"Stuur kind alleen naar school"

21-02-2014 09:05 198 berichten
Alle reacties Link kopieren
Uit het AD:



"Kinderen moeten zo vroeg mogelijk zelfstandig, dus zonder begeleiding van hun ouders, naar school lopen of fietsen. Zo kan het kind verkeerservaring opdoen, stelt Veilig Verkeer Nederland (VVN).



'Hoe eerder een kind verkeerservaring opdoet, hoe sneller het zelfstandig kan deelnemen aan het verkeer', aldus Rob Stomphorst van VVN. 'Zo zijn ze voorbereid op veilige verkeersdeelname in de rest van hun leven.'



Een enquête van VVN onder 1847 ouders van kinderen die op de basisschool zitten, liet zien dat 39 procent zijn kroost naar school brengt omdat het anders te gevaarlijk is. 61 procent doet dat ook omdat de kinderen nog te jong zijn om alleen te gaan. Bovendien vindt 42 procent van de ondervraagden het ook 'gewoon gezellig'."



Ik breng ze nog omdat de jongste nog maar 4 is. Maar als ik geen jongste had denk ik niet dat ik de oudste van 7 wél alleen naar school zou laten gaan (drukke weg oversteken). Met welke leeftijd gingen jullie kinderen zelfstandig naar school?
School is hier 500 meter verderop. Zoon van 5 bijna 6 hoeft alleen maar fietspaden te volgen (wel druk in de spits en af toe hardrijdende scooters), van mij mag hij alleen, maar manlief is bang dat er onderweg iets zou kunnen gebeuren. (klein intern discussiepuntje -;))



Ik heb hem wel eens alleen laten gaan, terwijl ik op afstand volgde en hij deed het prima. Alleen toen hij op school kwam kwam hij wat in de knoop...

Zijn fiets moest op slot. Het sleuteltje moet in het bakje in de klas. Net als de melkbeker, die je dan eerst uit je tas moet halen.

Dan moet de tas in de bak en terwijl je je handen nog vol hebt moet ook je jas nog uit en die moet dan in de luizenzak...

En juist dat was te ingewikkeld...niet dat stukje het verkeer door...
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 21 februari 2014 @ 09:45:

2 km fietsen, dat is nog geen 5 minuten fietsen mens!





Dan fiets je behoorlijk hard, de meeste volwassenen halen dat niet, laat staan kinderen. Plus de stoplichten en de plekken waar meerdere schoolkinderen fietsen en de boel ophouden. Ik vind 2 km een behoorlijk eind.

Maar het is natuurlijk niet allen die paar minuten, je moet eerst die fietsen nog pakken uit de schuur, iedereen op z'n plek krijgen.



Als je dan daarna nog terug naar huis moet, om je fiets om te ruilen voor je auto om door te kunnen naar je werk, tja, dan snap ik wel dat mensen daar niet aan beginnen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Godzijdank werken ze hier met schoolbussen! Moet er niet aan denken al dat gestuntel op de fiets....kind vóórop, achterop, rechts en links. En dan nog het liefst zonder helm. Levensgevaarlijke situaties zie ik altijd wanneer ik in NL ben, onvoorstelbaar.



Als wij in NL zouden wonen zou het lopen worden of gewoon met de auto brengen/halen. Vanaf middelbare school openbaar vervoer.
quote:Annapalona schreef op 21 februari 2014 @ 09:55:

[...]





Bij ons niet, je kan goed parkeren dus wat is je punt?



Dat dat mede de reden is dat ik niet met de auto naar school wil.

win/win zeg maar...
quote:Solomio schreef op 21 februari 2014 @ 09:22:

Wat een omkering van de feiten is dit weer. Als kinderen verkeerservaring moeten opdoen door zelfstandig aan het verkeer deel te nemen krijg je uiteraard een enorme toename van het aantal verkeersslachtoffers, omdat ze eerst fouten gaan maken, waar ze dan vervolgens van leren. Als ze die fouten tenminste overleven.

Kinderen begeleid aan het verkeer laten deelnemen lijkt me veel leerzamer, en vooral veiliger.

Het verkeer is zoveel drukker en daarmee ingewikkelder geworden, dat het voor steeds meer kinderen langer nodig is om gebracht en gehaald te worden.



Ik vind dit stukje uitnodigen tot 'vroeger-was-alles-beter-want-wij-gingen-met-4-al-alleen-naar-school', waarbij het een wonder is dat we dat allemaal overleefd hebben, maar ja, destijds stond er bij ons in de straat 1 auto, waar er nu 30 staan.



Ik kan me voorstellen dat het voor het verkeersinzicht van kinderen beter is als ze lopend of fietsend naar school worden gebracht, in plaats van met de auto. Maar doordat tegenwoordig heel vaak beide ouders werken is er gewoon 's ochtends geen tijd om es lekker op je gemakje je kind verkeersinzicht te geven.



Het zij zo, VVN is sowieso niet altijd helemaal van deze tijd geloof ik.



Eens.



En vroeger hadden de bestuurders geen tomtom / whatsapp om zich mee bezig te houden achter het stuur (dat zie ik zo veel).



En als ik zie hoeveel automobilisten (goedbedoeld!) stoppen om mij met kids te laten oversteken, ik denk dat dat wel 60% is. Prima, maar dan rekenen de kinderen niet meer op de overige 40% die (terecht) niet stopt, daar hou ik mijn hart altijd voor vast.
quote:Solomio schreef op 21 februari 2014 @ 09:58:

[...]



Dan fiets je behoorlijk hard, de meeste volwassenen halen dat niet, laat staan kinderen. Plus de stoplichten en de plekken waar meerdere schoolkinderen fietsen en de boel ophouden. Ik vind 2 km een behoorlijk eind.

Maar het is natuurlijk niet allen die paar minuten, je moet eerst die fietsen nog pakken uit de schuur, iedereen op z'n plek krijgen.



Als je dan daarna nog terug naar huis moet, om je fiets om te ruilen voor je auto om door te kunnen naar je werk, tja, dan snap ik wel dat mensen daar niet aan beginnen.En wat doe je met die kinderfiets als je dus de hele dag werkt en je kind gaat naar de opvang?
quote:Solomio schreef op 21 februari 2014 @ 09:56:

Waarom zouden kinderen eigenlijk 'pas' in groep 7 hun verkeersdiploma halen? Omdat eerder hun hersens gewoon nog niet ver genoeg gerijpt zijn om wat complexere verkeerssituaties te kunnen overzien.

Ik las ooit ergens (in een artikel van VVN volgens mij, de ironie) dat zelfs puberhersenen nog niet rijp genoeg zijn om volledig aan het verkeer te kunnen deelnemen. In dat licht bezien is het nog steeds onverantwoord om kinderen vanaf de brugklas al zelfstandig naar school te laten fietsen (afhankelijk van de route uiteraard).Aangezien bijna niemand zijn kind voor de deur van het VO afzet, is het handig om je kind 'kilometers' te laten maken in het verkeer, al dan niet onder begeleiding. Dat kost tijd (en soms moeite). Maar altijd nog beter dan je kind als 12 jarige ineens los te laten in het grote enge verkeer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 21 februari 2014 @ 09:58:

[...]



Dan fiets je behoorlijk hard, de meeste volwassenen halen dat niet, laat staan kinderen. Plus de stoplichten en de plekken waar meerdere schoolkinderen fietsen en de boel ophouden. Ik vind 2 km een behoorlijk eind.

Maar het is natuurlijk niet allen die paar minuten, je moet eerst die fietsen nog pakken uit de schuur, iedereen op z'n plek krijgen.



Als je dan daarna nog terug naar huis moet, om je fiets om te ruilen voor je auto om door te kunnen naar je werk, tja, dan snap ik wel dat mensen daar niet aan beginnen.



Ik zou ook gewoon de auto pakken hoor, maar er wordt net gedaan of twee km fietsen, de marathon voor je werk is. Vandaar dat ik even chargeerde.



Meeste kinderen wonen trouwens binnen een straal van 1 km om de school heen, hier althans. Maar besef me dat dat een luxe is.
quote:Annapalona schreef op 21 februari 2014 @ 10:01:

[...]





En wat doe je met die kinderfiets als je dus de hele dag werkt en je kind gaat naar de opvang?Die kan hier gewoon mee naar de opvang.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 21 februari 2014 @ 10:05:

[...]





Ik zou ook gewoon de auto pakken hoor, maar er wordt net gedaan of twee km fietsen, de marathon voor je werk is. Vandaar dat ik even chargeerde.



Meeste kinderen wonen trouwens binnen een straal van 1 km om de school heen, hier althans. Maar besef me dat dat een luxe is.



Ook bij een kort afstandje kost het gewoon al gauw tien minuten.

Bij mij is school op weg naar mijn werk. Eerst terug fietsen en omruilen voor de auto betekent voor mij dus ook omrijden.



Dat is al met al net het verschil tussen precies op tijd op mijn werk zijn (ook als het verkeer wat tegenzit) of standaard te laat op de eerste vergadering.

En een kwartier later beginnen betekent voor mij ook een kwartier later naar huis gaan, wat bij mij net het verschil kan zijn tussen ongestoord naar huis rijden of in de file staan.



Allemaal geen wereldramp en als het echt zou moeten zou het te regelen zijn. Maar waarom zou ik dat willen?

Ik zie echt met de beste wil van de wereld niet waarom een paar keer per week mijn kinderen met de auto brengen zo onwenselijk zou zijn dat dat zou opwegen tegen alle logistieke bezwaren van het met de fiets brengen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:mallebeppie schreef op 21 februari 2014 @ 09:42:

De meeste kinderen hier wonen max 10 minuten van school af. Als ouders hun kind met de auto weg brengen en daarna naar hun werk gaan, dan scheelt hen dat dus tien minuten. Ik zie niet in waarom je dan niet lopend/fietsend je kind naar school kan brengen, daarna dus die 10 minuten terug naar huis lopen/fietsen om vervolgens de auto te pakken om naar je werk te gaan.



Maar goed, ik ga om 7 uur de deur uit en breng mijn dochter naar de gastouder.



Als ik dat doe kom ik te laat op mijn werk.

Daar is mijn baas niet blij mee.

Ik zou dat kunnen compenseren door 's avonds langer te blijven maar dan ben ik te laat om kind weer van de BSO te halen.



Je kunt dan wel zeggen: koop meer opvang in maar ik vind het niet nodig om bakken geld aan extra opvang uit te geven als dat niet noodzakelijk is. En ik vind het niet noodzakelijk om met de fiets naar school te gaan.
Ik ben blij dat mijn baas niet zo moeilijk doet overigens. Het lijkt er op dat in veel gevallen erg krampachtig wordt omgegaan met het aantal uur aanwezig zijn. Soms ben ik er om 9 uur, soms ben ik er pas om 9.15.

Eén dag in de week maak ik echter wel vaak 10 uur, dus dat compenseert en ik handel elke dag thuis mijn mail af. Niemand die precies mijn uren telt en ik weet dat ik er (meer dan) genoeg maak.

Zou daar niet een stukje van de oplossing kunnen liggen voor een aantal mensen? (Vaste werktijden ivm bepaalde diensten daargelaten natuurlijk)
Het grootste gevaar wat verkeer bij scholen betreft vind ik nog de ophaal-afzet-auto-ouders. Die hebben vaak zoveel haast en het zijn er zoveel dat ik weleens hardop vraag of mijn kind misschien ook compleet op school mag aankomen. Fijn dat hun kroost veilig op de achterbank van de Audi zit, maar er zijn meer kinderen die heelhuids naar school willen.



Mijn kind gaat voorlopig helemaal niet alleen naar school.
Alle reacties Link kopieren
quote:iamalady schreef op 21 februari 2014 @ 10:15:

Ik ben blij dat mijn baas niet zo moeilijk doet overigens. Het lijkt er op dat in veel gevallen erg krampachtig wordt omgegaan met het aantal uur aanwezig zijn. Soms ben ik er om 9 uur, soms ben ik er pas om 9.15.

Eén dag in de week maak ik echter wel vaak 10 uur, dus dat compenseert en ik handel elke dag thuis mijn mail af. Niemand die precies mijn uren telt en ik weet dat ik er (meer dan) genoeg maak.

Zou daar niet een stukje van de oplossing kunnen liggen voor een aantal mensen? (Vaste werktijden ivm bepaalde diensten daargelaten natuurlijk)Als ik 9 uur op mijn werk kom dan is dat al later dan gebruikelijk

Ik ga namelijk wel om 5 uur weg om weer lekker om half zes met de kinderen thuis te kunnen zijn. Die halve uurtjes haal ik al in in de avonduren.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
quote:noreservations schreef op 21 februari 2014 @ 09:17:

Ik denk dat het belangrijker is dat ouders zich aan de verkeersregels houden als ze hun kinderen naar school brengen.



Iedere ochtend weer zie ik ouders met hun kinderen door rood fietsen, over de stoep fietsen, van links voorrang nemen etc. etc.

Je leert je eigen kind levensgevaarlijk gedrag aan.



Laatst een kind "nee pappa, het is rood" Vader: "joh, geeft niet."

Echt, zo dom.



Inderdaad. En dat maakt het ook voor andere weggebruikers, dus de kinderen zonder ouders erbij, gevaarlijk om aan het verkeer deel te nemen. Je kunt er helaas niet van uitgaan dat anderen zo goed op jouw kind letten als jijzelf. Als iedereen zich keurig aan de verkeersregels hield, konden kinderen ook eerder alleen naar school, schat ik zo in.



Overigens gingen mijn kinderen alleen bij 7 jaar ofzo. Toen was een oversteek aangepast, van een vrij drukke weg met onoverzichtelijke bocht, waar mensen zich niets aantrekken van een zebrapad.
Later is nu
quote:iamalady schreef op 21 februari 2014 @ 10:15:

Ik ben blij dat mijn baas niet zo moeilijk doet overigens. Het lijkt er op dat in veel gevallen erg krampachtig wordt omgegaan met het aantal uur aanwezig zijn. Soms ben ik er om 9 uur, soms ben ik er pas om 9.15.

Eén dag in de week maak ik echter wel vaak 10 uur, dus dat compenseert en ik handel elke dag thuis mijn mail af. Niemand die precies mijn uren telt en ik weet dat ik er (meer dan) genoeg maak.

Zou daar niet een stukje van de oplossing kunnen liggen voor een aantal mensen? (Vaste werktijden ivm bepaalde diensten daargelaten natuurlijk)Ja ik denk dat heel veel mensen heel blij zouden zijn als werkgevers niet zo krampachtig om zouden gaan met hoe laat ze er zijn ( en op tijd weer wegmoeten ivm kinderopvangsluitingstijden) maar ja zo werkt het dus niet in de meeste gevallen.
quote:Broedkippetje schreef op 21 februari 2014 @ 10:11:

[...]





Ook bij een kort afstandje kost het gewoon al gauw tien minuten.

Bij mij is school op weg naar mijn werk. Eerst terug fietsen en omruilen voor de auto betekent voor mij dus ook omrijden.



Dat is al met al net het verschil tussen precies op tijd op mijn werk zijn (ook als het verkeer wat tegenzit) of standaard te laat op de eerste vergadering.

En een kwartier later beginnen betekent voor mij ook een kwartier later naar huis gaan, wat bij mij net het verschil kan zijn tussen ongestoord naar huis rijden of in de file staan.



Allemaal geen wereldramp en als het echt zou moeten zou het te regelen zijn. Maar waarom zou ik dat willen?

Ik zie echt met de beste wil van de wereld niet waarom een paar keer per week mijn kinderen met de auto brengen zo onwenselijk zou zijn dat dat zou opwegen tegen alle logistieke bezwaren van het met de fiets brengen.



En als je je kind gewoon een kwartiertje eerder op school aflevert?

Hier begint de school om 8 uur, maar om 7.30 uur zijn er al behoorlijk wat kinderen op het plein. Die spelen gewoon lekker en bij regen mogen ze naar binnen. Volgens mij is er vanaf 7.30 uur ook een leerkracht op het plein.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 21 februari 2014 @ 09:41:

En dat het er zo veel zijn is gewoon ook omdat bijna elke moeder wel werkt, al dan niet parttime.



Maar als de vaders dan thuis zijn, dan kan die toch brengen? Of bedoel je dat alle óuders werken.. niet alleen de moeders...



Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik ging vanaf een jaar of 7 alleen naar school. "Ja", zeggen mensen dan, "Maar in jouw tijd kon dat nog, toen was het nog niet druk, nog niet gevaarlijk". Onzin. Ik moest 25 minuten lopen en moest twee grote drukke wegen oversteken (ik woonde in Den Haag). Wegen die destijds al drukker of minstens zo druk waren als de meeste wegen in de tegenwoordige steden. Ik moest echt verdraaid goed uitkijken om niet voor mijn klep te worden gereden, want in die tijd waren voetgangersoversteekplaatsen met verkeerslichten veel dunner gezaaid dan nu. Maar ik was goed getraind door mijn ouders en er is nooit iets gebeurd.



Waar ik nu woon, is een school achterin mijn (rustige) wijk. Rond de tijden dat de school aan- en uitgaat lijken de straten en straatjes in de wijk wel racebanen van al die ouders (meestal moeders) die met hun kinderen van en naar school jakkeren - gas erop, want ze zijn laat, ze zijn op het nippertje, druk-druk-druk. En dus rijden velen van hen als gekken door die relatief smalle straten om op tijd bij de school te zijn. Fietsers zijn hun leven vaak niet zeker. Nee, dat is lekker veilig. Laat mij (mijn kind) dan maar rustig op het brede trottoir lopen...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Dreamer schreef op 21 februari 2014 @ 10:26:

[...]





Maar als de vaders dan thuis zijn, dan kan die toch brengen? Of bedoel je dat alle óuders werken.. niet alleen de moeders...







YUP!

Dat bedoel ik..
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 21 februari 2014 @ 10:11:

[...]





Ook bij een kort afstandje kost het gewoon al gauw tien minuten.

Bij mij is school op weg naar mijn werk. Eerst terug fietsen en omruilen voor de auto betekent voor mij dus ook omrijden.



Dat is al met al net het verschil tussen precies op tijd op mijn werk zijn (ook als het verkeer wat tegenzit) of standaard te laat op de eerste vergadering.

En een kwartier later beginnen betekent voor mij ook een kwartier later naar huis gaan, wat bij mij net het verschil kan zijn tussen ongestoord naar huis rijden of in de file staan.



Allemaal geen wereldramp en als het echt zou moeten zou het te regelen zijn. Maar waarom zou ik dat willen?

Ik zie echt met de beste wil van de wereld niet waarom een paar keer per week mijn kinderen met de auto brengen zo onwenselijk zou zijn dat dat zou opwegen tegen alle logistieke bezwaren van het met de fiets brengen.Is ook gekkenwerk.
quote:anky schreef op 21 februari 2014 @ 10:24:

[...]





En als je je kind gewoon een kwartiertje eerder op school aflevert?

Hier begint de school om 8 uur, maar om 7.30 uur zijn er al behoorlijk wat kinderen op het plein. Die spelen gewoon lekker en bij regen mogen ze naar binnen. Volgens mij is er vanaf 7.30 uur ook een leerkracht op het plein.



Om 7.30 sta ik mijn 6-jarige vaak nog wakker te schudden.



Bij ons begint de school om 8.30 en gaan de deuren om 8.20 open. Voor die tijd afleveren kan niet. Voorschoolse opvang bestaat niet in ons dorp.



Als ik eerst ga fietsen naar school en dan weer naar huis, dan kom ik rond half 10 op mijn werk aan ipv 9 uur. Zou ik tot 6 uur door moeten werken om vlak voor half 7 bij de BSO binnen te komen rennen, zitten we met een beetje geluk rond 7 uur 's avonds aan tafel. Waarbij man na het eten nog 2 x met de auto naar school moet rijden om de fietsen te gaan halen (passen niet samen in de auto).

Wij vinden dat niet zo handig...
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 21 februari 2014 @ 10:28:

Ik ging vanaf een jaar of 7 alleen naar school. "Ja", zeggen mensen dan, "Maar in jouw tijd kon dat nog, toen was het nog niet druk, nog niet gevaarlijk". Onzin. Ik moest 25 minuten lopen en moest twee grote drukke wegen oversteken (ik woonde in Den Haag). Wegen die destijds al drukker of minstens zo druk waren als de meeste wegen in de tegenwoordige steden. Ik moest echt verdraaid goed uitkijken om niet voor mijn klep te worden gereden, want in die tijd waren voetgangersoversteekplaatsen met verkeerslichten veel dunner gezaaid dan nu. Maar ik was goed getraind door mijn ouders en er is nooit iets gebeurd.



Waar ik nu woon, is een school achterin mijn (rustige) wijk. Rond de tijden dat de school aan- en uitgaat lijken de straten en straatjes in de wijk wel racebanen van al die ouders (meestal moeders) die met hun kinderen van en naar school jakkeren - gas erop, want ze zijn laat, ze zijn op het nippertje, druk-druk-druk. En dus rijden velen van hen als gekken door die relatief smalle straten om op tijd bij de school te zijn. Fietsers zijn hun leven vaak niet zeker. Nee, dat is lekker veilig. Laat mij (mijn kind) dan maar rustig op het brede trottoir lopen...



Eens. Eigenlijk vind ik dat auto's niet in de buurt van scholen mogen komen. Laatst aangereden door een auto (ik was op de fiets, behalve flink wat blauwe plekken en een slag in m'n wiel niks gelukkig) in een woonwijk, waar ik fietste. Mevrouw knalt zo van achter tegen me op. Ja want haar baby was aan het krijsen en die probeerde ze stil te krijgen dus zat ze maar naar achteren die auto in te kijken, stoppen kon niet, ze had haast want de oudste moest naar balletles.



Moeders zouden geen auto mogen rijden vind ik. En mooi niet dat mijn kinderen aan het verkeer mogen deelnemen als ik ze heb. Ik vertrouw mijn kinderen wel, maar die moeders niet. Dus ze mogen alleen lopen over de stoep als ze geen onoverzichtelijke kruispunten moeten oversteken. En ze krijgen een fietshelm. Belachelijk dat dat nog geen gemeengoed is met het huidige verkeer.



Maar goed ik heb wel een licht trauma dus
quote:Branca schreef op 21 februari 2014 @ 10:34:

[...]





Om 7.30 sta ik mijn 6-jarige vaak nog wakker te schudden.



Bij ons begint de school om 8.30 en gaan de deuren om 8.20 open. Voor die tijd afleveren kan niet. Voorschoolse opvang bestaat niet in ons dorp.



Als ik eerst ga fietsen naar school en dan weer naar huis, dan kom ik rond half 10 op mijn werk aan ipv 9 uur. Zou ik tot 6 uur door moeten werken om vlak voor half 7 bij de BSO binnen te komen rennen, zitten we met een beetje geluk rond 7 uur 's avonds aan tafel. Waarbij man na het eten nog 2 x met de auto naar school moet rijden om de fietsen te gaan halen (passen niet samen in de auto).

Wij vinden dat niet zo handig...In dit geval is het natuurlijk helemaal handig om je kinderen zo snel mogelijk zelfstandig van en naar school/BSO te laten gaan (mits het natuurlijk verantwoord is en blijft ).
Alle reacties Link kopieren
Maar Sophietjekalewietje, hoe krijg jij je kinderen naar school dan, als moeders geen auto mogen rijden? En denk je echt dat vaders met huilende baby's in de auto zoveel veiliger zijn?



het is inderdaad een probleem dat mensen hun kind met de auto naar school brengen, omdat de verkeerssituatie bij de school onveilig is door auto's van ouders, die hun kinderen met de auto naar school brengen..
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven