Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
Wauw baukje.. echt een bijzonder verhaal.

Ik ben na alle ziektes afgelopen maanden paar weken weer lekker bezig en aan t opkrabbelen. Maar nu heb ik door gisteren (7km) last van m'n heup was eerder rechts tijdens lopen wel eens aanwezig maar nu ineens links pijn tijdens hardlopen, en nu dag later nog steeds bij lopen en vannacht ook last van. Nu kan ik waarschijnlijk het beste rust nemen of niet? Was juist om niet te hard van stapel te gaan 1 van de 3 trainingen gaan zwemmen. Hoe lang rust is verstandig? Wil niet weer wat ik net opgebouwd heb kwijtraken
Alle reacties Link kopieren
Wat een verhalen zeg, super!

Al die afstanden die voorbij komen, respect.



Ik ben zaterdag weer geweest, na een lange tijd.. ben aardig tijdje ziek geweest en mijn conditie was naar beneden gekelderd.

Ik heb 7,5 km gelopen, 47 min.

Was erg koud door de dikke mist in de ochtend.. hier moet ik mij beter op gaan kleden. Ik ben snel bang dat ik het te warm krijg, omdat ik heel snel zweet e.d. maar nu had ik het te koud.

Ook Voel ik wel zware benen (Spierpijn) maar is goed mee te leven...



Hopelijk blijf ik opgeknapt zodat ik weer meer kan trainen.
Alle reacties Link kopieren
@Wildeperzik: Even rust nemen is inderdaad wel verstandig. Je training vervangen door zwemmen of fietsen zorgt ervoor dat je je heup niet belast maar toch je conditie behoudt. Ik zou het even aankijken, en als de pijn verdwijnt weer voorzichtig een rondje gaan lopen. Zodra je pijn hebt, weer stoppen! En aangezien je rechts ook al last had, is het misschien verstandig om eens naar een fysiotherapeut te gaan of een loopanalyse te laten doen. Het zou kunnen dat bepaalde spieren niet goed ontwikkeld zijn of dat je je looptechniek kan verbeteren.



@MeFunny: Dan heb je wel weer een mooie afstand gelopen nadat je ziek geweest bent! Ik vond het zaterdag ook erg koud door de mist, ik was blij dat ik toch maar een extra shirt had aangetrokken.



@Baukje: Leuk zo'n natuurloop! Bij mij klopt de afstand op m'n garmin eigenlijk nooit met de officiele afstand, ik wijt het altijd maar aan mijn looplijn. Zeker bij drukke loopjes (maar dat zal jouw natuurloop niet geweest zijn) merk ik dat ik langere afstanden loop omdat ik dan steeds aan de kant moet inhalen en zo.



@Tyche: Fijn dat je weer beter bent!



@Naturalista: Lekker, die eerste 30 km! En wat een goed teken dat je maandag nergens last van had en dinsdag alweer intervallen kon doen! Dat was bij mij niet zo, al viel het bij mij ook erg mee met de stijfheid.



@Oogjes: Tot hoeveel kilometer heb je nu opgebouwd voor je HM? Ga je ook de CPC lopen?



Ik had afgelopen week een rustweekje na de 30km in Schoorl. Dinsdag 8 km gelopen, toen had ik daarna toch wat last van m'n knie dus ik heb toen een paar dagen rust genomen. Zaterdag had ik een training in de duinen en dat voelde goed, gisteren nog 8 km op een rustig tempo gelopen. Tijdens het lopen heb ik totaal geen last van m'n knie, maar als ik gewoon rustig zit voel ik hem wel. Dus ik ga maar naar de fysio, ik wil geen risico lopen nu ik net zo lekker bezig ben met mijn marathontraining!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Wildeperzik, weet je wat de oorzaak van de problemen met je heup is? Misschien kan een fysio iets voor je betekenen? Je heup wat minder belasten kan natuurlijk geen kwaad maar misschien dat dat het probleem niet chat oplost. Hopelijk kan je snel weer pijnvrij lopen.



Gioia, welke marathon ga je lopen? Lastig dat je opeens last van je knie hebt gekregen. Hopelijk kan ook jij snel weer pijnvrij lopen.



MeFunny, ik trek meestal een aantal laagjes over elkaar, dan kan ik ze een voor een afpellen zonder dat ik het te koud of te warm heb tijdens het lopen.



Baukje, wat bijzonder dat je zulke sportprestaties kan leveren met een pacemaker.



00gjes, welke halve train je voor?



Hier gisteren de hypothermic half marathon gelopen. En zo maar ook nog een PR van 1,5 minuut :-D de condities waren niet bepaald hypothermic, het was +6 graden waar het vorig jaar -46 was. Ik heb er over gedacht om in korte broek te starten. Uit eindelijk niet gedaan, als ik uit zou glijden en over straat zou rollen dan is wat bescherming van lange tights fijn. (Ik ben niet over straat gerold)

In Nederland en ik alleen maar aan trails of hele grote evenementen meegedaan. Bij kleine evenementen voel ik mij ongemakkelijk omdat ik dan echt de minst snelle loper ben (dat soort evenementen worden vaak georganiseerd door een atletiekvereniging).

Hier deden maar een paar 100 mensen mee, een kwartier voordat we gingen starten werden de sponsoren persoonlijk bedankt, toen sjokten we met zijn allen naar de start, drukte iemand op een toeter en gingen we. Die paar 100 mensen waren geen doorgewinterde wedstrijdlopers, volgens mij had zeker de helft nog nooit een halve (of uberhaubt een wedstrijd) gelopen. Het parcours was uitdagend en trailschoenen waren geen overbodige luxe. We hebben weg, grasland, bospad, sneeuw, ijsvlakte en halfgesmolten ijsprut gehad. Je had voldoende ruimte om te glibberen zonder een opstoppingen te veroorzaken en met je armen te flapperen bij bijna-valpartijen zonder iemand een mep te geven. De sfeer was meer zoals bij een trail, dan zoals bij een weg-hm. Super!

En het allerbeste, na de finish was er een brunch met pannekoeken, vers fruit, yoghurt met muesli (en eieren en worsten maar daar had ik geen trek in)

Als het even kan ga ik mijn werk volgend jaar weer zo inplannen dat ik hier aan mee kan doen. Dit jaar was het toeval, maar ik kan het toeval best een beetje helpen volgend jaar.

Ik heb niet het gevoel dat ik heel diep ben gegaan dus ik wil eigenlijk vandaag nog een kilometer of 15 lopen. Ik moet even kijken hoe dat gaat qua weer. Het schijnt zo te gaan regenen en omdat er hier nog heel veel sneeuw ligt wordt het dan super glad. Misschien moet ik maar een loopband in de gym van het hotel zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Leuk verskag perzikboom, en het klinkt ook als een erg leuke loop!
What a nuanced anxiety
Leuk zeg Perzikboom, die run! Heel bijzonder en een PR ook nog.

Anky had laatst ook zo'n leuke race, met fietsen ook erin. Als ik wat geroutineerder ben zie ik mezelf dit soort dingen ook wel doen.



Ik train inderdaad voor de CPC over 3 weken. Het wordt mijn eerste echte wedstrijd. Mijn langste afstand totnutoe is 17,3 km. Mijn horloge geeft me een prognose van 1:59:25. Ik zou het wel fantastisch vinden als ik onder de 2 uur kan blijven... Die 2:06 van 1 van jullie heb ik wel een beetje als spookbeeld. Wie loopt er ook de 12e?
Alle reacties Link kopieren
Oogjes toch een mooi geruststellend idee. Natuurlijk kunnen ze er nooit alles uit filteren maar je hebt dan voor jezelf in ieder geval gedaan wat je kon.

Zou wel heel mooi zijn he binnen die twee uur. Dat is dan weer zo'n echte grens.



Wildeperzik vervelend die klachten. In ieder geval rust zolang je door de dag heen nog klachten ervaart Niet dat rust altijd de beste optie is maar als je niet weet hoe of wat meestal wel. En als even rust geen oplossing blijkt dan toch maar iemand met verstand van zaken inschakelen. En ja het is frustrerend als je wat training betreft weer achterop raakt maar je kan het niet afdwingen .



wat goed perziboom een pr en dat op zo'n uitdagend parcours. Wat was je tijd?



Vandaag weer 20km met een tempoblok van 30min. En eigenlijk was het half uur ervoor (het eerste halfuur) ook al een tempoblok want die ging veel te snel voor een rustig duurloop tempo.
Alle reacties Link kopieren
Oogjes ik ga de 12de alleen een ronde uitlopen want ik heb mijn wedstrijd de dag ervoor.
Vanavond heb ik gespijbeld...

Na m'n werk moest ik eerst nog ergens anders heen, en toen ik thuiskwam had ik zo'n honger en ik was zo gaar dat ik niet ben gaan trainen
Goed bezig weer iedereen! Ik baal wel dat ik even niet mag, maar gaat gelukkig heel stuk beter. Had eigenlijk alleen maandag nog pijn, dus denk dat t vooral spierpijn was. Ga nu morgen zwemmen en zondag (week later) weer rustig rondje lopen.



Dank voor de tips voor de fysio en loopanalyse neem ik zeker mee!

Heerlijk dit zachtere weer om te lopen vind ik, geniet ervan wie kan
En 00gjes mag ook best een keertje toch
Alle reacties Link kopieren
Wildeperzik, sterkte met het herstel!



Volgens mij doen er best een aantal mee met wedstrijden.

Ik train voor de kwart marathon van Rotterdam.



Wat is het gemiddelde wat jullie trainen in een week? Het aantal x.
Alle reacties Link kopieren
MEFunny ik train 5 keer per week gemiddeld 80-100km/week. Maar het aantal trainingen heb ik destijds langzaam opgebouwd. Het eerste 1 1/2 aar om de dag ( dus 7 trainingen per 14 dagen) , daarna lange tijd op 4 keer per week blijven hangen en pas voor de eerste marathon 5 keer per week gaan trainen.

Inmiddels train ik standaard 5 keer per week.

Maar soms dus net als vandaag een hele korte training. Rondje door regen en wind van 12,2km.
Alle reacties Link kopieren
Ik train momenteel maar twee keer per week omdat ik ook drie keer per week vechtsporttraining doe. Anders ren ik drie keer per week maar dat werd nu wat veel.



Vandaag 8.5 km in 45 minuten. Zeer tevreden mee, het ging lekker ondanks de harde wind. Die 10 km komt langzaam weer dichterbij!
Baukje, jouw korte rondje is langer dan mijn duurloop . Ik loop eigenlijk zelden of nooit boven de 10 km.



Mijn streven is om 3 keer per week te trainen. Soms ook 4 keer (niet zo vaak), soms ook 2 keer (vaker). Ik merk dat 2 x qua belasting beter is voor mij, maar trainingstechnisch is 3 keer natuurlijk beter.



Perzikboom, wat een verschil in temperatuur zeg. Aan die temperaturen van vorig jaar moet ik toch niet denken, al was het nu misschien wel wat aan de hoge kant. Is het lopen vandaag (of was het gisteren) nog gelukt met lopen?



Gioia, balen van die knie zeg. Ik hoop dat het snel over is.



Wildeperzik, ik hoop dat jij ook snel verlost bent van je pijn en weer lekker kan lopen.



Tyche, ben je nu weer opgeknapt? Balen altijd, zo'n stom virus.



Naturalista, ik hoop dat het nu weer beter na die hectiek van die nare omstandigheden. Fijn dat die 30 km goed verliep. Die heb je weer in de pocket voor de marathon.



Hier blijft het een beetje tobben. Ik vraag me af of ik een virus onder de leden heb of dat er iets anders speelt. Voel me echt niet lekker en ik loop momenteel 1.30 min/km langzamer dan normaal bij een gelijke hartslag. Ik hoop eerlijk gezegd maar dat het een virus is, vooral omdat ik pas in juli weer naar het ziekenhuis mag voor controle (en ineens zo'n moeite met trainen baart mij wel een beetje zorgen).
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,



Wat een bijzondere loopjes worden er gelopen zeg! Zo zie je maar, de mensen die beweren dat hardlopen altijd maar saai en hetzelfde is hebben gewoon echt ongelijk! Zou ook wel eens een bijzondere loop willen doen, maar zou zo even niet weten wat. Anderhalf jaar geleden heb ik eens met de vereniging op de Landgoed Twente Marathon een duo marathon gedaan. Kent iemand van jullie die? Was echt super leuk met allerlei locale specialiteiten onderweg. We hadden er met de club een heel weekend van gemaakt en de loop samen met mijn man gedaan. Heb daar geleerd dat je ook prima kunt lopen op pompoensoep, hamburgertjes, red bull ijs en rode wijn . Lopen wij moeilijk te doen met gelletjes, bananen en pasta... Maar goed, eerst maar even focussen op Rotterdam, dat is voorlopig wel bijzonder genoeg.



Afgelopen weekend ook weer met de hele familie bijelkaar geweest voor de verjaardag van mijn moeder en mijn zoon. Hele weekend in de keuken gestaan. Het was heel leuk maar ook heel bijzonder omdat we eigenlijk al weken bij elkaar zijn vanwege die narigheid waar ik het eerder over had...



Afgelopen weekend 20 k gelopen en gisteren intervallen. 15x400 op de baan. Ik moet zeggen dat ik er erg tegen op keek, maar vond dit beter te doen dan de "langere" intervallen, die van 800m of 1000m of zo. Wel heel veel wind, op het ene rechte stuk vloog ik vooruit, in de bocht vloog ik er uit en op het andere rechte stuk stond ik bijna stil bij tijd en wijlen. Wel merk ik dat de vorm steeds beter word. Toen ik vrijdag ochtend vroeg mijn rondje van 60 mns deed had ik toch een tempo van bijna 11.5km/u. En dat om 5 uur 's ochtends .

Morgenochtend weer vroeg voor 65 minuten en vrijdag voor 70 minuten. En dan zondag weer 30k.



@Gioia: ah nee, een blessure? Hopelijk gaat het snel over!

@ Wilde perzik: ook voor jou beterschap!

@Anky: het blijft maar tobben hè? Word je er niet helemaal moedeloos van?

@Perzikboom: wat een toffe loop zeg! Volgens mij doe jij wel meer van dit soort dingen?

@Baukje: ja qua afstanden en tempo's is er denk ik niemand hier die jou verslaat. Heb je nog een ultiem doel voor ogen, iets van een bucketlist of zo?

@Mefunny: voor de marathon loop ik nu 4x in de week en een uurtje bodypump in de sportschool. Normaal loop ik 3x in de week en dan dat uurtje pump. Ik zit mij alleen wel af te vragen of ik dat pumpen wel zo slim is. Ik pump op zaterdag en dat is normaal prima te combineren met de lange duur op zondag, maar nu die steeds langer worden vraag ik mij af of de belasting niet te groot word. Iemand een mening/advies/tip hierover?



Hoe is het verder met iedereen?
Alle reacties Link kopieren
Naturalista had er wel al van gehoord van die marathon.. Overigens als je gewoon een leuk/gezellig loopje wil hoeft het natuurlijk niet in wedstrijd verband. Voor mij gaat er dan niets boven een paar dagen trailen met een groep mensen en na afloop gezellig wat kokkerellen/eten/drinken. Maar ik vind het altijd wel leuk als een wedstrijd iets extra's heeft. En dat kan dan gewoon iets simpels zijn als dat het parcours dwars door een koeienstal gaat of zo. En trails hebben altijd wel hun verrassingen.

zelf geen ervaring met pumpen maar bv krachttraining op de ene dag laat zich juist prima combineren met een lange duurloop training de dag latere.

Mijn doelstelling voor dit jaar is de 100km binnen de 9hr30. Gelukkig heb ik nog tot september. En voor april 2018 heb ik een trail wedstrijd staan in 5 etappes (5 dagen) over 275km en 6400hm. Maar verder geen ultiem hoger doel hoor. Er zijn heel veel wedstrijden die ik graag zou willen lopen maar dan zou ik eerst een loterij moeten winnen. Want vele uitdagingen zijn gelijk ook financieel behoorlijke uitdagingen.
Alle reacties Link kopieren
Wildeperzik; wat jij beschrijft met je heup had ik ca 5 jaar terug ook een paar maanden , even rust had baat. Maar bij mij lag het aan feit dat ik nieuwe hardloopchoenen nodig had. Zat het echt veel te lang uit te stellen. Daarna nooit meer last van mijn heup gehad , ik train meestal paar ker per week rond de 10 km. Naast andere sporten , o.a wandelen. Ik koop sindsdien tijdig nieuwe schoenen. Misschien is dit voor jou ook het geval.
Alle reacties Link kopieren
@iedereen; goed bezig !! Erg leuk al die verhalen weer!
@misskatie, misschien een idee inderdaad! Dank! Hoewel ik deze niet superlang heb (Nike zoom) maar sowieso wou ik wel eens in een hardloopzaak analyse van je loop laten doen en dan bijpassende schoenen kopen. Wellicht is dat al beter.

Ben overigens net weer geweest en was winderig maar lekker! Voorzichtig eerste 2 km maar het ging lekker en er 5 (6min30 per km dus gaat weer beetje goede kant op) gelopen. Linkerheup voelde ik helemaal niks en rechter (wat ik eerder ook al eens had) voel ik een beetje, geen pijn maar bij een (mis)stap voel ik 'em. Hou het in gaten. Ga iig wat rustiger opbouwen want heb nu wel door dat na een paar maanden 1x per week/2 weken ik niet ineens weer volle bak kan gaan uit t niets.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zojuist ook de storm weerstaan. Tjee wat een wind zeg. Omdat ik vreesde dat ik niet met de fiets het viaduct over zou komen hardlopend naar de baan gegaan. Aldaar mijn gevecht met de wind voortgezet. streeftijden maar losgelaten. Vervolgens weer terug naar huis. Weer 18km op de teller. Is nog eens een echte krachttraining geweest op deze manier.
Alle reacties Link kopieren
Wooooow gewoon door deze storm gegaan?

Voor mijn deur ben je zo whoooop 100 meter verder, maar dan moet je ook nog terug....



Ik doe normaal gesproken 3x pw crossfit/cirquit training. Hier bouw ik ontzettend veel conditie op. Omdat ik die loop heb binnenkort ga ik 1x pw hardlopen ipv naar de crossfit. Ik moet echt na elke training minimaal 1 dag ertussen hebben anders voel ik het heel erg aan mijn lichaam.



Knap hoor Bauk, de kilometers die je maakt gezien je PM en Nouja, op jouw mooie leeftijd.

Inspirerend. Maar ik weet niet of ik je na wil doen.
Goed bezig baukje, ik vond de wind ook wel wat hebben, wind mee leek je te vliegen en daarna wind tegen inderdaad zwaar afzien. Wisselde het steeds af, best lekker.
Alle reacties Link kopieren
Heb ook met een klein groepje eind van de middag hardlopend de storm doorstaan. Wel leuk voor een keer en weinig regen.
Alle reacties Link kopieren
qua aantal keren trainen per week: ik loop 2-3 keer per week, zwem 3 keer per week en fiets 6 keer per week. Daar zit ook woon-werk verkeer bij (25km enkele reis of langer als ik er een langere training van wil maken). Verder probeer ik zeker 1 keer per week core stability training te doen en heb ik iedere week zeker 1 rustdag (soms meer, afhankelijk van waar ik in mijn periodisering zit).



Die uitlooptraining in Canada werd het buiten niet helemaal want het werd super glad door de regen, dus ik heb een heuvelinterval training op een loopband gedaan in het hotel. Super grappig, je stelt de maximale helling in en de maximale snelheid en dat ding past zelf zijn helling aan. Heuvel op is niet mijn sterktste kant, dus het was zeker een zinvolle training. Natuurlijk niet zo zinvol als buiten trainen op echte heuvels. Binnenkort maar weer eens heuveltraining in de duinen.

In het vliegtuig vanaf Canada heb ik mijn trainingsschema t/m september geschreven, dus ik kan voorlopig vooruit. Hebben jullie nog loopplannen dit weekend?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven