Werk & Studie alle pijlers

Wie heeft er ervaring met de opleiding tot coach??

14-03-2008 16:37 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben me sinds kort aan het verdiepen in een opleiding coaching. De Academie voor Coaching en Counselling spreekt mer erg aan.

Ik ben een 4 jaar geleden afgestudeert in culturele antropologie en kan hier maar geen werk mee vinden en daar baal ik stevig van. Sinds die tijd heb ik voornamelijk simpel administratief werk gedaan, maar daar haal ik mijn voldoening niet uit.

Vandaar dat ik nu denk aan deze opleiding.

Zijn er mensen die ervaring met deze of een verwante opleiding hebben? Wat zijn de kansen om werk te vinden en waar zijn mensen die deze opleiding hebben gedaan zoal terecht gekomen?

Alle informatie is van hart welkom!

Groetjes,

Tamara
Ik las de vraag van Zuss aan Suzanne (Suus en Co), en daaruit valt op te maken (correct me if I'm wrong, Zuss), dat zij al een aardig eind op weg is met haar manier van denken en doen. Ze zal dus wellicht minder baat hebben bij 'algemene coaching' dan iemand die 'minder ver' is. Bovendien denk ik ook dat het met je karakter/persoonlijkheid te maken heeft wat voor ondersteuning je prettig vindt.

Evidenza ik lees dit net pas. Klopt, ik weet zo ondertussen wel wie ik ben en wat ik wil. En vooral wat ik niet wil. (dat is mijn manier om erachter te komen wat ik wel wil Nijn, eerst eens kijken wat ik echt niet wil. Ook een hele beproefde methode als je gaat coachen. Veel mensen hebben geen idee wat ze wel willen en kunnen, wat ze niet willen / kunnen / durven weet eigenlijk iedereen wel van zichzelf)

Ik weet ook hoe ik het beste 'leer'. Ik vind het echt leuk om dingen over mezelf te ontdekken, ik ben blij met mensen die me op een andere manier naar mezelf laten kijken. En dat lukt me niet bij iedereen. Iemand moet wel zwaar genoeg zijn, ik wil wel iemand die weet waarover hij praat.

Laatst weer een trainer die van toeten noch blazen wist als het om werken ging. En dan niet specifiek mijn vakgebied, maar werken in het algemeen. Ik ben dan meteen m'n respect voor hem kwijt (niet voor de persoon, wel voor de manier waarop hij zijn vak uitoefent)
anoniem_37707 wijzigde dit bericht op 12-04-2008 10:28
Reden: Tussen () is aanvulling
% gewijzigd
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Dus als ik het goed begrijp ga je via de afstreep-methode te werk, Zuss. Ja, dat kan natuurlijk ook. Het lijkt mij persoonlijk een beetje omslachtig, maar dat zeg ik zonder uberhaubt je situatie te kennen.

Als ik ga coachen (wie weet), dan krijg je van mij een gratis gesprek en een kopje thee met een koekie debij. Ik zal me dan speciaal voor de gelegenheid hullen in een lila fladdergewaad, mijn haar rood verfen, en me omringen met klankschalen. :-d

*noteert; kruidenthee en volkorenkoekies kopen*
Ben ik even anderhalve dag weg, zijn er ineens twee pagina's bijgeschreven! Leuk hoor!
Boarn schreef op 11 april 2008 @ 17:28:

Ik las hier dat iemand vind dat een goede coach oplossingsgericht moet zijn.....een goede coach komt niet met oplossingen, een goede coach laat jou met de oplossingen komen. Een coach kan wel zeggen hoe je iets moet aanpakken, echter ben jij alleen de gene die weet wat jou motiveerd of tegenhoud om een resultaat te bereiken. Een coach maakt dat alleen inzichtelijk maar komt NIET met de oplossing....

Grappig dat er word gedacht dat een coach met alle antwoorden moet komen. Ik denk dat je zelf het antwoord wel weet, alleen de coach stelt jou de vraag die je jezelf nog niet hebt gesteld. Waardoor je die aha-erlebnis ervaart, eindelijk inziet hoe je iets kunt verander, of wat het is dat je steeds tegenhoud (of iedere andere willekeurige reden) en je ZELF iets aan je problemen kunt doen.

Hoi Boarn, volgens mij was ik het, die het oplossingsgerichte noemde. Dat is in mijn ogen iets heel anders dan met een klip en klare oplossing komen. "Grappig", om in je eigen woorden te blijven, dat je dat zo interpreteert.

Met oplossingsgericht bedoel ik het aanreiken van methoden, technieken, hulpmiddelen (en dat kunnen dus de vragen zijn die jij noemt, maar in mijn ogen heeft een goede coach meer in zijn gereedschapskist zitten dan een stel goede vragen) en niet eindeloos gaan zitten wroeten in het 'waarom', of aankomen met zweverige chakra's.

Verder sluit ik me helemaal aan bij Ellen (en anderen): problemen hoeven echt niet altijd tot uitdagingen omgevormd te worden. In sommige gevallen is dat zéker nuttig, sommige mensen maken overal een probleem van, maar sommige dingen zijn gewoon duidelijk problemen die opgelost moeten worden. Hooguit is het zoeken naar de oplossing voor dat probleem dan een uitdaging (oh, en nu herhaal ik Zuss, zie ik. Eensch, dus.)

Nijn, jammer (maar wel begrijpelijk) dat je je speurtocht niet inhoudelijk hier voort wilt zetten, ik vind het namelijk reteinteressant :)
-
Vergeet de wierook niet, Nijn X-D
-
Ehem, even serieus. Ik heb ook helemaal niks met gefladder en spiritueel ben ik al helemaal niet. Ik krijg uitslag in mn nek als iemand zegt: "Waaaat? Waterman? Dan ben jij ......".

Toch ga ik mezelf verplichten wat te lezen over/van een paar van die spirituele knakkers, zoals Deepak Chopra, OSHO, en iets over NLP.

Ik denk gewoon dat het best handig is om een beetje te weten wat er te koop is in de wereld van de menselijke gedachten.
anemoon schreef op 12 april 2008 @ 16:29:

Vergeet de wierook niet, Nijn X-D

Ha! *noteert*

Die ga ik dan alvast branden als ik mijn boek over NLP lees, Anemoon. *knipoog* Goh, ik ben toch zo benieuwd. PP gaat het voor me meenemen uit NL. Ik vind het leuk dat het zo controversieel is en kan niet wachten om mijn eigen mening erover te vormen.

Lief dat je zegt dat je mijn speurtocht reteinteressant vindt. Hoe staat het ondertussen met jouw plannen; weet jij al concreet wat je wilt doen na je studie? *kuch*

*aandacht afleiden*
Ik denk dat je er ook een heleboel nuttige dingen uit kunt halen, die helemaal niet zweverig hoeven te zijn. Mediteren hoeft bijvoorbeeld echt niet voor een altaar met wierook en klankschalen in de buurt. Het is aangetoond (daar houd ik van, als dingen aangetoond zijn ;-) ) dat mediteren je hersenen blijvend kan veranderen waardoor de 'positieve delen' sterker zijn (om het maar even simpel te zeggen). En dat komt regelrecht uit het boeddhisme.

De spirituele knakkers zeggen best zinnige dingen. Het is het zweverige randje erom heen waar ik de kriebels van krijg. Dus je erin verdiepen lijkt me helemaal niet gek, en als je het vervolgens op een nuchtere manier weet te gebruiken dan is dat alleen maar heel erg prettig.
-
Dat dacht ik eigenlijk ook, Anemoon. Gewoon de goeie dingen eruit halen.
We zitten lekker te crossposten X-D

Ik weet in elk geval dat ik geen 'echte psycholoog' wil worden (maar dat wist ik eigenlijk al) en ik denk dat coachen me ook snel zou gaan vervelen. Ik ben niet zo erg het type hulpverlener geloof ik ;-) Waarschijnlijk zal ik het meer in de HRM-advieshoek/leren en ontwikkelen in organisaties gaan zoeken. Maar hoe en wat... Gelukkig heb ik er nog twee jaar voor ;-)
-
Okee, je weet het dus ook nog niet precies.

Hoe zat het ook al weer; ben je nou fulltime aan het studeren op het moment?

Ik zie mezelf ook niet als het type hulpverlener, maar ik zie wel hoe ik mensen aan het praten zou kunnen krijgen over wat er allemaal niet klopt aan hun werk of relatie, en dat ik daar dan andere invalshoeken over zou kunnen belichten. Ik vind het interessant om mensen erop te wijzen dat ze in een vast patroon zitten te denken.

Maar dat is natuurlijk slechts 1 element ervan. Ik weet ook niet of ik heel geinspireerd zou kunnen raken door one-on-one gesprekken. Misschien wel, misschien niet. Trainingen geven aan groepen lijkt me op zich veel dynamischer.
Nijntje schreef op 11 april 2008 @ 22:10:

[...]

Dus in die zin maakt het juist wel degelijk uit hoe je het noemt. En dan zou ik als ik de coach van Ellen was zeggen; als het voor jou probleem heet, dan noemen we het een probleem.

Daar gaan we dan nog een tijdje samen heel boos naar zitten kijken. En pas daarna komt de volgende fase; oplossingen zoeken voor je probleem.

Yuk YUK YUK Nijn. Gatsiedarrie nou doe je precies hetzelfde als Boarn en dat vind ik echt heel kwalijk voor iemand die coach wil worden.

Je constateert iets over mij, namelijk dat ik eerst eens een tijdje boos wil kijken naar een probleem voor ik het op wil lossen. OK, ik ga nu even schreeuwen: NEEEEHEEEEE! Zo, dat lucht op.

Een probleem is er om op te lossen. Een probleem is er om aan te pakken. Maar ik noem het een probleem en geen uitdaging. Ik vind uitdaging een modieus politiek correct jeukwoord, en ik hecht toevallig aan goed en verzorgd Nederlands en aan dingen bij de naam noemen. Dat heeft niks te maken met zwartkijken, of wentelen in je problemen of eerst een tijd boos willen zijn.

Ik heb in mijn loopbaan duizenden studenten beoordeeld, er honderden begeleid, en heb daarbij heel wat problemen ontmoet en opgelost. Ik durf wel te zeggen dat ik recht van spreken heb als het gaat om begeleidingservaring en problemen aanpakken.

Ik verwacht van een coach dat die mijn afkeer van het woord "uitdaging" kan accepteren als een voorkeur in de communicatie, en niet dat die daar allerlei conclusies over mijn gebrek aan aanpakvermogen aan verbindt.

Ik hamer er zo op door, omdat ik vind dat je als coach juist je eigen vooroordelen moet kunnen loslaten.
Nijn, als je verder nog iets zou willen lezen, dan zou je de boeken van Tony Robbins kunnen lezen. Zijn werkwijze is gebaseerd op NLP technieken. Ik vind het een zeer charismatische man om te zien, hoe hij binnen notime een publiek weet op te peppen en met een goed gevoel naar huis stuurt....Je betaald ook grof geld om zijn seminars te mogen bijwonen. Op youtube kan je vast wel wat filmpjes bekijken. Hoewel ik het niet zo heb op dat grote hype gedoe, vind ik het wel bijzonder om te ontdekken hoe zo iets werkt.

Het meest bekende boek van Anthony Robbins is: je ongekende vermogens. Op internet zijn vast wel wat recentie´s te vinden, zodat kunt kijken of het wat voor je is. En nu PP toch in NL op boekenjacht is...
Oh, zucht.....die had zeker naar het nlp toppic gemoeten.

Nouja, die topic lopen ook een beetje door elkaar en ik weet zeker dat Nijn het hier ook leest.
Ellen, je denkt toch hopelijk niet dat ik met die opmerking een soort van serieuze coachingspoging naar jou toe aan het doen was? Ik ken jou niet en heb nauwelijks een idee wat je voor werk doet; ja, iets met studenten.

Beetje over the top om hier zo uit je vel te springen over een eerlijk gezegd nogal lollig bedoelde opmerking (Boarn zag er de lol wel van in gelukkig).

Dat je als coach je eigen vooroordelen los moet laten lijkt me evident. Dat gaat al een stuk makkelijker als je fysiek tegenover elkaar zit en de coach het verhaal van de client van A tot Z aanhoort.
Boarn, ik ga eerst es beginnen in NLP voor Dummies. Het mag dan dom klinken (die titel) maar volgens mij is dat een prima inleiding. Zowiezo zocht ik iets dat redelijk neutraal over het onderwerp spreekt; ik denk dat als ik Antony Robbins ga lezen, dat ik dan toch een beetje een overdosis joepie-de-poepie krijg. ;-)

Ik ben namelijk niet zozeer aan het overwegen of NLP iets voor mij is (ik heb de indruk van niet), als wel dat ik vind dat ik er wel iets over moet weten als ik in het wollige gebied dat coachen heet wil gaan werken.

Ik ken trouwens een vrouw die met Robbins heeft gewerkt. Ze hield een speech voor de Internationale damesclub in Caracas 2 jaar geleden. Een hele aardige enthousiaste open geintereseerde vrouw. Echt zo iemand waarvan ik gelijk dacht; jee wat een leuk mens!

Toen ze die speech ging houden was ik ten dele zeker onder de indruk. Zo sprak ze bijv. over vergeving en hoe je dat kan aanpakken in je leven. Maar daarnaast werd ik ook een beetje iebel van het blije gedoe eromheen. Op een gegeven moment moesten mijn vriendin en ik elkaars hand pakken en zeggen; "K, ik voel heel veel liefde voor je". *proest*

Ja, dat werkt dus voor mij gewoon niet.
Nijntje schreef op 12 april 2008 @ 20:49:

Ellen, je denkt toch hopelijk niet dat ik met die opmerking een soort van serieuze coachingspoging naar jou toe aan het doen was?

Nee, hoe kom je daarbij?

Beetje over the top om hier zo uit je vel te springen over een eerlijk gezegd nogal lollig bedoelde opmerking (Boarn zag er de lol wel van in gelukkig).

Tsja, laat ik dan ook eens een coachingscliché van stal halen: een grapje is nooit zomaar een grapje, het zegt altijd iets over wat je denkt. Als je je dan verschuilt achter "het was maar een grapje" ontken je dus wat je eerder zei.

Zo van "je mag niet boos worden om wat ik zeg want het was een grapje en dat telt niet". Maar ondertussen geef je wel een interpretatie van wat iemand tegen je zegt en weer je het af als diegene jouw interpretatie wil corrigeren.
Nijn, ik ga niet te werk volgens een methode, ik weet gewoon heel goed wat ik ik niet wil. En als je weet wat je niet wilt, weet je vaak ook wat je wel wilt.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Een goede coach past zich volgens mij aan aan de behoefte en leerstijl van de ander.

Het allermoeilijkste van mensen begeleiden vind ik dat ik geen kant en klare oplossingen moet geven. (Soms mag het gelukkig wel, ik kan heel praktische tips geven bij het begeleiden van sr medewerkers en jr tl's.) Maar het is vooral mensen zelf laten zoeken, experimenteren, loslaten, ze niet behoeden voor fouten want daar leren ze juist van.

Hoe vaak ik eigenlijk wil zeggen 'als het je nu ff zus en zo doet'.
Nijntje schreef op 12 april 2008 @ 20:49:

Ellen, je denkt toch hopelijk niet dat ik met die opmerking een soort van serieuze coachingspoging naar jou toe aan het doen was?

Nee, hoe kom je daarbij?

Nou eh, door je nogal gepikte reactie.

Tsja, laat ik dan ook eens een coachingscliché van stal halen: een grapje is nooit zomaar een grapje, het zegt altijd iets over wat je denkt.

Dat klopt inderdaad wel. Het zou namelijk voor mij, Nijn, wél werken. Ikzelf heb het vaak nodig om eerst een tijdje ergens over te mogen bitchen, voordat ik verder ga naar de volgende stap, te weten; afstand nemen van mn boosheid en een oplossing zoeken.

Dus vanuit die visie zei ik dat, op een voor mij gebruikelijke wijze, namelijk met een knipoog. Als ik jou als client voor ogen zou hebben gehad terwijl ik mijn post typte, zou ik niet van mijzelf zijn uitgegaan maar van jou.

NB: mijn reactie zijn de onderstreepte stukjes!
anoniem_10101 wijzigde dit bericht op 13-04-2008 16:25
Reden: dan moet je het ook wel onderstrepen
% gewijzigd
Zuss schreef op 13 april 2008 @ 12:19:

Een goede coach past zich volgens mij aan aan de behoefte en leerstijl van de ander.

Het allermoeilijkste van mensen begeleiden vind ik dat ik geen kant en klare oplossingen moet geven. (Soms mag het gelukkig wel, ik kan heel praktische tips geven bij het begeleiden van sr medewerkers en jr tl's.) Maar het is vooral mensen zelf laten zoeken, experimenteren, loslaten, ze niet behoeden voor fouten want daar leren ze juist van.

Hoe vaak ik eigenlijk wil zeggen 'als het je nu ff zus en zo doet'.

Mee eens Zuss. Even voor mezelf: ik denk dat ik dat zou kunnen, omdat ik qua persoonlijkheid nogal een oberveerder ben. Verder vind ik mezelf redelijk laag-sensitief, dus ik laat me niet snel meeslepen door (andermans) emoties, dat maakt ook dat ik goed afstand kan nemen. Zonder uiteraard de betrokkenheid te verliezen.

En over je andere post: Ah, okee. (ik heb er niet zoveel reactie op verder :-))
Het heeft ook niets met emoties te maken, ik zie heel snel oplossingen. Het gebeurd heel vaak dat we bv ergens over vergaderen ik al een paar keer heb gezegd 'en als we het nu zus doen' en dat iemand anders dat een half uur later weer oppert en dan doen ze het opeens wel. Zij moeten eerst alles wikken en wegen, ik zie alle voors en tegen vrij snel.
Ik heb kennelijk een andere situatie voor ogen dan jij Zuss, vandaar die emoties.

PP is net als jij; hij ziet een probleem en hangt al aan de telefoon bij wijze van spreken om dingen te regelen. Ik persoonlijk heb daar dus wat meer tijd voor nodig. Die collegas van jou kennelijk ook. Je moet kennelijk eerst door een soort denk- of twijfelproces heen.
Ik heb dat ook met zaken waar emoties bij komen. Ik zie dan ook oplossingen en daar zitten mensen dan helemaal niet op te wachten.
Dan kom jij dus van Mars. ;-)
Want?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven