"Stuur kind alleen naar school"

21-02-2014 09:05 198 berichten
Alle reacties Link kopieren
Uit het AD:



"Kinderen moeten zo vroeg mogelijk zelfstandig, dus zonder begeleiding van hun ouders, naar school lopen of fietsen. Zo kan het kind verkeerservaring opdoen, stelt Veilig Verkeer Nederland (VVN).



'Hoe eerder een kind verkeerservaring opdoet, hoe sneller het zelfstandig kan deelnemen aan het verkeer', aldus Rob Stomphorst van VVN. 'Zo zijn ze voorbereid op veilige verkeersdeelname in de rest van hun leven.'



Een enquête van VVN onder 1847 ouders van kinderen die op de basisschool zitten, liet zien dat 39 procent zijn kroost naar school brengt omdat het anders te gevaarlijk is. 61 procent doet dat ook omdat de kinderen nog te jong zijn om alleen te gaan. Bovendien vindt 42 procent van de ondervraagden het ook 'gewoon gezellig'."



Ik breng ze nog omdat de jongste nog maar 4 is. Maar als ik geen jongste had denk ik niet dat ik de oudste van 7 wél alleen naar school zou laten gaan (drukke weg oversteken). Met welke leeftijd gingen jullie kinderen zelfstandig naar school?
Het voordeel van het beleid hier is dat je als ouder ook eigenlijk niet geacht wordt je kinderen met de auto te brengen en dus geen af- en aanrijdende auto's bij de scholen. Breng je je kind met de auto, dan moet je ze op een grote parkeerplaats uit laten stappen en dan lopen ze circa 200 m naar school. Rijd je met de auto de schoolstraat in, dan wordt je persoonlijk aangesproken door de directrice .



Ik vind het positief dat ze die zelfstandigheid zo aangemoedigd wordt. Uiteindelijk moeten kinderen het toch leren door te oefenen (in het begin uiteraard begeleid).



Ik merk nu dat sommige kinderen van kennissen in Nederland op hun twaalfde bijvoorbeeld nog nooit zelfstandig in bus, trein of tram hebben gezeten. Dat lijkt me ook niet echt handig als ze dan 'ineens' zelf naar school moeten.
Ik vind het prima. Maar laat ouders dan hun kinderen in ieder geval de meest basale verkeersregels leren en zelf het goede voorbeeld geven voordat ze hun bloedjes alleen naar school laten gaan.

Ik vind het verkeersgedrag van kinderen over het algemeen tenenkrommend. Zwalkend van rechts naar links over weg/fietspad, of nog lekkerder, stoep, van richting aangeven, laat staan omkijken voordat je ergens heenschiet hebben ze nog nooit gehoord, afsnijden, ineens op de rem gaan staan, met z'n vijven naast elkaar fietsen, geen benul hebben waar een zebrapad voor dient(mijn zoon is eens helemaal verrot gescholden omdat hij het gore lef had voor een zebrapad te stoppen...)



Leuk idee hoor, van VVN. Maar mijn dochter van 7 gaat nog niet alleen op de fiets. Laten ze maar eens wat VVN-mensjes langs schoolroutes zetten om te kijken hoe fijn en zelfstandig kinderen naar school gaan. Hoe vaak het mis gaat, of bijna mis gaat. Ze krijgen verkeersles op school, maar in de praktijk brengen ze daar bar weinig van terecht
Alle reacties Link kopieren
quote:mallebeppie schreef op 21 februari 2014 @ 09:20:

Ik denk wel dat veel kinderen uit gemakzucht door ouders met de auto naar school worden gebracht. Ik zie het hier ook: dan woon je nog geen 3 straten van school en wordt het kroost met de auto gebracht. Ik denk dat dat eerder komt doordat papa of mama na het droppen op school direct door moet racen naar het werk.
Am Yisrael Chai!
quote:Mevrouw75 schreef op 21 februari 2014 @ 09:22:

[...]





Water is voor 7 jarige toch niet zo gevaarlijk meer? Ik had iig al zeker 2/3 zwemdiploma's en woonde ook in een zeer waterrijke buurt en lag elke dag in het water want zwembad in de voortuin), misschien scheelt dat.



Dat kan, hier nog niet 3 diploma's.



Het gaat bij mij om de combinatie van deze buurt. Iedereen moet de keuze zelf maken en ik kies ervoor om mijn kind nog niet alleen te sturen in deze buurt. Daar hoef ik geen verantwoording voor af te leggen aan iemand die hier niet woont lijkt mij.
quote:waterval70 schreef op 21 februari 2014 @ 09:23:

Mallebeppie: mogelijk moeten die ouders meteen door naar hun werk.Dat zijn er dan wel verrekte veel hier. Heel veel kinderen hoeven niet met de auto gebracht te worden.
quote:Solomio schreef op 21 februari 2014 @ 09:22:

Wat een omkering van de feiten is dit weer. Als kinderen verkeerservaring moeten opdoen door zelfstandig aan het verkeer deel te nemen krijg je uiteraard een enorme toename van het aantal verkeersslachtoffers, omdat ze eerst fouten gaan maken, waar ze dan vervolgens van leren. Als ze die fouten tenminste overleven.

Kinderen begeleid aan het verkeer laten deelnemen lijkt me veel leerzamer, en vooral veiliger.

Het verkeer is zoveel drukker en daarmee ingewikkelder geworden, dat het voor steeds meer kinderen langer nodig is om gebracht en gehaald te worden.



Ik vind dit stukje uitnodigen tot 'vroeger-was-alles-beter-want-wij-gingen-met-4-al-alleen-naar-school', waarbij het een wonder is dat we dat allemaal overleefd hebben, maar ja, destijds stond er bij ons in de straat 1 auto, waar er nu 30 staan.



Ik kan me voorstellen dat het voor het verkeersinzicht van kinderen beter is als ze lopend of fietsend naar school worden gebracht, in plaats van met de auto. Maar doordat tegenwoordig heel vaak beide ouders werken is er gewoon 's ochtends geen tijd om es lekker op je gemakje je kind verkeersinzicht te geven.



Het zij zo, VVN is sowieso niet altijd helemaal van deze tijd geloof ik.+1
quote:mallebeppie schreef op 21 februari 2014 @ 09:26:

[...]





Dat zijn er dan wel verrekte veel hier. Heel veel kinderen hoeven niet met de auto gebracht te worden.En dat weet jij want jij weet van iedereen persoonlijk of ze een baan hebben?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik eind basisschool trouwens ook nooit zelfstandig in een tram of bus had gezeten en al helemaal niet in een trein, maar toen ik eenmaal zelf met het openbaar vervoer ging, ging dat prima. Het was niet opeens een schok om dat te doen of zo.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 21 februari 2014 @ 09:22:

[...]





Water is voor 7 jarige toch niet zo gevaarlijk meer? Ik had iig al zeker 2/3 zwemdiploma's en woonde ook in een zeer waterrijke buurt en lag elke dag in het water want zwembad in de voortuin), misschien scheelt dat.



Hier hetzelfde. Tussen het huis en kanaal zal alleen een straat en grasstrook van 10 meter.



Belangrijkste lijkt me dat je veel fietst met je kind en dat je je aan de regels houdt. Verder denk ik dat je kind meer kan dan je denkt. Als je de hele weg je mond houdt kun je kijken hoe goed je kind alleen fietst en of ze er al aan toe is om helemaal alleen te gaan
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 21 februari 2014 @ 09:25:

[...]





Dat kan, hier nog niet 3 diploma's.



Het gaat bij mij om de combinatie van deze buurt. Iedereen moet de keuze zelf maken en ik kies ervoor om mijn kind nog niet alleen te sturen in deze buurt. Daar hoef ik geen verantwoording voor af te leggen aan iemand die hier niet woont lijkt mij.Ik roep je ook niet verantwoording. Ik verbaas me er gewoon over dat water ook in je lijstje voorkomt, die andere dingen geloof ik meteen dat dat een reden is. Kom maar weer van de kast af.
En laten we wel zijn, dat veel ouders hun kinderen met de auto brengen omdat ze daarna naar het werk moeten is in veel gevallen natuurlijk bullshit. Er is een groot aantal kinderen die binnen een straal van max. 2-3 km van huis woont en dan kun je best de fiets pakken. Is vaak gezien de opstoppingen bij school nog sneller ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ritz schreef op 21 februari 2014 @ 09:29:

[...]





Hier hetzelfde. Tussen het huis en kanaal zal alleen een straat en grasstrook van 10 meter.



Belangrijkste lijkt me dat je veel fietst met je kind en dat je je aan de regels houdt. Verder denk ik dat je kind meer kan dan je denkt. Als je de hele weg je mond houdt kun je kijken hoe goed je kind alleen fietst en of ze er al aan toe is om helemaal alleen te gaan



Lijkt mij ook, maar goed ik heb geen ervaring en misschien word ik wel een gruwelijk overbeschermende moeder.



En mijn vriend ( extreme laatslaper en laat met zijn werk beginnend) wil best zijn toekomstige kinderen naar school en de opvang brengen als dat maar wel met de auto mag. Nou ja, ik heb daar maar in toegestemd.
quote:Ritz schreef op 21 februari 2014 @ 09:29:

[...]





Hier hetzelfde. Tussen het huis en kanaal zal alleen een straat en grasstrook van 10 meter.



Belangrijkste lijkt me dat je veel fietst met je kind en dat je je aan de regels houdt. Verder denk ik dat je kind meer kan dan je denkt. Als je de hele weg je mond houdt kun je kijken hoe goed je kind alleen fietst en of ze er al aan toe is om helemaal alleen te gaanNogmaals het gaat niet alleen om het water, dat is maar een reden erbij, het gaat voornamelijk om de slechte buurt en de drukke wegen die ze op en over moeten... Er zijn vaak problemen met ouder kinderen die nare dingen doen en enge figuren op straat.
Alle reacties Link kopieren
Ligt helemaal aan de afstand, het verkeer, de leeftijd en zelfredzaamheid.



Mij nichtje woont in Groningen - ik in randstad - en durft nu met 14 jaar nog steeds niet alleen met de trein als haar moeder haar in de trein zet en ik haar bij aankomst sta op te wachten. Dat vind ik ook niet heel goed eerlijk gezegd.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
quote:Mevrouw75 schreef op 21 februari 2014 @ 09:29:

[...]





Ik roep je ook niet verantwoording. Ik verbaas me er gewoon over dat water ook in je lijstje voorkomt, die andere dingen geloof ik meteen dat dat een reden is. Kom maar weer van de kast af.Net een week een A diploma, dus geen zwemkampioen. Vandaar,
quote:anky schreef op 21 februari 2014 @ 09:30:

En laten we wel zijn, dat veel ouders hun kinderen met de auto brengen omdat ze daarna naar het werk moeten is in veel gevallen natuurlijk bullshit. Er is een groot aantal kinderen die binnen een straal van max. 2-3 km van huis woont en dan kun je best de fiets pakken. Is vaak gezien de opstoppingen bij school nog sneller ook.Scheelt tijd, je hoef daarna niet meer naar huis
In mijn kindertijd gingen we vanaf de basisschool (6 jaar) vrijwel allemaal alleen naar school. Maar toen was het wel minder druk met verkeer op de wegen, dus dat zal anno nu vast ook meespelen dat ouders ze liever even met de auto brengen.
quote:anky schreef op 21 februari 2014 @ 09:30:

En laten we wel zijn, dat veel ouders hun kinderen met de auto brengen omdat ze daarna naar het werk moeten is in veel gevallen natuurlijk bullshit. Er is een groot aantal kinderen die binnen een straal van max. 2-3 km van huis woont en dan kun je best de fiets pakken. Is vaak gezien de opstoppingen bij school nog sneller ook.Ehhh, je gaat toch niet eerst 2-3 km op en neer fietsen als je daarna nog naar je werk moet? Ben je weer nat of bezweet en dus niet meer representatief en het zal vast al druk genoeg zijn voor 'n werkende ouder zonder dat soort tijdrovende onzin. Voor iemand zonder werk zou het 'n optie kunnen zijn, besparen ze zich tevens een duur sportschoolabonnement uit.
Alle reacties Link kopieren
Als je voor je werk eerst je kind naar school moet brengen dan ben je in de meeste gevallen denk ik al later dan je collega's, de meeste bedrijven beginnen niet pas om negen uur. Dus ik snap dan wel dat je alles doet om na het brengen zo vlug mogelijk op kantoor te zijn en dat je niet eerst nog naar huis fietst om je auto op te halen. Dat anderen vinden dat dat 'best kan' doet daar denk ik niks aan af.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:elninjoo schreef op 21 februari 2014 @ 09:37:

[...]



Ehhh, je gaat toch niet eerst 2-3 km op en neer fietsen als je daarna nog naar je werk moet? Ben je weer nat of bezweet en dus niet meer representatief en het zal vast al druk genoeg zijn voor 'n werkende ouder zonder dat soort tijdrovende onzin. Voor iemand zonder werk zou het 'n optie kunnen zijn, besparen ze zich tevens een duur sportschoolabonnement uit.



Inderdaad, ik loop of fiets elke dag zeker 6 km



Bijna jammer dat ze een continurooster hebben, anders was dat misschien wel 12 km per dag geweest.
En dat het er zo veel zijn is gewoon ook omdat bijna elke moeder wel werkt, al dan niet parttime.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af hoeveel kwaad het kan als je je kind op de fiets 1,5 km ver naar school fietst terug naar huis fietst en dan in de auto naar je werk stapt. Goed voorbeeld, veiliger bij school, lichaamsbeweging maar misschien een kwartier later op je werk. Wat is nou echt belangrijker?
Been there, done that, got the T-shirt.
quote:Apatura schreef op 21 februari 2014 @ 09:41:

Ik vraag me af hoeveel kwaad het kan als je je kind op de fiets 1,5 km ver naar school fietst terug naar huis fietst en dan in de auto naar je werk stapt. Goed voorbeeld, veiliger bij school, lichaamsbeweging maar misschien een kwartier later op je werk. Wat is nou echt belangrijker?Of je baas dat fijn vind?
De meeste kinderen hier wonen max 10 minuten van school af. Als ouders hun kind met de auto weg brengen en daarna naar hun werk gaan, dan scheelt hen dat dus tien minuten. Ik zie niet in waarom je dan niet lopend/fietsend je kind naar school kan brengen, daarna dus die 10 minuten terug naar huis lopen/fietsen om vervolgens de auto te pakken om naar je werk te gaan.



Maar goed, ik ga om 7 uur de deur uit en breng mijn dochter naar de gastouder.
Alle reacties Link kopieren
Ow mosterd
Been there, done that, got the T-shirt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven