Tuin volledig betegelen?

24-03-2013 22:07 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hebben alles behalve groene vingers. Onze huidige achtertuin geeft telkens behoorlijk wat werk en nu willen we dit graag veranderen naar vooral een praktische tuin. Ons idee is nu om de tuin volledig te betegelen met grote grijze tegels en dan in bakken bloemen/planten zetten want we willen natuurlijk wel wat groen. Maar nu twijfel ik: is volledig betegelen niet een beetje saai?
Alle reacties Link kopieren
quote:lone84 schreef op 24 maart 2013 @ 22:48:

Onze tuin is ook erg klein, zo'n 30 m2

Da's een postzegel. Als je voor de juiste vaste planten en bodembedekkers kiest heb je er amper werk aan. Eens per maand een uurtje de handen uit de mouwen steken (als je geen gras neemt) en klaar ben je.



En olijfbomen kun je wel vergeten met de huidige winters. Duur in aanschaf en gegarandeerd dat ze doodvriezen.
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Betegelen is zo triest. Voor de uitstraling en de natuur.
Alle reacties Link kopieren
ja
30m2 dit zou ik doen

Bij het huis een border of een verhoogde border met kruiden om mee te koken. 1 fruitboom halfstam voor wat schaduw halverwege. Groene afscheidingen met klimop/ clematis en klimrozen en langs de afscheiding een border met zomerbloeiers zoals klimrozen, papaver, phlox, malva, lavendel. Voor hoogte wat heesters (hibiscus ofzo).

Verder ook een waterpartijtje met een klein fonteintje in bijv kuip met een lelie en wat drijfplanten.
en verder opleuken met potterie
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 maart 2013 @ 22:49:

[...]



hoeveel vierkante meter ga je besprenkelen met azijn en vergeet niet dat je het daarna ook weg moet borstelen. In dezelfde tijd heb je je border geschoffeld en je struiken gesnoeid



Alle tegels besprenkel ik met schoonmaakazijn, borstel dat in laat dat goed intrekken Je tegls worden er zo mooi helder en schoon van dat met een hogedruk reiniger niet eens altijd nodig is.

De lucht is even wat minder, maar dat is gauw genoeg weer weg.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 maart 2013 @ 22:49:

van 30m2 kan je heel wat leuks makenDat hoop ik ook (van 40m2). Wij hebben overigens een bolacacia in ons postzegeltje staan, die is mooi compact, hoef je 1 keer per jaar te snoeien (uurtje max) en fleurt de boel echt op. Aanrader voor een klein tuintje!
quote:lone84 schreef op 24 maart 2013 @ 22:48:

Onze tuin is ook erg klein, zo'n 30 m2

Dan kun je er dus nooit veel werk aan hebben. Je zegt ook dat je weinig zon in de tuin hebt. Dat betekent extra veel groene aanslag!



Wat ik zei over het grondwaterpeil is trouwens best een serieus probleem aan het worden. Rioleringen raken steeds vaker overbelast omdat het water niet meer wegzakt in de grond en de grond droogt uit en verzakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 24 maart 2013 @ 22:55:

Betegelen is zo triest. Voor de uitstraling en de natuur.Niemand heeft daar toch last van, wat een gezeur
quote:Splinter_ schreef op 24 maart 2013 @ 22:59:

[...]



Dan kun je er dus nooit veel werk aan hebben. Je zegt ook dat je weinig zon in de tuin hebt. Dat betekent extra veel groene aanslag!



Wat ik zei over het grondwaterpeil is trouwens best een serieus probleem aan het worden. Rioleringen raken steeds vaker overbelast omdat het water niet meer wegzakt in de grond en de grond droogt uit en verzakt.Tax heffen op tegeltuinen!
daar hebben we allemaal last van huisvrouw, het is slecht voor de natuur en je krijgt meer overstromingen omdat het water niet kan worden afgevoerd
quote:Mevrouwdekees schreef op 24 maart 2013 @ 22:58:

[...]





Dat hoop ik ook (van 40m2). Wij hebben overigens een bolacacia in ons postzegeltje staan, die is mooi compact, hoef je 1 keer per jaar te snoeien (uurtje max) en fleurt de boel echt op. Aanrader voor een klein tuintje!ja die is ook leuk, maar ik ben fan van fruitbomen, mooie bloei en vruchten. Twee keer bingo!
ik heb zin om weer op het land aan de slag te gaan maar helaas zit de vorst in de grond
quote:Diztel schreef op 24 maart 2013 @ 23:03:

[...]





Tax heffen op tegeltuinen!Psies.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook de hele tuin betegeld (klinkers) en overal mooie potten met bloemen, rozen, boompjes.



Ik vind het prachtig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een balkon. Daar hang ik wat hangplantjes op. Verder nog een pot met pluksla, een met tomaat, en twee met kruiden. Af en toe een gietertje water en klaar. Zo'n ander gezicht en weinig moeite. Einde van de zomer gaat alles in de zak.



In onze grote gemeenschappelijke tuin staan bomen en er ligt gras.
potten vs borders



potten moet je water geven in de zomer. Elke dag!!!!!! en je moet wekelijks bemesten. In de border mest je in het voorjaar en dat is het. Extra water hoeft niet
Alle reacties Link kopieren
quote:Splinter_ schreef op 24 maart 2013 @ 23:06:

[...]



Psies.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 maart 2013 @ 22:57:

30m2 dit zou ik doen

Bij het huis een border of een verhoogde border met kruiden om mee te koken. 1 fruitboom halfstam voor wat schaduw halverwege. Groene afscheidingen met klimop/ clematis en klimrozen en langs de afscheiding een border met zomerbloeiers zoals klimrozen, papaver, phlox, malva, lavendel. Voor hoogte wat heesters (hibiscus ofzo).

Verder ook een waterpartijtje met een klein fonteintje in bijv kuip met een lelie en wat drijfplanten.

Leuk idee!

Alleen moet TO er wel rekening mee houden dat ze niet veel zon in de tuin heeft, lavendel zal het dus niet zo goed doen denk ik.

Zelf vind ik bamboe erg mooi als groene afscheiding of gewoon als solo blikvanger. Er zijn tegenwoordig veel niet woekerende soorten bamboe. Voordeel: 's winters groen, bijna geen werk aan en kan tegen een stootje.
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
als je iets in de grond zet heb je daar minder omkijken naar dan planten in bakken die je kan verzuipen.
it's a big club and you ain't in it
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 maart 2013 @ 23:05:

ik heb zin om weer op het land aan de slag te gaan maar helaas zit de vorst in de grond



Wat dacht je dat ik dit weekend had hopen te doen. Acacia stond hier trouwens al, maar mag dus bij de verbouwing blijven.



TO ik zou naast je (gebrek aan) groene vingers kijken naar wat je wil doen in/ met je tuin. Waar wil je op uit kijken vanaf de bank? Heb je/ wil je jonge kinderen die er kunnen spelen. Er in zitten: zonminnaars of ook een stukje schaduw? Moet je kliko erin staan en zo ja; wil je die uit het zicht? Barbequen of een vuurkorfje? Waar zou die moeten staan? Wat vind je mooi/ fijn aan planten? Al dat soort zaken spelen mee in het bepalen hoe jullie uiteindelijke droomtuin eruit ziet.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook nog fruitbomen en die doen het hartstikke goed , dus zo slecht voor de natuur is het nou ook allemaal weer niet.
quote:Superhuisvrouw schreef op 24 maart 2013 @ 23:12:

[...]

Alle reacties Link kopieren
wat ik wel mooi vind dat is een vierkant vlak van tegels maar dan een kwartslag gedraaid net zoals een vierkant kleedje op een vierkante tafel op een terras.



De plekken zonder tegels langs de wand kunnen dan beplant worden met struiken achteraan en bloemen vooraan.
it's a big club and you ain't in it
Alle reacties Link kopieren
Nog leuker dan een gewone border is een verhoogde border

Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven