Lijf & Lijn alle pijlers

110 kilo, ik wil afvallen.

01-06-2012 16:11 124 berichten
Wie heeft er goede tips? :-)
Alle reacties Link kopieren
ronniemitchel schreef op 01 juni 2012 @ 16:53:

[...]

Ik zou zeggen probeer het uit om dat elke dag te doen.

Ik doe dat bijna elke dag. Ik eet voornamelijk fruit en groenten en een beetje granen als havermout en rijst, en een beetje noten etc. Af en toe eet ik wel andere dingen, maar dit is wat ik voornamelijk eet.

Lees: Douglas Graham, John McDougall, John Furhman en Colin Campbell. En hou je vooral niet aan de adviezen van het voedingscentrum.
Elske, lieverd, open anders even je eigen topic om over je (pijnlijk duidelijke) issues te praten.

Dan kan dit Topic gewoon een beetje fatsoenlijk blijven.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik zou ook weight watchers doen, je leert daarmee een gezond voedingspatroon aan. Je kan het online doen, dan hoef je niet naar cursus, dat is weer makkelijker met een kleine. Er is een ww topic hier, voel je welkom om aan te sluiten of lees eens een stukje om een idee te krijgen wat het inhoudt.

Dat heb ik ook al gedaan :)

Hopelijk een korte forumcarriere
Elk dieet werkt maar als je je oude levensstijl daarna weer oppakt had je het beter niet kunnen doen..
Ik doe ook weight watchers, thuis, in mijn uppie. Sta nu al een paar maanden stil, maar ben 22 kilo afgevallen. Je krijgt inzicht in gezonde portiegroottes, je mag alles eten, ik vind het ideaal. Je lijdt er geen honger mee (word ik erg sjaggie van altijd).

Ben van maat 46 naar maat 38 gegaan. :)

Ik vind het een prima 'dieet', je leert namelijks gezonde keuzes te maken en het je leert je er een fatsoenlijke levensstijl mee aan te meten.
Francisca_ schreef op 01 juni 2012 @ 16:46:

[...]

Wat een onzin. Ik ben 65 kilo afgevallen zonder ook maar een uurtje sporten.

Hardlopen is enorm belastend voor je knieën en enkels als je zoveel weegt.
Inderdaad. Ben jaren geleden flink wat afgevallen zonder te sporten en dat doe ik nog steeds niet. Ik eet gewoon gezond.
Nou nou, wat een hoop geruzie. Ik vind het goed dat TO serieus probeerd om nu gezonder te gaan leven. Misschien dat ze nu (nog) geen tijd extra tijd kan opbrengen om te sporten. Maar het is al een goede stap vooruit als ze gezond eet. Alle beetjes helpen lijkt me :)
kaatje_85 schreef op 01 juni 2012 @ 17:01:

Ik doe ook weight watchers, thuis, in mijn uppie. Sta nu al een paar maanden stil, maar ben 22 kilo afgevallen. Je krijgt inzicht in gezonde portiegroottes, je mag alles eten, ik vind het ideaal. Je lijdt er geen honger mee (word ik erg sjaggie van altijd).

Ben van maat 46 naar maat 38 gegaan. :)

Ik vind het een prima 'dieet', je leert namelijks gezonde keuzes te maken en het je leert je er een fatsoenlijke levensstijl mee aan te meten.
Wat goed meid! Jaloers! Ik ga mij vandaag ook inschrijven bij de WW.
@undereternalstars waarom niet de adviezen van het voedingscentrum volgen?
undereternalstars schreef op 01 juni 2012 @ 16:48:

[...]

Bewerkte producten moet je sowieso zo min mogelijk eten. Maar koolhydraten zijn niet slecht. Je lichaam werkt op glucose. Je hebt die suikers uit fruit nodig. Ik heb nog nooit iemand dik zien worden van bananen. Je wordt alleen dik van teveel eiwitten en dierlijke vetten. Eet gewoon lekker veel groenten en fruit en een beetje van de rest, zo moeilijk is het niet.

Nogmaals: Eat To Live van Joel Furhman
Jij zegt: let op vet. Wetenschap zegt: let op koolhydraatrijke voeding. De mythe van de focus op vet is inmiddels al omver geworpen.
novina schreef op 01 juni 2012 @ 17:05:

@undereternalstars waarom niet de adviezen van het voedingscentrum volgen?
Ten eerste omdat ze zuivel adviseren en je als mens helemaal geen moedermelk van een ander dier nodig hebben. Ten tweede omdat ze te veel van het slechte en te weinig van het goede adviseren. Ze geven helemaal geen goede uitleg over voedingsstoffen en wat het menselijk lichaam echt nodig heeft. Ze richten zich helemaal op de BMI voor gezondheid, terwijl je BMI helemaal niet relevant is. Je kan ook ondervoed zijn als je 100 kg weegt. Het gaat erom dat je de goede voedingsstoffen binnen krijgt, en de informatie die hierover al jaren wordt gegeven is onjuist.
Wat goed dat je probeert af te vallen. Ik ben zelf 3 jaar geleden ongeveer 16 kilo afgevallen met hulp van dietist. Schommel nu rond de 70/71 kilo.

Ik ben zelf 3 of 4 weken begonnen met sporten op de wii. Dit doe ik ongeveer 4 a 5 keer in de week 's morgens een half uurtje. Is altijd beter dan de hele dag op je kont zitten.

Eetpatroon (ongeveer)

'S morgens: 2 sneden brood met halvarine en beleg, melk/water/thee

Tussendoor: drinken

Lunch: 4 sneden brood met halvarine en beleg, sap/melk

Tussendoor: 2 stuks fruit, sap/thee

Diner: afwisselend Groente met vlees en rijst/miehoen/aardappelen/pasta

Tussendoor: sap/thee, yoghurt soms koekjes

Ik let niet zo op magere producten, let meer op de hoeveelheid. Ik zit nu thuis, op mijn werk at ik veel meer. Daar at ik ook veel rauwkost tussendoor en meer fruit.
undereternalstars schreef op 01 juni 2012 @ 16:38:

[...]

Wat een onzin! Bananen hebben een lagere GI waarde dan brood, dus je kan beter een banaan eten dan een boterham. Fruit mijden uit angst voor koolhydraten is de grootste bullshit die de voedselindustrie mensen ooit heeft wijs willen maken. Je hebt koolhydraten nodig, het liefst in de simpele vorm van fruit.

Als je wil afvallen moet je letten op vet. Eet niet te veel vet (max. 10-15% van je dagelijkse caloerieën) en zo min mogelijk vet in combinatie met koolhydraten.
Ik denk niet dat dit onzin is. Laat ik het zo zeggen: als tussendoortje wil ik iets waar niet al teveel koolhydraten inzitten, aangezien ik die al uit mijn boterhammen in de ochtend en middag haal dus dan is een stuk fruit gezonder. Als ik dan moet kiezen tussen een banaan of een appel/kiwi/mandarijn dan zeg ik geen banaan omdat daar van het fruit de meeste koolhydraten inzitten. Ik heb volgens mij ook niet gezegd dat ik banaan een vervanger vond van een boterham en in het menu staan twee stuks fruit per dag dus ik denk ook niet dat je daaruit kunt halen dat ik fruit onderschat :)
jeane_avril schreef op 01 juni 2012 @ 17:12:

[...]

Jij zegt: let op vet. Wetenschap zegt: let op koolhydraatrijke voeding. De mythe van de focus op vet is inmiddels al omver geworpen.
Ja en welke wetenschap is dat dan? De wetenschap die gefinancieerd wordt door grote voedselwarenbedrijven zeker? Heb je ooit de China Study gelezen, die schrijven C. Campbell werkte voor een zuivelbedrijf en ging aanvankelijk op zoek naar bewijs dat zuivel gezond is. Waar hij achter kwam: dat het helemaal niet gezond is en schreef toen de China Study. Kijk de film Forks over Knives.
En daar komt ie, de hetze tegen zuivel..
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
devaan schreef op 01 juni 2012 @ 17:15:

[...]

Ik denk niet dat dit onzin is. Laat ik het zo zeggen: als tussendoortje wil ik iets waar niet al teveel koolhydraten inzitten, aangezien ik die al uit mijn boterhammen in de ochtend en middag haal dus dan is een stuk fruit gezonder. Als ik dan moet kiezen tussen een banaan of een appel/kiwi/mandarijn dan zeg ik geen banaan omdat daar van het fruit de meeste koolhydraten inzitten. Ik heb volgens mij ook niet gezegd dat ik banaan een vervanger vond van een boterham en in het menu staan twee stuks fruit per dag dus ik denk ook niet dat je daaruit kunt halen dat ik fruit onderschat :)
Nee ik bedoelde het ook niet als kritiek ofzo. Maar veel mensen zijn gewoon nogal onwetend wat voedsel betreft en dat irriteert me soms. We leven in zo'n Atkins geindoctrineerde maatschappij van 'koolhydraten zijn slecht en je hebt eiwitten nodig'. Terwijl het eerder andersom is. Je hebt koolhydraten en fruitsuikers nodig en eiwitten zijn niet zo'n punt, die krijg je toch wel binnen als je genoeg groenten eet.
Jezus Elske, doe eens ff normaal. Waar is dit in godsnaam voor nodig? Wat ben jij gefrustreerd zeg.
Ik probeer ook af te vallen en dat zonder extreme maatregelen te doen. In mijn geval omdat eten 'risicovol' is vanwege een geschiedenis met een eetstoornis.

Onderstaand is wat ik ongeveer per dag at / bewoog toen ik behandeling kreeg voor mijn eetstoornis. Het lijkt misschien veel, maar bij mij voorkomt het dat ik ga snoepen.

Wat betreft hoeveelheid calorieën: een vrouw heeft 'normaal' zo'n 2000 kcal per dag nodig. Als je af wilt vallen kun je dit minderen, maar ik zou niet onder die 1500 kcal gaan, dan gaat je lichaam in de 'spaarstand' en wordt eten juist extra snel als vet opgeslagen voor wanneer de 'hongerwinter' weer voorbij is. Hierdoor komen mensen vaak ook heel snel weer aan na een streng dieet wanneer ze opeens weer 'normaal' gaan eten.

Maar goed, dit is dus wat ik ongeveer eet als ik mijn gewicht wil handhaven (nu eet ik iets minder bij het avondeten en 's middags een boterham minder omdat ik wil afvallen).

Ochtend:

1 beker halfvolle melk

2 volkoren boterhammen met margarine (margarine is belangrijk, je lijf heeft ook goede vetten nodig!) en gezond beleg (kipfilet, appelstroop, etc. wat je zelf ook al op je brood doet)

Tussendoor:

Thee/water

1 stuks fruit (alles mag, ook bananen)

Lunch:

3 volkoren boterhammen met margarine en gezond beleg

Thee/water

Tussendoor:

Thee/water

1 stuks fruit OF eierkoek OF plakje ontbijtkoek

Avondeten:

100-125 gram aardappels/pasta/rijst

200 gram groente

100 g vlees of een vega product, ik eet zelf maar heel af en toe vis, kan ik nog verbeteren :-)

's avonds:

Light frisdrank

1 bakje magere yoghurt met zoetstof of vers fruit OF eierkoek OF plakje ontbijtkoek

Er staan een aantal tussendoortjes dubbel in, maar meestal heb ik de combi 2 fruit en iets koek-achtigs, of 1 fruit, 1 yoghurt en iets koek-achtigs. In het weekend 'mag' ik van mezelf altijd 1 uitdeelzakje chips als avond tussendoortje.

Daarnaast fiets ik 4 dagen per week naar mijn werk (totaal 40 minuten) en sport ik de andere 3 dagen ongeveer 1-1.5 uur per keer (licht cardio of groepsles, niet te intensief zodat je werkt aan vetverbranding i.p.v. conditie). Nu ik probeer af te vallen is daar op de dagen dat ik niet naar mijn werk ga een wandeling van 30-45 minuten bijgekomen.

BTW: ik zag dat je cup-a-soup drinkt, dat is best ongezond. Niet vanwege de calorieën, maar omdat er super veel zout in zit.

Oh, en af en toe friet, pizza of shoarma ofzo hoort ook gewoon bij een gezond en normaal eetpatroon.

Oeps, best lange post geworden. Hopelijk heb je er iets aan.
saintjeanoniem schreef op 01 juni 2012 @ 16:46:

Hoi meiden,

De Vaan bedankt! Helemaal geen lang verhaal hoor! Leuk om te lezen! En wat goed dat je zo bent afgevallen. Heb je daar lang over gedaan? En wat voor sport deed je? Ik had een sportschool met kinderopvang maar helaas zijn ze daar mee gestopt en heb ik er nog geen 1 in de buurt gevonden die dat ook aanbiedt. Zou ideaal zijn namelijk. Binnenkort gaat mijn kleine naar de peuterspeelzaal dus dan kan ik in die uurtjes sporten. Lijkt me lekker!!

Ik reageer later meer. iedereen alvast bedankt!
Ik heb er eigenlijk niet heel erg lang over gedaan. Ik denk maximaal 7 maanden, maar het blijft natuurlijk wel altijd een strijd om het eraf te laten. Dus ik moet nog steeds opletten dat ik niet teveel ongezonde tussendoortjes ineens ga pakken. Verder ben ik gaan fitnissen en op mijn fitnisschool hebben ze groepslessen. Dus dan ging ik n keer fitnissen en 1 keer in de week naar zumba. Dat is echt flink sporten terwijl je niet doorhebt dat je veel calorieën aan het verbranden bent +dat het erg gezellig en leuk is om te doen. En vooral dat laatste is belangrijk als je het sporten weer wilt oppakken ;)
Saintje, doe jezelf een lol en lees het boek van Dr. Oz 'you on a diet'.

Daarin wordt precies uitgelegd hoe alles werkt in je lichaam en wat er gebeurt als je af gaat vallen.
Ik snap die hetze tegen koolhydraten nooit zo, het is geen vergif hoor! Mijn eetpatroon bestaat uit ongeveer 70% koolhydraten, 15-20% eiwit en 10-15% vet. Ik heb maat 36 bij 1.77m. Ik sport overigens wel veel.

Goed, met afvallen heb ik geen ervaring en bij een minder actieve levensstijl zijn wat minder koolhydraten misschien ook beter, maar dan gaat het volgens mij vooral om de totale hoeveelheid kcal, en niet zozeer de verhouding. En de ene mens gedijt misschien beter op koolhydraten terwijl de ander het beter doet op eiwitten, maar ook dan weet niemand dus zeker dat voor TO koolhydraten zo slecht zijn.

TO, ga inderdaad eens naar een dietiste of de Weight Watchers en zorg dat je een beter idee krijgt van normale porties. Het is al eerder gezegd, maar let ook op wat je drinkt. Ongemerkt kan dat vrij veel calorieën opleveren.

En natuurlijk is sporten / bewegen goed en belangrijk, maar het gaat uiteindelijk om de verhouding tussen wat je binnenkrijgt en wat je verbrandt. 3x per week een uur hardlopen is dus echt niet de enige manier. Er zijn ook genoeg minder belastende sporten, zoals zwemmen, en in jouw situatie met je man in het buitenland en een klein kind is het lastig te plannen. Gewoon stevig wandelen en zoveel mogelijk lopen en fietsen is dus ook goed!

Succes!
sjoko schreef op 01 juni 2012 @ 17:31:

Ik snap die hetze tegen koolhydraten nooit zo, het is geen vergif hoor! Mijn eetpatroon bestaat uit ongeveer 70% koolhydraten, 15-20% eiwit en 10-15% vet. Ik heb maat 36 bij 1.77m. Ik sport overigens wel veel.

Precies! Ik eet zo'n 70-80% koolhydraten (voornamelijk fruit), 10-15% eiwitten en 10-15% vet, en ik denk zo'n 2000 kcal per dag. Ik ben 50 kg bij 168.
.
Amber Albarda is een zeer goed eetmethode. Ook Paleo dieet (dankzij Viva-forum op geattendeerd ;-) ), werkt zeer goed!

Na een paar dagen (2 a 3) voel je je echt al een stuk fitter en energieker!

Zie ook deze onderwerpen verderop op deze pijler.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven