Vruchtbaarheidsbehandelingen.

09-04-2007 19:09 249 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Oh en mag je dan zwanger worden terwijl je al een uitkering hebt Kneepje? Hoeveel kinderen mag je eigenlijk hebben als je een uitkering hebt? En hoeveel mogen daarvan via ivf geboren worden (stel je voor, dubbele kosten!)?
Niemand hoeft dat voor anderen te bepalen, maar ik vind wel dat sommigen wat beter na kunnen denken voordat ze aan kinderen beginnen. Als je al bijna geen geld hebt om jezelf te onderhouden, waarom zou je dan aan kinderen beginnen. En dan kunnen mensen net zo hard roepen dat die ouders liefde geven, maar van liefde kan een kind niet leven. Sommige mensen zeggen dat iedereen recht heeft op een kind, maar heeft een kind geen recht op een goed leven (oftewel in dit geval: genoeg te eten en een dak boven het hoofd)?
Alle reacties Link kopieren
Ja, het is ook moeilijke materie. Ik vind de vergelijking met kanker persoonlijk een heel makkelijke. Als je honderd euro te verdelen hebt en je kan daarmee één ivf behandeling of één kankerbehandeling bekostigen ga ik zonder nadenken voor de kanker. En ik denk (hoop) de meesten van jullie wel. Een mens dat al leeft dat levensbedreigend ziek is.



Maar als je gaat vergelijken met couveusekinderen wordt 't lastiger. Ik vind dat couveusekinderen net zolang in leven gehouden mogen worden als de ouders nodig achten. Omdat het ook al levende mensen zijn. Hetzelfde vind ik van bv. gehandicapten, alle medicijnen mogen gegeven worden. Dat zou bij mij ook voor ivf gaan.



Daarnaast vind ik eigenlijk dat je niet mag beslissen voor iemand of hij wel of geen kinderen mag (tenzij hij wilsonbekwaam is). Ik vind 't net als iedereen belangrijk dat het kind een dak boven zijn hoofd heeft en goed onderwijs en goed eten maar ik denk (naief?) dat elk kind dat in Nederland heeft. Het is wel wrang natuurlijk dat er geld gaat naar jeugdzorg voor kinderen die ongewenst zijn thuis, terwijl er geen geld is voor anderen om gewenste kinderen te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
@bikkie; nee ik zit zelf niet in zo'n situatie, maar ik sta er wel dichtbij.



@kneepje; als je denkt dat ouders van IVF kinderen nooit zullen scheiden oid...think again. De eerste relatie van mijn vriendin, toen er na 2 jaar met de pil gestopt te zijn er nog geen tekenen van zwangerschap/miskramen waren, is geklapt op het feit dat zij kostte wat het kost kinderen wil. Hij vond het niet zo heel dringend. Ze was toen 27, hij een jaar jonger. Dat bedoel ik ook met dat het (voor haar in ieder geval) bijna een obsessie aan het worden is en dat kan een ongelofelijke druk op een relatie zetten

 Haar huidige vriend is voor de 'medische mallemolen' maar ik moet nog zien wat er gebeurd als er ineens een tweeling of drieling uit voorkomt als de behandeling succesvol is. Alsof dat makkelijk en zaligmakend is.. Dan laat ik de medische complicaties (en tja...kosten daar weer van..) voor het gemak even buiten beschouwing.

 

Dus die stellingen in de trant dat maatschappelijk gezien je liever IVF kinderen hebt dan kinderen van een bijstandsmoeder is natuurlijk kul. Iedere ouder krijgt het ergens tijdens de opvoeding (of het traject daarvoor!) moeilijk, IVF ouder of niet.



Maar hey, wat weet ik ervan, heb het zelf niet meegemaakt immers :?
Alle reacties Link kopieren


@bikkie; nee ik zit zelf niet in zo'n situatie, maar ik sta er wel dichtbij.



@kneepje; als je denkt dat ouders van IVF kinderen nooit zullen scheiden oid...think again. De eerste relatie van mijn vriendin, toen er na 2 jaar met de pil gestopt te zijn er nog geen tekenen van zwangerschap/miskramen waren, is geklapt op het feit dat zij kostte wat het kost kinderen wil. Hij vond het niet zo heel dringend. Ze was toen 27, hij een jaar jonger. Dat bedoel ik ook met dat het (voor haar in ieder geval) bijna een obsessie aan het worden is en dat kan een ongelofelijke druk op een relatie zetten

 Haar huidige vriend is voor de 'medische mallemolen' maar ik moet nog zien wat er gebeurd als er ineens een tweeling of drieling uit voorkomt als de behandeling succesvol is. Alsof dat makkelijk en zaligmakend is.. Dan laat ik de medische complicaties (en tja...kosten daar weer van..) voor het gemak even buiten beschouwing.

 

Dus die stellingen in de trant dat maatschappelijk gezien je liever IVF kinderen hebt dan kinderen van een bijstandsmoeder is natuurlijk kul. Iedere ouder krijgt het ergens tijdens de opvoeding (of het traject daarvoor!) moeilijk, IVF ouder of niet.



Maar hey, wat weet ik ervan, heb het zelf niet meegemaakt immers :?
Inderdaad !
Alle reacties Link kopieren
Booyahh, ik ben het 300 % met je eens!



(Ik heb trouwens alle reacties niet gelezen hoor)



Einde 2008 zullen de premie basisziektenkostenverzerking ook nog weer met zo'n 50 euro (!!)stijgen, dus het is echt de hoogste tijd dat die vruchtbaarheidsbehandelingen uit de BASISverzekering worden geschopt!
Alle reacties Link kopieren
en ik kan er dus persoonlijk over meepraten, want ik ben ook ongewenst kinderloos, door mijn chronische ziekte wordt het mij door DESKUNDIGEN aboluut afgeraden kinderen te krijgen, dus ik ken het verdriet persoonlijk (ik wil verder niet op details hiervan ingaan)


Booyahh, ik ben het 300 % met je eens!



(Ik heb trouwens alle reacties niet gelezen hoor)



Einde 2008 zullen de premie basisziektenkostenverzerking ook nog weer met zo'n 50 euro (!!)stijgen, dus het is echt de hoogste tijd dat die vruchtbaarheidsbehandelingen uit de BASISverzekering worden geschopt!



Zal vast €50 op jaarbasis zijn.
Alle reacties Link kopieren
was het maar waar Fleurtje...was het maar waar..
Alle reacties Link kopieren
Van de 219 miljoen boete die Heineken heeft gekregen zouden we een heleboel kinderloze echtparen gelukkig kunnen maken door middel van IVF.

Dus, neem allemaal nog een biertje?



Als je geen kinderen kan krijgen omdat je iets mankeert mag je toch zeker wel behandeld worden? Ook al ben je niet "ziek"?



Dat is niet iets waar je om vraagt, je roept het niet over je af door bv te roken of ongezond te leven. En die mensen helpen we ook, zou ik ook beslist niet aan willen tornen maar IVF mag van mij voor iedereen vergoed worden.

Anders kan een gezin met een laag inkomen niet eens aan kinderen beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Bronny, ik vind jouw eerste alinea eerlijk gezegd een beetje off -topic.Het gaat erom dat de hoge kosten voor  vruchtbaarheidsbehandelingen moeten worden opgehoest uit  de steeds stijgende premies basisverzekring.

Als er meer geld beschikbaar was, hoefden er ook geen keuzen indeze gemaakt te worden.



Verder denk ik dat in de nabije toekomst verz.maatschappijen steeds meer voorwaarden voor verzekeringen zullen stellen bv aan roken en ongezonde leefstijl.Dat is nu ook al zo als je een bep. erfelijke aandoening hebt, dat je dan hogere premies moet betalen.

Vruchtbaarheidsbehandelingen zijn gewoon niet dringend medisch noodzakelijk, hoe cru dat misschien ook klinkt..
Alle reacties Link kopieren


Booyah(?) ik denk dat ivf en adoptie twee heel verschillende keuzes zijn. Voor de één liggen die dicht bij elkaar, voor de ander is het één heel logisch en het andere niet. Er is immers ook een grote vraag naar pleeggezinnen. Waarom nemen niet meer mensen een pleegkind? Omdat dat heel zwaar is natuurlijk. Zegt wie?
 De één doet zoiets graag, de ander niet. Zo zal ook het ene stel kiezen voor ivf, terwijl anderen of naar een andere oplossing zoeken, of zich neerleggen bij hun kinderloosheid. Adoptie lijkt me een heel ander traject. En ja, daar wordt vaak niet voor gekozen omdat men een 'eigen' kind wil. Maar daarbuiten zijn er ook mensen die niet voor adoptie kiezen omdat zij er tegen zijn om verschillende redenen. Ik denk dat als je een adoptiekind met hechtingsproblematiek van dichtbij meegemaakt hebt, je wat huiveriger tegenover adoptie staat. Zo zal iedereen een bepaalde afweging maken om voor iets te kiezen. En egoïstisch. Ja, zijn we dat niet allemaal? Als de rijke landen nou even hun luxe levensstijl aanpassen, dan zou het armoedeprobleem zo opgelost zijn. Waarom dan bij ivf opeens met een vingertje gaan wijzen dat het zo egoïstisch is?
Ik begrijp niet waarom pleegkinderen zwaar gevonden worden. En waarom je uit het buitenland zou willen adopteren terwijl er hier in nederland nog zo veel kinderen zijn die een veilig thuis nodig hebben...

Een kind opvoeden is een dankbare taak, en als je echt wil spreken van een 'kinderwens' dan betekent dat in mijn optiek dat je graag een kind wil verzorgen, op zien bloeien en er een verstandige, zelfstandige volwassene van wil maken.

Maakt het dan nog uit of zo'n kind uit je buik komt of niet?

Ik ben zelf pleegmoeder van een meisje van 3 maanden. Zij zal de komende 18 jaar hoogstwaarschijnlijk bij ons blijven wonen. De problematiek van haar bio-ouders is dusdanig dat zij nooit in staat zullen zijn voor haar te zorgen. Daarnaast heb ik ook een zoontje van 2 (wel een bio-kind). Pleegzorg is een bewuste keuze geweest, niet voortkomend uit ongewenste kinderloosheid...



Mijn zoontje komt uit mijn buik, mijn pleegdochter uit mijn hart.



Ik vind het moeilijk om te zeggen of IVF wel of niet vergoed zou moeten worden. De kosten zijn enorm, dat is waar. Maar is het niet prachtig dat we in een land als nederland deze voorzieningen hebben? Dat je als ongewild kinderloos stel een keus hebt tussen een IVf-traject, adoptie, pleegzorg en samen verder gaan zonder kinderen.

En waarom zouden alleen kinderloze stellen 'moeten' adopteren. Ik vind dat die stelling net zo goed op gaat voor stellen die wel vruchtbaar zijn. Waarom zo 'egoistisch' zijn zelf kinderen op de wereld te zetten, wanneer er nog zo veel kinderen zijn die ook in een gezin willen opgroeien?



Ik denk ook niet dat IVF in de plaats komt van kankermedicijnen of whatever. Dat is appels met peren vergelijken.



Aan IVF zitten al heel veel regels gebonden, en wat mij betreft mag dit zo blijven of iets strenger mogen zijn vanwege de kosten (en dat gaat niet alleen op voor IVF, maar je kan met zo veel dingen 'pech' hebben en dan moet je er ook zelf voor betalen...) maar de mogelijkheid moet er zeker blijven.

De leeftijdsgrens zou wat mij betreft naar beneden mogen, naar laten we zeggen 38 om vrouwen (en mannen) aan te moedigen eerder aan kinderen te beginnen (en zo de kans op succes ook te vergroten). En van 3 naar 2 behandelingen. Maar in welke vorm dan ook denk ik dat het wel moet blijven.



Solidariteit vind ik ook belangrijk, maar niet kostte wat het kost. Ik kan me voorstellen dat het pijnlijk is om geen kinderen te kunnen krijgen, maar zoals eerder al gezegd, er zijn ergere dingen (ook al voelt dat voor deze stellen ongetwijfeld niet zo). Je kan het ook ombuigen naar iets positiefs en de zorg van andermans kinderen op je nemen als die kinderwens daadwerkelijk zo groot is. Dat is pas solidariteit!



Wil hier verder niemand mee beledigen of aanvallen. Ik las dit topic toevallig en wilde eigenlijk alleen reageren op het feit dat pleegkinderen 'probleemkinderen' zouden zijn. Mijn meisje is de liefste en de mooiste van de hele wereld! Het enige probleem dat ze geeft is s nachts wakker worden voor een flesje ;)



Mamarleen
Alle reacties Link kopieren


Bronny, ik vind jouw eerste alinea eerlijk gezegd een beetje off -topic.Het gaat erom dat de hoge kosten voor  vruchtbaarheidsbehandelingen moeten worden opgehoest uit  de steeds stijgende premies basisverzekring.

Als er meer geld beschikbaar was, hoefden er ook geen keuzen indeze gemaakt te worden.



Verder denk ik dat in de nabije toekomst verz.maatschappijen steeds meer voorwaarden voor verzekeringen zullen stellen bv aan roken en ongezonde leefstijl.Dat is nu ook al zo als je een bep. erfelijke aandoening hebt, dat je dan hogere premies moet betalen.

Vruchtbaarheidsbehandelingen zijn gewoon niet dringend medisch noodzakelijk, hoe cru dat misschien ook klinkt..



Is niet zo off topic als je wel zou denken. Wat ik wil zeggen is dat ik denk dat er best geld is om IVF volledig te vergoeden, het ligt alleen op de verkeerde plaatsen.

En als je ziet hoeveel geld er bijvoorbeeld naar de wapenindustrie gaat....dan zou ik liever zien dat dat voor IVF gebruikt wordt.

Maar dat is een kwestie van prioriteiten stellen.

Ik kan veel ziektes opnoemen die niet levensbedreigend zijn en waarvan de behandeling gewoon vergoed wordt, waarom dan IVF niet.
Alle reacties Link kopieren
Mamarleen, ik vind dat je bepaalde dingen ietwat uit hun verband haalt, gezien de discussie die er al over ging.





Pleegzorg kan heel zwaar zijn. Niet iedereen ervaart het zo, maar ik kan me voorstellen dat als je een kind van vijftien in huis krijgt dat vanaf zijn derde van opvang naar pleeggezin gesleurd is, dat behoorlijk zwaar kan zijn. Niet iedereen kan dat en niet iedereen wil dat. De één doet dat uit de kinderloosheid, de ander uit idealsime.





Waarom mensen kinderen uit het buitenland halen? Margaretha noemde al iets dat sommige mensen liever een kind hebben waarbij de biologische ouders niet zo aanwezig zijn.Of liever gezegd, helemaal niet aanwezig zijn. Anderen zullen misschien een kind uit een ontwikkelingsland een betere kans willen geven. Er zijn allerlei redenen. Dat jij er niet voor kiest, maakt het nog niet tot iets verschrikkelijks.



Sommige mensen willen inderdaad een kind van eigen vlees en bloed hebben. Kan je egoïstisch noemen. Maar ik denk dat adoptie in veel gevallen niet minder egoïstisch is. Ook dat is iemands keuze.





Dat IVF in plaats van kankermedicijnen zouden komen, is genoemd omdat sommige behandelingen van kanker niet meer vergoed worden. De vraag die daar op volgde was: mag ivf dan wel van gemeenschapsgeld betaald worden, terwijl die behandelingen niet betaald worden?





Als laatste: ik bedoelde niet te zeggen dat pleegkinderen per definitie probleemkinderen zijn, maar haakte in op een opmerking dat adoptie een alternatief is voor ivf. Ik vind dat het twee mogelijkheden zijn als je ongewens kinderloos blijft, maar dat het twee hele verschillende keuzes zijn. Een pleegkind nemen, adopteren, ivf, kinderloos blijven, het zijn allemaal keuzes die allemaal hun voors en tegens hebben. En voor elk stel zal de afweging om die keuze te maken heel anders zijn. Ook als je wel of niet voor een pleeg- of adoptiekind naast je eigen kinderen kiest.
Alle reacties Link kopieren
ik heb niet de reakties op dit topic doorgelezen!

Maar Nee Toch!!

Ik ben blij dat ik nooit voor die keuze heb gestaan. Persoonlijk lijkt het mij een drama als je zwanger moet worden via het medische circuit.

Ik gun iedereen het geluk van kinderen, dit moet niet voorbehouden zijn aan het toevallig meer of minder geld hebben! Meer of minder geld hebben maakt je geen betere ouder!. Dat zit in je hart en hoe je wilt leven.
Zonlicht, het is jammer dat je niet alle reacties hebt gelezen, dan had je kunnen lezen dat veel mensen vinden dat het geld voor vruchtbaarheidsbehandelingen beter besteed kan worden. Er zitten al heel veel kindgerelateerde voorzieningen in het basispakket. Bovendien gaan kraamzorg en verloskundige zorg niet van de no-claim af. Daarnaast zijn kinderen nog eens gratis verzekerd voor de ziektekostenverzekering. Kortom, er wordt al heel veel collectief betaald. Het is dan wel een beetje krom dat sommige kankermedicijnen niet worden vergoed omdat ze te duur zijn en (iets minder "ver van mijn bed") je je extra moet verzekeren voor tandartszorg.
Alle reacties Link kopieren
Goed posting van je Mariska.

Ik wil er nog aan toevoegen, dat afgelopen zaterdagavond op de tv  bij Kasa werd verteld, dat ook al ben je duur verzekerd (100%) voor tandartskosten, je dan nog het risico loopt te moeten bijbetalen voor oa wortelkanaalbehandelingen  bij Menzis (misschien ok wel bij andere verzekeringsmaatschappijen.

Zo onbetaalbaar is nu alleen al de tandartszorg en dan heb ik het nog niet eens over de tariefverhoging van de premie basiszorg die eind 2008 maandelijks met ongeveer 50 euro omhoog zullen gaan...
Alle reacties Link kopieren
Bron:NU.nl

Uitgegeven: 6 november 2006 10:20

Laatst gewijzigd: 6 november 2006 10:59

AMSTERDAM - Steeds minder mensen maken gebruik van de mogelijkheid om via een ivf-behandeling zwanger te raken. Vorig jaar werden iets minder dan vijftienduizend behandelingen uitgevoerd. In 2003 lag dat aantal nog op een kleine zestienduizend.



Dat meldt de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie op basis van de jaarcijfers van de ivf-centra. De daling is volgens de vereniging een gevolg van de maatregel die een paar jaar geleden werd ingesteld door minister van Volksgezondheid Hans Hoogervorst (VVD) om de eerste behandeling niet meer te vergoeden. Vanaf 1 januari wordt de eerste behandeling wel weer vergoed.

Nederland telt dertien ivf-centra. Bij bijna een kwart van de behandelingen raakt de vrouw zwanger. Van elke 43 geboortes die in Nederland plaatsvinden, is er één tot stand gekomen door een ivf-behandeling

---------------------------



zoals jullie zien aan het bovenstaande , heeft het niet vergoeden van de eerste behandelng van IVF financieel effect gehad. Dit onderschrijft schijnbaar  de stelling van Booyaah dat je het beter niet kan vergoeden.Maar....dat betekent dus ook, dat de regering  voor 2007 had kunnen besluiten om dure (kanker)medcijnen te gaan vergoeden: immers..dat geld hoef je niet meer aan IVF uit te geven. Toch is dat niet gebeurd..Ik vraag me dan af waarom? En waar is dat geld dan gebleven dat de niet-IVF'rs de gemeenschap "bespaard" hebben? Toch zo'n 1000 kopppels, à 25.000 keiharde euri per traject..reken uit!

In 2007 komt men weer wel in aanmerking voor vergoeding van de eerste IVF. Het zou de moeite waard zijn om te kijken in 2008 of dit geleid heeft tot een stijging van IVF behandelingen. Ikzelf denk van niet. Maar dat zal de toekomst uitwijzen.

Ik vond, vind, en zal blijven vinden dat zoiets als een vruchtbaarheidsbehandeling nooit uit het basispakket moet ,omdat het voor iedereen beschikbaar moet zijn. Het zou meer  dan triest zijn als alleen de hogere inkomens kinderen kunnen krijgen met behulp van IVF .
Alle reacties Link kopieren
Mamarleen, ik vind dat je bepaalde dingen ietwat uit hun verband haalt, gezien de discussie die er al over ging.



Pleegzorg kan heel zwaar zijn. Niet iedereen ervaart het zo, maar ik kan me voorstellen dat als je een kind van vijftien in huis krijgt dat vanaf zijn derde van opvang naar pleeggezin gesleurd is, dat behoorlijk zwaar kan zijn. Zo eentje heb ik in huis, en nee, zwaar is niet het goede woord. Niet iedereen kan dat en niet iedereen wil dat. De één doet dat uit de kinderloosheid, de ander uit idealsime.

Waarom mensen kinderen uit het buitenland halen? Margaretha noemde al iets dat sommige mensen liever een kind hebben waarbij de biologische ouders niet zo aanwezig zijn.Geloof me, er zijn genoeg pleegkinderen waarvan de bio-ouders totaal geen rol meer spelen (overleden, gedetineerd of een ontzetting uit de ouderlijke macht) Of liever gezegd, helemaal niet aanwezig zijn. Anderen zullen misschien een kind uit een ontwikkelingsland een betere kans willen geven. Er zijn allerlei redenen. Dat jij er niet voor kiest, maakt het nog niet tot iets verschrikkelijks. waar heb ik gezegd dat het iets verschrikelijks is??? Ik heb alleen gereageerd op jouw posting. Een ieder die wil adopteren moet dat toch zeker zelf weten? ik geef alleen aan dat pleegzorg helemaal niet zo zwaar hoeft te zijn, en dat je niet per se naar de andere kant van de wereld hoeft te vliegen als je een kindje wil opvoeden.



Sommige mensen willen inderdaad een kind van eigen vlees en bloed hebben. Kan je egoïstisch noemen. Maar ik denk dat adoptie in veel gevallen niet minder egoïstisch is. Ook dat is iemands keuze. Kinderen krijgen is zoiezo egoistisch. Een kind heeft niet om het leven gevraagd, dat krijgt het... en waarom? Omdat ouders dat willen! Ik heb de term egoistisch overgenomen van een andere posting. Kinderen willen is per definitie egoistisch, van jezelf, adoptie, pleeg alles!





Dat IVF in plaats van kankermedicijnen zouden komen, is genoemd omdat sommige behandelingen van kanker niet meer vergoed worden. De vraag die daar op volgde was: mag ivf dan wel van gemeenschapsgeld betaald worden, terwijl die behandelingen niet betaald worden? Ik kan echt wel lezen hoor!





Als laatste: ik bedoelde niet te zeggen dat pleegkinderen per definitie probleemkinderen zijn,Je hebt letterlijk geschreven; WAAROM NEMEN NIET MEER MENSEN EEN PLEEGKIND? OMDAT DAT HEEL ZWAAR IS NATUURLIJK! en dat schoot bij mij dus verkeerd, want je weet er niets van. het kan zwaar zijn, maar dat hoeft helemaal niet. Een adoptie-kind kan ook hechtingsproblemen krijgen, je bio-kind aan de drugs verslaafd raken... noem maar op. Das ook zwaar. Je hebt het gewoon niet voor het zeggen. Maar ga niet alle pleegkinderen over 1 kam scheren, want zij hebben er niet om gevraagd om verslaafde, agressieve of psychisch zieke ouders te hebben. Vind je het gek dat sommige van hen ook problemen hebben? Maar dat wil niet zeggen dat alle pleegkinderen 'zwaar' zijn. maar haakte in op een opmerking dat adoptie een alternatief is voor ivf. Ik vind dat het twee mogelijkheden zijn als je ongewens kinderloos blijft, maar dat het twee hele verschillende keuzes zijn. Een pleegkind nemen, adopteren, ivf, kinderloos blijven, het zijn allemaal keuzes die allemaal hun voors en tegens hebben. En voor elk stel zal de afweging om die keuze te maken heel anders zijn. Ook als je wel of niet voor een pleeg- of adoptiekind naast je eigen kinderen kiest. dit is het enige punt wat ik met je eens ben. ieder zijn/haar keus. Ik heb in mijn posting toch ook niemand veroordeeld op hun keus??? Dat is althans niet de bedoeling.

Mamarleen

Alle reacties Link kopieren
'Omdat het zwaar is,' was misschien wat kort door de bocht. Excuses. Maar het kan zwaar zijn, door de omstandigheden die jij ook noemt en veel mensen kiezen er daardoor niet voor. Dat wilde ik aangeven. Volgens mij zijn we het verder eens, want ik wilde absoluut niet pleegzorg of pleegkinderen aanvallen.
Alle reacties Link kopieren
'Omdat het zwaar is,' was misschien wat kort door de bocht. Excuses. Maar het kan zwaar zijn, door de omstandigheden die jij ook noemt en veel mensen kiezen er daardoor niet voor. Dat wilde ik aangeven. Volgens mij zijn we het verder eens, want ik wilde absoluut niet pleegzorg of pleegkinderen aanvallen.
Ik denk ook dat we het verder wel aardig eens zijn met elkaar. Het is en blijft gewoon een heel moeilijk onderwerp om een mening over te hebben. (IVF bedoel ik dan) Ik ben blij dat ik er zelf geen gebruik van hoef te maken, want het lijkt me vreselijk om ongewild kinderloos te zijn. Gelukkig zijn er zoveel opties. En pleegzorg is er daar wat mij betreft ook 1 van. Het hoeft dus niet; of IVF of adoptie te zijn. Er is nog veel meer mogelijk.




Ik vond, vind, en zal blijven vinden dat zoiets als een vruchtbaarheidsbehandeling nooit uit het basispakket moet ,omdat het voor iedereen beschikbaar moet zijn. Het zou meer  dan triest zijn als alleen de hogere inkomens kinderen kunnen krijgen met behulp van IVF .



Waarom moeten vruchtbaarheidsbehandelingen voor iedereen beschikbaar zijn?? Er gaan mensen dood omdat bepaalde medicijnen niet voor iedereen beschikbaar zijn. En waarom moet dat in het basispakket, zelfs tandartszorg zit niet in het basispakket (overigens is het ook krom dat het kunstgebit wel in het basispakket zit en een gewone tandartscontrole niet).
Alle reacties Link kopieren
mariska 76:

ik weet niet of je mijn eerdere postings al hebt gelezen, ik denk van niet.

daarom nogmaals de uitleg:

als je vruchtbaarheidsbehandelingen uit de basis haalt, dan kunnen alleen mensen met een hoger inkomen voor dit soort dingen in aanmerking komen. Dat moet ten alle tijde  vermeden worden. dan wordt het kindje kopen. Ik heb al eerder aangehaald: mensen met een lager inkomen zijn net zulke goede ouders als mensen met een hoger inkomen. Zij dienen ook de beschkking te hebben over vruchtbaarheidsbehandelingen , indien gewenst. Buiten dat kom je op het moeilijke veld dat mensen zeggen"ik betaal ervoor dus ik wil een.....(noem maar op). Ook dit staat in eerdere postings.


mariska 76:

ik weet niet of je mijn eerdere postings al hebt gelezen, ik denk van niet.

daarom nogmaals de uitleg:

als je vruchtbaarheidsbehandelingen uit de basis haalt, dan kunnen alleen mensen met een hoger inkomen voor dit soort dingen in aanmerking komen. Dat moet ten alle tijde  vermeden worden. dan wordt het kindje kopen. Ik heb al eerder aangehaald: mensen met een lager inkomen zijn net zulke goede ouders als mensen met een hoger inkomen. Zij dienen ook de beschkking te hebben over vruchtbaarheidsbehandelingen , indien gewenst. Buiten dat kom je op het moeilijke veld dat mensen zeggen"ik betaal ervoor dus ik wil een.....(noem maar op). Ook dit staat in eerdere postings.
Sorry, maar ik begrijp nog steeds niet waarom vruchtbaarheidsbehandelingen blijkbaar zo'n uitzonderingspositie hebben. In jouw redenatie komen mensen met een hoger inkomen ook alleen maar in aanmerking voor uitgebreide tandartszorg, anticonceptie, psychologische hulp, huidbehandelingen (bijvoorbeeld psoriasis), sterilisatie etc. Allemaal zaken die in een aanvullend pakket zitten. Ik zie nog steeds het verschil met vruchtbaarheidsbehandelingen niet.
Alle reacties Link kopieren
heel goed Mariska76.....en zo goed verwoordt.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij begrijpen sommige mensen hier absoluut niet waar ze het over hebben....

Ik lees dingen die niet eens waar zijn:

- Dat t onbeperkt vergoed zou worden (3x)

- Dat ivf kinderen meer gezondheidszorg zouden nodig hebben

- Dat je na een ivf beh in het ziekenhuis moet bevallen

- Dat t slagingspercentage minimaal is

Ik ben op mijn 24e begonnen aan onze kinderwens, vroeg genoeg lijkt me,

maar helaas wilde t niet lukken. Er blijkt een klein probleempje bij de bevruchting en daar zijn we na vier jaar en een medisch verleden achter. En ja, ik ben zwanger van mijn 1e kindje dat dus verwekt is met behulp van ivf.

Ik kan je vertellen dat ik nooit gedacht heb dat ik RECHT op kinderen heb, maar waarom zou ik minder recht hebben dan een ander, die t wel zomaar lukt??? Ook kan ik vertellen dat t niet krijgen van kinderen levensbepalend is en niet iets waar je je zomaar ff bij neer legt. Dat was OOK niet zo toen t niet vergoed werd, ik ken iemand van 80 die t nog steeds moeilijk heeft dat ze nooit kinderen gekregen heeft (en die technieken bestonden toen nog niet).



Ons nederlandse stelsel is gebaseerd op solidariteit: ik betaal ook voor rokers met kanker en emfyseem, mensen die te dik zijn of suikerziekte hebben door verkeerd eetgedrag, ik betaal zelfs voor sterilisaties waar wij waarschijnlijk nooit gebruik van zullen maken, voor het laten weghalen van overbeharing (waar ik gelukkig geen last van heb) enzovoort enzovoort enzovoort. SOCIAAL noemen ze dat, iets waar t een aantal van  jullie nogal aan ontbreekt zo te lezen.

En natuurlijk vind ik t ook belachelijk dat bepaalde dure medicijnen niet vergoed zouden worden, laten we daar een punt tegen maken en niet ander mans zware last, levensbepalende zaken als LUXEproblemen gaan betitelen.... BAH

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven