"Stuur kind alleen naar school"

21-02-2014 09:05 198 berichten
Alle reacties Link kopieren
Uit het AD:



"Kinderen moeten zo vroeg mogelijk zelfstandig, dus zonder begeleiding van hun ouders, naar school lopen of fietsen. Zo kan het kind verkeerservaring opdoen, stelt Veilig Verkeer Nederland (VVN).



'Hoe eerder een kind verkeerservaring opdoet, hoe sneller het zelfstandig kan deelnemen aan het verkeer', aldus Rob Stomphorst van VVN. 'Zo zijn ze voorbereid op veilige verkeersdeelname in de rest van hun leven.'



Een enquête van VVN onder 1847 ouders van kinderen die op de basisschool zitten, liet zien dat 39 procent zijn kroost naar school brengt omdat het anders te gevaarlijk is. 61 procent doet dat ook omdat de kinderen nog te jong zijn om alleen te gaan. Bovendien vindt 42 procent van de ondervraagden het ook 'gewoon gezellig'."



Ik breng ze nog omdat de jongste nog maar 4 is. Maar als ik geen jongste had denk ik niet dat ik de oudste van 7 wél alleen naar school zou laten gaan (drukke weg oversteken). Met welke leeftijd gingen jullie kinderen zelfstandig naar school?
Alle reacties Link kopieren
quote:sophietjekalewietje schreef op 21 februari 2014 @ 10:39:

[...]





Eens. Eigenlijk vind ik dat auto's niet in de buurt van scholen mogen komen. Laatst aangereden door een auto (ik was op de fiets, behalve flink wat blauwe plekken en een slag in m'n wiel niks gelukkig) in een woonwijk, waar ik fietste. Mevrouw knalt zo van achter tegen me op. Ja want haar baby was aan het krijsen en die probeerde ze stil te krijgen dus zat ze maar naar achteren die auto in te kijken, stoppen kon niet, ze had haast want de oudste moest naar balletles.



Moeders zouden geen auto mogen rijden vind ik. En mooi niet dat mijn kinderen aan het verkeer mogen deelnemen als ik ze heb. Ik vertrouw mijn kinderen wel, maar die moeders niet. Dus ze mogen alleen lopen over de stoep als ze geen onoverzichtelijke kruispunten moeten oversteken. En ze krijgen een fietshelm. Belachelijk dat dat nog geen gemeengoed is met het huidige verkeer.



Maar goed ik heb wel een licht trauma dus Dus al jij moeder wordt, direct je rijbewijs inleveren
Alle reacties Link kopieren
Ik mocht vanaf ongeveer mijn vijfde-zesde al alleen naar school lopen. We woonden aan een drukke straat, maar die hoefde ik niet over te steken.

Ik denk dat ouders steeds beschermender worden.
12 but mature for my age
Alle reacties Link kopieren
Haha JA! Dan mag ik ook geen auto meer rijden



Maar het is toch een verschrikking dat zoiets gewoon kan gebeuren? Ja ik was verkeersdeelnemer met een groot, zwaar en potentieel dodelijk voertuig maar ja m'n baby was aan het huilen dus ik dacht: ik let gewoon niet meer op. Dat kan wel.



Hopelijk heeft deze vrouw dit nu afgeleerd. Ik heb even extra zielig gedaan zodat ze extra te laat zouden komen op de balletles. Puh!
Alle reacties Link kopieren
quote:anky schreef op 21 februari 2014 @ 10:04:

[...]





Aangezien bijna niemand zijn kind voor de deur van het VO afzet, is het handig om je kind 'kilometers' te laten maken in het verkeer, al dan niet onder begeleiding. Dat kost tijd (en soms moeite). Maar altijd nog beter dan je kind als 12 jarige ineens los te laten in het grote enge verkeer.Als je goed leest schrijf ik dat uit onderzoek bleek dat 12-jarige hersens gewoon nog niet rijp genoeg zijn om complexe verkeerssituaties te overzien. Dat heeft niets te maken met kinderen ineens loslaten, maar gewoon met verbindingen tussen hersencellen, die er nog niet zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:anky schreef op 21 februari 2014 @ 10:24:

[...]





En als je je kind gewoon een kwartiertje eerder op school aflevert?

Hier begint de school om 8 uur, maar om 7.30 uur zijn er al behoorlijk wat kinderen op het plein. Die spelen gewoon lekker en bij regen mogen ze naar binnen. Volgens mij is er vanaf 7.30 uur ook een leerkracht op het plein.



Ten eerste is dat op onze school niet de bedoeling, is er dan geen toezicht en is een van mijn kinderen nog te klein om onder toezicht te spelen.



Maar ten tweede: dan zou ik dus zelf niet mijn kinderen naar de klas kunnen brengen, wat hier wel op de leeftijden van mijn kinderen de gewoonte is.

Waarom zou ik dat opgeven?



En dat is dus de vraag die ik stel bij al deze argumenten/oplossingen die worden aangedragen: waarom is het zó verschrikkelijk om mijn kinderen een paar keer per week met de auto te brengen dat dat zwaarder weegt dan de (praktische) bezwaren die de 'oplossingen' weer tot gevolg hebben?



Mijn kinderen gaan vaak genoeg wel op de fiets. Er is een parkeerterrein en een klaarover bij de school en ik hou me natuurlijk aan de verkeersregels. Dus geen gedoe met levensgevaarlijke verkeersomstandigheden door 'al die autorijdende auto's' hier.

Waaróm zou ik dat dat per se willen/moeten veranderen?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Wat stel jij dan voor Solo?

Als ze naar het VO moeten?
quote:anky schreef op 21 februari 2014 @ 10:41:

[...]





In dit geval is het natuurlijk helemaal handig om je kinderen zo snel mogelijk zelfstandig van en naar school/BSO te laten gaan (mits het natuurlijk verantwoord is en blijft ).



Ruim een kwartier fietsen, deels onverlicht, naar een ander dorp. Deels via een weg waar veel auto's met haast (via school) naar hun werk racen. BSO is in de buurt van ons huis en haalt ze met een taxi op bij school.



Voorlopig nog niet verantwoord voor mijn 6 & 7 jarige...
quote:sophietjekalewietje schreef op 21 februari 2014 @ 10:39:

[...]





Eens. Eigenlijk vind ik dat auto's niet in de buurt van scholen mogen komen. Laatst aangereden door een auto (ik was op de fiets, behalve flink wat blauwe plekken en een slag in m'n wiel niks gelukkig) in een woonwijk, waar ik fietste. Mevrouw knalt zo van achter tegen me op. Ja want haar baby was aan het krijsen en die probeerde ze stil te krijgen dus zat ze maar naar achteren die auto in te kijken, stoppen kon niet, ze had haast want de oudste moest naar balletles.



Moeders zouden geen auto mogen rijden vind ik. En mooi niet dat mijn kinderen aan het verkeer mogen deelnemen als ik ze heb. Ik vertrouw mijn kinderen wel, maar die moeders niet. Dus ze mogen alleen lopen over de stoep als ze geen onoverzichtelijke kruispunten moeten oversteken. En ze krijgen een fietshelm. Belachelijk dat dat nog geen gemeengoed is met het huidige verkeer.



Maar goed ik heb wel een licht trauma dus Goh, ben ik eens benieuwd hoe jij je toekomstige kinderen meent te gaan vervoeren
Alle reacties Link kopieren
Caribou: lopend, of in een tank
quote:Solomio schreef op 21 februari 2014 @ 10:48:

[...]



Als je goed leest schrijf ik dat uit onderzoek bleek dat 12-jarige hersens gewoon nog niet rijp genoeg zijn om complexe verkeerssituaties te overzien. Dat heeft niets te maken met kinderen ineens loslaten, maar gewoon met verbindingen tussen hersencellen, die er nog niet zijn.Ik heb prima gelezen en ken dit onderzoek. Maar vrijwel niemand die zijn 12 of13 jarige nog dagelijks in het verkeer vergezelt. In dat licht kun je je kind dus maar beter voorbereiden en ervaring op laten doen, als hij of zij dan toch alleen moet. Het veiligst is natuurlijk het verkeer helemaal te vermijden (want die 16 jarige die wel het inzicht heeft zit op de fiets met zijn iPhone in de hand).
quote:Broedkippetje schreef op 21 februari 2014 @ 10:50:

[...]





Ten eerste is dat op onze school niet de bedoeling, is er dan geen toezicht en is een van mijn kinderen nog te klein om onder toezicht te spelen.



Maar ten tweede: dan zou ik dus zelf niet mijn kinderen naar de klas kunnen brengen, wat hier wel op de leeftijden van mijn kinderen de gewoonte is.

Waarom zou ik dat opgeven?



En dat is dus de vraag die ik stel bij al deze argumenten/oplossingen die worden aangedragen: waarom is het zó verschrikkelijk om mijn kinderen een paar keer per week met de auto te brengen dat dat zwaarder weegt dan de (praktische) bezwaren die de 'oplossingen' weer tot gevolg hebben?



Mijn kinderen gaan vaak genoeg wel op de fiets. Er is een parkeerterrein en een klaarover bij de school en ik hou me natuurlijk aan de verkeersregels. Dus geen gedoe met levensgevaarlijke verkeersomstandigheden door 'al die autorijdende auto's' hier.

Waaróm zou ik dat dat per se willen/moeten veranderen?Er is helemaal geen bezwaar, hetgeen ik overigens ook nooit beweerd heb. Ik snap best dat ouders met de auto naar school gaan. Maar een beetje discussie en nadenken hierover kan geen kwaad.
Alle reacties Link kopieren
Ook of juist als een 12 jarige qua hersenontwikkeling nog niet rijp is voor deelname aan het verkeer, dan lijkt me ervaring in datzelfde verkeer van belang. Ook door ervaring leer je en maak je verbindingen aan.



Zeker is dat kinderen van zitten op de achterbank verkeerstechnisch helemaal niets opsteken.
Later is nu
Het was wel de bedoeling dat mijn 8 jarige inmiddels alleen naar school zou mogen, en alleen naar vriendinnetjes. Maar door gebeurtenissen in de wijk doen we dat nu niet. Door gebeurtenissen in de wijk speelt praktisch niemand meer zonder toezicht buiten of gaat alleen naar school.
Alle reacties Link kopieren
quote:anky schreef op 21 februari 2014 @ 10:58:

[...]





Er is helemaal geen bezwaar, hetgeen ik overigens ook nooit beweerd heb. Ik snap best dat ouders met de auto naar school gaan. Maar een beetje discussie en nadenken hierover kan geen kwaad.Ik snap dat eigenlijk helemaal niet zo, dat met de auto naar school. Voor zover ik weet worden ook tegenwoordige kinders nog steeds met twee beentjes aan het lijf geboren.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:lammy schreef op 21 februari 2014 @ 09:17:

Ligt toch helemaal aan deze tijd. Ik ben in de jaren 60 opgegroeid. Alle kinderen gingen alleen naar school. Drukke weg oversteken had je 'klaarovertjes' voor. Of brigadiertjes werden ze genoemd. Automobilisten stopten daar toen nog voor. Denk niet dat dit nu nog zou kunnen. Maar niet alleen school liepen we alleen naartoe, ook naar gymclub of zwembad. Denk dat ik een jaar of 8 was toen hier groot openluchtzwembad werd geopend. Gingen we gewoon zonder pa of ma naar toe. Tasje met brood en limonade mee. Gewoon door het park. Jeetje nu ik dit schrijf lijkt het wel of ik sprookje vertel.



Zo mee eens! Ik groeide op in dezelfde tijd. Het was veel minder druk, dus was het "anders" gevaarlijk. Automobilisten waren ook beleefder en minder haastig.

Van de eerste jaren basisschool herinner ik me niet veel, vanaf de derde klas liep ik mee met een groepje oudere kinderen die op dezelfde school zaten.

In de zesde verhuisden we naar een andere wijk. Ouders wilden dat ik school daar afmaakte, 's morgens reed ik mee met nieuwe buurman die vlak bij school werkte. 's Middags terug met de bus.

Zus ging wel naar nieuwe school in andere wijk maar die was bijna 4 jaar jonger. Zij ging er lopend heen met 2 vriendinnen.

Hoe ik nu kind naar school zou brengen weet ik niet. Iig niet met de auto want ik heb geen rijbewijs en geen auto.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter gaat pas sinds kort naar de basisschool. Man man man, sommige ouders verdienen echt een dikke deuk in hun auto. Dubbel parkeren, midden op straat opeens stil staan, deur opengooien (hoezo uitkijken of er niet iemand aan komt fietsen) en kind eruit laten, auto's op de stoep parkeren terwijl er 70 meter verderop voldoende parkeerruimte is. Ik ben heel erg voor autovrije zones. Dat sommige ouders direct door moeten naar hun werk is echt geen enkel excuus voor dit soort gedrag. Ik hoop dat oom agent binnenkort eens een kijkje gaat nemen en een paar hufterboetes uitschrijft.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel een rijbewijs maar 1 auto (die mijn man gebruikt). Dus wij gaan lopend/fietsend naar school. Ik dénk dat mijn oudste het technisch gezin wel zou kunnen (let goed op, groot verantwoordelijkheidsgevoel) maar het is nu dus niet nodig. Ik zou eerlijk gezegd ook geen seconde rust hebben bij het idee. Maar ik verwacht dat als hij 9/10 is dat hij toch wel alleen lopend naar school zou kunnen. Lastig om in te schatten wel.
quote:pejeka schreef op 21 februari 2014 @ 11:00:

[...]





Ik snap dat eigenlijk helemaal niet zo, dat met de auto naar school. Voor zover ik weet worden ook tegenwoordige kinders nog steeds met twee beentjes aan het lijf geboren.Je had geen zin om de eerdere reacties te lezen?
Alle reacties Link kopieren
Kindafhankelijk? Mijn jongste is een zelfstandig meiske dat al sinds haar 6e regelmatig alleen fietst (12 min fietsen naar school) maar momenteel wil ze dat juist niet (niet gezellig). Mijn oudste is motorisch veel onhandiger en is 10; met hem ben ik wel aan het oefenen maar ik houd mijn hart vast :-) :-)

Tot nu toe gingen de keren alleen fietsen bij hem super, maar ik merk dat hij het wel lastig vindt.

Hangt dus helemaal af van je kind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Caribou schreef op 21 februari 2014 @ 11:12:

[...]





Je had geen zin om de eerdere reacties te lezen? Velen hebben wel een excuus om toch in de auto te klimmen met de kinders. Maar dat neemt niet weg dat kinderen vanaf een bepaalde leeftijd best gewoon zelf naar school kunnen lopen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 21 februari 2014 @ 11:18:

[...]





Velen hebben wel een excuus om toch in de auto te klimmen met de kinders. Maar dat neemt niet weg dat kinderen vanaf een bepaalde leeftijd best gewoon zelf naar school kunnen lopen.Is een school altijd op loopafstand dan? En waar ligt de grens van loopafstand? 10 minuten lopen? kwartier lopen?
quote:pejeka schreef op 21 februari 2014 @ 11:18:

[...]





Velen hebben wel een excuus om toch in de auto te klimmen met de kinders. Maar dat neemt niet weg dat kinderen vanaf een bepaalde leeftijd best gewoon zelf naar school kunnen lopen.



Nee je hebt het dus niet gelezen.



En je kinderen wel of niet met de auto wegbrengen is toch wat anders dan ze alleen laten lopen of fietsen naar school?
Alle reacties Link kopieren
quote:Baudolino schreef op 21 februari 2014 @ 11:25:

[...]





Is een school altijd op loopafstand dan? En waar ligt de grens van loopafstand? 10 minuten lopen? kwartier lopen?Ik moest vroeger 25 minuten lopen, nooit iets van gekregen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
De school is hier 3 straten verderop, dus de kinderen (8 en 10) kunnen makkelijk alleen lopen. Voor de gezelligheid loop ik wel eens mee, maar ze vinden het 'stoer' om alleen te gaan. Als ik op tijd op m'n werk moet zijn, zet ik ze met de auto voor school af. Vreselijk lui, ik weet het, maar dat kwartiertje maakt net het verschil tussen te laat en op tijd zijn.



Op woensdag fietst oudste alleen naar een vriendje om samen met hem en zijn moeder naar gym te fietsen. Hij mag sinds kort ook alleen naar het dorp fietsen. Dat vind ik dan nog wel eng, maar op zich is het een gemakkelijke weg: rechtuit en 1x een rotonde waar fietsers voorrang hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 21 februari 2014 @ 11:25:

[...]





Nee je hebt het dus niet gelezen.



En je kinderen wel of niet met de auto wegbrengen is toch wat anders dan ze alleen laten lopen of fietsen naar school?



De belangrijkste redenen die ik lees, zijn "het is zo druk" en "ik moet dan toch naar mijn werk, dus breng ik de kinderen met de auto" enz.



Natuurlijk is er meer verkeer dan 30 jaar geleden. Maar de kinderen van vandaag weten niet beter en vinden dat normaal. Net zo goed als ze andere moderne ontwikkelingen normaler vinden dan oudere mensen die zich nog een tijd herinneren zonder die zaken. Kinderen leren daar dus gewoon op een natuurlijke wijze mee omgaan.



Ik denk dat veel hedendaagse kinderen echter ook niet meer leren om als voetganger aan het verkeer deel te nemen. Voor ieder wissewasje wordt de auto gepakt. Ik zie zelden een moeder met kinderen te voet ergens heen gaan op straat. Ja, hooguit naar de supermarkt op de hoek, maar daar houdt het dan ook echt wel mee op. En hoe vaak ik niet zie dat ouders mét (kleine) kinderen gewoonweg door rood lopen of fietsen bij oversteekplaatsen... Nee, daar leren ze wat van! Dán breng je de kinderen verkeersveiligheid bij...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven