Kinderen
alle pijlers
Voor de ouders hier; waarom bezuinigen sommige van jullie zo
dinsdag 17 juni 2008 om 20:06
Ik betaal 5 euro per uur aan mijn oppas. Ze komt als mijn kind al slaapt en hoeft dus niks te doen. Ze neemt dvd's mee en mag internetten en haar vriend meenemen. Ik betaal haar parkeergeld ook als ze met de auto komt. (ze is 18 jaar)
Zelf vind ik het heel veel geld en ik bel haar alleen als oma's en opa's niet kunnen.
Zelf vind ik het heel veel geld en ik bel haar alleen als oma's en opa's niet kunnen.
dinsdag 17 juni 2008 om 20:09
tsja, ik denk dat de meeste ouders in hun omgeving rondvragen en kijken wat anderen betalen voor hun oppas. Als goede oppas te krijgen is voor (veel!) minder dan het tarief dat jij vraagt, dan kan ik me voorstellen dat anderen daar voor kiezen. En het hangt ook af van de verwachtingen die je hebt van een oppas denk ik en of het om overdag of 's avonds gaat. Ik betaal mijn oppas 5 euro per uur (19, maar wel MET diploma in de kinderopvang) voor 1 kindje van 10 maanden. De meeste van mijn vriendinnen betalen minder, en ook het Nibud geeft een (veel) lager bedag af als redelijk, maar ik ben erg tevreden met haar, dus ik vind het haar wel waard.
Overdag betaal ik inderdaad (ietsje) meer voor de creche, maar daar zit alles (omgeving, luiers, voedsel, organisatie, professioneel advies over mijn kind en opvoeding etc.) bij in en daar krijg ik een deel van terug door de belastingdienst.
Overdag betaal ik inderdaad (ietsje) meer voor de creche, maar daar zit alles (omgeving, luiers, voedsel, organisatie, professioneel advies over mijn kind en opvoeding etc.) bij in en daar krijg ik een deel van terug door de belastingdienst.
dinsdag 17 juni 2008 om 20:14
ouders zijn rare kostgangers...Kun je weinig aan veranderen.
Ik heb vroeger ook opgepast, vast adres. En we spraken niks af over het geld, ik kreeg wat in mijn handen geduwd en soms een cadeautje. Ik vond het altijd veel te veel. Voor mij was het best te doen, beetje spelen, opruimen, koken, de kids naar bed met voorlezen en alles erop en eraan. Daarna de keuken doen, vaatwasser aan en de rest van de avond was voor mezelf. Goede stok achter de deur om te zitten studeren en niet op stap te gaan of voor de tv te hangen. Ik zou er mijn bijbaan nooit van gemaakt hebben.
dinsdag 17 juni 2008 om 20:16
Ik vind mijn kind de hele wereld waard, daar gaat het helemaal niet om. Maar ik heb altijd liever mijn moeder, want die vertrouw ik natuurlijk meer. Het is dus alleen als het niet anders kan en ik maak er ook niet vaak gebruik van.
Ik zorg altijd dat mijn oppas al komt als mijn kind slaapt, dus ze ziet hem niet eens. Ik ga uit en betaal bv. 100 euro aan hapjes en drankjes en dan kom ik thuis en mag dan 50 euro neertellen. Dat is 50 euro voor 4 uur tv kijken en msn-en (inc parkeergeld). Heeft niks te maken, met wat ik voor mijn kind over heb, maar in mijn ogen is dat wel heel makkelijk 50 euro verdiend.
Ik zorg altijd dat mijn oppas al komt als mijn kind slaapt, dus ze ziet hem niet eens. Ik ga uit en betaal bv. 100 euro aan hapjes en drankjes en dan kom ik thuis en mag dan 50 euro neertellen. Dat is 50 euro voor 4 uur tv kijken en msn-en (inc parkeergeld). Heeft niks te maken, met wat ik voor mijn kind over heb, maar in mijn ogen is dat wel heel makkelijk 50 euro verdiend.
dinsdag 17 juni 2008 om 20:16
Mijn oppas kost toch echt maar 3,50 per kind per uur. Inclusief eten en drinken...
Aan het gob betaal ik dan nog een euro per uur geloof ik.
Dus, ja, als het zo goedkoop is zie ik niet in waarom ik meer zou betalen. Voor de avonden maken we altijd gebruik van zussen. Gratis en de beste oppassers die je krijgen kunt.
Ideaal. Natuurlijk krijgen ze regelmatig een cadeautje oid
Aan het gob betaal ik dan nog een euro per uur geloof ik.
Dus, ja, als het zo goedkoop is zie ik niet in waarom ik meer zou betalen. Voor de avonden maken we altijd gebruik van zussen. Gratis en de beste oppassers die je krijgen kunt.
Ideaal. Natuurlijk krijgen ze regelmatig een cadeautje oid
dinsdag 17 juni 2008 om 20:17
Ik vind 6 euro zo op het eerste gezicht ook vrij hoog.
Voor het KDV betaal ik net iets minder dan dat per uur maar die moeten er een pand met alle inventaris van onderhouden en ze moeten aan heel veel regels voldoen voor hygiene, opleiding personeel, veiligheid etc.
Ook zit daar al het eten en drinken bij in (luiers helaas niet).
Ik zou dan verwachten dat een particulier die niet specifiek hiervoor geschoold is en die niet aan al deze eisen moet voldoen goedkoper is en zeker niet duurder.
3 euro vind ik inderdaad erg weinig maar 4,50 a 5 euro voor 1 kind lijkt in mijn ogen heel reeel.
Voor het KDV betaal ik net iets minder dan dat per uur maar die moeten er een pand met alle inventaris van onderhouden en ze moeten aan heel veel regels voldoen voor hygiene, opleiding personeel, veiligheid etc.
Ook zit daar al het eten en drinken bij in (luiers helaas niet).
Ik zou dan verwachten dat een particulier die niet specifiek hiervoor geschoold is en die niet aan al deze eisen moet voldoen goedkoper is en zeker niet duurder.
3 euro vind ik inderdaad erg weinig maar 4,50 a 5 euro voor 1 kind lijkt in mijn ogen heel reeel.
dinsdag 17 juni 2008 om 20:25
Daar ben ik het op zich wel mee eens, met die 4,50 a 5 euro.
Ik lees nu pas dat je ook echt vnl 's avonds (als het kind dus al slaapt) oppast. Daar kunnen veel ouders gewoon ook een buurmeisje voor regelen, en die is niet zo duur - en doet precies hetzelfde. Ok, ze is jonger, maar ik snap de redenatie wel - waarom jou 7 euro betalen als buurmeisje het voor 3,5 doet?
Ik snap ook heel goed dat jij meer wil verdienen, je bent 22 en dan is 3,5 gewoon echt niet reëel.
Je zult je dus moeten profileren. Kunnen uitleggen waarom jij véél beter bent dan het buurmeisje.
Zorgen dat je misschien wat meer moet doen, dat je dus komt als kind nog niet op bed ligt en zo.
In de weekenden snap ik minder dat je maar 3,5 geboden krijgt, als je ook echt veel met kinderen moet doen is het reëel dat je ook wat meer verdient.
Maar dan nog geldt, het is een markt van vraag en aanbod....
Als een eveneens goede 18+er het voor veel minder doet zit je al snel wat hoger.
Ik vind 6 euro op zich niet onrealistisch voor overdag trouwens.
Je moet jezelf beter verkopen meis Vertellen waarom jij uniek bent en je geld waard bent.
Ik kreeg denk ik 5 gulden per uur? Dat werd geregeld ruim naar boven afgerond trouwens, of ik kreeg eens 7,5. En men zorgde altijd voor fris en chips.
Ik lees nu pas dat je ook echt vnl 's avonds (als het kind dus al slaapt) oppast. Daar kunnen veel ouders gewoon ook een buurmeisje voor regelen, en die is niet zo duur - en doet precies hetzelfde. Ok, ze is jonger, maar ik snap de redenatie wel - waarom jou 7 euro betalen als buurmeisje het voor 3,5 doet?
Ik snap ook heel goed dat jij meer wil verdienen, je bent 22 en dan is 3,5 gewoon echt niet reëel.
Je zult je dus moeten profileren. Kunnen uitleggen waarom jij véél beter bent dan het buurmeisje.
Zorgen dat je misschien wat meer moet doen, dat je dus komt als kind nog niet op bed ligt en zo.
In de weekenden snap ik minder dat je maar 3,5 geboden krijgt, als je ook echt veel met kinderen moet doen is het reëel dat je ook wat meer verdient.
Maar dan nog geldt, het is een markt van vraag en aanbod....
Als een eveneens goede 18+er het voor veel minder doet zit je al snel wat hoger.
Ik vind 6 euro op zich niet onrealistisch voor overdag trouwens.
Je moet jezelf beter verkopen meis Vertellen waarom jij uniek bent en je geld waard bent.
Ik kreeg denk ik 5 gulden per uur? Dat werd geregeld ruim naar boven afgerond trouwens, of ik kreeg eens 7,5. En men zorgde altijd voor fris en chips.
dinsdag 17 juni 2008 om 20:27
ik ben gastouder en verdien ¤3,95 per uur dus voor een oppas aan huis voor s'avonds als de kinderen slapen vind ik ¤3 wel genoeg eigenlijk als je het vergelijkt met wat ik voor dat geld moet doen de hele dag.
mijn eigen oppas voor als ik ga stappen vroeg maar ¤2,50 ongeacht hoeveel kinderen maar dat vond ik veel te weinig dus heb ik dat maar verhoogd naar ¤5 per uur voor 3 kinderen, nog een koopje dus maar zij is er tevreden mee en ik ook.
mijn eigen oppas voor als ik ga stappen vroeg maar ¤2,50 ongeacht hoeveel kinderen maar dat vond ik veel te weinig dus heb ik dat maar verhoogd naar ¤5 per uur voor 3 kinderen, nog een koopje dus maar zij is er tevreden mee en ik ook.
dinsdag 17 juni 2008 om 20:34
Ik werk als gastouder, overdag: eten, drinken, slapen, buitenspelen, pleistersplakken, wandelingetjes en schone luiers inbegrepen. Mijn tarief is ¤ 4,25 per kind per uur. Het totale opvangtarief is ¤ 5,50 (dus inclusief bureautarief).
Met een starttarief van ¤ 6,00 wanneer de kinderen al in bed liggen en jij (als het goed is) niks meer hoeft te doen dan je oren en ogen open te houden, vind ik jou wel vrij prijzig. Is dat je tarief per kind per uur? Of is ¤ 6,00 je starttarief ongeacht het aantal kinderen (uiteraard tot op zekere hoogte)?
In mijn persoonlijke situatie: oma woont om de hoek en is bijna altijd bereid om haar breiwerkje op mijn bank te doen. Ook heb ik (op de andere hoek) een buurmeisje van 16, die het heerlijk vindt om hier te msn-en, tv te kijken en met haar mobieltje naar vriendinnen te bellen. Mijn kinderen slapen meestal al bijna voordat hun hoofd het kussen raakt en worden niet wakker 's nachts. De oppas van dienst hoeft dus niets met de kinderen te doen. Oma doet het breien gratis, buurmeisje vraagt ¤ 3,50 per uur om te kunnen computeren. Beiden zijn erg vertrouwd met mijn kinderen. Kortom: Ik ben een dief van mijn portemonnee om Moordwijf te laten komen.
Ik snap wel wat je bedoelt: de veiligheid van de kinderen staat voorop. Maar ik zie niet in wat jij qua kwaliteit méér te bieden hebt dan oma en buurmeisje. Vooral omdat je bij mij niks meer hoeft te doen dan oren en ogen open te houden.
Met een starttarief van ¤ 6,00 wanneer de kinderen al in bed liggen en jij (als het goed is) niks meer hoeft te doen dan je oren en ogen open te houden, vind ik jou wel vrij prijzig. Is dat je tarief per kind per uur? Of is ¤ 6,00 je starttarief ongeacht het aantal kinderen (uiteraard tot op zekere hoogte)?
In mijn persoonlijke situatie: oma woont om de hoek en is bijna altijd bereid om haar breiwerkje op mijn bank te doen. Ook heb ik (op de andere hoek) een buurmeisje van 16, die het heerlijk vindt om hier te msn-en, tv te kijken en met haar mobieltje naar vriendinnen te bellen. Mijn kinderen slapen meestal al bijna voordat hun hoofd het kussen raakt en worden niet wakker 's nachts. De oppas van dienst hoeft dus niets met de kinderen te doen. Oma doet het breien gratis, buurmeisje vraagt ¤ 3,50 per uur om te kunnen computeren. Beiden zijn erg vertrouwd met mijn kinderen. Kortom: Ik ben een dief van mijn portemonnee om Moordwijf te laten komen.
Ik snap wel wat je bedoelt: de veiligheid van de kinderen staat voorop. Maar ik zie niet in wat jij qua kwaliteit méér te bieden hebt dan oma en buurmeisje. Vooral omdat je bij mij niks meer hoeft te doen dan oren en ogen open te houden.
dinsdag 17 juni 2008 om 20:40
Tsja, ik hecht voor een baby écht minder aan spw of psychologie dan aan een gerichte opleiding en ervaring in de kinderopvang ... En mijn oppas heeft inderdaad geen bhv opleiding, maar die heb ik zelf gedaan en dat stelt geen hol voor. (kinder) EHBO heeft ze wel. Ik vraag me overigens af hoeveel ouders ZELF een EHBO diploma hebben, maar dat terzijde. Blifjt dat er hier dus echt (goede!!) oppas te krijgen is voor een veel lager bedrag, dus ik zou mezelf als ouder dan ook 3 keer achter mijn oren krabben voor ik meer ga betalen. Dat heeft niets met 'bezuinigen op goede oppas' te maken, wel met 'wat is een goede oppas in de markt waard'.
Overigens vertrouw ik mijn kleine óók toe aan mijn ouders, schoonzus etc. en die hebben ook geen EHBO en die laatste ook (nauwelijks) ervaring met kinderen. Ze hebben een gezond verstand en ik heb er alle vertrouwen in dat ze in noodsituatie (minimaal) net zo verstandig reageren als dat ik zelf zou doen. En ze zijn lief voor mijn kind, ook niet onbelangrijk. Dan zeggen diplomas e.d. mij niet zo veel.
dinsdag 17 juni 2008 om 20:46
Als ouder schat ik de risico's in:
Hoe groot is de kans dat de oppas van die avond inderdaad zijn kennis moet gebruiken van reanimatie, bhv, ehbo, pedagogiek en psychologie? Ik mijn persoonlijke situatie: nihil. Ik woon in een veilig huis (zeer recente nieuwbouw), er komt geen tornado of andere natuurramp op ons af (meestal dan tenminste, en mocht dat toch het geval zijn, blijf ik zelf wel thuis en ga ik zéker niet stappen), mijn kinderen zijn gezonde kereltjes, geen ziektes (en mocht dat toch het geval zijn, blijf ik zelf wel thuis en ga ik zéker niet stappen).
Résumé: het risico is erg klein dat de oppas
Mochten er toch 'dingen' gebeuren, dan ligt er op de tafel, naast de telefoon, een briefje met telefoonnummers en adressen. Buurmeisje kan ook haar ouders roepen als dat nodig is.
dinsdag 17 juni 2008 om 20:47
Nou, ik zie niet waarom een oppas dat allemaal zou moeten kunnen hoor. Ik kan zelf ook geen baby reanimeren (wel 112 bellen trouwens ), heb geen spw gedaan, noch psychologie, ik heb geen sociaal hygiene diploma, ik weet niet wat te doen in een noodsituatie en kan niet meer dan 2 kinderen tegelijk aan.
En toch zorg ik fulltime voor mijn baby-dochter. En als ik het kan, dan kunnen een heleboel andere vrouwen die net zo veel (weinig ) affiniteit met baby's hebben als ik het ook. Ik bedoel: ik wist ook van toeten noch blazen toen ik eraan begon en mij lukt het ook.
Ik vind je overgekwalificeerd en zou zo'n uurtarief niet over hebben voor een oppas die allemaal dingen kan die ik niet hoef. Geef mij dan maar liever gewoon voor een betaalbaar bedrag iemand die gewoon een kind kan verzorgen en die d'r een beetje lief voor is. Meer doe ik er zelf ook niet aan.
dinsdag 17 juni 2008 om 20:52
Ik ben het helemaal (!!!!) eens met TO, hier hetzelfde verhaal en ook ouders die serieus voorstellen om me drie euro per uur te betalen voor 4 kinderen. Om je rot te lachen. Je betaald je schoonmaakster 10 euro per uur en je oppas 3, max 5 euro per uur. Schone vloer is blijkbaar meer verantwoordelijk dan het zorgen voor je kinderen. Maar ik heb hier al vaker topics over geopend en ook hele heftige discussies over gevoerd en er zijn ouders die het echt redelijk vinden. Ik beperk me dus tot gezinnen die wel bereid zijn om tot een redelijk uurtarief overeen te komen. Ik neem gewoon geen genoegen meer met minder. Ze willen graag dat ik nog even een afwasje meepak, boodschappen, halen en brengen van de kids, in bad doen, koken etc. Dan mag je daar ook wel iets meer voor betalen dan 3 euro per uur.