Weten jouw kinderen op wie jij gaat stemmen?

08-03-2017 22:13 163 berichten
Vandaag werd ik door een paar 10 jarige geconfronteerd met de vraag op wie ik ga stemmen. Ik heb aangegeven daar nog over na te denken.



Natuurlijk praten we thuis met onze kinderen over politiek, globaal zonder er te diep op in te gaan. Misschien pak ik dat verkeerd aan, vandaar mijn vraag, alvast bedankt voor je reactie!
Alle reacties Link kopieren
"Natuurlijk wil ik mijn kinderen naarmate ze opgroeien beïnvloeden in hun denkwijze, waarom zou ik zoiets belangrijks alleen aan anderen overlaten? Naarmate ze ouder worden zullen ze vanzelf wel andere meningen horen en hun eigen mening vormen, daar zijn ze helemaal vrij in."



Helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:florel schreef op 08 maart 2017 @ 23:28:

[...]





Ik twijfel omdat mijn man een fervent pvda aanhanger is en ik de vvd betere keuze vind. En ik heb natuurlijk gelijk zoals altijd ;)



Mijn kinderen vond ik te jong om een goede keuze te kunnen maken. Daarom was ik verbaast over de sterke voorkeur van klasgenoten, de leukste; 'die ene van het milieu met die krullen daarop moet je stemmen hoor 'Ik bedoelde eigenlijk of je je twijfel met je kinderen bespreekt. Waarom vind jij VVD beter? En waarom vindt hij de PVDA beter? Een mooie gelegenheid om dit met je kinderen te bespreken toch? Welke afwegingen je maakt en wat je belangrijk vindt. Dat wordt hier thuis zeker met de kinderen besproken. Niet zo van de een is beter dan de ander, maar legt de accenten anders en waarop dan.
filosofie appel
quote:YellowDiamond schreef op 09 maart 2017 @ 10:00:

[...]

Toen de PVV stemmer nog keurig PvdA en SP stemde vroeg niemand zich af waarom die mensen stemrecht hebben..Het gaat me niet om wat ze stemmen maar hoe ze tot die beslissing komen. Het uiterlijk van de lijsttrekker lijkt me nou geen basis voor een stabiele regering.quote:tvandattum schreef op 09 maart 2017 @ 09:32:

[...]

Ach. Dan kunnen we alle groen links stemmers ook wel afserveren....;-)

Of in het verleden met wouter bosJuist, is toch te stom voor woorden om te stemmen op de mooiste lijsttrekker.
Alle reacties Link kopieren
Juist slim om op de mooiste lijsttrekker te stemmen. Nu zitten we steeds tegen Rutte aan te kijken. Word je ook niet blij van.
quote:Phaedra__ schreef op 09 maart 2017 @ 17:57:

Juist slim om op de mooiste lijsttrekker te stemmen. Nu zitten we steeds tegen Rutte aan te kijken. Word je ook niet blij van.Dan is 't wel maar de vraag of die er na pakweg 2 jaar regeren, onderhandelen, slecht slapen, slecht eten, ... ook nog zo mooi uitziet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 09 maart 2017 @ 17:58:

[...]





Dan is 't wel maar de vraag of die er na pakweg 2 jaar regeren, onderhandelen, slecht slapen, slecht eten, ... ook nog zo mooi uitziet.Hebben we wel 2 jaar lekker uitzicht gehad. Het is nu al tientallen, tientallen jaren verschrikkelijk.
quote:maylo schreef op 09 maart 2017 @ 06:47:

We praten er wel over, maar zodra wij zouden gaan vertellen op wie wij gaan stemmen dan weet de gehele schooo het! Lijkt me niet erg nodig.



Wij zweven nog pff en heb ook echt nog geen idee wat ik moet kiezen!Schaam je je voor je stem dan?
quote:Phaedra__ schreef op 09 maart 2017 @ 17:57:

Juist slim om op de mooiste lijsttrekker te stemmen. Nu zitten we steeds tegen Rutte aan te kijken. Word je ook niet blij van.
quote:Phaedra__ schreef op 09 maart 2017 @ 17:57:

Juist slim om op de mooiste lijsttrekker te stemmen. Nu zitten we steeds tegen Rutte aan te kijken. Word je ook niet blij van.Maar wat is nou de mooiste,ik vind er niet eentje mooi om eerlijk te zijn.
Ik ben overigens nogal verbaasd dat een aantal mensen schrijven over hun tien/elf-jarige en dan verbaasd zijn dat ze het er op school over gehad hebben. Ze kijken toch naar het Jeugdjournaal of doen Kidsweek ofzo op school?
quote:Star schreef op 09 maart 2017 @ 19:15:

Ik ben overigens nogal verbaasd dat een aantal mensen schrijven over hun tien/elf-jarige en dan verbaasd zijn dat ze het er op school over gehad hebben. Ze kijken toch naar het Jeugdjournaal of doen Kidsweek ofzo op school?Ja mijn 10 jarige iig wel,die wil zaterdagavond ook naar het jeugdjournaaldebat kijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:YellowDiamond schreef op 09 maart 2017 @ 19:15:

[...]



Maar wat is nou de mooiste,ik vind er niet eentje mooi om eerlijk te zijn.In iedergeval niet Buma met die angstaanjagende neus.
quote:Phaedra__ schreef op 09 maart 2017 @ 20:04:

[...]



In iedergeval niet Buma met die angstaanjagende neus.Ik vind die brede mond van Buma veel enger..
Alle reacties Link kopieren
Dat in combi met die neus is angstaanjagend.
Alle reacties Link kopieren
quote:carrie-bradshaw schreef op 09 maart 2017 @ 06:17:

[...]









Of is zijn vader een haatimam, onaangepaste vluchteling die hier op de uitkeringen afkomt maar het Westen verder wel veracht of een criminele Marokkaan ? Dan heb je misschien een punt.



Geen van allen.

Helaas komt Wilders over als een man die alle moslims, ook de hardwerkende, aangepaste en zachtaardige types, haat.



Dat de buurttokkie mijn zoon naroept dat hij lekker op Wilders gaat stemmen zodat zijn vader en hijzelf dan moeten oprotten helpt natuurlijk ook niet.



Ik weet dat Wilders een schreeuwerd is maar op een kind van 11 komt dat gewoon bedreigend over. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?
Live long and prosper
Alle reacties Link kopieren
quote:janena schreef op 09 maart 2017 @ 21:33:

[...]





Geen van allen.

Helaas komt Wilders over als een man die alle moslims, ook de hardwerkende, aangepaste en zachtaardige types, haat.



Dat de buurttokkie mijn zoon naroept dat hij lekker op Wilders gaat stemmen zodat zijn vader en hijzelf dan moeten oprotten helpt natuurlijk ook niet.



Ik weet dat Wilders een schreeuwerd is maar op een kind van 11 komt dat gewoon bedreigend over. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?Vreselijk voor je kinderen. Dat volwassenen dat soort haat en angst zaaien, ziek is het.
quote:YellowDiamond schreef op 09 maart 2017 @ 19:15:

[...]



Maar wat is nou de mooiste,ik vind er niet eentje mooi om eerlijk te zijn.Ik ook niet. Jesse is toch ook niet echt een lekker ding te noemen. Ik vind Mark Rutte nog de aantrekkelijkste, als ik eerlijk ben .
quote:Star schreef op 09 maart 2017 @ 19:02:

[...]





Schaam je je voor je stem dan?Ook ik vind het niet nodig dat het hele schoolplein weet waar ik op stem. En dat is wat er gebeurt als je het je eigen kinderen vertelt. Niet omdat ik me schaam, maar omdat het de klasgenoten van mijn kinderen en hun ouders gewoon geen ruk aangaat. En ik stem echt geen pvv.
Alle reacties Link kopieren
quote:made@kate schreef op 09 maart 2017 @ 22:31:

[...]





Ook ik vind het niet nodig dat het hele schoolplein weet waar ik op stem. En dat is wat er gebeurt als je het je eigen kinderen vertelt. Niet omdat ik me schaam, maar omdat het de klasgenoten van mijn kinderen en hun ouders gewoon geen ruk aangaat. En ik stem echt geen pvv.



Ik snap het nog steeds niet. Het gaat anderen dus zó geen ruk aan, dat je eigen kinderen het niet eens mogen weten, uit angst dat ze het doorvertellen.

Best heftig.



En al hoort een ander kind of ouders dat jij Groen links, VVD of Denk stemt... Boeiend zeg.

Dat je daarom niet over politieke voorkeuren praat vind ik echt vreemd t.o.v. je kinderen. Wat geef je die dan voor boodschap mee; 'het is niet goed als andere mensen weten waar jij voor staat'. Niet uit te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Voor de meeste mensen kan ik ook wel raden welke 2 of 3 partijen er opties zouden zijn.

Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat ze ergens op stemmen terwijl ik dacht: huh, nooit verwacht.

Dus waarom zo geheimzinnig doen?
Alle reacties Link kopieren
Je stemt toch op iets waar je achter staat?

Nu is het schoolplein van de school waar m'n zoon opzit meer een hangplek voor zeurende moeders die klagen dat het hek te vroeg/te laat open gaat dus echg diepzinnige gesprekken verwacht ik niet.

Maar als er op een bepaald moment gespreksonderwerpen voorbij komen die met een politiek onderwerp te maken hebben geef je toch ook je mening gewoon?



Ik sta volledig achter mijn mening, en als mensen erna vragen geef ik die ook, als mijn stemgedrag gevraagd wordt geef ik daar dus ook antwoord op.
quote:permis schreef op 10 maart 2017 @ 11:06:

[...]





Ik snap het nog steeds niet. Het gaat anderen dus zó geen ruk aan, dat je eigen kinderen het niet eens mogen weten, uit angst dat ze het doorvertellen.

Best heftig.



En al hoort een ander kind of ouders dat jij Groen links, VVD of Denk stemt... Boeiend zeg.

Dat je daarom niet over politieke voorkeuren praat vind ik echt vreemd t.o.v. je kinderen. Wat geef je die dan voor boodschap mee; 'het is niet goed als andere mensen weten waar jij voor staat'. Niet uit te leggen.Inderdaad ik stem VVD en het zal mij een rotzorg zijn wat de meester of de mama van Julia daar van vindt.
Alle reacties Link kopieren
Och, ik word hier op het door thuisblijfmoeders gedomineerde schoolplein toch al verguisd, dus of ze het wel of niet eens zijn met wat ik ga stemmen zal me al helemaal roesten.



Mijn dochter weet het niet (joh, ik weet het zelf nog niet eens), maar ze is pas zes. Ze weet wat stemmen ongeveer is, heeft wat lijsttrekkers gezien op tv, en dat is voor nu genoeg.
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
Mijn kinderen mogen best weten op wie ik ga stemmen. Met collega's en vriendinnen bespreek ik dit soort dingen ook gerust; wat mij betreft is het geen geheim. Wel alleen mensen met wie ik een zinnige discussie kan voeren; als zomaar iemand op straat ernaar zou vragen zou ik zeggen 'gaat je geen bal aan' en met bepaalde familieleden heb ik afgeleerd om over politiek te praten.



Kinderen zijn nu overigens nog te jong om politici of partijen bij naam te kennen; oudste is 5 en weet wel globaal wat stemmen is en waarom dat belangrijk is. Gaat ook altijd mee met stemmen om te zien hoe dat gaat, dat vind ik belangrijk. En ik vertel hem ook wat ik belangrijk vind en dat ik daarom op diegene stem.



Ik zou het heel vreemd vinden om daar geheimzinnig over te doen tegenover mijn kinderen. Ik weet ook niet beter dan dat daar vroeger thuis ook gewoon over gesproken werd. En dat mijn kinderen het dan misschien doorvertellen aan vriendjes op het schoolplein: boeiuh...
Alle reacties Link kopieren
Iedereen mag weten waar ik op stem. dat is niet zo geheimzinnig en ik sta achter de keuze die ik heb gemaakt. Ik heb ook mijn twijfels en afwegingen voor die tijd gedeeld met de kinderen en als ze dat willen vertellen op school vind ik het best. maar zo enorm leeft het volgens mij helemaal niet op school dat de kinderen daar in de pauze over praten. deze week is de nieuwe Nintendo Switch die sommige schoolgenoten al hebben gekregen het grote onderwerp

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven