Gezondheid alle pijlers

ik wil weer roken

19-06-2014 16:48 175 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Zoals de titel al zegt wil ik weer gaan roken.



Ik ben 9 maanden gestopt ivm mijn zwangerschap, dit heb ik goed vol weten te houden omdat mijn baby'tje voor alles gaat.

Ik had er wel vaak trek in, maar bedacht mij dan meteen hoe slecht dit voor de baby zou zijn.

Ik heb er dus nooit echt 100 procent achter gestaan, het was gewoon iets dat moest.



Ondertussen is mijn vriend in ene helemaal anti rook, en accepteert hij het niet mocht ik weer beginnen.

Ook niet als ik af en toe rook, waar hij niet bij is.



Ik wil zeker niet full time gaan roken, maar ik wil op een gezellig terrasje, feestje af en toe eens een sigaretje kunnen opsteken.

Dan moet je denken over eens in de twee weken.

Ik drink geen alcohol, vriend wel, en dat is zijn geniet momentje.

Dat heb ik dus met een sigaret.



Probleem is dat dit niet bespreekbaar is.

Hij is over ze toeren als ik het onderwerp aansnijd.

Hij geloofd niet dat af en toe roken kan, hij vind het stinken ,en is bang dat ik een ziekte krijg.



Wie heeft er tips voor mij om dit rustig met hem op een fatsoenlijke manier te kunnen bespreken?

En heeft hij het recht mij dit te verbieden?
Alle reacties Link kopieren
O,Thordis, dat is jammer!! Maar ik ken het.. ben ook geregeld gestopt.. en weer begonnen. zo zonde.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Alle reacties Link kopieren
quote:somana schreef op 19 juni 2014 @ 23:31:

Af en toe roken lukt nagenoeg niet als ex roker. Je receptoren zijn geslonken toen je niet meer rookte maar zorgen ervoor dat je des te meer wilt als je er weer 1 rookt. Alsof ze een geheugen hebben. Ik ben al jaren gestopt maar soms komt die ongelooflijke behoefte weer opzetten en doe ik de handelingen weer als toen ik nog rookte. Ik proef het haast weer. Nooit meer 1 opsteken want je bent weer verkocht en alles stinkt. Je zal je kapotschamen als je je kind knuffelt in een volle ruimte en die duwt je weg en zegt dat je uit je mond stinkt.Dat is buiten het gezondheidsaspect ook een hele goede reden
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:lichtbron schreef op 19 juni 2014 @ 23:45:

Elninjoo en broedkippetje,waarom is het a-sociaal om in het huis van mijn ouders te roken terwijl ze daar helemaal niet moeilijk over doen.

En als je goed gelezen had had je gezien dat ik niet rook bij mensen waar het niet mag of kan. Bij vriendinnen ga ik altijd buiten roken. en ik vraag het altijd bij mensen of ze er bezwaar tegen hebben als ik een sigaretje opsteek. Zal nooit zomaar naar mijn shagbuil grijpen en ongevraagd gaan roken..Omdat er allerlei giftige rotzooi (kankerverwekkend ook nog) in het tapijt, bankstel, behang gaat zitten. Waarom zou je daar je bloedeigen ouders mee opzadelen alleen maar omdat ze te beleefd danwel onwetend zijn om het jou te verbieden?
Alle reacties Link kopieren
Neem als compromie af en toe een e-sigaret.



En niets meer dan dat.
Bah...niet doen. Volledig eens met je vriend.
Alle reacties Link kopieren
quote:lichtbron schreef op 19 juni 2014 @ 23:47:

O,ja en mijn huis is heel netjes.. er wordt elke dag flink wat uren gelucht en mijn ventilatie-rooster in de huiskamer staat dag en nacht open. Er heeft nog nooit iemand gezegd dat ze ruiken dat er gerookt word..

Dit is echt wel naief hoor.





Geloof me maar, je huis meurt naar rook, ramen open of niet. En iedere niet roker ruikt dat dus ook op het moment dat ze bij je binnen komen. En jij zelf stinkt ook naar rook. Handen wassen, kauwgompje, helpt allemaal helemaal niks, het gaat in je huid zitten die lucht en je haren, je kleding etc. ik ruik tegenwoordig op meters afstand of iemand rookt of niet. Tuurlijk is het je eigen keuze of je dit wil of niet maar denk nou niet dat je dat niet ruikt. En dat mensen dat niet tegen je zeggen zal een kwestie van beleefdheid zijn denk ik. Men weet toch dat je rookt.



Weet dat aanvankelijk niet het onderwerp van de discussie was maar wilde hier toch even op reageren

Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op 20 juni 2014 @ 01:04:

[...]





Omdat er allerlei giftige rotzooi (kankerverwekkend ook nog) in het tapijt, bankstel, behang gaat zitten. Waarom zou je daar je bloedeigen ouders mee opzadelen alleen maar omdat ze te beleefd danwel onwetend zijn om het jou te verbieden?

+1

Dat je je eigen woonomgeving vergiftigt is tot daar aan toe. Maar die van iemand anders ook dat is asociaal inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Niemand kan het je verbieden, maar men mag je wel op de gevolgen wijzen. En bovendien mag het voor je partner wel een dealbreaker zijn waar het jullie relatie betreft. Dat is een keuze waar hij recht op heeft. Al zou het een dealbreaker zijn dat je altijd een paars truitje draagt. Beetje overdreven voorbeeld natuurlijk, maar hij mag dat vinden. En jij mag het er niet mee eens zijn. Beiden hebben jullie een keuze. Als hij dat zo voelt, dan is dat zo. Kan me zijn zorg ook wel voorstellen. Die is extra getriggerd door jullie nieuwe kleine en daardoor waarschijnlijk nu extra uitvergroot, maar een punt heeft hij wel en dat weet je zelf ook wel. De oma's die roken hebben eenzelfde negatieve invloed op (de omgeving van) de baby. Met 1 groot verschil, dat de oma's niet dag en nacht bij jullie kind aanwezig zullen zijn en jij wel. Ik hoop overigens dat je geen borstvoeding geeft? Dat zal wel niet, anders zou je vast niet weer willen gaan roken.



Zonde hoor. Negen maanden gestopt en dan nu weer beginnen. Ik zou zeggen "bezint, eer ge begint".
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
quote:rastan schreef op 20 juni 2014 @ 07:14:

[...]



Dit is echt wel naief hoor. Toen ik nog rookte (25 jaar gepaft, nu 7 jaar gestopt) dacht ik ook altijd dat je niks kon ruiken bij mij thuis want altijd alles open enzo.





Geloof me maar, je huis meurt naar rook, ramen open of niet. En iedere niet roker ruikt dat dus ook op het moment dat ze bij je binnen komen. En jij zelf stinkt ook naar rook. Handen wassen, kauwgompje, helpt allemaal helemaal niks, het gaat in je huid zitten die lucht en je haren, je kleding etc. ik ruik tegenwoordig op meters afstand of iemand rookt of niet. Tuurlijk is het je eigen keuze of je dit wil of niet maar denk nou niet dat je dat niet ruikt. En dat mensen dat niet tegen je zeggen zal een kwestie van beleefdheid zijn denk ik. Men weet toch dat je rookt.



Weet dat aanvankelijk niet het onderwerp van de discussie was maar wilde hier toch even op reageren





+1



Je muren krijgen ook een meer gele kleur.
quote:lichtbron schreef op 19 juni 2014 @ 23:45:

Elninjoo en broedkippetje,waarom is het a-sociaal om in het huis van mijn ouders te roken terwijl ze daar helemaal niet moeilijk over doen.

En als je goed gelezen had had je gezien dat ik niet rook bij mensen waar het niet mag of kan. Bij vriendinnen ga ik altijd buiten roken. en ik vraag het altijd bij mensen of ze er bezwaar tegen hebben als ik een sigaretje opsteek. Zal nooit zomaar naar mijn shagbuil grijpen en ongevraagd gaan roken..

Dat het mag wil niet zeggen dat je 't ook moet doen. Jouw ouders durven jou niet te zeggen dat ze het liever niet meer hebben omdat jij 't altijd mocht. Maar je zadelt hen wel op met een vies stinkend huis wat 3 dagen moet luchten na je bezoekje. Denk toch na en heb de beleefdheid gewoon even naar buiten te lopen om je verslaving te voeden.



Ik ben ook nog opgegroeid in de tijd dat men visite in huis liet roken (bah wat smerig als er dan weer 'ns rokers waren geweest en ons huis dagenlang stonk!) Toen ik uit huis ging heb ik op mijn verhuiskaart dan ook 'n rookverbod gezet. Werd niet door iedereen in dank afgenomen zo'n 20 jaar geleden. Mijn ouders begonnen visite ook te verzoeken voortaan buiten te roken. Inmiddels is het gelukkig standaard en ook nieuw bezoek wat rookt vraagt niet meer naar 'n asbak (die ik uiteraard niet heb), maar staat op om buiten te gaan roken. De mentaliteit van rokers is de laatste jaren dus wel verbeterd. Vind het daarom best shocking om te merken dat er toch nog rokers bestaan die bij 'n niet-roker binnen staan te paffen en hun stank en gifstoffen daar doelbewust binnen achterlaten.
Voor een ex roker bestaat er doorgaans niet zoiets als "af en toe een sigaretje".
Alle reacties Link kopieren
Kan het zijn dat jouw vriend vindt dat je te slecht voor jezelf zorgt en dat hij de baby in bescherming wil nemen nu hij dat ook daadwerkelijk kan? Ik heb zitten loepen en las topics van jou over biefstuk die eigenlijk niet goed doorbakken was, chips terwijl je zwangerschapsdiabetes had. Je vriend reageerde ten tijde van dat topic over de chips ook al heel fel op je en nu dus weer. Ik zou maar eens serieus gaan praten met elkaar. Dit is niet 1 los incident, waar je het over hebt.
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
quote:lichtbron schreef op 19 juni 2014 @ 23:45:

Elninjoo en broedkippetje,waarom is het a-sociaal om in het huis van mijn ouders te roken terwijl ze daar helemaal niet moeilijk over doen.

En als je goed gelezen had had je gezien dat ik niet rook bij mensen waar het niet mag of kan. Bij vriendinnen ga ik altijd buiten roken. en ik vraag het altijd bij mensen of ze er bezwaar tegen hebben als ik een sigaretje opsteek. Zal nooit zomaar naar mijn shagbuil grijpen en ongevraagd gaan roken..



Uit jouw tekst maakte ik op dat je binnen aan het roken was tijdens een verjaardagsfeestje van je ouders en daarop aangesproken werd door je nichtje.

Als je bedoelde dat je door je nichtje tijdens het verjaardagsfeestje erop werd aangesproken dat je wel eens (maar niet op dat moment) bij je ouders binnen rookt, had je dat wel wat duidelijker kunnen opschrijven.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Uit jouw tekst maakte ik op dat je binnen aan het roken was tijdens een verjaardagsfeestje van je ouders en daarop aangesproken werd door je nichtje. Qoute..



Dat was ook zo. maar het is niet aan haar om me dit te verbieden. Daar zijn mijn ouders nog bekwaam genoeg voor. maar zoals ik al zei,mijn ouders doen niet moeilijk daarover.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Alle reacties Link kopieren
Als je rookt ben je een tokkie
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:lichtbron schreef op 20 juni 2014 @ 17:20:



Dat was ook zo. maar het is niet aan haar om me dit te verbieden. Daar zijn mijn ouders nog bekwaam genoeg voor. maar zoals ik al zei,mijn ouders doen niet moeilijk daarover.Ze doen er niet moeilijk over, wellicht omdat ze het moeilijk vinden iets ongedaan te maken wat ze voorheen altijd toestonden. Maar dat roken heeft toch nog niet al je hersencellen aangetast dat je niet uit jezelf rekening kunt houden met niet-rokers in niet-rokers huizen? Als jij gewoon buiten gaat staan, hoeven zij hun huis niet 3 dagen te luchten, de muren om 't jaar te witten en de gordijnen te wassen. Je nicht heeft gewoon gelijk! Ook al zeggen ze dat ze het okee vinden, omdat je nu eenmaal hun kind bent, kun je ook zelf fatsoen leren.
Alle reacties Link kopieren
quote:lichtbron schreef op 20 juni 2014 @ 17:20:

Uit jouw tekst maakte ik op dat je binnen aan het roken was tijdens een verjaardagsfeestje van je ouders en daarop aangesproken werd door je nichtje. Qoute..



Dat was ook zo. maar het is niet aan haar om me dit te verbieden. Daar zijn mijn ouders nog bekwaam genoeg voor. maar zoals ik al zei,mijn ouders doen niet moeilijk daarover.



Dan blijf ik bij mijn eerste post: zwaar asociaal om binnen te roken. Tijdens een verjaardagsfeestje. Terwijl iemand er last van heeft.



En ik kan jouw zin: 'ik vraag altijd eerst of iemand er last van heeft' totaal niet rijmen met jouw stelling dat jouw nichtje er niks van mag zeggen in het huis van jouw ouders.

Je nichtje geeft toch aan dat ze het hinderlijk vindt??
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Waarvan akte.. Toch frappant dat jullie menen mijn ouders beter te kennen dan ik.. terwijl jullie ze nog nooit gezien hebben en niet eens kennen..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Alle reacties Link kopieren
quote:lichtbron schreef op 21 juni 2014 @ 01:33:

Waarvan akte.. Toch frappant dat jullie menen mijn ouders beter te kennen dan ik.. terwijl jullie ze nog nooit gezien hebben en niet eens kennen..Het maakt niet uit bij wie je thuis zit, maar als jouw nichtje last heeft van de rook, is het behoorlijk asociaal om door te blijven paffen. Ik heb zelf meer dan 20 jaar gerookt en als iemand aangaf er last van te hebben, ging ik gewoon naar buiten. Ongeacht of ik daar binnen wel/niet mag roken. Het is gewoon heel onaardig om iemand af te schepen met "van mijn ouders mag het wehèèl". Kinderachtig gewoon.
Only dead fish go with the flow
Alle reacties Link kopieren
Leg nou eens uit wat je bedoelde met 'ik vraag altijd eerst of mensen er last van hebben?'
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamglasses schreef op 19 juni 2014 @ 23:21:

[...]





dan doe je dat toch niet? jouw kind, jouw leven, jouw longen.

en zo ook met 'het gesprek' hierover met je vriend: als jij een sigaret wil roken, dan doe je dat gewoon.Het is natuurlijk hun kind.

Dus zo gek is het niet dat hij meent er ook een mening over te mogen hebben.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 21 juni 2014 @ 09:12:

[...]





Het is natuurlijk hun kind.

Dus zo gek is het niet dat hij meent er ook een mening over te mogen hebben.



Ik bedoelde het sarcastisch, Broedkippetje...

Nav haar post dat ze zocht naar ideeën voor een gesprek ipv posts waarin haar wordt duidelijk gemaakt dat het eigenlijk slecht voor je is. Dan zeg ik: "Joh meid, doe je het toch lekker niet". In wezen is het ook zo: het is haar leven, haar longen, haar kind. Als zij vindt dat die oma's dat kind mogen vast houden als ze net drie zware shaggies achter de kiezen hebben, dan slaap ik er echt geen nacht minder om, hoor.

En uiteindelijk kan vriend haar toch niet dwingen om niet te roken.
Only dead fish go with the flow
Alle reacties Link kopieren
Ik ken niemand die het 'af en toe roken' heeft volgehouden. Ze zijn allemaal weer voor de bijl gegaan. Wil je dat?
Alle reacties Link kopieren
Kinderen van rokers gaan veel vaker zelf roken dan kinderen van niet-rokers.
quote:Dreamglasses schreef op 21 juni 2014 @ 11:13:

[...]



En uiteindelijk kan vriend haar toch niet dwingen om niet te roken.Maar vriend kan haar wel laten zitten als ie geen trek heeft in 'n relatie met 'n roker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven