Tuin volledig betegelen?

24-03-2013 22:07 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hebben alles behalve groene vingers. Onze huidige achtertuin geeft telkens behoorlijk wat werk en nu willen we dit graag veranderen naar vooral een praktische tuin. Ons idee is nu om de tuin volledig te betegelen met grote grijze tegels en dan in bakken bloemen/planten zetten want we willen natuurlijk wel wat groen. Maar nu twijfel ik: is volledig betegelen niet een beetje saai?
Alle reacties Link kopieren
Nog leuker dan een gewone border is een verhoogde border

Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Strak, weinig werk en toch groen en fleurig

Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
:kwijl: Mooi soulcats. Wel 3x zo groot als to's tuin.
Alle reacties Link kopieren
Tegels maar ook ruimte voor genoeg groen

Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouwdekees schreef op 24 maart 2013 @ 23:24:

:kwijl: Mooi soulcats. Wel 3x zo groot als to's tuin.



Ze kan altijd nog de miniatuurversie proberen.
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Op soulcats foto's staan trouwens ook meerdere mooie siergrassen. Die zijn ook vaak laag in onderhoud, wintergroen en meaui!



En *zucht* als ik die foto's zie wil ik 2x meer tuin en 5x meer budget voor de tuin.
Alle reacties Link kopieren
30m2 is inderdaad niet groot, maar toch hebben wij er veel werk aan omdat dat er veel 'wilde' planten in staan. Het ziet er daardoor altijd rommelig uit en daar hou ik gewoon niet van. Ik heb zelfs de klimop van de schutting verwijderd omdat ik echt een gruwelijke hekel heb aan klimop.



Ik heb ook echt 0,0 verstand van planten dus ik weet van de helft niet eens wat het is, laat staan wat ik ermee moet doen.



Vast een stomme vraag, maar wat bedoelen jullie met bodembedekkers? Zeil ofzo?

En klinkers vind ik ook leuk, maar komt daar niet veel onkruid tussen?
Alle reacties Link kopieren
Nee, geen zeil. Een bodembedekker is een plantje dat zichzelf over de bodem verspreid en dus een effen mat van 1 soort vormt, hierdoor krijg je geen onkruid.
Alle reacties Link kopieren
quote:lone84 schreef op 24 maart 2013 @ 23:53:

30m2 is inderdaad niet groot, maar toch hebben wij er veel werk aan omdat dat er veel 'wilde' planten in staan. Het ziet er daardoor altijd rommelig uit en daar hou ik gewoon niet van. Ik heb zelfs de klimop van de schutting verwijderd omdat ik echt een gruwelijke hekel heb aan klimop.



Ik heb ook echt 0,0 verstand van planten dus ik weet van de helft niet eens wat het is, laat staan wat ik ermee moet doen.



Vast een stomme vraag, maar wat bedoelen jullie met bodembedekkers? Zeil ofzo?

En klinkers vind ik ook leuk, maar komt daar niet veel onkruid tussen?



Bodembedekkers zijn planten.

Vaste vaak wintergroene planten die breeduitgroeien en zo dus de bodem bedekken. Als ik zo de je beschrijvingen over de klimop en de 'wilde'planten lees weet ik trouwens niet of dat wel iets voor je is. Wel aanzienlijk minder werk dan potten die je telkens water moet geven in de zomer.
Alle reacties Link kopieren
Wat een mooie foto's, Soulcats! Waar heb je die vandaan? Ben namelijk ook op zoek naar wat ideeën voor de achtertuin. Man houdt van strak betegeld, ik ben meer het type 'hoe meer (kleurige) planten, hoe beter', dus op zoek naar een mooi compromis.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nooit een betegelde tuin willen, je geeft vogels geen kans, je helpt niet mee de luchtverontreiniging tegen te gaan, en ik geloof zelfs dat het niet goed voor mensen is in een totaal versteende wereld te wonen. Het is niet voor niks dat zelfs in ruimteschepen van die natuurkalenderplaatjes worden opgehangen.

Mocht je toch willen doorzetten, denk er dan aan om een afwateringsgootje aan te brengen om het regenwater af te voeren.
Bij een betegelde tuin denken velen aan een soort van plein of zo. Maar dat is echt niet nodig. Naast tegels en met behulp van bakken (eventueel met anti-worteldoek en grind of split) en waterpartijen kun je een hele mooie onderhoudsvrije tuin maken. Zorg voor wat niveauverschillen, dat maakt het net wat speelser.
Alle reacties Link kopieren
Op pinterest vind je veel tuinfoto's. Ik vind het wen leuke inspiratiebron.
Alle reacties Link kopieren
Op de website van de tuinen van appeltern vind je ook de nodige tuinen. Onder lounge tuinen zie je ook een staan met grijze tegels die is ook alles behalve saai.
Alle reacties Link kopieren
Alsjeblieft niet alles betegelen! De natuur vindt dat afschuwelijk. Planten filteren viezigheid uit de lucht en in de grond houden beestjes de bodem schoon. Zoveel leven in de tuin waarvan je geen weet hebt!

Bovendien zijn planten goed voor het microklimaat in de stad: tegels houden hitte en kou vast, planten niet.



Het begint een steeds groter probleem te worden, het dichtgooien van alle natuur.



Vraag goed advies over wat weinig onderhoud vraagt en wat past bij de ligging van de tuin! Dan hoeft het echt niet veel tijd te kosten. Een vlinderstruik kost bijv. echt 0 tijd en je hebt geweldig veel vlinders in je tuin.
Wij hebben achter 40 m2, half terras, half gras met stapstenen. Gras slaat nergens op voor dat ministukje. Wij gaan grotendeels bestraten, met borders langs de randen (3). Achterin staat een grote sering, die blijft staan. Verder komt er in de border oa vinca, mansoor, tijm, lavendel, salvia, saponaria, komt er tegen een muur een toscaanse jasmijn en tegen de andere kant, schutting, clematis. De buren hebben klimop die door de schutting heenkomt. Groen zat maar toch relatief weinig gedoe. Het gedoe bij ons zit in de voortuin, die is drie keer zo groot, met een spar, prunus, hibiscus en een stuk moestuin
Alle reacties Link kopieren
quote:mater_matuta schreef op 25 maart 2013 @ 05:20:

Wat een mooie foto's, Soulcats! Waar heb je die vandaan? Ben namelijk ook op zoek naar wat ideeën voor de achtertuin. Man houdt van strak betegeld, ik ben meer het type 'hoe meer (kleurige) planten, hoe beter', dus op zoek naar een mooi compromis.

Google is your friend. Heb gezocht op tuinontwerp. Ik doe vaak inspiratie op door op Google naar afbeeldingen te zoeken, erg leuk is dat.

Jammer dat het me nog niet gelukt is om meer budget te Googlen , zou het zelf ook wel goed kunnen gebruiken voor de tuin.



Enne TO.... bodembedekker = zeil?

Heb je nou nooit zoiets gehad van, ik heb een tuin, leuk om me er in te verdiepen o.i.d.? Daar kan ik me nou helemaal niets bij voorstellen. Zelf heb ik de tuin ingericht met allerlei planten, struiken en bloemen die bijen, hommels, libellen, vlinders en vogels aantrekken en daardoor is het een genot om in de tuin te zitten of te werken. Dat is gewoon op en top genieten, ik word echt depressief als ik een betegelde tuin zie. Zo inspiratieloos.
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren




*even checken of mijn plaatjesplak het al doet*
Alle reacties Link kopieren
Ja dus. To, bovenstaand een strakke border die ook in een schaduwrijke tuin zou kunnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ceetie schreef op 24 maart 2013 @ 22:13:

Met veel bakken en potten is dat niet saai. Maar mijn ervaring is dat je daar meer werk aan hebt dan aan 1 of 2 borders langs de kant. Daar kun je nl ook groen (vaste planten bedoel ik) in zetten dat je hooguit een enkele keer moet snoeien.

Maar wel altijd kleur en dus sfeer in je tuin.Maar zonder groene vingers lukt dat dus niet. Ik ken het. Ik ben van de eenjarige plantjes. Als het mooie weer begint een tripje naar het tuincentrum, bloemetjes kopen, in de bakken pleuren en de rest van de zomer alleen wateren. En hopen dat ze het dan de hele zomer uithouden en anders tussendoor weer nieuwe. Vaste planten werken voor mij dus niet. Zelfs de hortensia's gaan ieder jaar weer dood. Voor mij is het dus bakken met eenjarig goed. Zomer voorbij rommel in de groenbak en het jaar daar op gewoon nieuw.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon niks aan doen, ik heb vorig jaar mijn tuin laten betegelen, lekkere grijze tegels ik had nog wat plastic plantenbakken staan waar ik voor de vorm wat viooltjes en zooi in had gezet.. dit jaar is de winter en de lente niet zo heel duidelijk,,, deze zomer komt er geen enkel plantje meer te staan, heerlijke binnenplaats als het zonnetje schijnt je kijkt gewoon even naar meer en minder schaduw, verplaats je meubeltjes naar de hoek die het fijnst aanvoelt.. absoluut niet gehinderd door welk plantje dan ook... als ik planten wil zien...ik woon op 5 minuten loopafstand van een paar parken dus bij mij op de binnenplaats mis ik ze totaal niet!

Ter aanvulling: dat afwateren lijkt soms een probleem te zijn maar als het echt flink geplenst heeft, is het na een uur of twee meestal toch weer droog, kennelijk kan het water goed genoeg weg.
Alle reacties Link kopieren
Nou net zoals de andere 100 reacties hier, vind ik een betegelde tuin niet mooi. Ik hou juist van een echte tuin tuin. Maar heb eigenlijk ook heel erg weinig verstand van tuinieren. Elke keer als ik moet snoeien, roep ik mijn moeder er nog bij, haha.



Maar goed, inderdaad, bloembakken zijn vaak meer werk dan een border. In de zomer vaak water geven en in de winter overleven ze het vaak niet.



Als je de border goed vol zet, met veel vaste planten en bodembedekkers ertussen dan heb je er bijna geen werk aan.

Nadeel is wel dat als je de tuin direct zo wil hebben, dan ben je best wat geld krijgt (maar voor een border van een tuin van 30m2, moet dat nog te overzien zijn). Als je het beetje bij beetje wil doen, ivm geld, dan ben je er in het begin wel veel tijd aan kwijt, want je krijgt dan heel veel onkruid (ik spreek uit ervaring, zucht).



Ik zou wel even kijken naar wat voor stijl je dan mooi vind, ik las hier iemand (weet niet meer of jij dat was of een ander) die niet van klimop of ander wildgroei hield. Dat is wel een typische plant die weinig onderhoud vraagt (behalve snoeien).



Andere planten die weinig onderhoud vragen:

- maagdenpalm (= bodembedekker), klimop kan trouwens ook als bodembedekker) Voor zo min mogelijk onkruid moet bijna alle grond bedekt zijn.

- varens

- taxis (moet je hem niet in een bepaalde geknipte vorm willen hebben)

- vlinderstruik

- hortensia

In het najaar kun je ook bollen planten (niet van die eenmalige, maar die verwilderen), zodat je in het voorjaar ook wat kleur hebt.

- rhodododendron



Als je het lastig vindt om zelf een border samen te stellen, zijn er ook kant en klare border pakketten. Dan krijg je bijv. voor 2 bij 2 meter planten thuis gestuurd met de instructie hoe je die moet planten. Ik heb alleen bij lange na niet voldoende groenkennis, om aan te geven welke borders veel werk zijn en welke niet. Maar dat kan vast wel iemand anders hier op het forum
Alle reacties Link kopieren
Wat wij hebben gedaan is in plaats van grijze tegels, zwarte tegels, Chinees hardsteen. Grijs gaf ons een te veel 'betonnen' uitstraling, wat deze niet hebben. Ook hebben we Chinees hardsteen opsluitbanden genomen zodat we ook nog iets groen hebben, en dit vonden wij leuker dan potten plaatsen. We hadden natuurlijk ook te maken met een budget, en bij een bedrijf wat toevallig een showroom had bij ons in Huizen zijn wij gelukkig zeer goed geslaagd. Er zijn zeker veel leuke ideeën voorbij gekomen, dus hopelijk wordt het wat
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zit jij gezellig te spammen Jos.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Potten zijn veel meer onderhoud dan (kleine) borders. Dus je kunt beter aan de rand van je tuin een paar borders maken.



Ik heb overigens niet het hele topic doorgelezen, dus misschien ben ik wel mosterd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven