Noise cancelling en het verkeer.

28-04-2024 00:57 80 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het altijd leuk om naar een podcast te luisteren als ik ga wandelen maar heb dan altijd het probleem dat ik vaak niet goed kan horen wat er gezegd wordt door het omgevingsgeluid.

Ik wil noise cancelling oordopjes aanschaffen zodat ik hopelijk de podcasts beter kan volgen als ik aan de wandel ben maar ik lees dat het afgeraden wordt om noise cancelling in het verkeer te gebruiken omdat je niks meer hoort. Hierdoor twijfel ik toch een beetje. Wil me niet helemaal afsluiten van omgevingsgeluid en ging er eigenlijk vanuit dat je altijd nog wel iets hoort. Wat is jullie ervaring hiermee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geen ervaring met noise cancelling oordopjes. Wel met verkeersdeelnemers die niets van de omgeving horen. En ja, die gedragen zich volstrekt onoplettend en zorgen voor gevaarlijke situaties. Ik zou het niet doen.

Als je moeite hebt met de verstaanbaarheid, zou ik kiezen voor bv luisterboeken of podcasts waar steeds 1 spreker aan het woord is. Dat is beter verstaanbaar dan gesprekken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hoort niets meer en mensen die dat in het verkeer ophebben zijn een gevaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je gaat toch niet op straat lopen in het verkeer met je oren dicht?

In het bos zou ik mij kunnen voorstellen of thuis op de bank, maar toch niet in verkeer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij de wat duurdere oordopjes zit meestal een app. Ik de app kun je dan bepaalde dingen aanpassen waaronder de noise cancelling. Die van mij kan ik in 3 stapjes instellen. Transparantie, ruisonderdrukking, uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.nu.nl/tech/6310657/koptelef ... fiets.html
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het niet durven maar ik ben al enorm afgeleid in het verkeer en heb al mijn aandacht nodig om goed te kunnen blijven fietsen. Pak mijn oren ook nog af en ik lig zo in de berm denk ik. Ik vind het echt gevaarlijk om te doen, maar ik ben dan ook hyper bewust van mijn omgeving en let overal op. Zeker in het verkeer.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet doen idd. Ik ben ooit bijna onder de tram gelopen, omdat ik niet zat op te letten, wegens te leuke muziek op mijn oren. Gelukkig had ik een engeltje op mijn schouder laat ik maar zeggen :mrgreen:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt de noise cancelling uitzetten.

Ik gebruik de hele dure koptelefoon voor in het vliegtuig, mijn man gebruikt hem voor autoritten.
De goedkopere koptelefoon gebruik ik op de fiets, door de lege, Groningse steppen heen.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel gevaarlijk om noise cancelling oordopjes te gebruiken in het verkeer, juist dan moet je het omgevingsgeluid kunnen horen om te anticiperen op wat er om je heen gebeurt!

Ik luister ook graag podcasts of muziek tijdens het fietsen, maar gebruik daar een Shokz bone conduction sporthoofdtelefoon voor. Daarbij zit er niets in of over je oor, maar voor je oor, op je gehoorbot. Dat maakt dat je alles in je omgeving goed hoort, maar ook dat waarnaar je luistert. Alleen als er ineens veel lawaai is wordt dat lastiger, een groepje motoren of zo, maar dan pauzeer ik m’n podcast gewoon even.

Er zijn meerdere uitvoeringen, vanaf €80 tot zo’n €160. Ik heb er eentje uit de middenmoot, maar m’n vriendin heeft de goedkoopste en vindt die ook prima.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als het je vooral is te doen om beter het verkeer te horen dan kun je overwegen om een koptelefoon op basis van beengeleiding (https://www.coolblue.nl/advies/wat-is-b ... ction.html) te kopen. Ik heb er zelf 'ns eentje een tijd geprobeerd en het werkt echt heel goed. Het nadeel is echter dat de geluidskwaliteit wat minder goed is, maar als je voornamelijk podcasts luistert dan is dat misschien wat minder belangrijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom zijn die “Shokz bone conduction sporthoofdtelefoon” zo ontzettend duur?
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
28-04-2024 08:37
Waarom zijn die “Shokz bone conduction sporthoofdtelefoon” zo ontzettend duur?
Dat valt wel mee, kijk eens naar een goede Sony of Apple
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dat het kan. Zeker als je de echte noice cancelling uitzet zoals iemand ook zegt.

Mijn man is doof en gaat ook gewoon over straat...die rijdt veiliger dan ik zonder NC en als horende 😅
Alle reacties Link kopieren Quote
Vader38 schreef:
28-04-2024 08:51
Dat valt wel mee, kijk eens naar een goede Sony of Apple
Ik heb zelf ook een merk koptelefoon (JBL) en draadloos ;) . Maar die prijzen van die “bone koptelefoon” zijn behoorlijk hoog
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
28-04-2024 05:24
Je gaat toch niet op straat lopen in het verkeer met je oren dicht?

In het bos zou ik mij kunnen voorstellen of thuis op de bank, maar toch niet in verkeer.
Ik zal het tegen alle doven zeggen 🫣
Alle reacties Link kopieren Quote
Een tegengeluid. Ik raak snel overprikkeld en in het verkeer is dat moeilijk. Ik heb daarom ook geen rijbewijs. Mijn ANC koptelefoon is echt een oplossing daarvoor. Door de auditieve prikkels weg te halen, kan ik me volledig focussen op de visuele prikkels en ben daardoor veiliger in het verkeer. Moet ik wel bij vermelden dat ik niet in een drukke stad woon/loop en of een rustig luisterboek aan heb, of geen geluid.
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
28-04-2024 08:37
Waarom zijn die “Shokz bone conduction sporthoofdtelefoon” zo ontzettend duur?
Het is nieuwere technologie, er zijn minder toeleveranciers van de onderdelen, er zijn minder fabrikanten die de koptelefoons maken en het is een nichemarkt. Allemaal factoren die de prijs in mindere of in meerdere mate opdrijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
NosceTeIpsum schreef:
28-04-2024 09:13
Het is nieuwere technologie, er zijn minder toeleveranciers van de onderdelen, er zijn minder fabrikanten die de koptelefoons maken en het is een nichemarkt. Allemaal factoren die de prijs in mindere of in meerdere mate opdrijven.
Ah okay Dankje :)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
NosceTeIpsum schreef:
28-04-2024 09:13
Het is nieuwere technologie, er zijn minder toeleveranciers van de onderdelen, er zijn minder fabrikanten die de koptelefoons maken en het is een nichemarkt. Allemaal factoren die de prijs in mindere of in meerdere mate opdrijven.
Ah okay Dankje :)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
LevendWortelen87 schreef:
28-04-2024 08:56
Ik zal het tegen alle doven zeggen 🫣
iemand die doof is, wordt niet afgeleid door de geluiden van bijvoorbeeld een podcast. Dat is wat het gevaarlijk maakt.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wandel gerust met een noise cancelling koptelefoon met muziek. Ik ben me er extra van bewust dat ik dan minder mee krijg van de omgeving dus ik let extra goed op bij de weg oversteken etc.

Op de fiets zou ik dit dan weer niet doen, beslist niet. Maar heb een hekel aan fietsen, dus dat scheelt ;-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wandel al jaren met een Sony NC koptelefoon. Inderdaad ook omdat ik podcasts luister en anders teveel verkeer hoor. Ik wandel altijd goed langs de kant van de weg en let dus extra goed op bij oversteken enz. Juist doordat ik weet dat ik het overige verkeer niet goed hoor, let ik beter op met mijn zicht. En als ik in de polder wandel en er komt een auto van achter, dan hoor ik dat alsnog wel. Wel zacht, maar ik hoor het wel. Tenzij het zo’n verdomde elektrische auto is, maar die hoor je zonder koptelefoon ook niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het niet doen, ik had laatst bijna een fietser op mijn motorkap die doorfietste terwijl zij haaientanden had. Hoorde mij niet aankomen door zo'n noise cancelling koptelefoon. Gelukkig kon ik nog op tijd remmen maar ik moet je eerlijk zeggen (als iemand die veel rijdt) dat ik die fietsers en voetgangers met zo'n koptelefoon op hun hoofd behoorlijk zat begin te raken. Blijf altijd bewust van je omgeving!
Alle reacties Link kopieren Quote
Levensgevaarlijk.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven