geen donor = asociaal?

14-06-2008 18:16 1222 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onderhand krijg ik het gevoel een vreselijk asociaal iemand te zijn, haast crimineel misschien zelfs, want ik heb er zeer bewust en weloverwogen voor gekozen om geen donor te zijn.

Terwijl er van alle kanten tegen je wordt gezegd dat toch vooral te zijn. Het kabinet heeft zelfs een 'diepe voorkeur' voor orgaandonatie.

Ik wil graag gewoon doodgaan als mijn tijd gekomen is en niet volkomen onnatuurlijk nog min of meer in leven gehouden worden, zodat ze bruikbare organen uit mijn lijf kunnen halen, om daarna pas en niet meer helemaal intact echt te sterven. Dat staat me vreselijk tegen.

Maar ook als je wel eerst gewoon 100% kunt sterven, lijkt het mij niets. Het is/was mijn lijf en daar direct in gaan snijden en weghalen na overlijden vind ik nogal oneerbiedig.

Dus nee, ik ben geen donor. Maar misschien wel asociaal?
tonkje wijzigde dit bericht op 14-06-2008 18:18
Reden: typefoutje
% gewijzigd
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
MissMara schreef op 15 juni 2008 @ 12:54:

[...]

Ik snap (na je uitleg) dat jij vindt dat jij alleen kan en mag oordelen over je keus om wel of geen donor te zijn. Je maakt er daarmee een soort taboe kwestie van, zoals geloof. Voor mij ligt dat anders, het is een maatschappelijke kwestie waarover ik maatschappelijk debat mag voeren. Heb je daar geen zin in, meng je dan niet in het debat, zou ik zeggen.
Ik vind dat het gaat om JOUW lichaam, dat is van jouw en van niemand anders en daarom vindt ik dat je er niet over mag en kan oordelen.
ambrosia9 schreef op 15 juni 2008 @ 12:54:

Wat me in het verkeerde keelgat schiet is dat iedereen hier over elkaars keuzes oordeelt terwijl dit niet iets is waarover je kan oordelen, vanwege je menszijn. Je mag zeggen hoe jij erover denkt en waarom jij wel of geen donor wilt zijn, maar over iemand anders oordelen vind ik in dit geval niet kunnen.
Ik zou niet weten waarom je daar niet over mag oordelen. Tonkje is notabene degene die dit topic heeft geopend EN ze vraagt ook nog eens of ze asociaal is. Als daar dan bevestigend op geantwoord wordt moet je niet gaan klagen vind ik.
ambrosia9 schreef op 15 juni 2008 @ 12:54:

Wat me in het verkeerde keelgat schiet is dat iedereen hier over elkaars keuzes oordeelt terwijl dit niet iets is waarover je kan oordelen, vanwege je menszijn. Je mag zeggen hoe jij erover denkt en waarom jij wel of geen donor wilt zijn, maar over iemand anders oordelen vind ik in dit geval niet kunnen.

Misschien snap ik dan het verschil tussen je mening geven en oordelen niet goed. Als mijn mening is dat het geen goede zaak is om geen donor te zijn dan oordeel ik toch negatief over jouw beslissing? Dat mag ik toch? Of mag ik alleen positief oordelen over anderen?

Bedoel jij misschien veroordelen? Dat je mensen afschrijft en nooit meer wilt zien als ze iets doen waar je het niet mee eens bent? Is voor jou het woord egoistisch zo'n soort woord?
Geen taboe, helemaal niet. Ontzettend interessant om de beweegredenen van andere te lezen. En ik ben er nog lang niet uit wat ik wil. Misschien besluit ik om wel helemaal donor te worden of gedeeltelijk of niet. Maar die keuze is uiteindelijk aan mij. En dan heb jij het recht niet om over mij te oordelen of ik een goed mens ben of niet. Dat bedoel ik.
ambrosia9 schreef op 15 juni 2008 @ 12:52:

[...]

En mag iemand voor zichzelf kiezen? Zonder dat jij daar een oordeel over velt?

Van mij mag het allebei.

Het was juist mijn bedoeling toen ik dit topic opende om meningen te krijgen van iedereen.

Ik heb ervoor gekozen om geen donor te zijn en ik vind ook dat mijn redenen daarvoor prima zijn, maar ondertussen vind ik het best egoistisch van mezelf: als ik dood ben, heb ik dan mijn organen nog nodig? Ik geloof zelf van niet, maar toch gun ik ze een ander die ze goed kan gebruiken niet. Ik worstel er nog steeds wel mee. Gevoelsmatig zeg ik heel erg nee tegen orgaantransplantatie, terwijl mijn verstand zegt dat er niks mis mee is.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
shining schreef op 15 juni 2008 @ 12:55:

[...]

Ik zou niet weten waarom je daar niet over mag oordelen. Tonkje is notabene degene die dit topic heeft geopend EN ze vraagt ook nog eens of ze asociaal is. Als daar dan bevestigend op geantwoord wordt moet je niet gaan klagen vind ik.
Je snapt mij niet, ik snap jou niet. Ik vind ook dat jij het asociaal mag vinden, ik vind het interessant om jouw redenen te lezen en er over na te denken. Ik ben het alleen niet met je eens. En ik vind het jammer dat je op sommige dingen gewoon niet ingaat.
Nog 1 keer dan, aangezien jullie zo van de realiteit houden:

ambrosia9 schreef op 15 juni 2008 @ 12:31:

En ja, er is een enorm tekort aan donoren, maar er is ook sprake van overbevolking. Ook lekker kort door de bocht, maar wel waar.
ambrosia9 schreef op 15 juni 2008 @ 12:57:

[...]

Je snapt mij niet, ik snap jou niet. Ik vind ook dat jij het asociaal mag vinden, ik vind het interessant om jouw redenen te lezen en er over na te denken. Ik ben het alleen niet met je eens. En ik vind het jammer dat je op sommige dingen gewoon niet ingaat.

Oke, gelukkig dat jij dat vindt. Ik snap alleen niet dat je er zo kwaad om wordt, terwijl tonkje er nota bene om vráágt!

Op welke dingen ben ik dan niet ingegaan, want dat is niet mijn bedoeling namelijk.
ambrosia9 schreef op 15 juni 2008 @ 12:58:

Nog 1 keer dan, aangezien jullie zo van de realiteit houden:

ambrosia9 schreef op 15 juni 2008 @ 12:31:

En ja, er is een enorm tekort aan donoren, maar er is ook sprake van overbevolking. Ook lekker kort door de bocht, maar wel waar.
Ja, er is sprake van overbevolking. Maar wat is je vraag dan? Wat bedoel je precies?
shining schreef op 15 juni 2008 @ 13:00:

[...]

Ja, er is sprake van overbevolking. Maar wat is je vraag dan? Wat bedoel je precies?

Ik beschrijf het nu even van een hoek die overigens NIET overeenkomt met mijn mening, maar het is wel een manier om het te bekijken:

Er is sprake van enorme overbevolking, als je nou echt niet egoistisch wilt zijn leg je je neer bij je lot, maak je ruimte voor andere mensen. Hoelanger iedereen wil leven, hoe voller het wordt. Dus geen donor willen zijn en geen organen willen ontvangen is zo bekeken juist ontzettend onbaatzuchtig.
Oh, oke, ik denk dat ik je al begrijp.

Als ik iemands leven kan redden door één van mijn organen, dan doe ik dat. Of ik daarmee de overbevolking in stand houd zal me dan niet boeien. Het is voor diegene enorm belangrijk dat hij blijft leven én voor de familie/vrienden. Een beetje raar dat je geen donor wilt worden omdat je de overbevolking tegen wilt gaan. ( shoot me, maar dat is mijn mening hè)
shining schreef op 15 juni 2008 @ 13:00:

[...]

Oke, gelukkig dat jij dat vindt. Ik snap alleen niet dat je er zo kwaad om wordt, terwijl tonkje er nota bene om vráágt!

Op welke dingen ben ik dan niet ingegaan, want dat is niet mijn bedoeling namelijk.
Omdat ik sommige meningen zo kort door de bocht vind. Voor mij is je organen af staan iets heel groots, iets heel belangrijks en iets waar je voor kiest na er heel goed over nagedacht te hebben. Het is niet alsof je je horloge weggeeft. Voor mij is het iets wat voor iedereen persoonlijk is en waar niemand anders je over mag veroordelen. Ik denk dat ik me boos maak over mensen die er niet over nadenken en dan hun keuze maken, dat vind ik erg. Je hoeft niet nu te kiezen maar het is wel een vraagstuk wat je toch eens voor jezelf moet beantwoorden, al is het alleen om duidelijkheid te geven aan je nabestaanden. Maar als je dan gekozen hebt is het ok, wat je ook kiest.
shining schreef op 15 juni 2008 @ 13:03:

Oh, oke, ik denk dat ik je al begrijp.

Als ik iemands leven kan redden door één van mijn organen, dan doe ik dat. Of ik daarmee de overbevolking in stand houd zal me dan niet boeien. Het is voor diegene enorm belangrijk dat hij blijft leven én voor de familie/vrienden. Een beetje raar dat je geen donor wilt worden omdat je de overbevolking tegen wilt gaan. ( shoot me, maar dat is mijn mening hè)
Nee daar ben ik het met je eens. Als ik donor ben doe ik dat omdat ik graag wil dat een gezin langer van hun vader kan genieten, niet omdat ik me druk maak over de wereldbevolking. Maar het is mening die ik laatst ergens hoorde. Vond het wel interessant om hem te plaatsen omdat het ook een vrij kort door de bocht stelling was, net zoals dat je aso bent als je geen donor bent.
Ik vind het dus weer helemaal niet iets groots. Ik vind het eerlijk gezegd vanzelfsprekend. Wat is er dan groot aan voor jou?

Je leeft niet meer, je organen vergaan of worden verbrand, terwijl je er een ander leven mee kunt redden.

Een nier afstaan aan een onbekende terwijl je nog leeft, dát vind ik iets groots. Dat vind ik iets om heel goed over na te denken. Maar als je dood bent niet.
shining schreef op 15 juni 2008 @ 13:09:

Ik vind het dus weer helemaal niet iets groots. Ik vind het eerlijk gezegd vanzelfsprekend. Wat is er dan groot aan voor jou?

Je leeft niet meer, je organen vergaan of worden verbrand, terwijl je er een ander leven mee kunt redden.

Een nier afstaan aan een onbekende terwijl je nog leeft, dát vind ik iets groots. Dat vind ik iets om heel goed over na te denken. Maar als je dood bent niet.
Dat hangt dan weer samen met geloof. Ik vind mijn lichaam en mijn leven heel waardevol. Net zoals dat ik geen seks heb met jan en alleman etc (zonder iemand ander te veroordelen) en goed voor mezelf zorg geef ik niet zomaar mijn organen weg, ook al ben ik dood. Ik geloof dat je niet direct "weg" bent als je dood bent, dat maakt het voor mij weer moeilijker om donor te worden. Jij gelooft dat misschien niet, dat maakt het voor jou makkelijker.
Ik geloof dat je lichaam niks meer is na je dood. Je ziel blijft wel bestaan en gaat naar de Hemel, geloof ik.

Juist als je gelovig bent, vind ik dat je dit voor een ander moet doen.

Je zegt dat je niet zomaar je organen weg geeft. Maar het is toch ook niet 'zomaar'?

Je redt er een leven mee, waar je heel veel mensen verdriet door bespaart. Dat vind ik niet zomaar.
shining schreef op 15 juni 2008 @ 13:15:

Ik geloof dat je lichaam niks meer is na je dood. Je ziel blijft wel bestaan en gaat naar de Hemel, geloof ik.

Juist als je gelovig bent, vind ik dat je dit voor een ander moet doen.

Je zegt dat je niet zomaar je organen weg geeft. Maar het is toch ook niet 'zomaar'?

Je redt er een leven mee, waar je heel veel mensen verdriet door bespaart. Dat vind ik niet zomaar.
Ik vind niet dat iemand iets moet, dat recht heb ik niet. En ik geloof dus niet in God, ik geloof niet in de bijbel. En ik moet niets.
ambrosia9 schreef op 15 juni 2008 @ 13:19:

[...]

Ik vind niet dat iemand iets moet, dat recht heb ik niet. En ik geloof dus niet in God, ik geloof niet in de bijbel. En ik moet niets.
Ik wel.
Dan raak je het punt waar wij verschillen.
ambrosia9 schreef op 15 juni 2008 @ 13:21:

[...]

Dan raak je het punt waar wij verschillen.
Precies. Dat is een cruciaal punt, waar we heel erg over van mening verschillen.
Zonder ruzie te zoeken vind ik het van grootheidswaanzin getuigen als jij vind dat iemand donor moet zijn, dat je denkt dat dat jouw recht is om daarover te beslissen.
Prima, mag je vinden.
ambrosia9 schreef op 15 juni 2008 @ 12:30:

[...]

Ik overdrijf helemaal niet. Jij vindt niet donor zijn gelijk aan moord. Want daar komt het toch wel op neer of niet? En nog erger, jij vindt dat je recht hebt om over iemand anders keuze te oordelen alsof je God bent.
Hoho, jij vliegt danig uit de bocht. Ik vind niet-donor zijn niet gelijk aan moord. Ik oordeel evenmin. Jij wel, over mijn posts. Maar dat is jouw probleem, niet 't mijne.
Dhelia schreef op 15 juni 2008 @ 13:25:

[...]

Hoho, jij vliegt danig uit de bocht. Ik vind niet-donor zijn niet gelijk aan moord. Ik oordeel evenmin. Jij wel, over mijn posts. Maar dat is jouw probleem, niet 't mijne.
Maar jij vind wel dat als je geen donor bent je iemand anders het recht op een goed/gezond of uberhaupt het leven ontneemt, dat staat toch gelijk aan moord, of ligt dat nou aan mij?
geen donor,ook niets ontvangen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven