Lijf & Lijn alle pijlers

Fit worden, hoe?

19-10-2014 19:39 84 berichten
Een aantal jaren geleden liep ik bijna 5 km hard, of ik trainde er iig voor. Inmiddels ben ik zo'n 10 kg zwaarder dan toen, want gestopt met sporten, gestopt met roken, te weinig op mijn eten gelet, baan met veel stress en ander eetpatroon waardoor ik mijn eigen gezonde eetpatroon losliet, enz.

Er mag zeker 10 kg af, maar gewicht vind ik niet zo heel belangrijk, ik wil me gewoon fitter voelen. Heb een paar jaar flink roofbouw gepleegd op mijn lijf met veel stress, weer begonnen met roken na jaren gestopt te zijn, enz. Dat wil ik niet meer.



Wat ik al gedaan heb: auto de deur uit gedaan en een fiets gekocht, dus dagelijks al iets meer beweging toegevoegd. Gestopt met roken sinds een paar maanden. Maar ik voel me niet fit.



Wat kan ik doen? Hardlopen is niet echt mijn ding, sporten gaat sowieso altijd met tegenzin, ik heb nooit echt gesport. Wandelen vind ik best leuk. Fietsen alleen als ik ergens naartoe moet, niet voor de lol.

Sportschool heb ik een aantal jaren gesponsord zonder echt te gaan, die apparaten zeggen me weinig en het ontbreekt aan discipline. Dingen als bootcamp lijken me wel leuk, maar mijn conditie is ver beneden peil (echt dramatisch slecht) dus dat vind ik best eng.



Wat is handig? Ik heb nu de tijd en energie om dit aan te pakken, de afgelopen jaren schoot het er steeds bij in. Maar hoe doe ik dat? Qua voeding en sport?
Goeie tips Kaatje! Dat klinkt wel de moeite van het proberen waard!
Alle reacties Link kopieren
Thordis, je wilt dus wel van sporten gaan houden, maar je weet gewoon nog niet zo goed welke sport?
Alle reacties Link kopieren
Proeflessen doen en kijken wat je leuk vindt Thor. Ik vond fitness met die apparaten verschrikkelijk. En nog steeds. Maar losse gewichten, bootcampen en crossfit vind. Ik fantastisch.

Vorig jaar zomer kon ik nog geen 300 mtr run, nu ren ik bijna iedereen eruit.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Wanneer ik me fit voel? Dat mijn kont een stuk minder natrilt als er een mep op wordt gegeven, dat ik een paar kilometer kan rennen zonder daar compleet kapot van te zijn, dat ik +- twee kledingmaten minder draag dan ik nu doe. Ik draag nu 44, maat 40/42 is voor mij ideaal.



Dat vat het wel samen.



Overigens heb ik niet het idee dat je voor wandelen echt conditie moet hebben. Ik wandel met gemak 10 km, daar raak je niet van buiten adem en verder heb ik ook nergens last van. Alleen vind ik 10 km wandelen echt te tijdrovend om dagelijks te doen. Of zelf om de dag.
quote:understatement schreef op 19 oktober 2014 @ 20:32:

Thordis, je wilt dus wel van sporten gaan houden, maar je weet gewoon nog niet zo goed welke sport?

Dat.



Dingen die ik als kind leuk vond: voetbal, rugby, boksen, honkbal. Ik moest alleen op gym, want meisje. Dus dat werd hem niet en ik heb er een gruwelijke hekel aan sport aan over gehouden.



Ik hou van buiten zijn, ik heb de motoriek van een stoeptegel, ik ben ook ongeveer net zo gracieus als een stoeptegel. Ik hou wel van wat lompere dingen. En met een paar vrouwen hupsen in een zumbales (ooit geprobeerd) vind ik een drama, al was het maar doordat ik daar gewoon echt niet tussen pas. (Zumba met mijn motoriek is overigens wel hilarisch) als ik van die dingen voorbij zie komen van mensen die 15 km door de modder ploeteren bij zo'n strong man run ofzo, dan lijkt me dat helemaal fantastisch.



Maar ja, ik en sporten dat blijft het twijfelpunt.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 19 oktober 2014 @ 20:16:

Thor, begin simpel, consequent fietsen en wandelen is heel goed voor je conditie. Als je wat fitter bent kan je sporten overwegen. Maar dat hoeft niet, je klinkt niet zo sportthousiastic namelijkHee das verfrissend! Dat hoeft niet? Ik dacht dat je, als je geen fysiek zwaar beroep hebt, naast matige inspanning zoals wandelen en fietsen ook iets van stevige inspanning in de week zou 'moeten' doen? Niet?
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 19 oktober 2014 @ 20:35:

Overigens heb ik niet het idee dat je voor wandelen echt conditie moet hebben. Ik wandel met gemak 10 km, daar raak je niet van buiten adem en verder heb ik ook nergens last van. Alleen vind ik 10 km wandelen echt te tijdrovend om dagelijks te doen. Of zelf om de dag.Wandelen op zachtere ondergrond, heuvels opzoeken en elke trap nemen die je ziet zijn opties om het wat intensiever te maken.
"Most people are other people. Their thoughts are someone else's opinion, their lives a mimicry, their passions a quotation."
Alle reacties Link kopieren
Maar zolang je dat blijft denken, kom je daar natuurlijk ook niet uit. Misschien moet je je voor de grap eens indenken dat Thordis + sport een geweldige combinatie is



Volgens mij had iemand bootcamp al een keer geopperd, is dat dan iets voor jou? Heeft wel iets weg van die strong man run denk ik.



En naar een sportschool en een of ander klasje doen? Voor (een vorm van) kickboksen hoef je volgens mij geen geweldige motoriek te hebben, en dat is ook wel stoer ofzo.



Ik ben het wel met je eens dat je van wandelen geen betere conditie krijgt trouwens, want daarvoor moet echt je hartslag omhoog. Je kan ook nog gaan schaatsen of zwemmen?
Alle reacties Link kopieren
quote:sunny_mar schreef op 19 oktober 2014 @ 20:46:

[...]





Hee das verfrissend! Dat hoeft niet? Ik dacht dat je, als je geen fysiek zwaar beroep hebt, naast matige inspanning zoals wandelen en fietsen ook iets van stevige inspanning in de week zou 'moeten' doen? Niet?Dat staat in ieder geval niet in de richtlijnen voor gezond bewegen. Maar als je echt je fitness wil opkrikken, zal je wel stevigere inspanning moeten leveren. Je kan natuurlijk ook gewoon harder gaan fietsen en harder gaan lopen. Je moet nog wel kunnen praten tijdens het sporten, maar je moet ook wel het gevoel hebben dat je er iets van gaan zweten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 19 oktober 2014 @ 20:40:

[...]





Ik hou van buiten zijn, ik heb de motoriek van een stoeptegel, ik ben ook ongeveer net zo gracieus als een stoeptegel. Ik hou wel van wat lompere dingen. En met een paar vrouwen hupsen in een zumbales (ooit geprobeerd) vind ik een drama, al was het maar doordat ik daar gewoon echt niet tussen pas. (Zumba met mijn motoriek is overigens wel hilarisch) als ik van die dingen voorbij zie komen van mensen die 15 km door de modder ploeteren bij zo'n strong man run ofzo, dan lijkt me dat helemaal fantastisch.



Volgens mij zijn er ook sporten waarbij je voorbereidt op zo'n strong man run (survival), maar ligt eraan waar je woont. Je klinkt wel als iemand voor een lekker pittige vechtsport ofzo. Of roeien? Je zou kunnen starten met proeflesjes.

Ik weet niet wat voor werk je doet, maar om wat op te bouwen: is een wandeling in de lunch pauze een optie?
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Alle reacties Link kopieren
Niks moet. Maar wat houdt je nu tegen om de wat 'lompere' sporten uit te proberen? Ik ben ook niet van de zumba etc, dat gaat geheid mis. Maar boksen vind ik geweldig!
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 19 oktober 2014 @ 20:40:

[...]



Dat.



Dingen die ik als kind leuk vond: voetbal, rugby, boksen, honkbal. Ik moest alleen op gym, want meisje. Dus dat werd hem niet en ik heb er een gruwelijke hekel aan sport aan over gehouden.



Ik hou van buiten zijn, ik heb de motoriek van een stoeptegel, ik ben ook ongeveer net zo gracieus als een stoeptegel. Ik hou wel van wat lompere dingen. En met een paar vrouwen hupsen in een zumbales (ooit geprobeerd) vind ik een drama, al was het maar doordat ik daar gewoon echt niet tussen pas. (Zumba met mijn motoriek is overigens wel hilarisch) als ik van die dingen voorbij zie komen van mensen die 15 km door de modder ploeteren bij zo'n strong man run ofzo, dan lijkt me dat helemaal fantastisch.



Maar ja, ik en sporten dat blijft het twijfelpunt.Als ik dat zo lees: gewoon een keertje mee gaan bootcampen! Bevat alle ingrediënten die je als leuk beschrijft. Conditie gaat dan ook als een malle omhoog.
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
Alle reacties Link kopieren
Waar ik tot een paar jaar terug en sporthater was, ben ik nu nooit zo gelukkig als wanneer ik half deaud en drijfnat van het zweet een PR til in een deadlift, of mn rondje in een goede tijd loop of een toes to bar kan!
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Boksen is voor tokkies zegt mijn man



Qua werk: ik ben veel onderweg, op de fiets dus tegenwoordig. Alleen voor lange afstanden pak ik de auto ivm tijdgebrek anders.



Dus op zich is mijn 'basis' beweging aardig gedekt. Ik beweeg elke dag wel de aanbevolen 30 minuten minimaal. En wel meer ook.



Ik voel me alleen zo suf, als huisvrouw van 30 met overgewicht en nauwelijks conditie opeens van die lompe dingen gaan doen



Daar moet ik even overheen geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
je zegt dat je niet fit voelt, maar hoe meer je moeite er mee heb hoe je lichaam er uit ziet, des de meer moeite je er mee hebt, ik heb dat zelf ook gehad maar je kunt beter je zelf eerst accepteren dan ga je zelf veel beter voelen, en dan pas zou ik gaan afvallen of wat dan ook, begin daar eerst mee, dan bereik je al veel meer mee, dat is mijn tip
Alle reacties Link kopieren
Ga doen wat je eerder leuk vond, dus meld je aan voor een proefles rugby, roller derby, taikwando, kickboksen, karate of weet ik wat voor vechtsport. Of ga lekker in huis op muziek met de gordijnen dicht een uur dansen. Ik vond arcobatiek en circus leuk als kind, maar mocht dat toen niet. Nu ben ik gaan hoepelen met een volwassenenhoepel na tips die ik hier las. Dat vind ik echt superleuk, was de bedoeling om lekker tussendoor thuis te doen, maar zit nu op les om meer te leren. Is echt heel inspannend e je gebruikt er veel calorien mee. Ook ben ik op mijn 32 op paaldansles gegaan en daarvan heb ik spierballen gekregen. Er zitten daar ook genoeg meiden die geen maat 36 hebben. Yoga doe ik vaak thuis met youtube filmpjes op mijn tv. Daarnaast ga ik elke week naar les, zit er met twintigers en zeventigers. Buikdansen iets iets wat ik op mijn verlanglijstje heb staan om te doen...... en dan te bedenken dat ik 1, 5 jaar geleden helemaal niet sportte!

De sportschool, hardlopen en wielrennen zijn gewoon niet echt iets voor mij, maar er is echt heel veel te vinden wat bij je past. Stap die drempel over!
Alle reacties Link kopieren
Tja, er zijn twee opties;

Eerst conditie opbouwen en dan naar een voor jou leuke sport gaan, of direct naar die leuke sport gaan.

Dus thuis gaan sporten met apps/youtube/etc, hardlopen weer opbouwen oid of iets zoeken wat je (op voorhand al) energie geeft en even door de zure appel heen, dat je er misschien niet direct goed in bent en het wel even zwaar krijgt.

Bij iets als bootcamp komen trouwens wel veel mensen die het sporten na langere tijd weer oppakken (in het clubje waar ik zat althans). En volgens mij zijn er veel dertigers die het sporten even laten vanwege druk, stress, blessure, kinderen, etc. Juist goed dat jij het weer op wilt bouwen toch?!
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 19 oktober 2014 @ 20:56:

Boksen is voor tokkies zegt mijn man



Qua werk: ik ben veel onderweg, op de fiets dus tegenwoordig. Alleen voor lange afstanden pak ik de auto ivm tijdgebrek anders.



Dus op zich is mijn 'basis' beweging aardig gedekt. Ik beweeg elke dag wel de aanbevolen 30 minuten minimaal. En wel meer ook.



Ik voel me alleen zo suf, als huisvrouw van 30 met overgewicht en nauwelijks conditie opeens van die lompe dingen gaan doen



Daar moet ik even overheen geloof ik.



Inderdaad, jezelf even een schop onder de kont geven en gaan. Er is niks sufs aan, alleen maar leuk toch om een nieuwe hobby (jazeker) te gaan beginnen. Gewoon beginnen, jezelf over die drempel heen en gaan. Boksen is zeer zeker niet voor tokkies trouwens, probeer het maar eens een lesje.



Je krijgt in ieder geval geen betere conditie door niks aan je huidige leefstijl te veranderen...
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
Alle reacties Link kopieren
Een andere mindset kan ook energie geven! Kom op, schouders eronder en ervoor gaan! Ipv ja maar dit, ja maar dat... Gewoon doen!!
quote:sunny_mar schreef op 19 oktober 2014 @ 20:46:

[...]





Hee das verfrissend! Dat hoeft niet? Ik dacht dat je, als je geen fysiek zwaar beroep hebt, naast matige inspanning zoals wandelen en fietsen ook iets van stevige inspanning in de week zou 'moeten' doen? Niet?Thor wil d'r conditie verbeteren en doet geen sport, stevig wandelen of goed doorfietsen is ook sport. wel zo praktisch te combineren met kinderen naar school brengen enzo. beter fietst ze elke dag een half uur en houdt dat de rest van haar leven vol, dan dat ze nu 1 keer per week gaat bootcampen en na twee maanden afhaakt
Alle reacties Link kopieren
Je man is bang dat jij sterker wordt dan hij. Eene chte kerel laat zijn vrouw lekker boksen.



Meds, het kan ook allebei hoor. En zoveel mogelijk beweging uitd e dag-dagelijkse bezigheden halen ën onwijs veel lol krijgen in sporten
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Klopt Tats, jij kent dat, en ik ook. maar ik ken genoeg mensen die er geen lol aan beleven en er nooit lol aan gaan beleven. Waar het om gaat is dat je het makkelijk in kan bouwen in je dagelijkse leven. Daarom fietsen en wandelen, makkelijk inpasbaar en heel goed voor de conditie. Gaat dat goed, dan misschien een sportles overwegen.
quote:hatsetats schreef op 19 oktober 2014 @ 21:25:

Je man is bang dat jij sterker wordt dan hij. Eene chte kerel laat zijn vrouw lekker boksen.



Meds, het kan ook allebei hoor. En zoveel mogelijk beweging uitd e dag-dagelijkse bezigheden halen ën onwijs veel lol krijgen in sporten Eh nee, dat is niet de reden hoor als ik wil gaan boksen moet ik dat gewoon doen
Alle reacties Link kopieren
Wat bij mij in eerste instantie hielp was gewoon zo snel mogelijk gaan fietsen. Zo hard dat ik ervan ging hijgen en een zweten dus. Dat hielp wonderlijk goed om een beetje basis conditie op te bouwen.



En die insanity dvd's hielpen ook wel een poosje. Daarna kan je dan misschien wat makkelijker meedoen aan zo'n bootcamp.
Ga yoga doen. En dan niet van die zweefteven-huisvrouwengym maar stevige vinyasa yoga bij een goede school. De eerste paar keer weet je waarschijnlijk niet waar je het zoeken moet, maar het went snel. Je stroomlijnt je hele lijf en de ademhalingsoefeningen helpen je ook om de stress beter te lijf te gaan. Werkt perfect in combinatie met alledaagse beweging als wandelen en fietsen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven