kleur ook mooi. Dat zeg ik dan gewoon.



)



Wat; dat je de kleur mooi vond?

Of al dat andere ook?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
wat een vermoeiend gedoe, elkaar steeds foto's sturen in de verwachting dat een ander er wat van vindt. Jij koopt toch iets omdat JIJ dat leuk vindt?



Bianca ik kan je nu al vertellen dat ik niet zit te wachten op al die foto's van die Gaastra rotzooi die je steeds koopt. Ik vind het niks dat weet je.
Alle reacties Link kopieren
@ bgb. Enkel van die kleur uiteraard...



@ Gumaya: Ik denk dat je gelijk hebt. Vind het alleen soms jammer dat ik me wel kan inleven in de smaak van vriendinnen, en zij niet altijd in mij. Eentje ervan komt bvb graag in mijn stad winkelen, maar wij houden dus van heel andere winkels. Ik ga dan meer naar haar winkels, kijk mee voor haar, geef feedback als ze iets past enz. Maar als we dan naar een winkel gaan die ik leuk vind, gaat ze gewoon op een stoel zitten, met haar mobieltje spelen, of zegt ze zelfs iets negatiefs... Ik krijg dan ook het gevoel dat ik me moet haasten, zodat we snel weer naar een winkel 'van haar' kunnen...
Alle reacties Link kopieren
quote:elizabeth2 schreef op 01 september 2013 @ 15:58:





Mijn vriendinnen doen eigenlijk precies het omgekeerde: gaan opeens voor blotere jurken bij het uitgaan...Leuk toch juist? Ik zie het probleem niet.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Verder denk ik trouwens, dat je goed moet bedenken of deze vriendinnen wel echte vriendinnen zijn. Het is kortzichtig van hun om te denken dat jij 'denkt dat je heel wat bent omdat je er goed uitziet'. Tuurlijk, vrouwen zijn wel eens jaloers. Maar echte vriendinnen weten van elkaars onzekerheden en zullen juist proberen deze onzekerheden bij elkaar weg te nemen.
My life ain't shit without me!
Alle reacties Link kopieren
Is dit het enige in jullie vriendschap dat uit balans is, of voel je je vaker een beetje het vijfde wiel aan de wagen?



Het kan smaakverschil zijn, jaloezie, onopmerkzaamheid, of iets anders. Ernaar vragen zal niet helpen: ze voelen zich betrapt en zullen je afsnauwen, ze voelen zich gekwetst, of ze gaan voortaan complimenten geven die dan weer niet oprecht genoeg overkomen op jou. Dus als het alleen die complimenten zijn zou ik zeggen: zet je eroverheen. Zit de twijfel aan vriendschap dieper en zijn het eigenlijk geen echte vriendinnen, dan is dát de kwestie waar je iets mee moet.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
ik ken ze ook niet maar persoonlijk zou ik het van echte vriendinnen wel op prijs stellen als ik dat te horen zou krijgenquote:sabbaticalmeds schreef op 01 september 2013 @ 15:56:

[...]



Ik weet het niet, ik ken ze niet
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me trouwens ont-zet-tend vermoeiend om op deze manier in relaties te zitten.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:elizabeth2 schreef op 01 september 2013 @ 16:29:

@ bgb. Enkel van die kleur uiteraard...



@ Gumaya: Ik denk dat je gelijk hebt. Vind het alleen soms jammer dat ik me wel kan inleven in de smaak van vriendinnen, en zij niet altijd in mij. Eentje ervan komt bvb graag in mijn stad winkelen, maar wij houden dus van heel andere winkels. Ik ga dan meer naar haar winkels, kijk mee voor haar, geef feedback als ze iets past enz. Maar als we dan naar een winkel gaan die ik leuk vind, gaat ze gewoon op een stoel zitten, met haar mobieltje spelen, of zegt ze zelfs iets negatiefs... Ik krijg dan ook het gevoel dat ik me moet haasten, zodat we snel weer naar een winkel 'van haar' kunnen...



Dus jouw vriendin stuurt foto's van haar nieuwe schoenen en jij zegt:

ik vind de kleur heel mooi? Met andere woorden die schoenen zijn kut.

je bent dus zelf ook niet zo eerlijk of complimenteus. Misschien dat ze dat een beetje zat zijn?
Alle reacties Link kopieren
Hoe minder complimenten hoe mooier ze je vinden. Veel vrouwen zien je als rivaal.
Let the sun shine
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 01 september 2013 @ 16:36:

[...]





Dus jouw vriendin stuurt foto's van haar nieuwe schoenen en jij zegt:

ik vind de kleur heel mooi? Met andere woorden die schoenen zijn kut.

je bent dus zelf ook niet zo eerlijk of complimenteus. Misschien dat ze dat een beetje zat zijn?



Spijker op zijn kop denk ik.



Dat is hetzelfde als tegen iemand die net bij de kapper is geweest zeggen: 'Goh, eh, apart zeg.'
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 01 september 2013 @ 16:25:





Bianca ik kan je nu al vertellen dat ik niet zit te wachten op al die foto's van die Gaastra rotzooi die je steeds koopt. Ik vind het niks dat weet je.Wacht, ik app je even mijn nieuwe Gaastra winterjas. Die vind je vast wel mooi.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Elizabeth, aangezien jullie ook echt naar heel andere winkels gaan lijkt het me inderdaad een logische conclusie dat jullie écht een heel andere smaak hebben. Jouw vriendinnen hebben een beetje dezelfde smaak begrijp ik en jij anders. Wat voor winkels winkel jij voornamelijk? Ik gok (maar dat weet ik niet zeker natuurlijk) dat ze jouw kledingstijl een beetje truttig vinden.

Het winkelen samen is zo ook niet heel leuk natuurlijk. Jij gaat weliswaar mee naar 'haar' winkels en je probeert er wat van te maken qua feedback maar eigenlijk is het je stijl niet. En andersom is jouw stijl heel duidelijk niet die van haar. Dat wil niet zeggen dat je geen vriendinnen kunt zijn natuurlijk (dat gaat om meer dan alleen kleding gelukkig) maar misschien kun je beter shoppen met iemand die iets meer van dezelfde soort winkels houdt...
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:wendy7474 schreef op 01 september 2013 @ 16:44:

[...]





Spijker op zijn kop denk ik.



Dat is hetzelfde als tegen iemand die net bij de kapper is geweest zeggen: 'Goh, eh, apart zeg.'ja of bij een nieuwe jurk: nou ja, het is wel een mooie stof
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me juist best in Elizabeth vinden. Ik bloei altijd helemaal op van eerlijke complimentjes en ben van mezelf heel onzeker. Dus wanneer ik iets nieuws draag ben ik continu bezig met wat anderen ervan zouden kunnen vinden, of het me wel staat etc. En voel ik me pas echt op mijn gemak wanneer iemand bevestigt dat ik iets leuks draag. Inderdaad heel vermoeiend om zo in het leven te staan en met jezelf bezig te zijn maar helaas heel herkenbaar. Van mannen krijg ik veel vaker complimentjes dan van vriendinnen, waarom is mij ook een raadsel...Ik kan je er verder niet mee helpen maar lees wel mee :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven