Vriendinnen complimenteren elkaar, maar mij nooit...

01-09-2013 15:30 151 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik weet niet goed op welke pijler dit te zetten (beauty/psyche/relaties), maar deze lijkt me wel kunnen.



Ik kom met vrouwen/vriendinnen regelmatig in een bepaalde dynamiek. Ze geven elkaar gul complimenten over kleren, kapsel, lichaam enz..., maar zeggen niks tegen mij. En vaak hebben ze mij dan wel eerst van kop tot teen (en weer terug) bekeken, zelfs gescand soms.



Dit gebeurde bvb een paar keer toen ik me samen met twee vriendinnen klaar maakte voor een bruiloft, en een keer vlak voor een avondje uit op vakantie. Telkens werd ik hier enorm onzeker van. Dacht dat ik er niet uitzag of zo, de bal compleet had mis geslagen. (Terwijl ze wel elkaar de hele tijd zaten te bevestigen: oho, leuke sjaal zo bij die jurk, wat heb jij toch fantastisch haar, enzovoort).



Bij twee vriendinnen heb ik in zo'n geval wel eens (onzeker) gezegd: "Vinden jullie mijn jurk wel oké?" En één beet me zo'n beetje bozig toe: "Ik vind het een prachtige jurk.", en draaide zich weer om. Alsof het haar veel pijn deed dat te moeten toegeven. Bij dat duo denk ik dan aan jaloezie.

Maar ik heb het ook bij andere vriendinnen gehad, die helemaal niet zo jaloers van aard zijn. Ook zij waren vlak voor het uitgaan de hele tijd bezig van: "oh, wat een mooie oorbellen heb je, staat zo mooi bij je getinte huid enz..." En tegen mij zeiden ze niks. Waardoor ik me helemaal het lelijke eendje voelde, de mindere. Tot we dan op het feest aankwamen en ik raar genoeg veel meer aandacht van mannen kreeg dan zij. Dat had ik dan weer niet verwacht, en dat voelde wel goed natuurlijk.



Herkent iemand dit?



Ik denk soms: ik ben 'gewoon' een type dat niet aantrekkelijk gevonden wordt door vrouwen, maar eerder door mannen of zo...



Afijn, klein probleempje natuurlijk in vergelijking met de zwaardere dingen die je hier soms leest. Maar het overkwam me laatst weer, dus was benieuwd of nog meiden dit herkennen...
Ik denk inderdaad ook dat je mooier bent dan je "vriendinnen"en ze dus uit de kift niets tegen je zeggen. Heel kinderachtig, want het is niet jouw schuld dat je er van nature beter uit ziet dan jij en jij wil ook wel eens iets leuks horen, net als een lelijk eendje dat graag wil.



Ik geef zelf graag complimentjes aan mensen in mijn omgeving en de meeste mensen vinden dat altijd heel leuk om te horen. Uiteraard moet ik het dan wel menen, maar zelfs als het mijn smaak niet is kan het evengoed wel heel goed staan (bijv. de kleur of de pasvorm ofzo).
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet je eens ophouden met speculeren en dit onderwerp bespreekbaar maken bij je vriendinnen. Als het echte vriendinnen zijn, dan kun je hierover praten. Wij hebben geen glazen bol dus we kunnen wel een slag slaan naar de redenen waarom jij van alles ervaart, maar daar schiet je uiteindelijk niets mee op.
Als het de kift is zullen ze doen alsog hun neus bloedt en TO een extra rot gevoel geven door te zeggen dat ze spoken ziet. Zinloos dus.
Alle reacties Link kopieren
Tip van mijn man: ophouden voor anderen te denken. Deed ik ook, bijna ruzie met vriendin, want die zou dit en die zou dat. Bleek er echt miscommunicatie te zijn en niks aan de hand.....

Soms wil je echt meer redeneren als man heerlijk luchtig...



Vraag het gewoon na...ipv je gedachtes zo met je op de loop te laten gaan....



Misschien is er echt gewoon niks aan de hand....heb je een mug verdreven om er een olifant voor terug te laten komen....



En vaak zijn dingen die je bij anderen ervaart of denkt te voelen ook spoken die je zelf maakt....Echt waar...

Je het bepaalde gedachtes die zorgen voor bepaalde gevoelens: ze mogen me niet, ik krijg geen complimenten en daar komt bepaald gedrag uit voort. Afstand nemen van vriendinnen, je minder voelen, boosheid en verdriet.



Maar zijn de gedachtes wel reëel? Gaan ze niet met je aan de loop? Oefenen met het zo genoemde G-schema, iIs zeer handig. Om irreële gedachtes om te zetten in realistische gedachtes en jezelf niet gek te laten maken...

Dus niet alleen kijken naar dat de ander misschien lelijk doet of niet aardig. Die kun je niet veranderen, jezelf en je kijk op de wereld wel.
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn jaloers.

Als jij een toffe Jacky O zonnebrillen foto stuurt en ze reageren niet zijn ze echt gewoon jaloers.



Ik zou op zoek gaan naar vriendinnen van wie jij wel een fijn gevoel krijgt.

Op een of andere manier voel jij je toch buiten gesloten, dat hoef je jezelf niet aan te doen hoor. Ik zou op ziek gaan naar vrienden die ook lief zijn voor jou of bij wie jij je echt op je gemak kan voelen.



Ik heb ook weleens een vriendin gehad die vond dat ik kapsones had.. bleek dat ze jaloers was op een jasje dat ik had van espirit. En zij winkelde bij de primark. Kan er niks aan doen maar voor mij betekende dat een stuk minder dan voor haar blijkbaar...
..popcorn?
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop echt dat je vriendinnen vindt met wie jij meer op één lijn ligt qua interesses/smaak/visie enz.

Werk aan je onzekerheid. Vriendschap is niet afhankelijk van (oppervlakkige) complimenten. Het gaat om wie jij bent en mag zijn, vice versa. Er zijn voor elkaar.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Ik vind TO helemaal niet zo onzeker. Ze wil gewoon graag een complimentje horen als ze er leuk uitziet, net als ieder ander. Gewoon heel menselijk.



Wel ben ik het met mijn voorgangers eens dat je beter andere vriendinnen kunt zoeken, want dit zijn frenemies.
Alle reacties Link kopieren
@iris1969



Waarom andere vriendinnen zoeken ? Het kan toch dat smaken verschillen en het lijkt me ook niet zo dat complimenten geven en krijgen het belangrijkste onderdeel van een vriendschap is. Zolang de vriendschap voor de rest goed is, vind ik dit problemen maken om niks.
Omdat ze dit doen om TO buiten te sluiten. Tenminste zo komt het op mij over.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me eerder af of het komt door iets anders.

Want dat eerste duo dat ik beschreef dicht ik wel wat gemene eigenschappen toe (frenemies idd, en heb tijd geleden al afstand genomen), maar dat tweede duo is heus niet zo gemeen...



Van dat tweede duo gaan de complimenten vooral naar één vriendin. En eigenlijk is dat altijd zo geweest, in onze vriendenkring. Ik vind haar zeker een mooie vrouw. Met een heel gaaf, symmetrisch gezicht enzo. Maar ik vind dat ze niet zoveel sex appeal heeft. Ik merk dat vooral vrouwen haar mooi vinden, maar mannen een stuk minder... Ik heb zelf wat minder symmetrische trekken zeg maar, maar toch meer aandacht van mannen.



Dan moet ik altijd denken aan bvb Julia Roberts. Vrouwen vinden haar prachtig, maar mijn ex-vriend en zijn vrienden vonden haar niks. Die 'geilden' dan weer op objectief toch minder 'perfecte' gezichten als Scarlett Johanssen enzo...



En voor er weer mensen reageren van: dat je daarmee bezig bent pfff, enzovoort. Ik vind dit wel een boeiende vraag, ook al omdat dat aantoont dat je niet 'perfect' hoeft te zijn om een beetje goed in de markt te liggen/l'ekker' gevonden te worden...
Alle reacties Link kopieren
Kind, doe niet zo moeilijk over deze futiliteiten.

Praat erover met de desbetreffende "vriendinnen" want hier krijg je echt niet het juiste antwoord.

Ik denk dat het krijgen of niet van complimenten echt een non-probleem is.

Maak je druk om echt belangrijke zaken. En accepteer jezelf zoals je bent.
Le plaisir est le bonheur des fous, le bonheur est le plaisir des sages.
Eens met Babette, dit is langs alle kanten wijvengezeik.
Alle reacties Link kopieren
Joh, als je jezelf al lekkerder en stijlvoller vindt dan je vriendinnen en mannen vinden het ook... Dan snap ik niet waarom je hier bevestiging zoekt dat je vriendinnen jaloers zijn. Want daar schrijf je "ons" wel naartoe.



Ik krijg er een heel raar gevoel bij. Sorry.
Alle reacties Link kopieren
Allejesses zeg, wat een gedoe over uiterlijk.



Ik vind je maar oordelend en weinig flexibel over komen eigenlijk.

Je vind het heel wat dat je mee 'hun winkels' in gaat, maar je gaat niet zo ver dat je er iets koopt volgens mij, desondanks moeten zij complimenten geven over jouw keuzes die niet in hun straatje (en portemonnee) passen..... ik denk dat het bijna lollig is om jou opzettelijk geen complimenten te geven, juist omdat je het erom doet.



Weet je hoe ik met mijn vriendinnen omga? Ik draag lekker geen make-up en doe mijn haar in een knot, ik trek iets lekker makkelijks aan en zodra een vriendin zegt 'hee wat een leuke trui!', trek ik hem over mijn hoofd en geef ik hem aan d'r. (Want ik dacht bij het opstaan al, dat is nou net iets voor dinges vanwege die vrolijke kleur...)
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste gedachte: je draagt gewoon duurdere kleding en zij kunnen dat moeilijker betalen.

Maar ja, je weet het gewoon niet.



Ik vind het in elk geval onbeleefd en terecht vraagtekens oproepend dat ze niks zeggen, hoe dan ook. Nu vind ik zo'n uitgebreid ritueel van "oh wat staan die oorbellen mooi bij je getinte huid"-achtige complimenten geven sowieso óf heel nep, óf heel lesbisch tortelduiverig overkomen (heb altijd het idee dat zulke types elkaar ieder moment kunnen gaan strelen etc.)... Maar goed, ongeacht hoe bizar het is, als zo'n ritueel vol holle beleefdheidsfrasen hun ding is, moeten ze het volgens alle ongeschreven beleefdheidsregels óf enigszins eerlijk doen, óf ermee kappen in jouw bijzijn.



Zelf begin ik liever niet over kleding omdat het nogal gevoelig ligt. Kwestie van smaak en niemand vind het leuk als z'n smaak als slecht beoordeeld wordt. Zou dan ook zeker iets anders doen dan shoppen als voornaamste gezamenlijke activiteit. Daarmee bevind je je vaak gewoon op glad ijs.
Alle reacties Link kopieren
Dé oplossing: lijstjes bijhouden met hoeveel complimentjes iedereen aan een ander heeft gegeven. En als je achterblijft, dan stop je zelf met het geven van complimenten tot de rest weer bijgetrokken is in score. En als je dat open en bloot doet (misschien een apart whatsappgroepje?) dan leren ze er misschien ook van.



Ik denk namelijk ook dat ze het hoe dan ook expres doen. Uiteraard is het persoonlijk. Iedereen is net zoveel met ieder ander bezig als met zichzelf, namelijk.



Of, ehm, hoe zat dat ook weer?
Ik kan me voorstellen dat TO zich gepasseerd voelt als de andere vriendinnen uit het clubje wel complimentjes geven aan de anderen, daarmee lijkt het alsof ze expres van TO het stiefkindje willen maken.



Maarja, we kennen TO ook niet natuurlijk Als dat er eentje is die steeds met zichzelf te koop loopt of rare alternatieve fladderkleding draagt kan ik me ook wel voorstellen dat de complimentjes uitblijven.



Moeilijk om over zoiets te oordelen op een forum.
Is het een idee om te stoppen met foto's maken van de dingen die je koopt om die vervolgens rond te sturen? Of is dat te extreem?
Alle reacties Link kopieren
Als jij meestal degene ben die aandacht van mannen krijgt, zou ik meteen aan jaloezie denken. Zo van: jij krijgt wel aandacht genoeg...ik zou het bespreekbaar maken en gewoon eens ( op een ander moment) vragen waarom. Als je de vriendschap belangrijk vindt dan. Laat zien dat je kwetsbaar bent en menselijk. Reageren ze stom, dan zijn het geen fijne vriendinnen. Ik heb niet alle reacties gelezen trouwens...
Misschien wijvengezeik, maar het komt voor en TO vindt het niet leuk.



Laatst sprak ik iemand die hetzelfde had. Zij is heel mooi, gewoon echt móói. Ze had afgesproken met een paar anderen en die andere n hadden blijkbaar het hele weekend tegen elkaar gezegd hoe mooi/fantastich/geweldig/stijlvol/whatever ze waren, maar niet tegen haar. Daar was ze verdrietig van geworden. Wat was er mis met haar? Ja niets dus. Helemaal niets.

Behalve dat het uitermate lomp en buitensluiterig van die anderen was.



Had haar gevraagd of ze ook nooit tegen haar zeiden dat ze mooi is als het 1-op-1 is, maar dan werd het wel gezegd.

Dus, TO, hoe is het wanneer je ze afzonderlijk ziet? Maken ze je dan wel complimenten?
De laatste keer dat ik dit aan (bij?) de hand had heb ik mijn broodtrommeltje en pakje Wicky gepakt en ben bij de jongetjes gaan staan. Beste beslissing ooit, voor mij geen groepswhatsapp en collectieve feedbacksessies om onzekerheden te bezweren, of juist in stand te houden.
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet er gelijk bij gemeld worden om welk merk t gaat? Zeg gewoon ik heb een nieuwe zonnebril + plaatje. Zelf zou ik gewoon lekker kopen wat jij leuk vindt en laat je vriendinnen ook vrij met hun kleding keuze. Als je gaat winkelen noem jouw winkels niet chiquer dan hun (a seksuele??) winkels. Ik zou er ook klaar mee zijn als je hun keuzes zo noemt. En geef alleen complimenten als je het echt meent, wat je geeft krijg je terug. Als dat zie zo is en je kan het er niet normaal over hebben, wegwezen!! .
Alle reacties Link kopieren
@ Dizzy: grappig, je aannames... Ik heb nooit een merk bij die zonnebril vermeld. Niet op de w'app en niet hier...

En die 'aseksuele winkel', dat was de opmerking van een vriendin over een winkel waar ik veel koop, niet omgekeerd.



@ Piratesse: goeie vraag. Wel, de complimentenmakende vriendin (naar andere vriendin) doet dat idd wel veel meer één op één. Dat klopt.

Raar.

Maar toch denk ik niet dat ik mooier ben dan zij... Ik zie er gewoon anders uit qua stijl, ben een ander type...



Maar de andere vriendin, die dus zoveel complimenten krijgt van de bovengenoemde vriendin, doet dan weer iets anders als wij samen zijn met z'n tweeën. Iets dat ik eigenlijk best gek vind. Ze haalt ons regelmatig samen naar beneden. Zegt bvb dat "WIJ geen modellenlichaam hebben." Of dat" mannen niet meer naar ONS kijken, en WIJ niet meer strak zijn." Terwijl euh... ik best veel sport omdat ik de boel graag wat stevig houd. En ik bij mezelf toch weinig verschil zie tussen vroeger en nu...

Ik vind dat echt rare uitspraken, en omdat ze echt geen slechte inborst heeft, kan ik niet geloven dat ze het expres zou doen uit jaloezie of zo... (denk eerder dat het een nogal extreem van jezelf uitgaan is, zoals die winkelsituaties en sommige andere situaties)

Maar vind het wel niks leuk... Je gaat idd zo aan jezelf twijfelen.
Alle reacties Link kopieren
@ Turquasi: En heeft niks met portemonnee te maken trouwens. . Je kunt ook kiezen om 1 stuk te kopen ipv 10. Dat is wat ik doe. Maar dat moet ieder voor zich weten, is gewoon een keuze, zoals andere keuzes, moet ieder voor zich weten. Ik oordeel helemaal nergens over. Weet alleen wat voor mij werkt. Maar ik vind het wel fijn als dat niet-oordelen wederzijds is. Precies dat is mijn 'probleem'. Ik zeg nooit denigrerende dingen over de winkels waar die vriendin gaat, nooit. Het is mijn stijl en mijn smaak niet, maar dat hoeft ook niet, ik ga wel gewoon gezellig mee en vind het fijn voor haar dat zij er zoveel leuke dingen vindt. Zou het alleen wel leuk vinden als dat omgekeerd ook kon...
Alle reacties Link kopieren
De vraag is vind je jezelf supermooi en projecteer je dat op hen nu of hebben zij je ook gezegd dat ze je supermooi vinden en jaloers zijn?

Dit weet je niet voor je het hen vraagt.

Voor hetzelfde geld zwijgen ze omdat ze je lelijk vinden.

YOU DON'T KNOW!

Vraag het dus n keertje, waarom ze je geen complimenten geven en dat je je soms genegeerd voelt

Misschien zit er ook niks achter en passen ze hun gedrag aan.



En ook: nogmaals: wat maakt het uit, ik vind dat je erg bezig blijft met uiterlijkheden, wat delen je vriendinnen wel allemaal met je, wat bindt jullie?
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven