Geld & Recht alle pijlers

Leaseauto

26-05-2012 19:42 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man kan waarschijnlijk een leaseauto via zijn werk krijgen. We willen deze ook prive gebruiken. Heeft iemand enig idee hoeveel zoiets kost en wat de werkgever betaalt en wat mijn man betaalt? Ik heb er echt geen idee van. Moet je er dan ook jaarlijks belasting over betalen, zo ja, hoeveel? Ik twijfel over zelf een nieuwe auto kopen of een leaseauto. Ik weet het niet.

Ik kan niet snel reageren maar zodra het kan lees ik alles. Vast bedankt voor de tips/hulp.
Alles komt goed..........
25% bijtelling per maand.

Wat is zijn lease budget?

Er wordt een bruto bedrag afgehouden van zijn salaris. In mijn geval betaal ik zo een 500 euro netto per maand op basis van 1050 lease budget per maand ex brandstof.
Ik heb private lease. 219 p/m + brandstofkosten. Is goedkoop eigen nieuwe auto rijden voor mij.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Geen idee wat het budget is. De auto zal zo 18000 kosten en de bijtelling 25 %. is het echt 500 euro netto? Wat een bedrag zeg. Als je dat 3 jaar spaart kun je hem zelf kopen.
In leasebedrag zit ook benzine, verzekering, onderhoud, pechhulp...
Wegenbelasting zit ook in het leasecontract toch?
Ja. Behalve die 200 - 500 euro (zeg maar, hangt af van prijs auto, leasebedrag vanuit bedrijf etc.) heb je geen kosten meer.

Edit: Ook niet als je op vakantie 6000 km aflegt. Tenzij je daarmee over de vrije privé-kilometers heen gaat (bij ons 13.500 km).
jubjub1234 schreef op 26 mei 2012 @ 19:50:

Geen idee wat het budget is. De auto zal zo 18000 kosten en de bijtelling 25 %. is het echt 500 euro netto? Wat een bedrag zeg. Als je dat 3 jaar spaart kun je hem zelf kopen.
Mijn auto is 53000 euro. Dus het bedrag zal dan een stuk lager zijn.
jubjub1234 schreef op 26 mei 2012 @ 19:54:

Wegenbelasting zit ook in het leasecontract toch?
Alles zit er in. Je hebt verder geen kosten. Ik heb ook incl vervangend vervoer en winterbanden. Ik weet niet of dat standaard is.
25% van 18.000 = E 4500. Dat moet je optellen bij je inkomen en dus belasting over betalen. Uitgaande van 52%-schaal betaal je dan E 2340 per jaar dus E 195 per maand.

+ de eigen bijdrage.
rozenstruikje schreef op 26 mei 2012 @ 19:59:

[...]

Mijn auto is 53000 euro. Dus het bedrag zal dan een stuk lager zijn.
Haha, ok, dat scheelt dan wel.
Maar die eigen bijdrage mag je dan weer van de belasting aftrekken, volgens vriend.
jubjub1234 schreef op 26 mei 2012 @ 20:01:

[...]

Haha, ok, dat scheelt dan wel.

Ja, je zal er niet zelf van kunnen rijden. Het is ideaal.

Wat het meeste waard is is de tankpas.
Afgezien van de bijtelling is alles afhankelijk van wat de werkgever met de leasemaatschappij afspreekt en van de afspraken tussen werkgever werknemer.

Dingen als wegenwacht, vervangend vervoer, eigen risico, eigen bijdrage, brandstofkosten, zijn niet overal hetzelfde en daar is dan ook geen eenduidig antwoord op te geven.

Meeste werkgevers hebben 'n autoreglement, afdeling personeelszaken kan je meer vertellen.
Ik zou eens kijken of een elektrische auto in het keuzepakket zit, dan zijn alle kosten echt een klap lager/
Wanneer de werkgever bij een beetje fatsoenlijke lease-maatschappij (Alfabet / ING) zit, kun je op hun website exact zien hoe het zit met de kosten en de bijtelling per auto.
rozenstruikje schreef op 26 mei 2012 @ 20:02:

[...]

Wat het meeste waard is is de tankpas.
katsjing.
Hmm, lang niet alle auto's hebben 25% bijtelling hoor, wij hebben een auto met 14%, maar de meeste hebben tegenwoordig 20%. Ligt eraan hoe vervuilend hij is. Succes met uitzoeken.
Als je kiest voor een auto met 14% of 20% bijtelling ben je nóg goedkoper uit!
Lariba schreef op 26 mei 2012 @ 20:01:

Maar die eigen bijdrage mag je dan weer van de belasting aftrekken, volgens vriend.
Eigen bijdrage gaat af van het bruto leasebedrag. Dat is wat anders dan dat het afgaat van het bedrag aan te betaling belasting (=loonheffing). Met een eigen bijdrage ben je duurder uit dan zonder.
Gaan die bijtellingsgetallen niet op de schop?
rozenstruikje schreef op 26 mei 2012 @ 20:25:

Gaan die bijtellingsgetallen niet op de schop?
De uitstoot-categoriën gaan op de schop.
amand1969 schreef op 26 mei 2012 @ 20:31:

[...]

De uitstoot-categoriën gaan op de schop.
Oh, dat was bij mij toch niet van toepassing ;-)
rozenstruikje schreef op 26 mei 2012 @ 20:37:

[...]

Oh, dat was bij mij toch niet van toepassing ;-)
Stoot jij niets uit? ;-]
amand1969 schreef op 26 mei 2012 @ 20:40:

[...]

Stoot jij niets uit? ;-]

Ik zit sowieso op de 25%

En iets uitstoten vind ik niet zo vrouwelijk :-P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven