samenwerken met broer

23-04-2014 17:32 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk al sinds ik ben afgestudeerd (nu al 15 jaar) in en voor het bedrijf van mijn vader. Het was voor mij en mijn vader duidelijk dat ik dit bedrijf van hem zou overnemen. Ik heb 1 oudere broer, die al die tijd werkte in een andere sector en nooit enige interesse in overname van het bedrijf heeft getoond. Nu is hij na een samenloop van omstandigheden onlangs zijn werk verloren. Opeens geeft hij nu aan toch in het bedrijf te willen stappen en dat samen met mij over te nemen. Hij heeft dit bovendien niet met mij besproken, maar rechtstreeks met mijn vader, die er mij later over aansprak en enthousiast was. Ik ben daarvan erg geschrokken en weet niet goed wat ik er mee moet. Ik heb een hele fijne broer, maar we verschillen erg van elkaar. Ik wil eigenlijk niet met hem samenwerken, hij heeft geen ervaring in de sector, kent de klanten niet en heeft heel andere leef - en werkgewoontes dan ikzelf. Mijn broer lijkt niet in te zien dat samenwerken een probleem zou kunnen zijn. Ben ik een vreselijke zeur als ik het oneerlijk vindt dat ik dan maar moet vertrekken als ik niet met hem wil samenwerken?
Alle reacties Link kopieren
Opmerkingen over hoe broer denkt zijn alle aannames.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Bitje93 schreef op 23 april 2014 @ 18:11:

[...]





Ik denk dat dit ook heel goed kan betekenen dat deze broer het als een noodzakelijk kwaad ziet, er diep in zijn hart total geen zin in heeft, en totaal niet gemotiveerd aan de slag gaat dadelijk.Dit kan ook inderdaad. Aan de andere kant, zou je je broer willen laten bijten op een houtje met een uitkering en zich nutteloos voelend thuis laten zitten of hem ook weer een kans op werk en een goed inkomen bieden. Ik zou toch voor het laatste gaan als het mijn broer zou betreffen en mijn eigen bedenkingen maar even laten zitten.
Alle reacties Link kopieren
Als hij totaal geen ervaring heeft in deze branche is het toch vreemd als hij opeens dezelfde positie krijgt als jij na 15 jaar werken hebt. Is het geen optie dat jij het bedrijf overneemt en je broer in loondienst komt werken?
Alle reacties Link kopieren
quote:MarijeMarije schreef op 23 april 2014 @ 18:18:

Als hij totaal geen ervaring heeft in deze branche is het toch vreemd als hij opeens dezelfde positie krijgt als jij na 15 jaar werken hebt. Is het geen optie dat jij het bedrijf overneemt en je broer in loondienst komt werken?Ik vraag me af of de broer dat moet willen, dan heeft een zus (die zo vol aannames zit) wel erg veel macht.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet vreemd dat meewerkend zakenpartner dezelfde status hebben binnen een bedrijf. Het is geen werknemerschap.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Maar jouw vader is zelf toch nog eigenaar van het bedrijf toch? Dan gewoon een periode van één of twee jaar aanzien, zorgen voor een hele duidelijke taakverdeling waarin iedereen zijn sterke kanten kan benutten. Mocht het echt niet werken en jullie komen er niet uit (als in: vader ziet niet in dat het geen goed idee is om jullie beiden in het bedrijf te laten werken), dan ga je dan op zoek naar een nieuwe baan
Alle reacties Link kopieren
quote:pompsnol schreef op 23 april 2014 @ 18:19:



Ik vraag me af of de broer dat moet willen, dan heeft een zus (die zo vol aannames zit) wel erg veel macht.Het is beter dan geen baan. Hij kan dat ook tijdelijk doen, zodat hij niet op straat staat, en intussen zoeken naar een baan in de branche waar hij ervaring mee heeft.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Is het al mogelijk om op dit moment het bedrijf over te nemen?



Dit is een bekend probleem bij familie bedrijven. Wanneer je het probleem nu niet had gehad. Dan was het wel wanneer de eigenaar overlijd en opeens alle kinderen evenveel eigenaar zijn. Ongeacht of dat je er al werkt of niet. En er is niet altijd de financiële ruimte om de broers en zussen uit te kopen.



Het bedrijf is nu van de vader. Begrijpelijk dat je broer eerst met de eigenaar gaat praten.



Het lijkt me verstandig om eens met je vader. Hoe ziet hij de toekomst? Hoe lang wil hij nog actief in het bedrijf blijven. Hoeveel kinderen of andere familieleden. Wie werkt we nu of wil er gaan werken? Welke functies zijn er? Je kan niet beide algemeen directeur zijn. Is er 1 goed in de technische kant, ontwerp, pr, communicatie, financiën, etc.



Er zijn genoeg professionals die je bij dit proces kunnen helpen. Denk aan de bank, notarissen, accountants, etc.



Maar het is te kort door de bocht om "er van uit te gaan dat ik het bedrijf zou overnemen". Zolang er andere erfgenamen zijn, gaat dit niet zo makkelijk.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het gewoon aankijken en hem zijn eigen boontjes laten doppen, dan zie je vanzelf wat hij waard is.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 23 april 2014 @ 18:30:

[...]





Het is beter dan geen baan. Hij kan dat ook tijdelijk doen, zodat hij niet op straat staat, en intussen zoeken naar een baan in de branche waar hij ervaring mee heeft.Daar heb je helemaal gelijk in, maar met een zus die er zo inzit? Nou, dan zou ik ook kijken of ik niet in een gelijkwaardige positie binnen kon komen.
Ik zou er niet aan beginnen onder deze omstandigheden, daar komt alleen maar familieruzie van en wellicht nog wel het bedrijf op de fles ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:pompsnol schreef op 23 april 2014 @ 18:38:



Daar heb je helemaal gelijk in, maar met een zus die er zo inzit? Nou, dan zou ik ook kijken of ik niet in een gelijkwaardige positie binnen kon komen.Zo raar vind ik haar er niet inzitten. Ik denk echt niet dat ze hem zou benadelen of haar macht zou misbruiken als zij de baas was en hij in loondienst werkte. De houding die ze heeft ten opzichte van de huidige plannen kan ik goed begrijpen. Hij heeft nooit enige affiniteit gehad met de hele bedrijfstak, hij heeft er geen ervaring in en wil nu op dezelfde hoogte instappen. Waarom niet beginnen in een lagere positie, het bedrijf goed leren kennen en van daaruit verder kijken?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Familie of niet, iemand die geen ervaring heeft in het bedrijf, in tegenstelling tot TO, kun je niet een soortgelijke functie geven met een bijpassend salaris, ik zou me in haar geval behoorlijk gepasseerd voelen en dat gevoel lijkt me ook terecht.
verba volant, scripta manent.
Ik zou in elk geval zeker niet accepteren als hij op 'n gelijkwaardige 'verzonnen' functie gezet wordt door de vader, terwijl TO daar al 15 jaar voor gewerkt heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 23 april 2014 @ 18:59:

Familie of niet, iemand die geen ervaring heeft in het bedrijf, in tegenstelling tot TO, kun je niet een soortgelijke functie geven met een bijpassend salaris, ik zou me in haar geval behoorlijk gepasseerd voelen en dat gevoel lijkt me ook terecht.Eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 23 april 2014 @ 18:57:

[...]





Zo raar vind ik haar er niet inzitten. Ik denk echt niet dat ze hem zou benadelen of haar macht zou misbruiken als zij de baas was en hij in loondienst werkte. De houding die ze heeft ten opzichte van de huidige plannen kan ik goed begrijpen. Hij heeft nooit enige affiniteit gehad met de hele bedrijfstak, hij heeft er geen ervaring in en wil nu op dezelfde hoogte instappen. Waarom niet beginnen in een lagere positie, het bedrijf goed leren kennen en van daaruit verder kijken?Als ik heel eerlijk moet zijn, vind ik het al vreemd dat zij zich gepasseerd voelt dat haar broer dit eerst hun vader (de eigenaar) heeft besproken.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 23 april 2014 @ 18:59:

Familie of niet, iemand die geen ervaring heeft in het bedrijf, in tegenstelling tot TO, kun je niet een soortgelijke functie geven met een bijpassend salaris, ik zou me in haar geval behoorlijk gepasseerd voelen en dat gevoel lijkt me ook terecht.Het zou toch zo maar kunnen dat broer skills heeft die hij kan meenemen? Genoeg managers bijv. die eerst een afdeling bij een energiebedrijf runnen om dan bijv. een managementfunctie bij de bank gaan bekleden. Is dat dan ook oneerlijk naar de bankmedewerkers die er al langer zitten?
Ik zou het echt te gek voor woorden vinden als die broer het zelfde salaris zou gaan krijgen als TO. Dat is niet alleen oneerlijk naar haar toe, maar ook naar andere werknemers die er al jaren werken. Zo zou pa zijn bedrijf eigenhandig naar de knoppen helpen. Als hij z'n zoontje wil steunen, dan kan ie onderaan de ladder beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt niet alsof hij een soortgelijke functie had, maar misschien wil de TO dat even toelichten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Kenmerken van een goede ondernemer zijn o.a.:

- flexibiliteit

- inspelen op veranderingen

- kansen en mogelijkheden zien ipv problemen.

Als ik dit allemaal zo lees, dan lijk jij die kwaliteiten te missen, terwijl jouw broer die wel lijkt te hebben. Op dat vlak vullen jullie elkaar dus alvast goed aan.



En ik denk dat jullie elkaar op meer punten aanvullen. Jij hebt de kennis van de branche, hij heeft kennis van buiten. Beiden zijn waardevol in een onderneming. Jij weet hoe het bedrijf gerund wordt, hij komt wellicht met frisse nieuwe ideeën die een positief effect kunnen hebben.



Ik snap best dat je even heel erg schrok van deze onverwachte ontwikkelingen. Maar de situatie is zoals hij is. Waarom niet eerst proberen om daar een succes van te maken, voordat je het plan direct afwijst en zelf opstapt? Geef het een kans, je hebt niets te verliezen. En mogelijk heel veel te winnen!
Alle reacties Link kopieren
quote:pompsnol schreef op 23 april 2014 @ 19:03:

[...]





Het zou toch zo maar kunnen dat broer skills heeft die hij kan meenemen? Genoeg managers bijv. die eerst een afdeling bij een energiebedrijf runnen om dan bijv. een managementfunctie bij de bank gaan bekleden. Is dat dan ook oneerlijk naar de bankmedewerkers die er al langer zitten?Dat zou kunnen maar is het ook waarschijnlijk?
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 23 april 2014 @ 18:59:

Familie of niet, iemand die geen ervaring heeft in het bedrijf, in tegenstelling tot TO, kun je niet een soortgelijke functie geven met een bijpassend salaris, ik zou me in haar geval behoorlijk gepasseerd voelen en dat gevoel lijkt me ook terecht.Er worden meer algemeen directeuren van buitenaf aangesteld dan dat er via interne opvolging op zo'n positie terecht komen. Kennis van een bedrijf kan van toegevoegde waarde zijn, maar het kan ook net zo goed een handicap zijn.
quote:MarianneDavids schreef op 23 april 2014 @ 19:16:

[...]





Dat zou kunnen maar is het ook waarschijnlijk?Zou best kunnen. TO lijkt zich erg bedreigd te voelen.
quote:elninjoo schreef op 23 april 2014 @ 19:03:

Ik zou het echt te gek voor woorden vinden als die broer het zelfde salaris zou gaan krijgen als TO. Dat is niet alleen oneerlijk naar haar toe, maar ook naar andere werknemers die er al jaren werken. Zo zou pa zijn bedrijf eigenhandig naar de knoppen helpen. Als hij z'n zoontje wil steunen, dan kan ie onderaan de ladder beginnen.We weten toch niet wat broer in die 15 jaar heeft gedaan? Misschien heeft hij wel ontzettend waardevolle ervaring opgedaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 23 april 2014 @ 19:16:

[...]





Dat zou kunnen maar is het ook waarschijnlijk?Dat weten we niet Wat we wel weten is dat de broer altijd heeft gewerkt, dus het iig geen lapzwans.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven