Noise cancelling en het verkeer.

28-04-2024 00:57 80 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het altijd leuk om naar een podcast te luisteren als ik ga wandelen maar heb dan altijd het probleem dat ik vaak niet goed kan horen wat er gezegd wordt door het omgevingsgeluid.

Ik wil noise cancelling oordopjes aanschaffen zodat ik hopelijk de podcasts beter kan volgen als ik aan de wandel ben maar ik lees dat het afgeraden wordt om noise cancelling in het verkeer te gebruiken omdat je niks meer hoort. Hierdoor twijfel ik toch een beetje. Wil me niet helemaal afsluiten van omgevingsgeluid en ging er eigenlijk vanuit dat je altijd nog wel iets hoort. Wat is jullie ervaring hiermee?
Alle reacties Link kopieren Quote
LevendWortelen87 schreef:
28-04-2024 08:56
Ik zal het tegen alle doven zeggen 🫣
Doven zijn eraan gewend om niets te horen en compenseren daarvoor in het verkeer met andere zintuigen, door bv vaker achterom te kijken.
Als je jezelf vrijwillig tijdelijk doof maakt, heb je die compensatiestrategieën niet, en ben je gewoon gevaarlijk bezig.
Alle reacties Link kopieren Quote
LevendWortelen87 schreef:
28-04-2024 08:56
Ik zal het tegen alle doven zeggen 🫣
Flauw. Als je doof bent heb je geen keuze, bovendien ben je dan gewend om je andere zintuigen beter te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blckcffee schreef:
28-04-2024 08:25
Je kunt de noise cancelling uitzetten.

Ik gebruik de hele dure koptelefoon voor in het vliegtuig, mijn man gebruikt hem voor autoritten.
Als hij zelf rijdt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan de noise cancceling aanzetten en dus ook uit. Ik heb een Sony overear.


Mijn dochter heeft inears van Apple, zelfde verhaal, gewoon aan en uit te zetten.
Ik weet niet beter dat je dat gewoon kan instellen/aan-uit kan zetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pozzebok schreef:
28-04-2024 09:42
Doven zijn eraan gewend om niets te horen en compenseren daarvoor in het verkeer met andere zintuigen, door bv vaker achterom te kijken.
Als je jezelf vrijwillig tijdelijk doof maakt, heb je die compensatiestrategieën niet, en ben je gewoon gevaarlijk bezig.
En dit, hele rare vergelijking.
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
28-04-2024 09:41
Levensgevaarlijk.
Als je wandelt met een noise cancelling koptelefoon? Je kunt ook overdrijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het valt mij op hoeveel mensen in de auto een koptelefoon op hebben. Vind dat zo bizar. Dat afsluiten van geluid als verkeersdeelnemer zou verboden moeten worden. Ik vind het echt gevaarlijk. Als je al ziet hoeveel mensen weinig omgevingsbewust zijn, wordt dat alleen nog maar verergerd door gehoor uit te schakelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik luister ook graag naar podcasts als ik wandel. Maar inderdaad, langs een wat drukkere weg of met veel wind moet ik meer moeite doen om het goed te kunnen volgen. Toch hou ik het zo, want ik hoor nog steeds omgevingsgeluiden en dat vind ik wel zo prettig en veilig.
Misschien kun je ergens wandelen waar wat minder verkeer rijdt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
28-04-2024 09:43
Ik kan de noise cancceling aanzetten en dus ook uit. Ik heb een Sony overear.


Mijn dochter heeft inears van Apple, zelfde verhaal, gewoon aan en uit te zetten.
Ik weet niet beter dat je dat gewoon kan instellen/aan-uit kan zetten.
Heb met de feestdagen een Sony overear met noise cancelling gekregen (die je uit kan zetten)
Duur beestje maar ik zet 'm graag op. Ik hoor niet goed en kan nu perfect een film of docu volgen!
Ik zou 'm wel nooit in het verkeer durven dragen.
prutsemie wijzigde dit bericht op 28-04-2024 11:04
5.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
28-04-2024 09:43
Ik kan de noise cancceling aanzetten en dus ook uit. Ik heb een Sony overear.


Mijn dochter heeft inears van Apple, zelfde verhaal, gewoon aan en uit te zetten.
Ik weet niet beter dat je dat gewoon kan instellen/aan-uit kan zetten.
Dat kan ik ook met mijn Sony, maar als ik het uit zet hoor ik niks meer van de podcast als er auto’s langs rijden. Daarom zet ik de NC dus wel aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
LevendWortelen87 schreef:
28-04-2024 08:55
Ik vind dat het kan. Zeker als je de echte noice cancelling uitzet zoals iemand ook zegt.

Mijn man is doof en gaat ook gewoon over straat...die rijdt veiliger dan ik zonder NC en als horende 😅

Ah en dan luistert hij tegelijkertijd een podcast? Oh wacht...

En je snapt zelf niet dat als je altijd een zintuig mist je met je andere zintuigen compenseert? En dat dat niet gebeurt als je even nc gebruikt? Heel bijzonder vind ik dat.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
28-04-2024 11:05
Ah en dan luistert hij tegelijkertijd een podcast? Oh wacht...

En je snapt zelf niet dat als je altijd een zintuig mist je met je andere zintuigen compenseert? En dat dat niet gebeurt als je even nc gebruikt? Heel bijzonder vind ik dat.
Ik vind het juist verbazend hoe snel je je andere zintuigen beter gaat gebruiken als er 1 weg valt. Ik ben eens gaan dineren in het donker, dat duurde een uur of 2. En in die tijd ging ik mijn andere zintuigen zoals gehoor, maar ook dus smaak en voelen veel beter gebruiken. Binnen een uur kon ik precies horen waar geluiden vandaan kwamen, in welke richting mensen praatten, of er iemand naast me stond of niet enz. En zo doe ik het dus ook met mijn koptelefoon op. Ik weet dat ik mijn gehoor qua omgeving mis, dus ik kijk veel vaker om me heen en let veel beter op andere geluiden dan de podcast die ik luister. Ik hoor dus wel een auto achter me aankomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wandel zelf ook met NC, als het alleen om wandelen gaat zie ik het probleem niet. Even extra opletten met oversteken, das alles. In de auto of op de fiets zou ik hem idd niet gebruiken.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
28-04-2024 11:05
Ah en dan luistert hij tegelijkertijd een podcast? Oh wacht...

En je snapt zelf niet dat als je altijd een zintuig mist je met je andere zintuigen compenseert? En dat dat niet gebeurt als je even nc gebruikt? Heel bijzonder vind ik dat.
Precies. Mensen met een beperking zoals niet kunnen horen of zien, gebruiken hun andere zintuigen wel heel goed.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
28-04-2024 11:30
Precies. Mensen met een beperking zoals niet kunnen horen of zien, gebruiken hun andere zintuigen wel heel goed.
Die zijn er dan ook in getraind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pozzebok schreef:
28-04-2024 09:43
Als hij zelf rijdt?
Ook.

Hij heeft last van hyperacusis. Die permanente 80 dB in de auto en het vliegtuig zijn erg hinderlijk voor hem.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blckcffee schreef:
28-04-2024 12:32
Ook.

Hij heeft last van hyperacusis. Die permanente 80 dB in de auto en het vliegtuig zijn erg hinderlijk voor hem.
Ach, wat rot. Ik ken de term niet. Maar ik kan me er wel echt iets bij voorstellen. In de auto kan ik iemand alleen verstaan als ik mijn gezicht naar diegene toe draai en andersom ook. Anders gaat de stem verloren in het geluid dat de auto maakt. Zoveel herrie maakt de auto niet, maar het slokt voor mij wel snel andere geluiden op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een overear noisecanceling van Bose (vr vliegen en hyperfocus in een kantoortuin etc) en in ear noise canceling van Sony. Die laatste cancelt wat mij betreft t geluid veel minder, en ik zet de NC altijd een tandje zachter als ik er mee fiets. Of ik doe mr 1 oortje in. Dan hoor ik t verkeer nog én m’n podcast. Die NC v Sony is dan weer prima om bijv in de tuin te sporten en t geblèr van de buren buiten te sluiten.
Met de overear fiets ik alleen met de NC uit. Anders wat mij betreft te gevaarlijk
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
28-04-2024 11:05
Ah en dan luistert hij tegelijkertijd een podcast? Oh wacht...

En je snapt zelf niet dat als je altijd een zintuig mist je met je andere zintuigen compenseert? En dat dat niet gebeurt als je even nc gebruikt? Heel bijzonder vind ik dat.
Tuurlijk weet ik dat wel.
En ook dat de doven dan niets horen.
Wat iemand anders al zegt de prikkels zijn veel minder. Als je dan extra blijft opletten zou het wat mij betreft prima kunnen op de fiets. In de auto is wellicht te maar op d'r fiets doe ik het ook. Maar blijf me bewust van mijn omgeving
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
28-04-2024 11:12
Ik vind het juist verbazend hoe snel je je andere zintuigen beter gaat gebruiken als er 1 weg valt. Ik ben eens gaan dineren in het donker, dat duurde een uur of 2. En in die tijd ging ik mijn andere zintuigen zoals gehoor, maar ook dus smaak en voelen veel beter gebruiken. Binnen een uur kon ik precies horen waar geluiden vandaan kwamen, in welke richting mensen praatten, of er iemand naast me stond of niet enz. En zo doe ik het dus ook met mijn koptelefoon op. Ik weet dat ik mijn gehoor qua omgeving mis, dus ik kijk veel vaker om me heen en let veel beter op andere geluiden dan de podcast die ik luister. Ik hoor dus wel een auto achter me aankomen.
Herkenbaar!
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
28-04-2024 11:12
Ik vind het juist verbazend hoe snel je je andere zintuigen beter gaat gebruiken als er 1 weg valt.
Dat klopt wel.

Maar als je podcasts gaat luisteren, is je brein toch bezig met andere dingen. En dus afgeleid. Dat kun je niet compenseren met andere zintuigen.

In het verkeer dus geen afleidingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanillana schreef:
28-04-2024 13:16
Dat klopt wel.

Maar als je podcasts gaat luisteren, is je brein toch bezig met andere dingen. En dus afgeleid. Dat kun je niet compenseren met andere zintuigen.

In het verkeer dus geen afleidingen.
Dan dus ook maar niet meer wandelen met je partner/beste vriendin/vriend. Of in stilte wandelen?

Geen gesprekken meer voeren in de auto? Etc...
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
28-04-2024 13:22
Dan dus ook maar niet meer wandelen met je partner/beste vriendin/vriend. Of in stilte wandelen?

Geen gesprekken meer voeren in de auto? Etc...
Dan heb je je oren toch nog open voor je omgeving?
Ik zie het hier bijna dagelijks mis gaan doordat degene met oortjes geen idee heeft van wat er in zijn/haar omgeving (drukke stad met zeer divers verkeer) gebeurt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
28-04-2024 13:26
Dan heb je je oren toch nog open voor je omgeving?
Ik zie het hier bijna dagelijks mis gaan doordat degene met oortjes geen idee heeft van wat er in zijn/haar omgeving (drukke stad met zeer divers verkeer) gebeurt.
Als ik een onderhoudend gesprek heb, dan heb ik mijn ogen/oren zeker niet volledig open voor mijn omgeving.

En zijn het dan de wandelaars die problemen geven Selene, of de onbeholpen toch al niet oplettende tieners die sowieso regels aan hun laars lappen ongeacht of ze oortjes in hebben op de fiets?

Het gaat hier specifiek om wandelen met koptelefoon. Ik zie echt het probleem niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
LevendWortelen87 schreef:
28-04-2024 13:05
Tuurlijk weet ik dat wel.
En ook dat de doven dan niets horen.
Wat iemand anders al zegt de prikkels zijn veel minder. Als je dan extra blijft opletten zou het wat mij betreft prima kunnen op de fiets. In de auto is wellicht te maar op d'r fiets doe ik het ook. Maar blijf me bewust van mijn omgeving
Op de fiets is het in mijn ogen juist het gevaarlijkst. Ik denk dat de plek is waar je juist het meest moet horen. Andere fietsers, auto's. De meest gevaarlijke combinatie van 'kwetsbaar' en 'middenin het verkeer' over het algemeen. Rijksoverheid geeft niet voor niets aan: "U moet wel zorgen dat u het omgevingsgeluid nog hoort". Dat doen ze niet om de fietser te pesten. Of hoe kun je een fietsbel horen als je niets van je omgeving hoort bijv?

Vergelijken met gesprekken voeren in de auto of wandelend, vind ik ook wat gek. In die situaties hoor je toch nog steeds je omgevingsgeluid. Dan blijf je gewoon op standby staan voor geluiden die gevaar indiceren. Als je niks hoort van je omgeving, heb je dat natuurlijk niet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven