En nu even eerlijk....

08-02-2008 21:56 1116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dus ik wil geen politiek correcte antwoorden, gedachten ingegeven door Oprah Winfrey of God (al worden die vaak als eenheid gezien), geen Moeder Theresa-achtige zalvende woorden of onrealistische benaderingen.

Mijn vraagstelling luidt als volgt: zijn er mensen die absoluut nergens goed in zijn, die eigenlijk niets kunnen, mislukt zijn op sociaal gebied, a-muzikaal zijn, een voorgebakken lasagneschotel als hoogtepunt van hun kookkunst beschouwen, niet kunnen studeren en een te slap karakter hebben om naar de sportschool te gaan om de bierbuik/vetrollen weg te trainen?

Ik denk persoonlijk van wel.

En helaas schaar ik mijzelf ook onder die categorie. Maar het gaat om meningen, dus ik ben benieuwd.
shining schreef op 10 februari 2008 @ 14:43:

[...]

Of het zegt iets over jouw iq dat jij je zo vreselijk aangevallen voelt.
Jij denkt dat ik me aangevallen voel, dat is echter geen feit. Ik vroeg me serieus af waar die opmerking op sloeg. Kon werkelijk geen reden bedenken waarom jij besloot dat die opmerking ook maar iets toe zou voegen aan de discussie. Dus vandaar mijn verbaasde vraag.
achterhaald, mosterd
Taalgebruik irriteert je toch Minny?

Je irriteert je daaraan? Je ergert je daaraan bedoel je waarschijnlijk.

Sorry, kon het niet laten.

:-]
Minny, normaalgesproken wijs ik mensen er ook niet op. Ik praat er nu enkel over omdat ik je reactie op Shining zo heftig vond overkomen.

Ik stoor me er persoonlijk ook niet aan trouwens.

Ik zeg wel eens iets van 'mits' en 'tenzij', omdat zo de boodschap nogal anders over kan komen. Dus dan wil ik nog wel eens vragen 'bedoel je nu A of bedoel je nu B, ik dénk dat je B bedoelt, dus dan moet je écht ff je mits in een tenzij veranderen'. Dat is eerder goed bedoeld ;-)
lindy schreef op 10 februari 2008 @ 14:46:

Ergeren aan, Minny. Niet irriteren aan. Dat moet ik de stagiairs ook altijd uitleggen.
Oh ja, dat is ook weer zo. Doe ik consequent fout. Ben ik toch nog consequent, jeeeehh!! :)
Je lijkt anders een aardig vertrouwen te hebben in de eenzame hoogte van je IQ Digitalis. Het maakt de mensen om je heen niets uit hoor, of je nou 148 scoort of 132 of 90. En degenen die het wel iets uitmaakt kun je beter niet om je heen hebben.
minny schreef op 10 februari 2008 @ 14:46:

[...]

Jij denkt dat ik me aangevallen voel, dat is echter geen feit. Ik vroeg me serieus af waar die opmerking op sloeg. Kon werkelijk geen reden bedenken waarom jij besloot dat die opmerking ook maar iets toe zou voegen aan de discussie. Dus vandaar mijn verbaasde vraag.
Nou als je ?!?! gebruikt Minny, dan komt dat op mij over dat je je wel aangevallen voelt ja.
;-)

Ik durfde en wilde ze helemaal niet doen, maar ik moest! Was een verplicht deel van het onderzoek destijds. Ik vond het allang geweldig dat ik tot één van de beste leerlingen van de klas behoorde zonder al te hard te leren. ;-)

Oh, nou zou ik in theorie wel die organisatie kunnen aanklagen en geld kunnen eisen omdat ik nu een heel trauma heb door die test. Als dat nou niet slim is! ;-)

*Ja ja, dat was een heel flauw grapje van tante Kat!*
Ik zou het niet pikken Kat, gewoon aanklagen die hap!

?! is voor mij een teken van verbazing Shining. Als ik me aangevallen had gevoeld dan had ik wel iets naars terug gezegd.
Vlinder, ik vind het altijd réuze interessant, het IQ van de mensen om mij heen ;-) Zolang ze maar lager dan ik scoren, anders wil ik niet met ze omgaan natuurlijk ;-)

Nee onzin natuurlijk, het interesseert me in wezen vrij weinig.

Ik vind het dan weer wel belangrijk dat je goed kan praten met de mensen die het dichtst bij je staan. Dat ze een brede interesse hebben, logisch kunnen redeneren.
.
Vl43inder schreef op 10 februari 2008 @ 14:47:

Je lijkt anders een aardig vertrouwen te hebben in de eenzame hoogte van je IQ Digitalis. Het maakt de mensen om je heen niets uit hoor, of je nou 148 scoort of 132 of 90. En degenen die het wel iets uitmaakt kun je beter niet om je heen hebben.
Ik voel me wel vaak anders, ja. En ik bedoel niet beter, maar anders. Een andere belevingswereld, zoals een schizofreen type dat ook heeft. Op de site van de mensa kun je dat ook lezen en ik kreeg een mailtje van een forummer die mij ook uitlegde hoe zij zich voelde met een te hoog IQ. Dit is geen slachtoffergedrag of mezelf boven iemand plaatsen, maar iets waar je moeite voor moet doen om ermee om te gaan. Vandaar dat ik heb gezegd dat ik liever een hoog EQ had en een aardig IQ van 120 ofzo.
lindy schreef op 10 februari 2008 @ 14:51:

Tja, dat is ook zo tragisch, he. Vroeger was je altijd een van de besten van de klas en je hoefde er nog niks voor te doen of te laten ook. Maar eenmaal op de uni wordt het al lastiger, daar zitten alléén maar mensen die bij de besten van de klas hoorden. Daar gaan ook zoveel studenten de mist in.
Klopt, die uitblinker van toen is de gemiddelde van nu. Of zelfs beneden gemiddelde als ze een beetje pech hebben.
Ik deed nooit wat op school. Ik was toen ook al heel praktisch ingesteld; als ik zonder leren een voldoende kan halen, waarom zou ik me dan vreselijk in het zweet werken en mijn vrije tijd verdoen met leren om een hóóg cijfer te halen? Dat heeft me later wel opgebroken ja ;-)
Verdorie, dat forum gaat wel zo hard dat mijn posting naar Digi vervolgens onder iemand anders z'n post staat!

@ Minny; Ghehehehe ;-)
;-)
Ja, Lindy, inderdaad! Was wel even een omschakeling, wordt je eerst altijd geprezen ben je opeens weer gewoon middelmatig. Net als van de lagere school naar de middelbare school, eerst de oudste en stoerste, na de vakantie..... Lijkt me ook lastig voor heel mooie meiden trouwens, eerst lijkt iedereen je mooi te vinden, en dan beland je in de modellenwereld en ben je opeens te dik, te lelijk, te klein, te....noem maar op. Kan me voorstellen dat die jonge meiden wel eens naar de coke grijpen om dat te kunnen behapstukken.
Waar het dus op neer komt is dat het vaak leuker is om beter te zijn dan je omgeving in bepaalde dingen, dan om om te gaan met mensen die even goed zo niet beter zijn? Zolang je uitblinkt kun je je daar aan optrekken, zodra je uitgedaagd wordt door mensen die aan je gewaagd zijn....niet meer...
tangerine schreef op 10 februari 2008 @ 14:54:

Ik deed nooit wat op school. Ik was toen ook al heel praktisch ingesteld; als ik zonder leren een voldoende kan halen, waarom zou ik me dan vreselijk in het zweet werken en mijn vrije tijd verdoen met leren om een hóóg cijfer te halen? Dat heeft me later wel opgebroken ja ;-)

Zo deden alle jongens dat in mijn klas. ;-)

"Een zes is al voldoende! En ik wilde Studio Sport kijken."

Ik denk dat ik op de universiteit nog aardig hard op m'n bek zal gaan. "Een zes? EEN ZES?! Ik wil een acht op zijn minst! Waaaaaaaarom heb ik geen acht?!" Maar misschien ben ik dan wel bereid om echt te leren omdat het me dan ook echt interesseert. ;-) Hoop doet leven!
minny schreef op 10 februari 2008 @ 15:00:

Waar het dus op neer komt is dat het vaak leuker is om beter te zijn dan je omgeving in bepaalde dingen, dan om om te gaan met mensen die even goed zo niet beter zijn? Zolang je uitblinkt kun je je daar aan optrekken, zodra je uitgedaagd wordt door mensen die aan je gewaagd zijn....niet meer...
Daar komt het inderdaad op neer als je emotioneel gezien niet nog niet zo volwassen bent. Als dit wel zo is, dan gaat het juist helemaal niet op.
Op de middelbare school moet je je aandacht onder meerdere vakken verdelen, ook vakken die je totaal niet interesseren. Maar als je in een bepaalde richting verder gaat dan kun je je storten op iets wat je wel interessant vindt.

Even iets anders: Het valt mij op dat veel studenten iets hebben gekozen voor de status, niet omdat het ze het interessant vinden of omdat ze er later iets mee kunnen. Zo studeerde een jongen die ik kende aan de universiteit, hij ging hier erg prat op en gedroeg zich erg elitair. Nu werkt hij in een cafe en baalt als een stekker dat hij geen baan met meer status heeft. Nee...hij heeft ook een studie gekozen waarbij maar een enkeling later verder zal kunnen gaan. De rest, de middelmaat, heeft er feitelijk niks aan.
Vl43inder schreef op 10 februari 2008 @ 15:04:

[...]

Daar komt het inderdaad op neer als je emotioneel gezien niet nog niet zo volwassen bent. Als dit wel zo is, dan gaat het juist helemaal niet op.
Nee precies, dan is het juist leuk om jezelf uit te dagen! Ik mag gaarne een potje sparren :)
Maar Minny, die jongen verschuilt zich gewoon achter het feit dat hij niets met de studiestof zelf kan doen. Hij had zich namelijk ook kunnen richten op datgene wat hij geleerd heeft dat wel bruikbaar is voor hem, een manier van denken bijvoorbeeld, het feit dat ie nu een onderzoek kan doen, het feit dat hij weet hoe hij een scriptie in elkaar zet. Met die dingen kun je ook in een ander gebied dan waarvoor je gestudeerd hebt goed aan de bak komen.

Iemand in mijn omgeving is managementconsultant voor de grote jongens zeg maar, hij heeft een studie bouwkunde en rechten gedaan. Uit beide studies heeft hij heel veel dingen kunnen halen die hem van pas komen in zijn carriere.

Ik zou zeggen, ga studeren in een vakgebied waar je hart ligt, de rest komt later wel, wees creatief in het oplossen van het probleem als je studie niet 100% aansluit bij de markt waarin je wilt en kunt werken.
Daar heb jij ws weer gelijk in, zo had ik het nog niet bekeken. Bij hem lag het ook wel in het feit dat hij veel waarde hechtte aan prestige. Dat er ook nog een leven na de studie is was denk ik nog te ver weg om te begrijpen.
@ Minny: Dat niets mee kunnen herken ik niet, maar wel dat heel veel oud-klasgenoten van mij voor een studie kozen waar ze lekker veel geld mee kunnen verdienen. Of ze de studie, en ook de baan waar ze op azen, wel echt zo leuk vinden, dat interesseert ze niet.

Ik wil graag creatief therapeute worden, maar ik heb niet al te beste verhalen gehoord over de studies in Nederland. Ik kijk nu voor België waar ik dan eigenlijk alsnog psychologie zou moeten studeren (ligt ook in mijn interesse gebied) en daarna een soort van workshop zou kunnen volgen voor creatieve therapie. Maar dit is puur omdat het mij een leuk beroep lijkt en ik graag in de geestelijke gezondheidzorg zou werken. Niet omdat ik bakken met geld zou kunnen verdienen. Ik was en ben niet van plan om de Nederlandse versie van Dr. Phil te worden. ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven