Psyche
alle pijlers
En nu even eerlijk....
vrijdag 8 februari 2008 om 21:56
Dus ik wil geen politiek correcte antwoorden, gedachten ingegeven door Oprah Winfrey of God (al worden die vaak als eenheid gezien), geen Moeder Theresa-achtige zalvende woorden of onrealistische benaderingen.
Mijn vraagstelling luidt als volgt: zijn er mensen die absoluut nergens goed in zijn, die eigenlijk niets kunnen, mislukt zijn op sociaal gebied, a-muzikaal zijn, een voorgebakken lasagneschotel als hoogtepunt van hun kookkunst beschouwen, niet kunnen studeren en een te slap karakter hebben om naar de sportschool te gaan om de bierbuik/vetrollen weg te trainen?
Ik denk persoonlijk van wel.
En helaas schaar ik mijzelf ook onder die categorie. Maar het gaat om meningen, dus ik ben benieuwd.
Mijn vraagstelling luidt als volgt: zijn er mensen die absoluut nergens goed in zijn, die eigenlijk niets kunnen, mislukt zijn op sociaal gebied, a-muzikaal zijn, een voorgebakken lasagneschotel als hoogtepunt van hun kookkunst beschouwen, niet kunnen studeren en een te slap karakter hebben om naar de sportschool te gaan om de bierbuik/vetrollen weg te trainen?
Ik denk persoonlijk van wel.
En helaas schaar ik mijzelf ook onder die categorie. Maar het gaat om meningen, dus ik ben benieuwd.
zondag 10 februari 2008 om 14:01
Misschien geldt dat voor jou wel niet, maar je komt wel zo over. Ik ben geen bitch maar kan soms wel zo over komen. Als het slachtoffer in kwestie vooral dat van mij ziet, dan kan het best zo zijn dat diegene denkt dat ik een bitch ben.
Dus als je zo niet bent, en ook niet zo over wilt komen, dan is het misschien verstandig om op te houden met jezelf als bovenmatig intelligent en mooi te betitelen en tegelijkertijd te roepen dat je jezelf waardeloos vindt.
zondag 10 februari 2008 om 14:07
Jij zegt dat je het voordeel hebt zo snel te kunnen leren dat je de hele stof binnen 5 uur kent. Maar ligt dat niet een beetje aan de omvang van de lesstof?
Ik heb zelf econometrie gestudeerd en bij die studie is een fotografisch geheugen niet zo voordelig als bij een talenstudie of bij geneeskunde. Bij ons ging het meer om het doen/oefenen en op die manier een bepaalde manier van denken aanleren dan om stampen. Dus ik denk ook dat iemand met een IQ van 180 en een fotografisch geheugen meer dan 5 uur voorbereiding per tentamen nodig had om deze succesvol af te sluiten, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Ik weet mijn eigen IQ-score niet, weet alleen dat het genoeg is voor wat ik wil doen.
Ik heb zelf econometrie gestudeerd en bij die studie is een fotografisch geheugen niet zo voordelig als bij een talenstudie of bij geneeskunde. Bij ons ging het meer om het doen/oefenen en op die manier een bepaalde manier van denken aanleren dan om stampen. Dus ik denk ook dat iemand met een IQ van 180 en een fotografisch geheugen meer dan 5 uur voorbereiding per tentamen nodig had om deze succesvol af te sluiten, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Ik weet mijn eigen IQ-score niet, weet alleen dat het genoeg is voor wat ik wil doen.
zondag 10 februari 2008 om 14:08
Het is ook niet dat ik mensen met een iq van 100 dom vind. Integendeel. Leek mij altijd best wel intelligent en je hebt altijd baas boven baas. Maar als je dan leest en hoort dat sommige andere mensen dat anders zien, ja, dat irriteert mij dan wel. Ga ik daarover nadenken. Is mijn zoon met zijn iq van 90 op sociaal gebied dan dom? Alles in mij verzet zich daartegen omdat andere mensen je dan eigenlijk onzeker maken, jou of je kind naar beneden halen en daar hou ik niet van.
Een iq van 150 garandeert inderdaad niet of je je ergens kunt redden of niet, al denk ik wel dat een slimmer mens verder kan komen dan iemand die niet intelligent is.
De kunst is om met je intelligentie en je sterke eigenschappen de zwakheden en dingen die je niet zo goed kunt te gaan leren en verbeteren.
Je stelde algemene vragen maar ik vind het wel leuk om ze even persoonlijk te beantwoorden. Ben ik een leuk mens? Ja, ik denk wel dat ik een leuk mens ben. Leuker in elk geval dan jaren geleden toen ik bijna continue in zak en as zat en niet altijd makkelijk om mee om te gaan. Kan ik goed opvoeden? Ik vind ook dat ik best goed kan opvoeden. Ik sta open voor de karakters van mijn kinderen en pas daar mijn opvoeding op aan, heb veel voor ze over maar laat daarentegen niet over me heen lopen. Ik voed niet huis-tuin-keuken op want dat werkt niet bij mijn zoon en ik heb dus echt wel nagedacht over opvoeden in zijn algemeenheid, veel gelezen over specifieke opvoedingsmethoden die bij mijn zoon aan zouden kunnen slaan. Er is ruimte voor humor, kibbelen, discussie maar soms is nee ook gewoon nee en daarmee uit. Grenzen leggen dus.
Ben ik gelukkig is een wat lastiger vraag om positief te beantwoorden. Ik ben niet een persoon die van nature goed is in gelukkig zijn. Ik zie eerder een halfleeg glas dan een halfvol glas máár voor alles geldt dat je dit kunt leren. En of je er uiteindelijk echt goed in wordt, hangt van meerdere factoren af.
Trots zijn op iq, nee, dat is iets wat ik niet wil kunnen. Ik wil trots zijn op dingen die naar mijn mening gelukt zijn omdat ik me daar voor ingezet heb en de mate van inzet doet voor mij dan minder ter zake. Ik kan wel blij zijn met kleine dingen. Meevallertjes zeg maar of dat het lekker weer is of dat ik goed geslapen heb of dat mijn zoon al een hele tijd goed te pruimen is, dat mijn dochter mij ondanks dat ze niet bij mij woont mij niks kwalijk neemt etc etc
Het is mij: shaHla (Iranian version)
zondag 10 februari 2008 om 14:10
Ik weet niet of een fotografisch geheugen wel zo handig is bij een talenstudie, ligt er aan welke studie wellicht. Als je alleen de woorden wilt kennen wel, maar als je er verder in wilt zul je ook moeten begrijpen wat er staat. Daar helpt geen fotografisch geheugen bij.
Wat mij ook opvalt is dat veel mensen die als intelligent worden bestempeld voornamelijk goed zijn in andermans kennis vergaren en onthouden, maar zelf geen enkele originele gedachte in hun hoofd hebben. Vraag ze eens zelf wat te bedenken en ze klappen dicht...
Wat mij ook opvalt is dat veel mensen die als intelligent worden bestempeld voornamelijk goed zijn in andermans kennis vergaren en onthouden, maar zelf geen enkele originele gedachte in hun hoofd hebben. Vraag ze eens zelf wat te bedenken en ze klappen dicht...
zondag 10 februari 2008 om 14:19
Dat is niet helemaal waar hoor. Ik had juist het idee dat dat tijdens mijn studie wel heel erg werd toegejuichd. In mijn werk ook trouwens. Het wordt inderdaad niet gewaardeerd als je je ideeen niet kunt "verkopen", dus dat ligt meer aan de manier hoe je met je ideeen omgaat dan aan de ideeen zelf. Het is natuurlijk wel zo dat wanneer je je kop boven het maaiveld uitsteekt dat je dan kwetsbaar bent, maar daar kun je ook weer mee leren omgaan.
zondag 10 februari 2008 om 14:21
Digi, je wordt dan inderdaad boos omdat je je Onbegrepen voelt. Maar je kunt mij niet wijsmaken dat je je niet ergens nét iets minder beroerd voelt als je dagen achter elkaar alleen maar leest dat je stiekem best leuk bent en zo. En dat je trots op jezelf mag zijn.
Het valt mij ook op dat je constant benadrukt dat je slim ende mooi bent, (dat is een constatering - geen waardeoordeel) waarom doe je dat als je je er alleen maar rotter van gaat voelen?
Het valt mij ook op dat je constant benadrukt dat je slim ende mooi bent, (dat is een constatering - geen waardeoordeel) waarom doe je dat als je je er alleen maar rotter van gaat voelen?