Psyche
alle pijlers
En nu even eerlijk....
vrijdag 8 februari 2008 om 21:56
Dus ik wil geen politiek correcte antwoorden, gedachten ingegeven door Oprah Winfrey of God (al worden die vaak als eenheid gezien), geen Moeder Theresa-achtige zalvende woorden of onrealistische benaderingen.
Mijn vraagstelling luidt als volgt: zijn er mensen die absoluut nergens goed in zijn, die eigenlijk niets kunnen, mislukt zijn op sociaal gebied, a-muzikaal zijn, een voorgebakken lasagneschotel als hoogtepunt van hun kookkunst beschouwen, niet kunnen studeren en een te slap karakter hebben om naar de sportschool te gaan om de bierbuik/vetrollen weg te trainen?
Ik denk persoonlijk van wel.
En helaas schaar ik mijzelf ook onder die categorie. Maar het gaat om meningen, dus ik ben benieuwd.
Mijn vraagstelling luidt als volgt: zijn er mensen die absoluut nergens goed in zijn, die eigenlijk niets kunnen, mislukt zijn op sociaal gebied, a-muzikaal zijn, een voorgebakken lasagneschotel als hoogtepunt van hun kookkunst beschouwen, niet kunnen studeren en een te slap karakter hebben om naar de sportschool te gaan om de bierbuik/vetrollen weg te trainen?
Ik denk persoonlijk van wel.
En helaas schaar ik mijzelf ook onder die categorie. Maar het gaat om meningen, dus ik ben benieuwd.
zondag 10 februari 2008 om 18:33
Ik vind het eigenlijk jammer dat de discussie nu gaat over wel/niet hoogbegaafd/hoogintelligent/intelligent. Het is zo'n vreselijk saai onderwerp en ik weet dat ik niet mee hoef te lezen dus ook gewoon kan zeggen: laat maar. Maar er zit zoveel meer in. Een discussie over talenten, passies, blokkades en wat ermee te doen lijkt mij persoonlijk een stuk interessanter en inspirerender.
Misschien ben ik de enige die er zo over denkt, het is niet mijn bedoeling het plezier van een ander te vergallen .
Misschien ben ik de enige die er zo over denkt, het is niet mijn bedoeling het plezier van een ander te vergallen .
zondag 10 februari 2008 om 18:38
Geen idee wat mijn IQ is, werkelijk niet. Nog nooit zo'n test gedaan. Ik weet wel dat ik niet dom ben. Want ondanks dat ik niet eens een middelbare schooldiploma heb (in havo 4 van school afgeschopt) heb ik het best ver geschopt. Laatst wel een assessment gedaan en de uitslag varieerde van HBO niveau (cijfertjes) naar WO en WO+ niveau. Maar ook dat zegt me niet zo heel veel, ik weet gewoon van mezelf dat ik dingen die ik leuk vind snel opsla en dingen die ik stom vind liever niet wil leren.
Mijn directe collega's hebben wel allemaal gestudeerd en hoewel ik een leek ben op hun vakgebied, ben ik retegoed in m'n werk. En mijn werk is hetzelfde als dat van hen, want hun inhoudelijke kennis hebben ze bijna niet meer nodig. En dus hebben wij allemaal de kennis niet altijd paraat. Ik weet wel dat als ik het eenmaal heb opgezocht ik het ook niet meer zo snel vergeet (als ik het de moeite waard vind om te onthouden )
Dus ja, hier weer zo één.......
Mijn directe collega's hebben wel allemaal gestudeerd en hoewel ik een leek ben op hun vakgebied, ben ik retegoed in m'n werk. En mijn werk is hetzelfde als dat van hen, want hun inhoudelijke kennis hebben ze bijna niet meer nodig. En dus hebben wij allemaal de kennis niet altijd paraat. Ik weet wel dat als ik het eenmaal heb opgezocht ik het ook niet meer zo snel vergeet (als ik het de moeite waard vind om te onthouden )
Dus ja, hier weer zo één.......
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
zondag 10 februari 2008 om 18:41
Alles kun je faken! Overigens vond ik de mensen die gymniasium deden op mijn school altijd vreselijk dom. Dat was ook meestal wel te zien aan hun cijfers. Maar het gymnasium en atheneum verschilt tegenwoordig alleen in het feit dat gymnasium Latijn en/of Grieks er bij heeft en atheneum kon bij ons Spaans erbij nemen. Gymnasium mocht weer geen Spaans als vak kiezen.
Maar Feliciaaatje heeft wel gelijk. De discussie ging om talent, niet om het al dan niet faken/bezitten van een hoog IQ.
zondag 10 februari 2008 om 18:43
zondag 10 februari 2008 om 18:49
Dat is er dus niet meer, of het komt weer terug, kan ook. *Zelfs ik doe nu ineens VWO oude stijl*
Mijn talent ligt overigens vooral níét bij Beta-vakken. Ik kon het op zich wel (nou ja, kunnen...), maar het interesseerde en interesseert me geen reet. Dus mooi patsen met allerlei natuurkundige weetjes zit er voor mij nog steeds niet in en zal er ook nooit van komen.
zondag 10 februari 2008 om 18:50
zondag 10 februari 2008 om 18:55
Ik heb een hele leuke feestende, rokende discodansende (tja homo bleek later) neef. Inderdaad: mavoklantje, maar dit mavoklantje is in 2002 wel gepromoveerd in de medische wetenschappen. Met een een omweg, dat dan weer wel, maar toch. Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat je hier nu probeert te zeggen. Dat mavoklantjes per definitie feestbeesten zijn en gymnerds sukkels?