Kinderen
alle pijlers
Vraag aan leerkrachten b.o.: kind 3 jr wil leren schrijven
woensdag 4 juni 2008 om 21:07
Hallo,
Onze dochter is erg bezig met letters en wil graag schrijven en lezen. Op dit moment schrijft ze in blokletters de letters die ze van ons heeft geleerd. Maar omdat ze steeds meer wil leren zat ik me af te vragen wat nu de beste manier is om haar schrijven te leren.
Het is echt iets wat bij haar vandaan komt, wij als ouders, vinden haar nog erg jong hiervoor. Tegelijkertijd wil ik het ook niet negeren want ze is er erg mee bezig en wil graag lezen en schrijven. Maar wat is nu wijs, hoe begeleid ik haar hierbij.
Graag jullie tips, do's en don'ts.
Alvast bedankt!
Onze dochter is erg bezig met letters en wil graag schrijven en lezen. Op dit moment schrijft ze in blokletters de letters die ze van ons heeft geleerd. Maar omdat ze steeds meer wil leren zat ik me af te vragen wat nu de beste manier is om haar schrijven te leren.
Het is echt iets wat bij haar vandaan komt, wij als ouders, vinden haar nog erg jong hiervoor. Tegelijkertijd wil ik het ook niet negeren want ze is er erg mee bezig en wil graag lezen en schrijven. Maar wat is nu wijs, hoe begeleid ik haar hierbij.
Graag jullie tips, do's en don'ts.
Alvast bedankt!
donderdag 5 juni 2008 om 21:38
Manlief heeft daar wel gestudeerd en ook al een aantal jaar terug en kreeg wel commentaar erop. Het verschilt per docent (ik begrijp dat de ontwerpers wat lakser zijn) maar ik vind dat ik van een universitaire student normaal, fatsoenlijk Nederlands mag verwachten. Ik weet niet wat voor een werk je nu doet maar je zal toch wel iets van rapporten, verslagen, brieven etc moeten schrijven of niet?
donderdag 5 juni 2008 om 21:46
'De achterlichende gevel blablabla' "polshoogte nemen" "Pijldatum" blablablabla.
Ze maakten mooie dingen, absoluut waar, maaar ohohoh, die spelling.
Het leuke was wel: een vanmijn bazen was daar - aan die afgebrande - hoogleraar geweest, en hij kon prima spellen. Nog een beetje ouderwetsch (vacantie, cigaretten, etc) maar verder prima. De andere baas kon echt niet spellen, en de twee regelteefdirecteuren al helemaaaaaal niet!
donderdag 5 juni 2008 om 21:49
Wat mij betreft komt er dan een facultair beleid op hoor, dit soort fouten zijn te dom voor woorden en vooral zo onnodig! Toen ik lesgaf op de Erasmus kregen alle eerstejaars rechten een taaltoets en wanneer nodig, een taaltraining. Mag wat mij betreft op alle hbo en universiteiten standaard worden ingevoerd hoor!
donderdag 5 juni 2008 om 21:53
donderdag 5 juni 2008 om 22:02
Afgezien van het feit dat ik mij ook de regenboog-in-alle-kleuren erger aan spelfouten zou ik het leuk vinden om back-on-topic te gaan.
Moppekind (5 jaar) was de laatste maand heel erg van de "grote getallen" zoals twaalfhonderdduizenmiljoendrieëntwintigtachtig. Omdat Moppeman en ik dat niet leuk vonden is Moppeman begonnen hem de tafels te leren. De tafels van 1 en 2 gaan al redelijk, en nu heeft hij ineens besloten dat hij toch weer gaat schrijven, dat was al een tijdje uit de gratie. Prima, dan laten we de tafels toch weer lekker in het tafellaatje liggen ?
Uit zijn klaslokaal heb ik een vel met schrijfinstructies voor groep 3 meegenomen, dat hangt daar voor de ouders. Die letters tekent hij nu na. Schrijven wil ik het zeker nog niet noemen, wel vind ik het grappig dat woorden spellen behoorlijk goed gaat.
Hij mag nu elke dag zijn zonnebloem gaan meten en daarna de naam van de dag en het aantal centimeters opschrijven. Zélf meten, de letters op het vel aanwijzen en natekenen, natuurlijk zit één van ons er dan wel naast. Dat duurt ongeveer 10 minuten voor 1 woord + cijfer. Daarna is hij er ook klaar mee en wil hij weer spelen.
Moppekind (5 jaar) was de laatste maand heel erg van de "grote getallen" zoals twaalfhonderdduizenmiljoendrieëntwintigtachtig. Omdat Moppeman en ik dat niet leuk vonden is Moppeman begonnen hem de tafels te leren. De tafels van 1 en 2 gaan al redelijk, en nu heeft hij ineens besloten dat hij toch weer gaat schrijven, dat was al een tijdje uit de gratie. Prima, dan laten we de tafels toch weer lekker in het tafellaatje liggen ?
Uit zijn klaslokaal heb ik een vel met schrijfinstructies voor groep 3 meegenomen, dat hangt daar voor de ouders. Die letters tekent hij nu na. Schrijven wil ik het zeker nog niet noemen, wel vind ik het grappig dat woorden spellen behoorlijk goed gaat.
Hij mag nu elke dag zijn zonnebloem gaan meten en daarna de naam van de dag en het aantal centimeters opschrijven. Zélf meten, de letters op het vel aanwijzen en natekenen, natuurlijk zit één van ons er dan wel naast. Dat duurt ongeveer 10 minuten voor 1 woord + cijfer. Daarna is hij er ook klaar mee en wil hij weer spelen.
donderdag 5 juni 2008 om 22:03