Meer vergoedingen IVF en ICSI

13-03-2008 10:07 300 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig worden 3 pogingen vergoed. Mijn nicht is gelukkig eindelijk zwanger via IVF. De laatste pogingen heeft zij echter zelf betaald en kunnen betalen. Had zij dit niet gekund had zij nooit kinderen gehad. Dit gegeven vind ik zo erg. Zo oneerlijk. Ik snap wel dat je niet oneindig door kan gaan maar 3 is wel erg weinig. Tel erbij op als een ontdooing niet goed lukt waardoor er geen terug plaatsing kan plaats vinden telt wel als poging.
fleurtje schreef op 23 maart 2008 @ 10:42:

Het is toch wel vaker zo dat bepaalde behandelingen een x-aantal keer vergoed worden... Kijk maar naar de psychiatrie; als je vaker wilt, prima. Maar dan moet je zelf betalen.
Klopt, maar dat gaat om andere bedragen dan een IVF behandeling van zeg 5000e. Daar kun je een heleboel gesprekken voor voeren bij de psychiater.
[quote]meave schreef op 23 maart 2008 @ 10:22:

[...]

Zou dat ook te maken kunnen hebben met het feit dat wij later aan kinderen beginnen in Nederland?

Dat is voor een gedeelte waar. Een andere oorzaak is dat de kwaliteit van het zaad van de Nederlandse man ontzettend achteruit gegaan is de laatste jaren. Ook wordt er veel toegeschreven aan de (ver)slechte(rende) leefstijl van stellen die zwanger willen worden. -> http://www.nu.nl/news/140...or_slechte_leefstijl.html
mijn partner had gewoon na een potje bedrijfsvoetbal ... klootjes vier en half keer zo groot als normaal O_O .... bijna een jaar geheel onhtouding, vier weken niet kunnen lopen ... een half jaar aangepaste arbeid .... en nu fertiliteitsproblemen ....

ik denk dat ik die gast aan ga klagen .... of hij voor onze kosten op wil draaien dan hoef ik me niet meer schuldig te voelen tegen over de maatschappij 8-P
Sophy schreef op 23 maart 2008 @ 11:06:

[...]

Klopt, maar dat gaat om andere bedragen dan een IVF behandeling van zeg 5000e. Daar kun je een heleboel gesprekken voor voeren bij de psychiater.
Het gaat niet om het bedrag, het gaat om het principe. Als jij psychisch iets mankeert waardoor je niet meer kan werken, heb je evenmin geld om die behandelingen te betalen.
Mooncatcher schreef op 22 maart 2008 @ 23:42:

Daar ging het Arwen niet om Eowynn, het ging om een eventuele derde kindje als je zou weten dat de zwangerschap medisch zal verlopen en/of het kindje medische zorg nodig zal hebben, of je daar dan bewust voor zou kiezen, of er door de medische kosten vanaf zou zien, niet over de geboorte Juno.
klopt. Maar nogmaals,dit is niet mijn mening hoor, althans, ik vind het een onmogelijk moeilijke discussie. Als ik naar mezelf kijk bijvoorbeeld. Ik ben 35, stel dat ik over een jaar weer zwanger ben, dan ben ik 37 als dat kind geboren zou worden. Dat kind blijkt het downsyndroom te hebben, dat risico is namelijk best groot, en dat weet ik, en toch kies ik ervoor om op die leeftijd nog een kind te willen. Als je dan dezelfde aanpak hanteert, moet ik dan zelf eventueel de abortus betalen? of, als ik ervoor kies het kind te laten komen, moet ik dan de speciale zorg en opvang voor dit kind betalen? want hee, eigen keus om zo laat zwanger te worden en eigen keus om dit kindje geboren te laten worden. Of mensen die een erfelijke aandoening doorgeven aan hun kind, moeten die dan ook maar opdraaien voor die kosten? Het gaat wel ver deze voorbeelden, maar toch, dat is wel het gevaar van alles maar gooien op eigen schuld en dus zelf betalen. En toch moet er ergens een grens zijn, maar wie bepaalt die?
als je met wintersport gaat weet je ook dat er een risico is dat je je benen breekt ... word ook gewoon vergoed door je zorgverzekeraar .
Mooncatcher schreef op 23 maart 2008 @ 10:32:

[...]

Ik snap jou redenering/bedenking Maeve, maar ook aan een stel met onbegrepen onvruchtbaarheid scheelt iets, want waarom geen zwangerschap? Aangezien het voorkomt dat de man prima zaad produceert qua aantal, beweegelijkheid en vorm, kan het toch zijn dat de bevruchtingscapaciteit niet aanwezig is. Enzymen in de kop van de spermacel niet aanwezig, dus de zaadcellen kunnen een eicel niet binnendringen. En hoe cru dat ook is.....daar kom je alleen achter bij IVF.

Stel dat dat ook prima in orde is, alleen het stel matched gewoon niet met elkaar, vind ik niet dat je zo'n stel moet laten betalen. Het is geen medische nood, maar voor die stellen wel nood.

Ja, zit wat in. Is ook bekend in welke gevallen IVF/ICSI wel een relatief grote kans van slagen biedt en in welke gevallen niet? En zou onbegrepen onvruchtbaarheid in combinatie met leeftijd niet gewoon 'te oud voor kinderen' kunnen betekenen?

Het lijkt me namelijk voor betrokkenen zelf zo zwaar als ze behandelingen blijven ondergaan die een kleine kans van slagen hebben... En als er medisch gezien aanleiding zou zijn om onderscheid te maken in hoeveelheid behandelingen ivm de reden van onvruchtbaarheid, dan kun je mensen die misschien baat hebben bij meer dan 3 behandelingen meer behandelingen aanbieden vanuit de zorgverzekering.
meave schreef op 23 maart 2008 @ 13:50:

[...]

Ja, zit wat in. Is ook bekend in welke gevallen IVF/ICSI wel een relatief grote kans van slagen biedt en in welke gevallen niet? En zou onbegrepen onvruchtbaarheid in combinatie met leeftijd niet gewoon 'te oud voor kinderen' kunnen betekenen?

.

NEE.

ik ken twee koppels van beide onder de 25 die te maken hebben met onbegrepen onvruchtbaarheid.
in combinatie met leeftijd schrijft meave
dan blijf ik nog bij het antwoord... nee...
Na IVF-behandeling is het aantal zwangerschappen bij vrouwen van 35 jaar en ouder relatief laag. Een mogelijke oorzaak is de toegenomen kans in deze groep op embryo's met chromosomale afwijkingen.

Bron; nu.nl
Maxem, bij IVF is er een groter risico op complictaties zoals vroeggeboorte. Dus de uitspraak dat een kind, geboren met IVF een grotere kans op een goede gezondheid heeft dan een kind uit de couveuse is echt nergens op gebaseerd en grote onzin. Het staat totaal los van elkaar. Daarbij kunnen kinderen om 100 verschillende redenen in de couveuse komen, dat is lang niet altijd vroeggeboorte.

Ik vind het te ver gaan om te zeggen 'jij kiest voor een zwangerschap met risico's, dus de kosten betaal je maar zelf'.

Dat is namelijk heel wat anders dan tot het uiterste gaan om een kind te krijgen. Stel dat ik bijvoorbeeld ongepland zwanger zou worden, terwijl ik alles doe om dat te voorkomen. Dan kun je moeilijk zeggen 'ja jíj kiest voor een 3e kindje'.

Als je dat namelijk doortrekt zou je een heleboel vrouwen voor de kosten van hun zwangerschap kunnen laten opdraaien. Roken tijdens de zwangerschap, zwanger worden na je 40e, zwanger worden terwijl je zelf een erfelijke ziekte hebt die je kind ook kan krijgen, (tja, mevrouw, sorry, maar u wíst dat het in de familie zat....) geen foliumzuur slikken enzovoorts.
Eowynn_ schreef op 23 maart 2008 @ 14:39:

Maxem, bij IVF is er een groter risico op complictaties zoals vroeggeboorte. Ik ben benieuwd waar je deze info hebt gevonden, want ik kan er niets over terugvinden. Als mogelijk aankomend ivf-er ben ik hier heel erg in geinteresseerd, deze info ken ik nog niet. Ik was/ben namelijk in de veronderstelling dat, op de verhoogde kans op een miskraam na, een ivf-zwangerschap dezelfde kansen heeft op compllicaties als een 'gewone' zwangerschap.Dus de uitspraak dat een kind, geboren met IVF een grotere kans op een goede gezondheid heeft dan een kind uit de couveuse is echt nergens op gebaseerd en grote onzin. Het staat totaal los van elkaar. Daarbij kunnen kinderen om 100 verschillende redenen in de couveuse komen, dat is lang niet altijd vroeggeboorte.

Ik vind het te ver gaan om te zeggen 'jij kiest voor een zwangerschap met risico's, dus de kosten betaal je maar zelf'. Maar waarom kun je dan wel zeggen: 'Jij kiest ervoor om zwanger te willen worden terwijl dat niet kan, dus die kosten betaal je maar zelf?' Zoals je zelf zei: een kind is geen levensbehoefte. Als (zoals het voorbeeld dat Arwen aanhaalt) iemand dus kiest voor een zwangerschap waarvan van te voren bekend is dat er risico's aankleven die geld kosten, is dat ook een luxe dat die kosten vergoed worden.Dat is namelijk heel wat anders dan tot het uiterste gaan om een kind te krijgen. Maar dat zeg je niet: je zegt dat het uberhaupt een luxe is dat die behandelingen vergoed worden. Stel dat ik bijvoorbeeld ongepland zwanger zou worden, terwijl ik alles doe om dat te voorkomen. Dan kun je moeilijk zeggen 'ja jíj kiest voor een 3e kindje'. Dan kun je dat inderdaad niet zeggen, het is immers 'per ongeluk'. Als je bewust zwanger wordt, kies je dus wel. En dan zou het in het hypothetische geval wat Arwen noemde wel op gaan.

Als je dat namelijk doortrekt zou je een heleboel vrouwen voor de kosten van hun zwangerschap kunnen laten opdraaien. Roken tijdens de zwangerschap, zwanger worden na je 40e, zwanger worden terwijl je zelf een erfelijke ziekte hebt die je kind ook kan krijgen, (tja, mevrouw, sorry, maar u wíst dat het in de familie zat....) geen foliumzuur slikken enzovoorts.
En dat is wat Arwen en anderen inderdaad eerder noemden. Dan moet je consequent zijn, kort gezegd. En als je dat uit denkt, kom ik in ieder geval heel erg in de knoei. Zoals Arwen ook al zei: het is een hele moeilijke discussie. Ik kom er ook echt niet uit.........

En even voor de duidelijkheid: ik wil ook absoluut niet beweren dat jij niet voor een derde zwangerschap zou moeten gaan of ieder ander die met complicaties tijdens zwangerschappen etc te maken heeft (gehad). Het is puur hypothetisch en een ethische discussie. Ik gun iedereen het aantal gezonde kinderen dat hij/zij graag zou willen (dit staat er een beetje raar, maar ik bedoel het goed...)
meave schreef op 23 maart 2008 @ 13:50:

[...]

Het lijkt me namelijk voor betrokkenen zelf zo zwaar als ze behandelingen blijven ondergaan die een kleine kans van slagen hebben... En als er medisch gezien aanleiding zou zijn om onderscheid te maken in hoeveelheid behandelingen ivm de reden van onvruchtbaarheid, dan kun je mensen die misschien baat hebben bij meer dan 3 behandelingen meer behandelingen aanbieden vanuit de zorgverzekering.

De afweging óf en welke behandeling een verminderd vruchtbaar stel aangeboden krijgt, is een kwestie van kansrekening. Zo hebben wij het iig uitgelegd gekregen.

Ik zal mezelf als voorbeeld nemen. De arts berekent hoeveel kans wij hebben op een spontane zwangerschap. In ons geval is die heel laag, zeg 2% per maand (ik ken niet het exacte getal). Dan kijken ze naar ons dossier, welke factoren bij ons een rol spelen. In ons geval is bij mij alles prima, alleen mijn mans zaad is erg slecht. Wij hebben mee dat ik erg jong ben voor hun begrippen.

Dan kijken ze naar hoeveel kans ze geven met bijvoorbeeld IUI (inseminaties). Dit schommelt per ziekenhuis verschillend ongeveer tussen de 10% en 15%. In ons geval geven ze ons wat meer, omdat ik zo jong ben.

Ook kijken ze naar de kansen bij een ICSI/IVF behandeling. In ons ziekenhuis is dat geloof ik 23%. Maar ze kijken specifiek naar elk stel en berekenen het nav hun gegevens. In ons geval geven ze ons waarschijnlijk iets meer weer ivm mijn leeftijd. Als een vrouw bijvoorbeeld ook nog een complicerende factor heeft, wordt dit weer lager.

En dan is het puur optellen en aftrekken. Ze kijken of ze de kans op een zwangerschap substantieel kunnen verhogen. In ons geval is dat zo. Van (zeg) 2% naar 10% of zelfs 23%.

Maar als je onbegrepen onvruchtbaar bent, wordt je al snel een half jaar naar huis gestuurd, omdat er geen substantieel slagingspercentage kan worden toegevoegd. Dit is per stel verschillend en hangt van heel veel factoren af. Als artsen niet een substantieel percentage aan de kansen kunnen toevoegen, zullen ze al snel afraden om behandelingen voort te zetten of er aan te beginnen. Het is niet aan het stel zelf, maar aan de gyn.

Zoals je ziet is het wel of niet slagen van een behandeling van zoveel factoren afhankelijk dat het door jouw voorgestelde systeem mij heel erg moeilijk uit te voeren lijkt.

sorry dames, ben een beetje lang van stof, maar wil het graag goed uitleggen......
Yamuna schreef op 23 maart 2008 @ 14:36:

dan blijf ik nog bij het antwoord... nee...
Waarom is jouw antwoord 'nee'? Het is min of meer een medische vraag die ik stel.
Bedankt voor de uitleg Sophy.
applefreak schreef op 18 maart 2008 @ 16:31:

Waarom ik als leeftijdsgrens 35 aangaf? Omdat na 35 er nog veel meer gezondheidsrisico's aan een zwangerschap kleven.

Nou, in het ziekenhuis doen ze niet zo moeilijk over leeftijd hoor. Ik ben 34 en ze doen alsof ik nog piepjong ben en laten je gewoon maandenlang aanklooien met verkeerde medicijnen etc.

En als je zegt dat je het best zwaar vind allemaal dan stellen ze rustig voor om een tijdje een pauze in te lassen. En als ik dan zelf over mijn leeftijd begin dan moet ik me daar absoluut niet druk om maken, want ik ben nog maar 34.
in jouw ziekenhuis misschien niet MarieSophie, maar elk ziekenhuis hanteerd andere maatstaven. Hetzelfde als voor gewicht. In sommige ziekenhuizen mag je niet met IVF beginnen met een BMI boven de 30, een ander wil geen IVF doen boven de 40, dus dat het in jouw ziekenhuis geen probleem is wil niet zeggen dat dat in elk ziekenhuis zo is.
Sophy, ik heb nooit gezegd dat het uberhaupt luxe is dat die behandelingen vergoed worden. Ik vind het wel onzin om er meer dan 3 te vergoeden. En het is ergens toch een luxeprobleem wat alleen mogelijk is vanwege de goede medische kennis hier en de welvaart.
Mooncatcher schreef op 23 maart 2008 @ 21:56:

in jouw ziekenhuis misschien niet MarieSophie, maar elk ziekenhuis hanteerd andere maatstaven. Hetzelfde als voor gewicht. In sommige ziekenhuizen mag je niet met IVF beginnen met een BMI boven de 30, een ander wil geen IVF doen boven de 40, dus dat het in jouw ziekenhuis geen probleem is wil niet zeggen dat dat in elk ziekenhuis zo is.
Ik bedoel ook eigenlijk dat ik het zelf ook een beetje vreemd vind hoor. Ze doen net alsof ik nog jaren heb. Maar goed, ik ben daar natuurlijk ook wel weer blij om. Heb ook niet voor deze situatie gekozen natuurlijk.
Eowynn_ schreef op 22 maart 2008 @ 13:24:

Het zal best zo zijn dat na 10 pogingen 90% zwanger is. Maar dan nog. Het is duur, het krijgen van een kind is geen noodzaak, en het is enorm belastend voor de mensen zelf.

En het gaat er niet om of na 10 pogingen 90% zwanger is. Want hoeveel % is er zwanger na 3 pogingen? Stel dat dat 50 of 60 % is, moet je dan voor die overigen 30 of 40% de regeling zo verruimen? En als blijkt dat na 20 pogingen 99% zwanger is (niet realistisch, maar goed, ik noem maar een getal) moet je dan 20 pogingen gaan vergoeden?

En kind is geen levensbehoefte en dat zoiets als dit vergoed wordt is goedbeschouwd een luxe.

Eowyn, ik baseerde mijn 'relaas' op de laatste twee zinnen van jouw post hierboven. Ik kan dat niet anders interperteren dan als dat je vindt dat vergoedingen voor behandelingen als IVF een luxe zijn. Misschien bedoelde je het anders, dat zou kunnen.

Ben nog heel erg benieuwd waar je de info over de kansen op vroeggeboorte & IVF vandaan hebt. Ik ben nog even op speurtocht geweest op het wereld wijde web, maar kan er nergens iets over vinden. Maar misschien Google ik verkeerd? Misschien kun je me iets op weg helpen?

Meave, graag gedaan. En zoals Moon ook al zei: ik vind het ook mooi dat je benoemt hoe moeilijk dat acceptatieproces is. Dus jij bedankt daarvoor :-)
mijn haren gaan van sommige reactie recht overeind staan!!! hoezo is het luxe als er meer dan 3 pogingen worden vergoedt??? ik vind het luxe als het zwanger worden allemaal maar vanzelf gaat.. wij (man en ik) zijn al bijna 4 jaar bezig met zwanger worden, en dat is echt geen luxe hoor.. we hebben 6 iui behandelingen gehad, 2 ivf behandelingen en 1 icsi gehad.. helaas niet zwanger, moet ik dan nu maar mijn droom opgegeven omdat er maar 3 pogingen worden vergoedt en ik mijn luxe heb verbruikt?? en waarom moeilijk doen daarover, zoals bv bij unive, daar krijg je er 5 vergoedt maar daar hoef je niet voor te kiezen.. waarom zeggen dat het een luxe is terwijl je er niet voor kiest, voor deze luxe..

groetjes merel
Eowynn_ schreef op 23 maart 2008 @ 22:39:

Sophy, ik heb nooit gezegd dat het uberhaupt luxe is dat die behandelingen vergoed worden. Ik vind het wel onzin om er meer dan 3 te vergoeden. En het is ergens toch een luxeprobleem wat alleen mogelijk is vanwege de goede medische kennis hier en de welvaart.
Jij blij dat je kinderen hier geboren zijn. :-O
merel, luxe heeft natuurlijk niks te maken of je er wel of niet voor kiest. Een flaporen correctie is ook een luxe, en daar kies je zelf ook niet voor (flaporen). Vruchtbaarheidsbehandelingen zijn nou eenmaal niet levensreddend en dus luxe, net zoals heel veel behandelingen en medische ingrepen. En gelukkig kan dat hier in nederland en is daar geld voor. En waarom je moeilijk moet doen daarover is omdat gebleken is (heb ik uit artikelen en van informatie van forummers hier die er zelf mee bezig zijn) dat hoe meer pogingen helemaal niet wil zeggen dat je dan meer kans hebt op zwanger worden, terwijl die pogingen wel erg veel geld kosten en heel belastend zijn. Dus ja, ergens moet een grens zijn.

En waarom meer ivf babies in de couveuse behandelen komt volgens mij niet puur door de ivf, maar doordat de gemiddelde leeftijd van de moeder hoger is en dat meer kans geeft op een vroeggeboorte of een gecompliceerde zwangerschap.
meave schreef op 24 maart 2008 @ 11:08:

[...]

Jij blij dat je kinderen hier geboren zijn. :-O
ik denk dat eowyn dat ook wel is, en natuurlijk is de behandeling van vroeggeboren kinderen ook alleen maar mogelijk dankzij onze kennis en welvaart, maar dat is wel een kwestie van leven of dood. Vergelijk het met een asielzoeker, die hier mag blijven op medische gronden, onvruchtbaarheid zal daar niet onder vallen, terwijl als deze asielzoeker onverzekerd en illegaal van een te vroeg geboren kind bevalt, zal dit kind in elk ziekenhuis zorg krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven