Gezondheid alle pijlers

ik wil weer roken

19-06-2014 16:48 175 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Zoals de titel al zegt wil ik weer gaan roken.



Ik ben 9 maanden gestopt ivm mijn zwangerschap, dit heb ik goed vol weten te houden omdat mijn baby'tje voor alles gaat.

Ik had er wel vaak trek in, maar bedacht mij dan meteen hoe slecht dit voor de baby zou zijn.

Ik heb er dus nooit echt 100 procent achter gestaan, het was gewoon iets dat moest.



Ondertussen is mijn vriend in ene helemaal anti rook, en accepteert hij het niet mocht ik weer beginnen.

Ook niet als ik af en toe rook, waar hij niet bij is.



Ik wil zeker niet full time gaan roken, maar ik wil op een gezellig terrasje, feestje af en toe eens een sigaretje kunnen opsteken.

Dan moet je denken over eens in de twee weken.

Ik drink geen alcohol, vriend wel, en dat is zijn geniet momentje.

Dat heb ik dus met een sigaret.



Probleem is dat dit niet bespreekbaar is.

Hij is over ze toeren als ik het onderwerp aansnijd.

Hij geloofd niet dat af en toe roken kan, hij vind het stinken ,en is bang dat ik een ziekte krijg.



Wie heeft er tips voor mij om dit rustig met hem op een fatsoenlijke manier te kunnen bespreken?

En heeft hij het recht mij dit te verbieden?
Alle reacties Link kopieren
quote:ronniemitchel schreef op 21 juni 2014 @ 16:27:

[...]



Dat zei Calvijn niet volgens Calvijn ben je een Tokkie als je rookt en voor mij ben je een Tokkie als je mensen daarop veroordeeld!

Die heksenjacht is nergens goed voor geweest en werkt nog steeds niet.

En nee ik rook niet meer, niet omdat een ander mij anders een Tokkie vind maar om heel andere redenen.



Ik heb een ontzettende hekel aan roken en vind mensen asociaal die roken, want zij bevuilen ook mijn lucht.

Ik kan geen respect opbrengen voor die stumpers die voor restaurants winkels en kantoorgebouwen staan te paffen
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 21 juni 2014 @ 18:29:

[...]





Ik heb een ontzettende hekel aan roken en vind mensen asociaal die roken, want zij bevuilen ook mijn lucht.

Ik kan geen respect opbrengen voor die stumpers die voor restaurants winkels en kantoorgebouwen staan te paffenStel je niet zo aan.
Only dead fish go with the flow
Alle reacties Link kopieren
Nu ik ben gestopt met roken, gun ik het iedere roker om te stoppen. Want het is zo zwaar, maar het is ook zo geweldig heerlijk om niet meer afhankelijk te zijn van je verslaving, dat verkondig ik graag.
Alle reacties Link kopieren
Rover, echt... nooit meer een sigaret opsteken.



Ik was ook zwanger, ben toen gestopt met het boek van Allan Carr en na de bevalling ook nog 3 maanden gestopt geweest. Nergens last van. Totdat ik tijdens Koningsdag met mijn stomme kop een sigaret heb opgestoken. En die smaakte net zo goor als die van jou. Met de gedachte dat het alleen tijdens feestjes en uitgaan zou zijn... nou, mooi niet dus. Binnen een week rookte ik weer net zoveel als voorheen.



Die ene sigaret bestaat niet, daar ben ik nu wel achter. Het is echt Ka uu tee. Je bent nu al zo ver, zou echt zonde zijn als je weer begint.
Iedere sigaret die je rookt verkort je leven met een half uur. 2 pakjes in de week is dus een dag korter leven en een dag minder met je kind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamglasses schreef op 21 juni 2014 @ 18:30:

[...]





Stel je niet zo aan.



Weet je, ik heb geen hekel aan rokers oid. Heb nooit gerookt, maar veel tussen rokers gezeten. Zóveel, dat ik op een gegeven moment toch af moest kicken (werkte in de horeca, sliep met rokende collega's op één kamer en daar rookten ze ook.. lang lang geleden.. dus ik zat altijd in de rook) Ik vond het toen nooit erg.



Maar nu overal rookverboden gelden, valt roken meer op. Als een collega gerookt heeft en daarna naar de wc gaat, stinkt de hele wc. Mijn buren roken niet binnen, wel in de tuin. Ik kreeg hier zo'n last van, dat ik met het mooie weer een paar weken terug weer binnen ben gaan zitten. Als ik buiten loop, 's morgens met de hond, en ik hoor de afzuigkap van de buren, weet ik dat ze daar roken. Dat valt me tegenwoordig op, omdat het op m'n longen slaat, als ik langsloop.



Helaas zijn er bepaalde groepen bekenden, die nog roken. Als ik daarmee uit eten ga, zit ik regelmatig alleen aan tafel.



Zo langzamerhand krijg ik wél een hekel aan roken en rokers. Heel jammer.
Later is nu
Ik vind rokers an sich geen asocialen, maar kan er inderdaad ook geen enkel respect voor opbrengen. Waarom zou ik ook? Roken is een verslaving, geen verdienste.
Alle reacties Link kopieren
God zij dank. Ik was al bang dat ik hier met straffere argumenten moest gaan komen.
odi et amo
Alle reacties Link kopieren
Niet roken heeft veel voordelen, en die weet iedereen op te noemen. Des te meer zou het zo zonde zijn om er weer te beginnen, al is het maar eens in de twee weken.



Dat zeg ik terwijl ik zelf een roker ben, en er de nadelen van inzie.
Alle reacties Link kopieren
Onze beide buren roken en helaas trekt dat bij ons naar binnen. Aan de ene kant onze slaapkamer en de babykamer en aan de andere kant de huiskamer.

Wij hebben er ongevraagd dus erg veel last van



Ik noem dat geen aanstellen, maar goed
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad erg vervelend en zou voor mij een reden zijn om dit bij de buren aan te kaarten, calvijn1.

Maar niet om alle rokers als asocialen/tokkies te gaan bestempelen. Over het algemeen hoef je er als niet-roker vrijwel geen tot nauwelijks last van te hebben als zij buiten roken. Als mensen dit onder jouw raam doen, mag je hen daar toch netjes op aanspreken of als volwassenen met elkaar bespreken?
Only dead fish go with the flow
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eens bij jezelf nagaan waarom dat ene sigaretje in de twee weken nou zo'n heilige koe voor je is. Je hebt het niet nodig, want je kan prima 9 maanden zonder. Verder geeft het je niks, behalve een hogere kans op kanker.



Waarom er dan zo gehecht aan zo'n ding?
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:riannerianne schreef op 21 juni 2014 @ 18:55:

Iedere sigaret die je rookt verkort je leven met een half uur. 2 pakjes in de week is dus een dag korter leven en een dag minder met je kind.Als dat zo was dan waren er mensen overleden nog ver voor ze geboren waren.
Ik heb slechte ervaringen met rokers aanspreken op hun gedrag. Zelfs als je het netjes vraagt en alternatieven aanreikt, gaan velen compleet door het lint als je vraagt of ze hun sigaret drie meter verderop willen roken oid.
Alle reacties Link kopieren
quote:miccie schreef op 21 juni 2014 @ 19:13:

Dat zeg ik terwijl ik zelf een roker ben, en er de nadelen van inzie.Dat is de eerste stap op weg naar een sigarettenloos leven!
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 21 juni 2014 @ 19:54:

Ik heb slechte ervaringen met rokers aanspreken op hun gedrag. Zelfs als je het netjes vraagt en alternatieven aanreikt, gaan velen compleet door het lint als je vraagt of ze hun sigaret drie meter verderop willen roken oid.



Die ervaring heb ik ook



Mijn buren roken op hun eigen balkon, ik kan daar toch niets van zeggen?

Aan de ene kant heeft de buuf zelf een kleintje, daarom rookt ze niet binnen ��
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:Starshine schreef op 21 juni 2014 @ 19:54:

Ik heb slechte ervaringen met rokers aanspreken op hun gedrag. Zelfs als je het netjes vraagt en alternatieven aanreikt, gaan velen compleet door het lint als je vraagt of ze hun sigaret drie meter verderop willen roken oid.Ik ook. Sommige mensen kijken je al vuil aan zodra de aansteker tevoorschijn komt. Zo van: durf er eens wat van te zeggen.
Waar ik me ook (wellicht onterecht) aan erger. Rokers die alvast een peuk pakken en die dan achter hun oor steken. Zo van: kijk, ik ga zo roken. Ja ik weet dat het hierbinnen niet mag, maar jullie moeten allemaal zien dat ik dus ga roken.



Maar misschien vul ik teveel in
Alle reacties Link kopieren
Daar kan ik mij zo aan reageren. Van die niet-rokers. Die je dan gelijk zo vuil aankijken als je een aansteker pakt.

Die dan luidruchtig gaan kuchen terwijl ze 5 meter verderop zitten.

Die gaan lopen zeuren, dat ze zo eenzaam en alleen zijn als je in de kroeg of bij een etentje bent en even buiten een momentje neemt voor jezelf om een sigaretje te doen.



En als je durft ze aan te spreken op hun gedrag, nou berg je dan maar, nee zij zijn geweldig, want zij roken niet, en daar moet de hele wereld zich maar aan aanpassen!
Ja vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzebeestje schreef op 22 juni 2014 @ 10:49:

Daar kan ik mij zo aan reageren. Van die niet-rokers. Die je dan gelijk zo vuil aankijken als je een aansteker pakt.

Die dan luidruchtig gaan kuchen terwijl ze 5 meter verderop zitten.

Die gaan lopen zeuren, dat ze zo eenzaam en alleen zijn als je in de kroeg of bij een etentje bent en even buiten een momentje neemt voor jezelf om een sigaretje te doen.



En als je durft ze aan te spreken op hun gedrag, nou berg je dan maar, nee zij zijn geweldig, want zij roken niet, en daar moet de hele wereld zich maar aan aanpassen!Je wil niet weten hoeveel last je ook kunt hebben van een roker 5 meter verderop. En dat kun je ook niet weten, want je zit er altijd middenin, dus ik neem het je ook niet kwalijk. Maar ik ben echt heel erg allergisch voor rook en vind het heel jammer dat ik ook buiten op een terras zoveel last kan hebben. Ik ga niet uitgebreid kuchen, maar het is soms heel lastig om te horen 'we zitten toch buiten, dan heb je er toch geen last van?'. Zo werkt het helaas niet.
Alle reacties Link kopieren
Of rokers op een roltrap oid. Je staat er achter en kunt geen kant op. Echt heel vervelend vind ik dat.
Let's face it: het tijdperk van de roker nadert het einde. Decennialang moesten we overal rook, as en peuken accepteren en dat is nu afgelopen. Voor de rokers: jammer joh.
Alle reacties Link kopieren
Wat een gezeur zeg over wel/niet aanspreken van rokers. Alsof dat dan voor elke roker geldt, zeg! Heel flauw en kinderachtig. Je kunt het natuurlijk ook wel proberen om bespreekbaar te maken. Als er rook in de babykamer komt, willen die mensen misschien best aan de andere kant (galerij?) gaan roken? Pffff.



En dat terwijl TO ondertussen al heeft aangekondigd dat ze er niet meer aan wil beginnen en daar nu helemaal achter staat.
Only dead fish go with the flow
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 22 juni 2014 @ 10:33:

Waar ik me ook (wellicht onterecht) aan erger. Rokers die alvast een peuk pakken en die dan achter hun oor steken. Zo van: kijk, ik ga zo roken. Ja ik weet dat het hierbinnen niet mag, maar jullie moeten allemaal zien dat ik dus ga roken.



Maar misschien vul ik teveel in

Jazeker, vul je teveel in. Een roker houdt zich echt niet bezig met hoe jij over roken zou kunnen denken. Ze steken die sigaret alleen maar achter hun oor om hem snel aan te kunnen steken zodra ze buiten zijn. Trouwens voordat binnen roken verboden werd deden rokers dit al. Ze doen dit echt om de niet-roker te laten zien dat ze weleens even gaan roken.

Dit gaat meer over je eigen ideeen ten aanzien van rokers dan over rokers zelf.
odi et amo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven