Lijf & Lijn alle pijlers

Fit worden, hoe?

19-10-2014 19:39 84 berichten
Een aantal jaren geleden liep ik bijna 5 km hard, of ik trainde er iig voor. Inmiddels ben ik zo'n 10 kg zwaarder dan toen, want gestopt met sporten, gestopt met roken, te weinig op mijn eten gelet, baan met veel stress en ander eetpatroon waardoor ik mijn eigen gezonde eetpatroon losliet, enz.

Er mag zeker 10 kg af, maar gewicht vind ik niet zo heel belangrijk, ik wil me gewoon fitter voelen. Heb een paar jaar flink roofbouw gepleegd op mijn lijf met veel stress, weer begonnen met roken na jaren gestopt te zijn, enz. Dat wil ik niet meer.



Wat ik al gedaan heb: auto de deur uit gedaan en een fiets gekocht, dus dagelijks al iets meer beweging toegevoegd. Gestopt met roken sinds een paar maanden. Maar ik voel me niet fit.



Wat kan ik doen? Hardlopen is niet echt mijn ding, sporten gaat sowieso altijd met tegenzin, ik heb nooit echt gesport. Wandelen vind ik best leuk. Fietsen alleen als ik ergens naartoe moet, niet voor de lol.

Sportschool heb ik een aantal jaren gesponsord zonder echt te gaan, die apparaten zeggen me weinig en het ontbreekt aan discipline. Dingen als bootcamp lijken me wel leuk, maar mijn conditie is ver beneden peil (echt dramatisch slecht) dus dat vind ik best eng.



Wat is handig? Ik heb nu de tijd en energie om dit aan te pakken, de afgelopen jaren schoot het er steeds bij in. Maar hoe doe ik dat? Qua voeding en sport?
Alle reacties Link kopieren
Als je niet van sport houdt zou ik proberen je dagelijkse portie lichasmsbeweging te integreren in je dagelijkse leven. Vermijd liften en roltrappen, maar neem altijd de trap. Doe op de fiets boodschappen, wandel ipv de tram te nemen, enz.. Ik weet zeker dat je je dan snel een stuk fitter zult voelen.
Alle reacties Link kopieren
HALLO THORDIS,

Ik ken het probleem helemaal.

Probeer toch door te gaan met bewegen.

Ik zelf was veel te dik,had geen energie (1 trap was voor mij al uiterst vermoeiend,nam altijd de lift)en stond bol van de stress.

Hing \s avonds alleen nog maar op de bank met een zak chips en magnetronmaaltijd.

Ik ben een paar weken geleden begonnen met fietsen.

Elke dag 2 uurtjes na mijn werk.

Nog steeds zit ik de eerste kilometers puffend en hijgend op de fiets,maar na een half uur gaat het beter en het laatste uur sprint ik zelfs.

Het gaat steeds beter en ik voel me steeds fitter.



Conditie opbouwen gaat niet snel,het komt wel,maar je moet wel door gaan met bewegen!

Succes!!!!!!
Oei, ik sta nooit op de weegschaal en ik dacht vanmorgen 'toch maar eens proberen' en auw

Dat moet echt anders. Dus ik heb vandaag mijn stappenteller maar eens opgeduikeld om te kijken hoeveel ik nu eigenlijk beweeg. En mijn voeding moet dus ook echt anders, maar ik wil niet diëten. Alleen raak ik ook echt de weg kwijt tussen wat wel gezond is en wat niet. Normaal ga ik uit van zo min mogelijk bewerkt=gezonder, maar daarbij let ik dan eigenlijk niet op vet (eet rustig roomboter en volle yoghurt) en ook eet ik véél teveel suiker.



Dus ik ga echt wat dingen aanpassen, maar ik vind het maar lastig om dat op een goede manier te doen.
Betty, dat klinkt redelijk bekend.



Ik heb een heel stressvolle baan die vooral psychisch erg zwaar is,heel erg onregelmatig ook en daarnaast was ik aan het studeren de laatste jaren, in combinatie met 32 uur pittig werk en een gezin dus.



En dat heeft zijn tol aardig geëist, ik ben bijna 15 kg zwaarder 6 jaar geleden, kom ik tot mijn schrik achter. Mijn sociale leven ligt op zijn gat en mijn hobby's daar heb ik al jaren geen tijd meer voor.



Nu is dat studeren klaar en heb ik opeens tijd over. En die wil ik nuttig besteden, met dingen die goed voor mij zijn. Dus sporten, meer op mijn voeding letten, wat contacten opdoen en meer tijd besteden aan dingen die ik leuk vind ipv dingen die móeten.



Hard nodig. Misschien zijn er hier mensen die met me mee willen doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de vraag van understatement een hele goede vraag, wat zou het voor jou betekenen als je je weer fit voelt. Je richt je nu best wel op je uiterlijk, en dat speelt natuurlijk een grote rol. Sinds ik afgevallen ben slaap ik fijner, en ik heb ook minder slaap nodig, dat is voor mij echt een teken dat ik fitter ben geworden. Sporten gaat me makkelijker af. En als ik naar mijn werk fiets zweet ik minder.



Als ik zo hoor wat je leuk vindt zou je best cross fitt of bootcamp kunnen proberen. Maar je zou ook best kunnen thuissporten volgens het HIIT principe. Dat is namelijk beiden behoorlijk intensief en dat lijkt me goed bij je passen.



Je zegt dat je ook anders wilt eten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geloof in gezond verstand. Mijn gezonde verstand zegt namelijk dat je afvalt als je minder calorieen eet dan je verbrand. Mijn gezonde verstand zegt dat het goed is om veel groente en fruit te eten en minder van de andere dingen. Mijn gezonde verstand zegt dat het beter is om minder uit pakjes te eten. Mijn gezonde verstand zegt ook met name dat ik niet alles tegelijk moet willen doen. Dus ik heb eerste een tijdje opgeschreven wat ik at en daarbij bedacht hoe ik me daardoor ging voelen. Op basis daarvan ben ik gaan zoeken naar gezonde varianten. Je hoeft niet ineens 7 dagen in de week macrobiotische-vegetarisch-koolhydraatarm te eten. Je kunt veel beter proberen om gewoon eens 1 nieuw recept te proberen waar niet te veel calorieen en wel veel groente inzitten. En als je er dan eentje hebt die je lekker vind dan probeer je erdaarna nog eentje. En zo kun je wat gezonde varianten proberen te vinden voor je ontbijt, lunch, diner en tussendoortjes. En als het niet lukt is het ook niet erg. Want alles wat je wel doet is al een hele verbetering en daar mag je trots op zijn.



Zelfs het feit dat je het gesprek hier opent is al iets waar je echt trots op mag zijn!
Ik richt me volgens mij niet alleen op mijn uiterlijk, ik heb antwoord gegeven op de vraag van Understatement geloof ik.



Over mijn eten: ik kook nooit met zakjes en pakjes, ik eet waar mogelijk biologisch, ik krijg de minimale hoeveelheid groente enzo ook binnen. Ik kook elke avond zelf en over het algemeen gezond, als in onbewerkt. De rest van mijn gezin is dan ook superslank, dus ik geloof dat de basis best in orde is.



Waar het misgaat: als ik stress heb ga ik eten. Of roken. En dat roken heb ik er inmiddels af gelukkig. Ik was jaren en jaren gestopt en in een stressperiode weer begonnen, en nu na 2 jaar weer gestopt.

De basis weet ik heus, en in goede tijden eet ik ook prima. Maar als ik druk ben dan sta ik bijvoorbeeld voor iedereen gezonde lunchpakketjes te maken, behalve voor mezelf. Dan regel ik voor iedereen hier in huis een gezond ontbijt, behalve voor mezelf. Waardoor ik dan weer op mijn werk snaai, een (ongezond) broodje haal bij de bakker, voorverpakte snack eet, enz. En dan kom ik thuis, eet ik weinig door het snaaien en dan heb ik in de avond weer trek en dan heb ik wel wat chocola ofzo verdiend.



Ik slaap ook te weinig, en dat merk ik ook altijd meteen aan mijn voedingspatroon. Als ik uitgerust en fit ben s ochtends dan heb ik weinig behoefte aan suiker en ongezond. Als ik te weinig slaap dan ga ik snaaien, suiker, koek, koolhydraten vooral en vet. En dan kom je in zo'n fijne cirkel.



Ik heb jaren nachtdiensten en dergelijke gewerkt, heel onregelmatig. Daarvoor was ik juist slanker, actief, voelde me prima. Door dat onregelmatige ging mijn hele patroon eraan, qua slapen en eten, ik kon ook voor een groot deel niet meer bepalen wat ik at ( ik at op mijn werk en dat was min of meer verplicht) en dat gecombineerd met studie en gezin, tja, dat ging dus niet goed.



En daar baal ik nu van. En me fit voelen houdt dus ook in dat ik s ochtends niet 10x snooze maar de energie heb om mijn bed uit te komen, dat ik niet een gebrek aan energie compenseer met eten.



Mijn uiterlijk vind ik daar redelijk ondergeschikt aan, ik draag maat 44, ik ben 1.70 lang, er mag echt 10-15 kg vanaf, minimaal, maar ik vind mezelf niet onaantrekkelijk en ik baal echt niet van mijn uiterlijk. Maar wat strakker zou fijn zijn hoor, dat is waar. Maar hoe ik me voel als ik fitter ben, dat vind ik belangrijker.
Het komt misschien nog het meest neer op leren om op een goede manier met stress om te gaan en beter voor mezelf te zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij noem je nu in je post echt een hele hoop dingen die je stap voor stap kunt aanpakken om je beter te voelen.



Ergens is het een voordeel dat je al voor anderen lunch en ontbijt maakt, want dan is het makkelijker om voortaan ervoor te kiezen ook voor jezelf de gezonde optie te maken. Fitter worden kost namelijk tijd en energie en het klinkt alsof je daar relatief makkelijk resultaat kunt behalen.



Qua slapen, wat voor mij zou werken is om 's avonds ook de wekker van mijn telefoon te zetten zodat ik er aan herinnerd wordt dat ik richting mijn bed wil. Gewoon omdat ik anders de tijd vergeet.



Snoozen heb je je waarschijnlijk aangeleerd, maar kun je ook weer afleren. En elke keer dat het lukt wordt het de keer erna ook makkelijker....



Overigens moet je vooral niet alles tegelijk willen doen, want focus helpt. Dus kies gewoon iets en ga er mee aan de slag.
Alle reacties Link kopieren
17-dagen dieet is een oplossing voor alle punten die je noemt Daarbij moet je 17 minuten per dag wandelen, voel je je fit door de juiste voeding, val je gigantisch af op het juiste tempo en krijg je een nieuwe levensstijl waarbij je in de toekomst in het weekend mag zondigen met pizza/patat/wat je wil.

Ben er zelf mee bezig en bijna 6 kilo kwijt.
quote:mary7 schreef op 20 oktober 2014 @ 15:55:

17-dagen dieet is een oplossing voor alle punten die je noemt Daarbij moet je 17 minuten per dag wandelen, voel je je fit door de juiste voeding, val je gigantisch af op het juiste tempo en krijg je een nieuwe levensstijl waarbij je in de toekomst in het weekend mag zondigen met pizza/patat/wat je wil.

Ben er zelf mee bezig en bijna 6 kilo kwijt.Fijn dat het voor jou werkt. Maar 'gigantisch afvallen' in het juiste tempo, zo klinkt het niet eigenlijk. Is die 6 kg in die 17 dagen? Want dat is volgens mij echt meer een crashdieet en dat wil ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Oh en voor het roken: nicotinepleisters. 5 dagen plakken en je bent ervanaf. Ik koop nu zelfs maar 1 keer per maand een pakje als ik dat wil. Daarna weer 5 dagen plakken en je bent er weer vanaf. Mss niet helemaal de bedoeling, maar wel leuk als je een keer een feestje hebt.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Lees het boek maar, dan zul je zien dat het geen crashdieet is
quote:mary7 schreef op 20 oktober 2014 @ 15:58:

Oh en voor het roken: nicotinepleisters. 5 dagen plakken en je bent ervanaf. Ik koop nu zelfs maar 1 keer per maand een pakje als ik dat wil. Daarna weer 5 dagen plakken en je bent er weer vanaf. Mss niet helemaal de bedoeling, maar wel leuk als je een keer een feestje hebt.

Succes!Nogmaals, bedankt voor je advies. Maar ik geloof dat het voor mij anders werkt. Ik ben twee keer cold turkey gestopt met roken, ik wil niet meer roken, nooit meer. Ook niet af en toe. Ik wil niet mijn verslaving nog een beetje aanhouden voor de leuk. En ik ben inmiddels al een maand of 3 gestopt weer.
Alle reacties Link kopieren
Heel goed! Helemaal stoppen is natuurlijk beter.
Alle reacties Link kopieren
Hier kun je meer ervaringen met het 17-dagen dieet teruglezen±



17-dagen dieet, wie doet er mee?
Sorry, maar 1000 calorieën per dag valt bij mij echt onder crashddieet. Ik verkies toch liever een iets langzamere en gezondere optie.
Alle reacties Link kopieren
Wat je wilt.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn dingen waar je niet over moet praten of schrijven, die moet je gewoon doen, en bootcamp is daar 1 van.



Hup sportschoenen aan en aanmelden.

Eerste les is toch gratis? Kun je het een keer uitproberen
Alle reacties Link kopieren
Thordis, heb je nu eigenlijk al een beetje een idee wat voor sport je wilt gaan doen?



En ik zou ook zeker geen dieet van 1000 kcal doen.
Alle reacties Link kopieren
.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-10-2014 20:13
Reden: spam verwijderd!
% gewijzigd
quote:understatement schreef op 20 oktober 2014 @ 18:45:

Thordis, heb je nu eigenlijk al een beetje een idee wat voor sport je wilt gaan doen?



En ik zou ook zeker geen dieet van 1000 kcal doen.Ik ben vandaag maar eens begonnen met 30 day shred, dat kon gewoon thuis (t is herfstvakantie hier) en net nog even een stukje gaan fietsen. Ik wil toch eerst mijn basisconditie iets verbeteren voordat ik mezelf op zo'n bootcamp training werp. Ik vind het nu gewoon té gênant
Hé Thordis, op je vraag of iemand mee wil doen: ik wil wel meedoen. Ik beweeg nu ook te weinig en het gezond eten gaat nu wisselend. Een stok achter de deur kan ik wel goed gebruiken. Ik ga beginnen met iedere dag wat te wandelen, op de dagen dat ik werk in de lunchpauze 30 minuten en een grote wandeling op mijn vrije dagen.



Als je dat goed vindt tenminste.
Gezellig! Een topic om dat een beetje te kunnen bespreken is wel lekker vind ik.



Wil je een tabel?
Alle reacties Link kopieren
Het is geen 1000 calorieën dieet. Als je wilt zou je er 2000 kunnen eten, omdat je een aantal producten vrij mag eten. Het is eerder dat diegene wss 1000 calorieën eet omdat ze daarna geen honger meer heeft. Dat effect krijg je, terwijl je alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Je zit gewoon vol en hebt geen honger. Je schrapt voornamelijk de rotzooi als wit brood ed. Het boek kost 5 euro en is misschien wel de oplossing, maar je moet het zelf weten.



Waarom doe je eigenlijk zo kattig?
quote:Thordis schreef op 20 oktober 2014 @ 20:04:

Gezellig! Een topic om dat een beetje te kunnen bespreken is wel lekker vind ik.



Wil je een tabel? Als jij daar vrolijk van wordt, doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven